Biserica sărbătorește nașterea lui Ioan, atribuindu-i un caracter sacru deosebit. Noi nu celebrăm în mod solemn ziua de naștere a nici unui sfânt, însă o celebrăm pe cea a lui Ioan și pe cea a lui Isus. Eu nu pot să las să treacă această sărbătoare fără un cuvânt, și, dacă vorbesc mai puțin decât o cere demnitatea subiectului, însăși profunzimea lui vă va oferi hrană pentru meditație. Însă Ioan s-a născut dintr-o femeie înaintată în vârstă și sterilă. Cristos se naște dintr-o tânără fecioară.
Tatăl nu crede în vestea despre viitoarea naștere a lui Ioan și
devine mut. Fecioara crede că din ea se va naște Cristos și-l zămislește în
credință. În rezumat, aceasta vrem să pătrundem și să analizăm; și dacă timpul
scurt și facultățile pe care le avem la dispoziție nu ne permit să ajungem până
în profunzimile acestui mister atât de mare, vă va învăța mai bine cel care
vorbește în interiorul vostru, chiar în absența noastră, cel care este obiectul
gândurilor voastre pioase, cel pe care l-ați primit în inima voastră și pentru
care voi ați fost făcuți temple.
Se pare că Ioan este pus ca o graniță între cele două Testamente,
Vechiul și Noul. De fapt, însuși Domnul declară că el este o graniță atunci
când afirmă: Legea și Profeții au fost până la Ioan (Lc 16,16). Așadar, el reprezintă în sine parte din Vechiul și
vestire a Noului. Cât privește Vechiul, el se naște din doi bătrâni. Cât privește
Noul, este proclamat profet deja în sânul mamei. Mai înainte de a se naște,
Ioan a tresăltat în sânul mamei la sosirea Mariei. A avut deja de atunci
numirea, înainte de a se naște. Este deja arătat al cui înaintemergător va fi,
mai înainte de a fi văzut de el. Acestea sunt fapte divine care depășesc
limitele micimii umane. În sfârșit, el se naște, primește un nume, se dezleagă
limba tatălui. Este suficient a spune ce s-a întâmplat pentru a explica
imaginea realității.
Zaharia tace și își pierde glasul până la nașterea lui Ioan,
înaintemergătorul Domnului, și numai atunci își recapătă graiul. Ce înseamnă
tăcerea lui Zaharia, dacă nu profeția care nu este bine definită și care
înainte de predica lui Cristos este încă obscură? Se face cunoscută la venirea
sa. Devine clară atunci când trebuie să apară cel prevestit. Faptul
redobândirii graiului lui Zaharia, la nașterea lui Ioan, este același lucru cu
sfâșierea catapetesmei la pătimirea lui Cristos. Dacă Ioan s-ar fi vestit pe
sine, el nu ar fi deschis gura lui Zaharia. Se dezleagă limba pentru că se
naște glasul. Ioan, care îl prevestea pe Domnul, a fost întrebat: Cine ești tu?
(In 1,19). Și a răspuns: Eu sunt
glasul celui ce strigă în pustiu (In 1,23).
Glasul este Ioan, iar despre Domnul se spune: La început era Cuvântul (In 1,1). Ioan este glas pentru un timp
scurt, însă Cristos este Cuvântul veșnic încă de la început.
(Din Predicile sfântului
Augustin, episcop; [Pred. 293, 1-3: PL 38, 1327-1328]).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu