Benedict al XVI-lea |
”Nu era el lumina, ci
[a venit] ca să dea mărturie despre lumină“
(In 1,8).
Interpretarea sociologică ce reduce toate temeiurile papalităţii la o „nietzscheană“ voinţă de putere a unui suveran absolut este foarte răspîndită astăzi. Ea susţine, în esenţă, că papalitatea ar fi o instituţie perimată, care admite în mod anacronic structurile de putere ale monarhiei absolute în plină lume pluralistă şi democratică.
Instituţional, în cadrul minusculului stat Vatican, cel care ocupă Catedra
petrină şi joacă rolul de episcop al Romei şi-a păstrat într-adevăr
prerogativele unui monarh absolut. Dar aceste prerogative sînt, dintr-o
perspectivă ecleziologică şi cristologică, mai sensibile la nuanţe, umbrite de
colosala responsabilitate pastorală a urmaşului Sf. Petru de a oferi îndrumare
şi sprijin întregii Biserici, de a juca rolul unui „vicar al lui Isus Cristos“
şi de a fi un model de smerenie personală, întrucît Papa este şi „un slujitor
al slujitorilor lui Dumnezeu“. Isus Cristos a instituit un nou mod de a domni:
prin slujirea celor pe care îi conduce, în calitate de Cap al Bisericii şi Rege
al Universului, şi prin prietenia cu fiecare suflet uman care se naşte pe lume,
care implică vulnerabilitatea şi expunerea personală: „Nu vă mai numesc slugi
[...], ci v-am numit prieteni“ (In 15,15). Isus domneşte ca un rege, dar
nu în felul unui tiran distant, arogant şi impunător, ci ca un prieten loial
care şi-a dat viaţa pentru fiecare dintre cei pe care îi îndrăgeşte – adică
pentru fiecare om: regalitatea lui Isus se manifestă cel mai elocvent pe lemnul
Crucii.
Aceasta este semnificaţia papalităţii asumată cu putere de ultimii doi urmaşi
ai Sf. Petru. Astfel, Papa Ioan Paul al II-lea a atenuat simbolurile „puterii
monarhice absolute“, ce înconjurau în mod tradiţional papalitatea, şi a ales
să-şi sfîrşească viaţa printr-o via Crucis în văzul tuturor, într-o epocă a
globalizării imaginilor în care practic întreaga planetă îl vedea redus la
neputinţă, din cauza vîrstei şi a unei boli degenerative grave – dar putea să
şi întrevadă, pe chipul său marcat de suferinţa trăită în Cristos, lumina
Învierii. Papa Benedict al XVI-lea a acceptat, în schimb, alegerea sa ca
episcop al Romei într-un moment în care o lume întreagă îl regreta pe
predecesorul său, pe care îl considera de neînlocuit, la o vîrstă la care
oamenii se gîndesc de obicei să-şi sfîrşească viaţa în linişte, şi a avut apoi
umilinţa stupefiantă, demnă însă de un adevărat discipol al lui Cristos, să
renunţe la Catedra Sf. Petru – şi la „monarhia absolută“ –, cînd a simţit că
puterile naturale îl părăsesc.
În pofida „ultratradiţionalismului“ care i se atribuie de multe ori, mai ales de către cei care subliniază răspicat şi maniheist existenţa a două „tabere“ în Biserică, una liberală şi reformistă, şi alta conservatoare şi, desigur, antireformistă, Benedict al XVI-lea cunoaşte suficient de bine lumea de azi pentru a înţelege că un Papă care nu mai poate răspunde energic solicitărilor mediatice şi aşteptărilor legate de „imaginea“ papalităţii, în condiţiile în care pontificatul său a fost oricum marcat de atacuri obsesive ale mediei seculare, ce i-a atribuit vinovăţii pentru toate scandalurile sexuale din ultimii 30-40 de ani, riscă, fără voia lui, să arunce o umbră negativă asupra Bisericii şi, în ultimă instanţă, chiar să afecteze credibilitatea ei. El a înţeles, în liniştea rugăciunii şi prin discernerea voinţei lui Dumnezeu în propria sa conştiinţă, că este mai bine pentru Biserică să demisioneze, în condiţiile în care nu mai poate susţine convingător rolul de Papă, din cauza fragilităţii specifice bătrîneţii.
Pastoraţia lui, axată pe o cultivare profundă a credinţei, speranţei şi
carităţii – cele trei virtuţi teologale –, susţinută de inteligenţa sa
penetrantă de teolog şi de o inimă blîndă şi paternă, a fost un adevărat dar
pentru o Biserică ce îi este astăzi recunoscătoare pentru cei opt ani de pontificat.
Dacă insiderii manifestă gratitudine pentru un Papă cu o asemenea
personalitate, care s-a dăruit fără rezerve Bisericii, în schimb outsiderii
riscă să fie influenţaţi de o mass-media ce a distorsionat pînă la caricatură
mesajul său, fiind mai preocupată de sporirea audienţei decît de prezentarea
nepărtinitoare a adevărului, şi care a ridiculizat mai ales conservatorismul
său şi „ineficacitatea“ pastoraţiei sale în soluţionarea abuzurilor sexuale.
Dacă este inevitabil ca în Biserică să coexiste „grîul cu neghina“, întrucît
natura umană e rănită de păcat şi are în permanenţă nevoie de convertire, a
accepta acest lucru din perspectiva credinţei în Cristos înseamnă, din punct de
vedere pastoral, a recomanda celor care au comis abuzuri grave căinţa sinceră
şi întoarcerea la Dumnezeu. Acesta a fost în permanenţă mesajul pastoral al lui
Benedict al XVI-lea, răstălmăcit în exces de media seculară, care s-a grăbit să
judece totul numai în termenii eficacităţii disciplinare. Nu este astfel
surprinzător că, după demisia anunţată a lui Benedict al XVI-lea, aceeaşi
mass-media intoxică opinia publică cu imaginea unui „eşec“ sau „faliment“ al
pontificatului său, justificată tautologic, cum era de prevăzut, de absenţa
unor sancţiuni mai drastice la adresa celor care au comis sau au tolerat
abuzuri sexuale.
În realitate, dincolo de pasiunile mediatice pentru subiecte cu tentă
scandaloasă care sporesc ratingul, pontificatul lui Benedict al XVI-lea nu
poate fi în nici un caz limitat la abuzurile nesoluţionate de Biserică în
ultimii 40 de ani, reactivate şi îndreptate în tir continuu împotriva acestui
Papă, sau la diverse simplificări politice şi sociologice legate de manevre de
culise, cabale conspiraţioniste, ideologii conservatoare „de dreapta“ aflate în
luptă cu progresismul relativist etc. Benedict al XVI-lea şi-a înţeles de la
bun început misiunea de Papă în termenii credinţei şi ai slujirii ministeriale
în numele lui Cristos. Dacă omitem credinţa în Persoana divin-umană a lui
Cristos şi dedicarea personală a Papei faţă de El, marcată şi prin trilogia sa
recentă Isus din Nazaret, riscăm să ratăm nu numai nucleul intenţional
al ministeriatului său, ci şi sensul retragerii sale. Încă din prima zi a
pontificatului, conştient de dificultatea de a fi Papă după „planetarul“ său
predecesor, care rămăsese viu nu numai pentru credincioşii din Biserică, ci şi
pentru sute de milioane de oameni care nu aveau nici o legătură cu credinţa sau
cu Biserica, Benedict al XVI-lea a declarat, cu o nobleţe evanghelică ce
aminteşte de mărturia lui Ioan Botezătorul, că el nu este decît „un simplu şi
umil slujitor în via Domnului“ – adică unul dintre cei „mici“, chemaţi de
Domnul pentru a lucra în Biserica sa. Important este Cristos, „Mirele“
Bisericii (In 3,29), şi nu cel care are misiunea să-i pregătească calea prin
chemarea la convertire şi la credinţă. Deşi Joseph Ratzinger este cu siguranţă
unui din cei mai mari teologi catolici contemporani şi unul din cei mai
profunzi oameni de cultură ai timpului său, ca Papă el a încercat în primul
rînd să ofere un model simplu şi coerent de slujire ministerială în „via“ lui
Isus Cristos, pe urmele Sf. Petru.
Întreg magisteriul său, de la Deus caritas est (2006) pînă la Caritas
in veritate (2009), dă mărturie pentru Cristos şi pentru caritatea Lui
revărsată de Duhul Sfînt în inimile credincioşilor, care manifestă din
preaplinul ei prin slujirea fraternă, prin operele de caritate şi prin
încercarea de a orienta structurile laice ale societăţii, în formele lor
economice şi sociale, înspre sprijinirea unor acţiuni de solidaritate eliberate
de egocentrismul păcatului originar – fără a nega totuşi, aşa cum se speculează
de multe ori, legitimitatea pieţei capitaliste. În absenţa Persoanei lui Crisos
din a cărui inimă se revarsă întreaga caritate a dumnezeirii, care este
transmisă de Duhul Sfînt şi Bisericii, acest magisteriu, care reprezintă „axul
de lumină“ al pontificatului lui Benedict al XVI-lea, îşi pierde sensul.
Cred, de aceea, că se cuvine să înţelegem retragerea lui Benedict al XVI-lea în
primul rînd ca pe un act personal de credinţă în Cristos şi în acţiunea Lui
răscumpărătoare, care va continua, desigur, şi după ce acest „simplu şi umil
slujitor în via Domnului“ îşi va fi încheiat misiunea. Papa Benedict al XVI-lea
a demisionat cu umilinţa unui vicar al lui Cristos care are încredere deplină
că, şi după el, Cristos va continua să reverse prin Duhul Sfînt harul său în
inimile credincioşilor şi va conduce în continuare, printr-un alt vicar al Său,
„barca Sf. Petru“.
Este o ironie semnificativă, ce pare să ilustreze umorul subtil al Papei
Benedict al XVI-lea, faptul că a ales să anunţe această retragere la cîteva
luni după ce a declarat începutul „Anului credinţei“. Papa Benedict al XVI-lea
oferă astfel o mărturie convingătoare pentru faptul că credinţa „lucrează prin
fapte“ şi se bazează pe încrederea totală, filială în Dumnezeu, căruia i se
încredinţează fără rest, precum unui părinte. Credinţa nu este, pare să spună
Papa Benedict al XVI-lea, un sentimentalism pios care produce o retorică
dulceagă şi moralizatoare despre „cum ar trebui să se poarte cineva care crede“
– retorica folosită de multe ori la predici. Credinţa vie este act, este
încredinţare simplă în mîinile lui Dumnezeu. Credinţa nu este nici o
„religiozitate“ care se agaţă anxios, cu disperare, de imaginea unui Dumnezeu
rigid, care nu poate acţiona decît prin anumite forme sau prin anumite
persoane. Credinţa inspiră libertatea spirituală pe care a manifestat-o acum
Benedict al XVI-lea: aceea de a încredinţa cu încredere nu numai propria lui
persoană, ci şi întreaga Biserică, în mîinile lui Dumnezeu. (Autor: Tereza-Brînduşa Palade; http://www.observatorcultural.ro/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu