sâmbătă, 11 noiembrie 2017

† Duminica a 32-a de peste an (A): Să-l întâlnim pe Domnul [12 noiembrie 2017]

Cele zece fecioare...
Să-l întâlnim pe Domnul
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (12 noiembrie 2017)

Lecturi: Înţelepciunii 6,12-16; 1Tesaloniceni 4,13-18; Evanghelia Matei 25,1-13.

Omilie


Suntem spre sfârșitul analului liturgic. Lecționarul ne propune lecturi care ne vestesc sfârșitul timpului și al istoriei. Viața noastră este în tensiune spre întâlnirea noastră cu Domnul: pe el îl așteptăm; ne pregătim pentru întâlnirea cu el. În fiecare duminică mergem la Liturghie pentru a primi Cuvântul lui Dumnezeu și a ne umple inima de Euharistie, pentru ca lampa credinței să nu se stingă. Atunci când va veni Domnul vom intra la întâlnire de nuntă. Această întâlnire se pregătește. Să nu fim nepăsători, dar să fim prevăzători. Este nevoie de înțelepciune. Dumnezeu se lasă găsit de către cei care îl caută.

Citim în prima lectură, luată din Cartea Înţelepciunii (Înț 6,12-16), un fragment din literatura sapiențială iudaică în care se arată tinerei generații care citește filosofia greacă valoarea unică și actuală a credinței lui Israel. Este un dialogul cu cultura greacă. Autorul face elogiul Înţelepciunii [în greacă Sophia, Hokmah în ebraică] care conduce lumea la supremul bine. Sunt reflecțiile unui evreu din diaspora Alexandriei Egiptului între anii 50 înainte de Cristos în care intenționează să expună la lumină credința în Dumnezeu într-un limbaj de cultură greacă cu marile ei probleme existențiale în vederea unei nemuriri fericite. Este vorba despre Înțelepciune, personificarea Sapienței divine. Ea se prezintă oamenilor absolut necesară pentru a trăi bine. Este darul Domnului și fructul căutării inimii umane. Este „uşor de contemplat de către cei care o iubesc şi găsită de către cei care o caută” (v. 12). De fapt este Dumnezeu însuși care aduce tuturor celor care îl caută lumină, bucurie, speranţă, dreptate, bunăvoință, compasiune. El este călăuză spre scopul vieţii pământeşti, spre împlinirea cu succes a aspiraţiilor fiecăruia dintre noi. Înțelepciunea – mai puțin ca filosofia – are trăsăturile unei persoane „strălucitoare” care apare cu chip surâzător „aşezată la poarta” (v. 14) fiecăruia dintre căutători. Este dorința după înțelepciune: a merge să o caute…

Această tensiune de căutare este prezentă și în lectura a doua, luată din Scrisoarea către Tesaloniceni (1Tes 4,13-18). Apostolul Paul este convins – cu toate comunitățile creștine din primii ani – că sfârșitul timpului va fi imediat. Este în așteptarea „prezenței”, a parusiei, adică a întoarcerii triumfale a lui Cristos. Este manifestarea vizibilă a divinității: dacă prima venire, prin întruparea sa ca Fiul lui Dumnezeu de la Sfântul Duh și din Fecioară Maria a fost umilă, ascunsă, a doua venire va fi în glorie și cu putere. Acest mesaj de speranță, vrea sfântul Paul să-l transmită tinerei comunități din Tesalonic. Apostolul se angajează să le deschidă ochii la ceea ce se întâmplă după moarte: „nu vreau ca voi să rămâneţi în ignoranţă cu privire la cei morţi, ca să nu vă întristaţi precum ceilalţi, care nu au speranţă” (v. 13). Paul accentuează învățătura Crezului creștin: „noi credem că Isus a murit şi a înviat” din morți. Dacă Dumnezeu l-a înviat pe Isus din morți, cum poate să ne abandoneze în moarte, pe noi, cei pentru care Fiul său și-a dat viaţa? Cristos îi va reuni cu el: „la fel, prin Isus, Dumnezeu îi va aduce pe cei adormiţi împreună cu el” (v. 14). „Vom fi cu Domnul pentru totdeauna” (v. 17). Creștinul nu poate fi trist din cauza morții, ca păgânii, care nu au speranță. Într-adevăr, credem că Isus a înviat din morți; avem încredere că și noi vom învia. Speranţa noastră este înrădăcinată în mărturia apostolilor care și-au dat viaţa pentru Cristos în așteptarea „prezenței”, a parusiei. Este și aceasta o înțelepciune divină…

Creștinul nu are nevoie numai de credință, ci mai are nevoie și de înțelepciune care predispune la întâlnirea cu Domnul. În Evanghelie după Matei (Mt 25,1-13), Isus vorbeşte despre venirea Împărăţiei lui Dumnezeu şi întoarcerea lui Mesia. În parabolă el se prezintă ca mirele aşteptat de zece fecioare. Isus descrie una dintre procesiunile  orientale statornicite în Palestina în timpul celebrării nunții. Bătrânii din Palestina povestesc că așa făceau până în urmă cu câteva decenii. Acum s-au luat după occidentali. La apusul soarelui, mirele se ducea cu prietenii la casa miresei care îl aștepta însoțită de prietenele sale. Fecioarele așteaptă ca în depărtare să audă glasurilor prietenilor mirelui și văzând luminile roșiatice ale alaiului alergau în întâmpinarea mirelui. Odată ajuns alaiul mirelui întocmi un unic alai spre casa acestuia, unde se celebra căsătoria și ospățul de nuntă.

În parabolă, mirele întârzie să vină; așteptarea se prelungește; distracțiile le-au împiedicat pe tinere să se organizeze și să drămuiască uleiul necesar pentru a alimenta candela. Acum începe coșmarul pe care îl conține parabola: alergarea în noapte, căutarea unei prăvălii deschise, neliniștea pentru întârziere, ecoul alaiului mirelui și a miresei care se îndepărtează, ușa sălii ospățului este închisă cu o bufnitură surdă, glasul lui este ostil dar categoric și definitiv. Ele sunt „nechibzuite”. Nu au făcut cont cu timpul nici cu așteptarea. Este necesar a fi prompți cu mirele, să avem uleiul de rezervă.

Oare este posibil ca din bunătatea lui Isus să vină un cuvânt de excludere? Cum aşa? Ei, bine! Toate aceste persoane trăiesc fără el, nu iau în serios lucrurile; sunt persoane care s-au exclus deja singure de la Împărăție. „Măsura iubirii lui Dumnezeu este aceea de a iubi fără măsură”. Singură limită a acestei iubiri de nestăvilit este limita impusă de om, atunci când se închide în orgoliul său şi refuză cu îndărătnicie, până la sfârşit, să bată la inima lui Dumnezeu.

Să nu uităm că cinci tinere veghează pentru a împărtăși bucuria sărbătorii; inima lor este în stare de veghe. Lampa este aprinsă. Nu este timpul pedepsei ci al bucuriei. Uleiul nu trebuie să lipsească. Ele sunt fecioarele „înțelepte”. „Eu am adormit, dar inima-mi era mereu trează” (Ct 5,2), mărturisește mireasa din Cântarea Cântărilor.

În fiecare duminică ne este oferit acest ulei prețios: este Cuvântul lui Dumnezeu, este sfânta Împărtășanie. Uleiul trebuie să fie personal. Nu este posibil a lua „uleiul” de la alţii. Cristos este singurul care ni-l poate da. Dacă unul trăieşte orientat spre întâlnirea cu Isus, de care depinde soarta sa veşnică, atunci viaţa sa se va schimba total.

În finalul parabolei, Isus spune: „Vegheaţi, aşadar, pentru că nu ştiţi nici ziua, nici ceasul!” (v. 13). Să cerem harul de a ne trezi bucuroși să-l întâlnim pe Domnul.




[bibliografia (anul A): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989].






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu