sâmbătă, 8 aprilie 2017

„Slujitorul suferind” învinge cu iubirea sa (Duminica Floriilor [A] - 9 aprilie 2017)

Intrarea lui Isus în Ierusalim - de Tom Dubois.

„Slujitorul suferind” învinge cu iubirea sa
[anul A]
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (9 aprilie 2017)

Lecturi: Isaia 50,4-7; Filipeni 2,6-11; Evanghelia Matei 26,14-27,66.


Astăzi intrăm în Săptămâna Sfântă. Este Duminica Floriilor sau Duminica Pătimirilor Domnului și, prin dorința papei, Ziua Mondială a Tineretului. Toată angajarea de Postul Mare – angajare de penitență și de convertire – în această duminică este concentrată în jurul momentului crucial al misterului lui Cristos și al vieții creștine: crucea ca ascultare de Tatăl și de solidaritate cu toți oamenii. Suferința „Slujitorului Domnului” este strâns unit cu gloria sa. Cele trei lecturi sunt semnificative pentru mesajul lor despre Cristos cel suferind.

În prima lectură (Is 50,4-7), un profet din timpul deportării din Babilon, descrie un personaj obscur, chemat „Slujitorul Domnului”, care salvează lumea păşind pe calea suferinţei. Este persecutat de dușmanii săi, dar își pune încrederea în Dumnezeu. Profetul trăiește propriu raport cu Dumnezeu. Cuvintele sale țâșnesc dintr-o conversație cu Dumnezeu zi de zi; ascultă glasul lui: „el mă trezeşte dimineaţa, de dimineaţă îmi deşteaptă urechea ca să ascult asemenea discipolilor” (v. 4). Se prezintă ca un om al cuvântului, îndreptându-și mesajul spre cei „descurajați”: „ca să ştiu să vin în ajutor cu un cuvânt celui frânt” (v. 4). Este chipul unui om umilit și care își găsește tăria în ajutorul Domnului: „Domnul Dumnezeu îmi vine în ajutor, de aceea nu m-au doborât ocările; de aceea le-am oferit o faţă ca de cremene şi ştiu că nu voi rămâne de ruşine” (v. 7). Este descrisă cu anticipație viața și pătimirea lui Isus Cristos.

În a doua lectură (Fil 2,6-11), sfântul Paul îi invită pe creștini să aibă aceiași „atitudine care este în Cristos Isus” (Fil 2,5). În acest fragment este descrisă „despuierea” Fiului lui Dumnezeu până la treapta cea mai de jos a umanităţii: „fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu că e egal cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor” (vv. 6-7). Nu a avut frică și – ca un Slujitor suferind – a îndurat până la moarte experiența umană. Moartea pe cruce este supliciul aplicat de autorităţile Romei sclavilor şi teroriştilor. Existenţa lui Isus pare destinată să se sfârşească pe lemnul crucii, dar, contrar modului de a gândi al oamenilor, cunoaşte preamărirea. În acest imn compus de comunitatea primilor creştini şi, preluat de apostolul Paul, se întrevăd deja zorii Paştelui. După ce a trecut prin tunelul întunecat al pătimirii şi morţii, Cristos este înălţat în splendoarea dumnezeirii. Tatăl l-a premiat fidelitatea sa glorificându-l și făcându-l „Domn”. „Dumnezeu l-a înălţat şi i-a dăruit numele care este mai presus de orice nume […]  şi orice limbă să dea mărturie că Isus Cristos este Domn” (vv. 9. 11).

Momentul culminant al liturgiei Cuvântului este proclamarea Patimii Domnului. Spre ea trebuie să ne îndreptăm atenţia. Este vorba de „evanghelia evangheliilor”, adică anunţul prin excelenţă al mesajului creştin pe care Biserica îl adresează oamenilor din toate timpurile.

Evanghelia după Matei (Mt 26,14-27,66) povestește ceea ce a trăit Isus la Ierusalim în ultima săptămână a vieții sale. Pentru mai-marii poporului el este o amenințare la sistemul lor religios. De aceea se pun de acord și decid condamnarea lui Isus la moarte. În acea duminică, înainte de Paști, Isus intră în Ierusalim așezat pe o măgăriță, iar mulțimea îl aclamă: „Osana! Fiul lui David!” Peste câteva zile, Isus se găsește în fața guvernatorului Pilat. Este legat de mai-marii preoți și predat lui Pilat destinat să moară. Va urma un lung drum de suferință care se va sfârși cu răstignirea și cu moartea lui Isus pe cruce. Moartea sa, de vinerea sfântă, nu este punctul final. Este o „trecere” din această lume spre Dumnezeu Tatăl.

Pentru farisei și cărturari, pentru soldați romani, Isus a murit ca un răufăcător. Pentru evanghelistul Matei, Isus a murit împlinind planul lui Dumnezeu. Pentru cei care primesc vestea evangheliei, Isus este o împlinire a profețiilor Sfintei Scripturi și se găsește în centrul planului de mântuire a lui Dumnezeu. Cine priveşte cu credinţă la Isus înălţat pe cruce, este salvat, nu numai în sufletul său, ci şi în memorie și în sentimentele sale, uneori, chiar și în trupul său. „Prin rănile lui am fost vindecaţi” (1Pt 2,24). Astfel, Cristos a venit să ne deschidă o cale pentru a permite întregii omenirii să intre în gloria Tatălui. Gloria va străluci când crucea îi va atrage pe toți la sine… Recunoaştem, în aceste zile, în spatele înfrângerii aparente a crucii, gesturile unui rege glorios?...





[bibliografia (anul A): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995].





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu