sâmbătă, 25 august 2018

† Duminica a 21-a de peste an (B): Invitați la a alege [26 august 2018]


Suntem invitați la o alegere....
Invitați la a alege
pr. Isidor Chinez  – Izvoarele [IS] ora 11:00 (26 august 2018)
Lecturi: Iosue 24,1-2a.15-17.18b; Efeseni 5,21-32; Evanghelia Ioan 6,60-69; lecturi.


Omilie



Lecturile biblice din această duminică ne cheamă la o alegere esenţială pentru viaţa: adresează un apel foarte puternic de a alege sau pentru sau împotriva lui Dumnezeu. Este vorba de opţiunea credinţei: a crede sau nu în Cristos, Fiul lui Dumnezeu; a-l urma sau a-l părăsi pe Isus; a accepta sau a respinge oferta lui Cristos care revelează iubirea Tatălui. Suntem invitați la credință în faţa lui Isus, a naturii sale divine, a misiunii sale de mântuire dar şi în Biserică şi în sfintele Sacramente.


În prima lectură luată din Cartea lui Iosue (Ios 24,1-2.15-17.18), găsim adunate toate triburile lui Israel la Sihem ajunse în Țara Făgăduită. Este vorba de promisiunea țării și realizarea acestei promisiunii. Vorbește Iosue, reprezentantul lui Dumnezeu pe care îl pusese Moise. El cheamă poporul și îi pune în față responsabilitățile sale. La început, îi arată ceea ce a făcut Domnul pentru popor: l-a eliberat din sclavia Egiptului; a făcut alianță cu el pe muntele Sinai. Este un popor liber. Trebuie să aleagă dacă crede sau nu în Dumnezeu. Care este răspunsul poporului? La Sihem, Iosue îi invită să împlinească alegerea lor religioasă: să slujească Domnului sau să adopte cultele păgâne a popoarelor vecine; le amintește tot ceea ce trebuie ales. „Dacă […] slujiţi Domnului, alegeţi pentru voi astăzi pe cine să slujiţi: dacă pe dumnezeii pe care i-au slujit părinţii voştri […] sau pe dumnezeii amoreilor! […] Dar eu şi casa mea îl vom sluji pe Domnul!” (v. 15). Toți răspund unanim: „Departe de noi să-l părăsim pe Domnul şi să slujim altor dumnezei! […] Şi noi îl vom sluji pe Domnul, căci el este Dumnezeul nostru” (vv. 16.18). Răspunsul este „a sluji”. În vocabularul biblic „a sluji” înseamnă o aderare liberă și bucuroasă la Dumnezeul cel adevărat, părăsind idolatria sclaviei egiptene. Dacă Iosue insistă mai mult este pentru că el este conștient de necredința poporului său. Aceste triburi rămân marcate de cârtelile din deșert; mai mult, sunt atrași de idoli... Dar astăzi, este Domnul cel pe care l-au ales să-l slujească; l-au ales pe Dumnezeul eliberator și nu pe idoli. Azi, suntem invitați să refacem alianța de la Sihem, căci pe Domnul voim să-l slujim...

Pentru a vorbi despre această alianță dintre Dumnezeu și om, sfântul Paul se folosește de imaginea bărbatului și a femeii în Scrisoarea către Efeseni (Ef 5,21-32). Sacramentul căsătoriei unește soțul cu soția reciproc, dar și cu Dumnezeu. „Bărbaţilor, iubiţi-vă soţiile aşa cum Cristos a iubit Biserica şi s-a dat pe sine pentru ea” (v. 25). Acest text începe cu o chemare la supunere reciprocă: „Fiţi supuşi unii altora în frica lui Cristos” (v. 21). Să ne înțelegem bine: nu este o supunere de sclavie, dar o supunere a iubirii. Paul compară această iubire ca aceea a lui Cristos pentru Biserica sa. El a voit să o salveze cu prețul propriei vieți: „pentru a o sfinţi, purificând-o prin baia apei în cuvânt, ca să şi-o prezinte sieşi ca o Biserică glorioasă, fără să aibă vreo pată sau rid sau ceva asemănător, ci să fie sfântă şi neprihănită!” (vv. 26-27). Este o iubire care face mereu primul pas spre altul, o iubire care ascultă, împarte, iartă, se dăruiește pentru alții. Toate acestea ne spun câte ceva despre iubirea lui Dumnezeu... În lumea de astăzi mulți zic că sunt dezamăgiți de Biserică... Dar trebuie să știm că părăsind Biserica, îl părăsesc pe Cristos. Din nou, avem de a face cu o alegere: sau împotriva lui Isus sau pentru Cristos… prin Biserică...

Iată că se încheie cu această duminică Evanghelia după sfântul Ioan (In 6,60-69). Este concluzia discursului lui Isus despre „pâinea vieții” pe care el l-a explicat în sinagoga din Cafarnaum. Astăzi vedem că multă lume refuză să creadă și s-au lăsat de el. Mulți dintre discipolii săi se scandalizează din cauza întorsăturii pe care o iau cuvintele lui Cristos: „Cine mănâncă trupul meu şi bea sângele meu are viaţa veşnică”. Scriind după învierea lui Isus, sfântul Ioan se adresează creștinilor în special. Unii consideră cuvintele lui Cristos despre Euharistie că sunt dificil de acceptat: „mulţi dintre discipolii lui Isus au zis: «Greu este cuvântul acesta! Cine poate să-l asculte?»” (v. 60). Îl pun pe om în fața unei alegeri decisive. Cadrul acestei decizii este de acum în interiorul Bisericii, așa că au început să părăsească comunitatea creștină. Este vorba despre „discipolii” care au renunțat la urmarea lui Isus. Necredinţa nu este numai a mulţimilor sau a iudeilor, dar cuprinde şi cercul ucenicilor: „Isus, cunoscând în sine că discipolii lui murmurau pentru aceasta, le-a zis: «Vă scandalizează acest lucru?»” (v. 61). „Scandalul” indică piatra care provoacă cădere sau poticnirea împiedicând mersul spre ținta proprie. În câmp religios, „scandal” este să te îndepărtezi de drumul mântuirii. Discipolii găsesc ocazia negativă care îi distrag de la salvarea însăși. Ei „murmură” împotriva lui, exact așa cum a făcut poporul lui Israel în pustiu.

Care este motivul acestei necredinţe? Relaţia lui Isus și a discipolilor trece printr-o criză profundă. Ceilalţi evanghelişti – sinopticii: Matei, Marcu și Luca – situează acest moment de criză chiar în centrul mărturisirii lui Petru la Cezarea lui Filip, unde Isus îi întreabă: „Dar voi, cine spuneţi că sunt eu?” (cf. Mc 8,27-33; Mt 16,13-22; Lc 9,18-22). Cine este Isus pentru ucenici… pentru fiecare dintre noi?... Ceea ce a şocat pe cea mai mare parte dintre ucenici nu este că Isus pretinde să le dea trupul său să-l mănânce [în sens propriu al termenului]. Ei au înţeles că el nu vrea ca ei să fie canibali, au presupus că este poate o metaforă pe care el o foloseşte. N-aveau atunci cum să se gândească la Euharistie. Ceea ce i-a deranjat este faptul că el pretinde că este de origine divină: este Fiului lui Dumnezeu. Isus încearcă să-i facă să creadă: „dar dacă l-aţi vedea pe Fiul Omului urcându-se acolo unde era mai înainte?” (v. 62).

În concluzie la discursului lui Isus despre Euharistie apar două situații aflate la extremități opuse: fie repulsie, fie adeziune la persoana lui Cristos. Repulsia este prezentată la unii ucenici ca împotrivire la limbajul lui Isus prea dur și dificil. Să nu uităm că evreu practicant are această credinţă: cel care împlineşte Legea [Torah] se bucură de realizarea promisiunilor făcute de Dumnezeu... Isus spune: nu! Numai cel care „mă mănâncă pe mine” are viaţa veşnică, adică este făcut părtaş nu numai la promisiunile lui Dumnezeu [care sunt binecuvântare, belşug, bunăstare, sănătate…], ci chiar de acum, din această viaţă pământească, este făcut părtaş la viaţa lui Dumnezeu, la viaţa veşnică.

Să nu uităm că Isus face această cateheză – ne spune evanghelistul Ioan – la Cafarnaum. Aici toţi îl cunoşteau că este fiul tâmplarului din satul vecin, la Nazaret. Iar el le spune: „Voi puteţi să intraţi în împărăţia lui Dumnezeu numai prin mine, adică, dacă mă primiţi pe mine!”

Cele trei texte biblice din această duminică sunt, deci, o chemare la credință. Suntem invitați să mergem cu Domnul și să trăim în comuniune cu el. A fi creştin, înseamnă a sta în fiecare zi cu aceste întrebări şi a răspunde, asemenea sfântului Petru, care mărturiseşte: „Doamne, la cine să mergem? Tu ai cuvintele vieţii veşnice, iar noi am crezut şi am cunoscut că tu eşti Sfântul lui Dumnezeu!” (vv. 68-69). Prin Isus și în el intrăm în viața de veci…



[bibliografia (anul B): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996;  Biblia, Sapientia, Iași 2013.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu