Credința înseamnă slujire... |
Ce înseamnă „a crede”?
– „cred că mâine va ploua”: înseamnă o simplă părere, o opinie
care nu poate fi o adevărată certitudine.
– „te cred”: este încredere în cineva,
pentru că sunt sigur că o merită.
– „cred în Dumnezeu”: nu spune doar că Dumnezeu există.
A crede nu înseamnă înainte de toate
a-ţi da asentimentul la o demonstraţie clară şi evidentă sau la un plan lipsit
de necunoscute şi de limite; nu este credinţă atunci când te deschizi în faţa a
ceva care poate fi posedat şi-ţi stă la dispoziţie.
A crede înseamnă a te
încrede în Cineva, a consimţi la chemarea Străinului care invită,
a-ţi încredinţa viaţa în mâinile Altuia, pentru că El este unicul, adevăratul
Domn.
În Evul Mediu se făcea această
etimiologie: a crede vine de la „cor dare”,
a-ţi da inima, a o pune fără condiţii în mâinile altuia. Crede acela care se
lasă făcut prizonierul Dumnezeului invizibil, care acceptă să fie posedat de El
în ascultare supusă şi în docilitatea cea mai profundă a inimii.
Credinţa este redare, încredinţare,
abandon, nu posedare, garanţie, siguranţă...
De aceea, a crede nu înseamnă a
evita scandalul, a fugi de risc, a înainta în lumina senină a zilei. Se crede
nu numai în ciuda scandalului şi a riscului, dar chiar atunci când eşti sfidat
de scandal şi risc. Cine crede înaintează în noapte, pelerin spre lumină.
Cunoaşterea sa este în penumbra serii, o „cunoaştere vespertină”, nu încă o „cunoaştere
matinală”, cum se exprimă sfântul Augustin şi sfântul Toma.
„A crede înseamnă a sta pe malul
abisului întunecat, şi a asculta Glasul care strigă: «Aruncă-te, te prind în
braţe!» ” (Søren Kierkegaard). Întrebările neliniştitoare se pun aici: dacă în loc
de braţe primitoare sunt doar stânci cu vârfuri ascuţite? Și dacă dincolo de
întuneric nu este altceva decât întunericul neantului? A crede înseamnă
a rezista şi a suporta întreaga greutate a acestor întrebări: înseamnă a nu
pretinde semne, dar a oferi semne de iubire Iubitului invizibil care ne cheamă.
„A crede” înseamnă a îmbrăţişa
Crucea urmării, nu aceea comodă şi uşoară pe care am vrea-o noi, dar aceea
umilă şi obscură care ne este dată, pentru a completa în noi „ceea ce lipseşte
pătimirii lui Cristos, în folosul Trupului său, care este Biserica” (Col
1,24).
Crede cel care mărturiseşte iubirea
lui Dumnezeu în ciuda lipsei evidenţei iubirii; crede cel care speră împotriva
oricărei speranţe; crede cel care acceptă să răstignească propriile aşteptări
pe Crucea lui Cristos şi nu pe Cristos pe crucea propriilor aşteptări.
De credinţă ne putem apropia cu
teamă şi tremur, descălţându-ne, dispuşi să recunoaştem un Dumnezeu care nu
vorbeşte în vânt, în foc sau în cutremur, dar în umila briză lejeră, asemenea
lui Ilie pe muntele sfânt (cf. 1Re 19,11-13) asemenea tuturor sfinţilor şi profeţilor.
Atunci, a crede înseamnă a pierde
totul? Înseamnă a nu mai avea certitudine, nici urmaşi, nici patrie? Înseamnă a
renunţa la orice semn şi la orice vis de miracol? La acest punct vrea să
ajungem Dumnezeul celor credincioşi? Atât de devorant este focul său? Aşa de
întunecată este noaptea sa? Atât de absolută este tăcerea sa?
Nu putem spune numai „da”: calea
credinţei cuprinde şi aceste momente, dar în acelaşi timp există totdeauna un
Tabor pentru a desluşi drumul. Ne-a fost dat un mare semn – Cristos cel Înviat şi
care trăieşte în semnele iubirii şi harului încredinţate Bisericii sale... În
El se face prezentă iubirea invizibilă: El este semnul pentru cel care nu vrea
sau nu ştie să creadă forţei iubirii; e semnul care cheamă, care trezeşte şi
stimulează conştiinţele adormite pentru a participa la faptele şi zilele
iubirii.
A mărturisi credinţa nu înseamnă a
da răspunsuri deja pregătite, ci a răspândi pacea; a accepta invitaţia nu
înseamnă rezolvarea tuturor întrebărilor obscure, ci a le purta pe cele ale altuia şi
împreună cu El.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu