Misiunea în inima credinței creștine
Iubiți frați și surori,
Și în acest an, Ziua Mondială a Misiunilor ne
convoacă în jurul persoanei lui Isus, „primul și cel mai mare evanghelizator”
(Paul al VI-lea, Exortația apostolică Evangelii nuntiandi, 7), care
încontinuu ne invită să vestim Evanghelia iubirii lui Dumnezeu Tatăl în puterea
Duhului Sfânt. Această zi ne invită să reflectăm din nou asupra misiunii în
inima credinței creștine. De fapt, Biserica este misionară prin natură;
dacă n-ar fi așa, n-ar mai fi Biserica lui Cristos, ci o asociație între multe
altele, care foarte repede s-ar termina cu epuizarea propriului scop și cu
dispariția. De aceea, suntem invitați să ne punem câteva întrebări care ating
însăși identitatea noastră creștină și responsabilitățile noastre de
credincioși, într-o lume învălmășită de atâtea iluzii, rănită de mari frustrări
și sfâșiată de numeroase războaie fratricide care pe nedrept îi lovesc în
special pe nevinovați. Care este fundamentul misiunii? Care este inima
misiunii? Care sunt atitudinile vitale ale misiunii?
Misiunea și puterea transformatoare a
Evangheliei lui Cristos, Cale, Adevăr și Viață
1. Misiunea Bisericii, destinată tuturor
oamenilor de bunăvoință, este întemeiată pe puterea transformatoare a
Evangheliei. Evanghelia este o Veste Bună care poartă în sine o bucurie
contagioasă deoarece conține și oferă o viață nouă: aceea a lui Cristos înviat,
care, comunicându-l pe Duhul său dătător de viață, devine Cale, Adevăr și Viață
pentru noi (cf. In 14,6). Este Cale care ne invită să-l urmăm cu
încredere și curaj. Urmându-l pe Isus drept Cale a noastră, îi experimentăm
Adevărul și primim Viața sa, care este comuniune deplină cu
Dumnezeu Tatăl în puterea Duhului Sfânt, ne face liberi de orice formă de
egoism și este izvor de creativitate în iubire.
2. Dumnezeu Tatăl vrea această transformare
existențială a fiilor săi și a fiicelor sale; transformare care se exprimă ca
un cult în duh și adevăr (cf. In 4,23-24), într-o viață însuflețită de
Duhul Sfânt imitându-l pe Fiul Isus spre gloria lui Dumnezeu Tatăl. „Gloria lui
Dumnezeu este omul viu” (Irineu, Adversus haereses IV, 20, 7). În acest
mod, vestirea Evangheliei devine cuvânt viu și eficace care realizează ceea ce
proclamă (cf. Is 55,10-11), adică Isus Cristos, care încontinuu se face
trup în orice situație umană (cf. In 1,14).
Misiunea și kairos-ul lui Cristos
3. Deci, misiunea Bisericii nu este răspândirea
unei ideologii religioase și nici propunerea unei etici sublime. Multe mișcări
din lume știu să producă idealuri înalte sau exprimări etice însemnate. Prin
misiunea Bisericii, Isus Cristos este cel care continuă să evanghelizeze și să
acționeze, și de aceea ea reprezintă kairos-ul, timpul propice al
mântuirii în istorie. Prin proclamarea Evangheliei, Isus devine mereu din nou
contemporanul nostru, pentru ca acela care-l primește cu credință și iubire să
experimenteze forța transformatoare a Duhului său de Înviat care fecundează
umanul și creația așa cum face ploaia cu pământul. „Învierea sa nu este un
lucru din trecut; conține o forță de viață care a pătruns lumea. Acolo unde
pare că totul este mort, din orice parte apar din nou vlăstarele învierii. Este
o forță fără egal” (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 276).
4. Să ne amintim mereu că „la începutul
existenței creștine nu este o decizie etică sau o mare idee, ci întâlnirea cu
un eveniment, cu o Persoană, care dă vieții un nou orizont și cu asta îi dă
direcția decisivă” (Benedict al XVI-lea, Scrisoarea enciclică Deus caritas
est, 1). Evanghelia este o Persoană, care încontinuu se oferă și încontinuu
invită pe cel care o primește cu credință umilă și activă să împărtășească
viața sa printr-o participare efectivă la misterul său pascal de moarte și
înviere. Evanghelia devine astfel, prin Botez, izvor de viață nouă,
liberă de dominația păcatului, luminată și transformată de Duhul Sfânt; prin Mir,
devine ungere fortificantă care, grație aceluiași Duh, indică drumuri și
strategii noi de mărturie și de apropiere; și prin Euharistie devine
hrană a omului nou, „medicament al nemuririi” (Ignațiu din Antiohia, Epistula
ad Ephesios, 20, 2).
5. Lumea în mod esențial are nevoie de
Evanghelia lui Isus Cristos. Prin Biserică, El continuă misiunea sa de bun
samaritean, îngrijind rănile însângerate ale omenirii, și de bun păstor,
căutând fără încetare pe cel care s-a rătăcit pe cărări întortocheate și fără
țintă. Și mulțumire fie lui Dumnezeu, nu lipsesc experiențe semnificative care
mărturisesc forța transformatoare a Evangheliei. Mă gândesc la gestul acelui
student Dinka, tânăr care, cu prețul propriei vieți, protejează un student din
tribul Nuer destinat să fie ucis. Mă gândesc la acea celebrare euharistică de
la Kitgum, în nordul Ugandei, pe atunci însângerat de ferocitatea unui grup de
rebeli, când un misionar i-a pus pe oameni să repete cuvintele lui Isus pe
cruce: „Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?”, ca expresie a
strigătului disperat al fraților și surorilor Domnului răstignit. Acea
celebrare a fost pentru oameni izvor de mare mângâiere și de atâta curaj. Și
putem să ne gândim la atâtea, nenumărate mărturii ale modului în care
Evanghelia ajută să se depășească închiderile, conflictele, rasismul,
tribalismul, promovând pretutindeni și între toți reconcilierea, fraternitatea
și împărtășirea.
Misiunea inspiră o spiritualitate de continuu
exod, pelerinaj și exil
6. Misiunea Bisericii este însuflețită de o
spiritualitate de exod continuu. Este vorba de „a ieși din propria
comoditate și a avea curajul de a ajunge la toate periferiile care au nevoie de
lumina Evangheliei” (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 20).
Misiunea Bisericii stimulează o atitudine de pelerinaj continuu prin
diferitele deșerturi ale vieții, prin diferitele experiențe de foame și sete de
adevăr și de dreptate. Misiunea Bisericii inspiră o experiență de exil
continuu, pentru a-l face pe omul însetat de infinit să simtă condiția sa
de pribeag în drum spre patria finală, îndreptat între acel „deja” și acel
„încă nu” al Împărăției cerurilor.
7. Misiunea spune Bisericii că ea nu este scop
pentru sine însăși, ci este instrument umil și mediere a Împărăției. O Biserică
autoreferențială, care se complace de succesele pământești, nu este Biserica
lui Cristos, trupul său răstignit și glorios. Iată deci pentru ce trebuie să
preferăm mai degrabă „o Biserică accidentată, rănită și murdară pentru că a ieșit
pe străzi, decât o Biserică bolnavă datorită închiderii și comodității de a se
agăța de propriile siguranțe” (ibid., 49).
Tinerii, speranța misiunii
8. Tinerii sunt speranța misiunii. Persoana lui
Isus și Vestea Bună proclamată de El continuă să-i fascineze pe mulți tineri.
Ei caută parcursuri în care să realizeze curajul și elanurile inimii în slujba
omenirii. „Sunt mulți tinerii care își oferă ajutorul lor solidar în fața
relelor din lume și întreprind diferite forme de militare și de voluntariat
[…].Ce frumos e ca tinerii să fie «călători ai credinței», fericiți să-l ducă
pe Isus pe orice stradă, în orice piață, în orice colț al pământului!” (ibid.,
106). Următoarea Adunare Generală Ordinară a Sinodului Episcopilor, care se va
celebra în 2018 cu tema „Tinerii, credința și discernământul vocațional”,
se prezintă ca ocazie providențială pentru a-i implica pe tineri în
responsabilitatea misionară comună care are nevoie de bogata lor imaginație și
creativitate.
Slujirea Operelor Misionare Pontificale
9. Operele Misionare Pontificale sunt
instrument prețios pentru a trezi în fiecare comunitate creștină dorința de a
ieși din propriile granițe și din propriile siguranțe și să înainteze în larg
pentru a vesti tuturor Evanghelia. Printr-o profundă spiritualitate misionară
care trebuie trăită zilnic, o angajare constantă de formare și animare
misionară, adolescenți, tineri, adulți, familii, preoți, călugări și
călugărițe, episcopi, sunt implicați pentru ca să crească în fiecare o inimă
misionară. Ziua Mondială a Misiunilor, promovată de Opera de Răspândire a
Credinței, este ocazia propice pentru ca inima misionară a comunităților
creștine să participe cu rugăciunea, cu mărturia vieții și cu comuniunea
bunurilor pentru a răspunde la gravele și vastele necesități ale evanghelizării.
A face misiune cu Maria, Mama evanghelizării
10. Iubiți frați și surori, să facem misiune
inspirându-ne de la Maria, Mama evanghelizării. Ea, mișcată de Duhul Sfânt, a
primit Cuvântul vieții în profunzimea credinței sale umile. Să ne ajute Fecioara
să spunem „da”-ul nostru în urgența de a face să răsune Vestea Bună a lui Isus
în timpul nostru; să ne dobândească o nouă ardoare de înviați pentru a duce la
toți Evanghelia vieții care învinge moartea; să mijlocească pentru noi pentru
ca să putem dobândi sfânta îndrăzneală de a căuta noi drumuri pentru ca să
ajungă la toți darul mântuirii.
Din Vatican, 4 iunie 2017
Solemnitatea Rusaliilor
Francisc
(traducător: pr. Mihai Pătrașcu)
(sursa: http://www.magisteriu.ro/mesaj-cu-ocazia-zilei-mondiale-a-misiunilor-2017/).
(sursa: http://www.magisteriu.ro/mesaj-cu-ocazia-zilei-mondiale-a-misiunilor-2017/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu