„Nu este bine să ne credem mari datorită originii noastre:
chiar şi principii sunt cenuşă ca şi cei săraci” (cuvinte atribuite sfântului; citat din Bargellini P., Mille santi
del giorno, Vallecchi Editore, Firenze 1977, p. 345).
Dacă unor martiri ai antichităţii le-a fost distorsionată imaginea în sensul învăluirii ei în legendă, lucru care i-a făcut, în general, mai simpatici, altor sfinţi, cum sunt Anton de Padova şi Alois de Gonzaga, tradiţia populară, alimentată de unele scrieri hagiografice, le-a rezervat surpriza de a-şi vedea alterată istoria vieţii, fără vreun avantaj pentru propria lor persoană.
Anton, învăţatul franciscan, luptător şi apărător al
săracilor, admirat până şi de sfântul Francisc pentru sfinţenia şi
înţelepciunea sa, a devenit, în fantezia populară, fratele cu chip angelic
invocat pentru descoperirea lucrurilor pierdute sau făcătorul de minuni, expert
în aranjarea căsătoriilor tinerilor îndrăgostiţi.
Gonzaga, de la caracterul hotărât şi de la inteligenţa
ascuţită, cunoscător al fastului şi al marilor curţi europene, a fost zugrăvit
ca fiind un tânăr cu capul în nori care, pentru a nu-şi atinge curăţia,
închidea ochii de fiecare dată când întâlnea o femeie, chiar dacă aceasta ar fi
fost mama sa.
Însă adevărul este cu totul altul.
Alois s-a născut în castelul din Castiglione delle
Stiviere, situat între Brescia şi Mantova, la 9 martie 1568, ca fiu al
marchizului don Ferrante Gonzaga şi al contesei donna Marta Tana di Santena,
doi tineri soţi întorşi de puţin timp de la curtea din Madrid, unde împreună au
fost în slujba regelui Filip al II-lea şi a reginei Elisabeta.
O naştere dificilă
O naştere dificilă
În timp ce loviturile salvelor de
artilerie din curtea castelului anunţau venirea pe lume a primului născut, în
camera nupţială era multă preocupare pentru soarta copilului şi a mamei.
Naşterea a fost dificilă şi mama, fără să vadă încă micuţul, şi-a chemat soţul
aproape pentru a se informa şi, o dată cunoscută situaţia, a făcut cu el vot
pentru un pelerinaj la Loreto, dacă Madona ar fi salvat viaţa fiului şi a ei.
Apoi, don Ferrante a poruncit ca copilul să fie botezat
imediat, pentru ca, dacă în planurile lui Dumnezeu nu l-ar fi putut avea pe
pământ ca moştenitor, cel puţin să fi avut în el, în cer, un înger protector.
Abia botezat, copilul a fost arătat mamei care l-a sărutat cu multă devoţiune,
i-a trasat semnul crucii pe frunte şi l-a oferit Mariei.
Nimic extraordinar în acest comportament. Aşa făceau toate
familiile catolice ale timpului şi acei domni de la Castiglione delle Stiviere
aveau creştinismul în sânge.
Dacă prima naştere a fost dificilă, celelalte şase care au
urmat vor merge bine şi donna Marta a avut bucuria de a-i educa creştineşte pe
toţi cei şapte fii ai ei. Două lucruri le transmitea într-un mod deosebit: arta
rugăciunii, deoarece era convinsă că cine nu are un raport bun cu Dumnezeu, nu
poate stabili raporturi bune cu ceilalţi; şi apoi, iubirea faţă de aproapele,
înainte de toate, faţă de cei săraci, deoarece în ei vedea în mod deosebit
prezenţa lui Cristos. Marchizul îşi urma cu plăcere soţia, chiar dacă nu
întotdeauna reuşea să ţină pasul cu ea.
Destinul primului născut
Destinul lui Alois era clar pentru toţi:
trebuia să devină expert în arta militară şi în aceea a conducerii, deoarece
era moştenitorul titlului de marchiz al tatălui. De aceea, la vârsta de 4-5
ani, avea deja pe umeri haina de mic căpitan la Casalmaggiore sul Po, unde
tatăl, din ordinul lui Filip al II-lea, instruia trei mii de soldaţi adunaţi
din toate părţile Italiei, pentru a fi trimişi la Tunis cu armata imperială,
pentru a anihila ultimele rezistenţe islamice după bătălia de la Lepanto.
Micul soldat observa cu interes mişcarea disciplinată a
trupelor şi era într-un mod special atras de explozia prafului de puşcă. Într-o
zi, profitând de neatenţia unei santinele, a încărcat ţeava unui tun şi a
aprins fitilul. Focul s-a îndreptat, din fericire, în sus, fără să provoace
daune, şi copilul a fost aruncat înapoi şi acoperit de praf. Când l-au dus
murdar şi surâzător la tatăl său, acesta a zâmbit cu plăcere. Era un soldat
precoce. Totuşi, aşa cum avea să noteze mama sa, pe câmp învăţa foarte repede
nu numai folosirea armelor, dar şi jargonul nu întotdeauna curat al soldaţilor.
Când tatăl său s-a îmbarcat pentru Tunis împreună cu
oamenii săi, în 1573, Alois a trebuit să se întoarcă acasă, unde-l aştepta
mama, împreună cu alţi doi fraţi mai mici. Şi-a scos haina militară şi s-a
supus cu plăcere disciplinei materne, care, cu delicateţe şi hotărâre, i-a
purificat limbajul, făcându-l să înţeleagă că unele cuvinte nu sunt bune în
gura creştinului.
Convertirea
În această perioadă este plasată şi data „convertirii de la lume la Dumnezeu”. După cum mărturiseşte el însuşi, pe când avea 7 ani, în timpul unei rugăciuni, a simţit o mare dorinţă de a se dărui cu totul lui Dumnezeu, şi atunci a spus „da”. A fost atât de intens acel moment, încât, de atunci, a trăi în Dumnezeu şi, în acelaşi timp, a-l avea prezent în ocupaţiile obişnuite ale vieţii devenise pentru el ceva normal.
În această perioadă este plasată şi data „convertirii de la lume la Dumnezeu”. După cum mărturiseşte el însuşi, pe când avea 7 ani, în timpul unei rugăciuni, a simţit o mare dorinţă de a se dărui cu totul lui Dumnezeu, şi atunci a spus „da”. A fost atât de intens acel moment, încât, de atunci, a trăi în Dumnezeu şi, în acelaşi timp, a-l avea prezent în ocupaţiile obişnuite ale vieţii devenise pentru el ceva normal.
Când, mai târziu, deja student la teologie, formatorul său,
preocupat pentru sănătatea sa, i-a hotărât să nu se sforţeze prea tare în
căutarea unirii neîntrerupte cu Dumnezeu, lăsându-şi timp pentru odihna minţii,
el îi mărturisea unui coleg: „Nu ştiu ce să fac. Părintele rector mi-a poruncit
să nu mă mai gândesc la Dumnezeu pentru a evita orice efort, şi aceasta, cu
siguranţă, îmi cere un efort maxim” (cf. Pettinato G., I
santi canonizzati del giorno/VI, Edizioni Segno, Udine 1991, p. 234).
Paranteza florentină
Când a izbucnit, în Italia de Nord, foarte
cunoscuta ciumă din 1576, don Ferrante i-a trimis pe Alois şi Rodolfo, cel
de-al doilea născut, la Florenţa, la prietenul său, marele duce de Toscana,
pentru a evita pericolul bolii şi pentru a studia.
Paranteza florentină a fost foarte importantă pentru Alois.
Ager la minte şi cu un bun simţ al observaţiei, el se angaja la studiu şi, în
acelaşi timp, examina şi viaţa pe care o ducea la curte. Era o viaţă foarte
diferită de aceea pe care o ducea la castelul său şi, totodată, era aşa de
departe de învăţăturile mamei. Remarca superficialitatea, falsitatea şi
corupţia.
Nu avea dificultăţi în a construi raporturi şi se bucura de
stima şi respectul tuturor. Toţi ştiau că se puteau încrede în Alois, deoarece
în el nu era prefăcătorie, dar înţelegeau, de asemenea, că nimeni nu-l putea
induce în eroare, atrăgându-l spre lucruri superficiale.
Biserica sa preferată era aceea a „Bunei-Vestiri”. Aici,
într-o zi, în timp ce se ruga înaintea imaginii sfintei Fecioare, Domnul i-a
arătat cu claritate două căi: aceea a lumii, pe care a făcut câţiva paşi în
copilăria sa, fără măcar să-şi dea seama, şi care l-a împins spre o viaţă
lipsită de valori, şi aceea evanghelică, ce fusese întrevăzută deja la vârsta
de 5 ani şi pe care mama i-a făcut-o cunoscută de atâtea ori prin exemplul şi
cuvântul ei.
Alois a luat atunci hotărârea, a făcut în mod conştient
ceea ce astăzi numim opţiunea fundamentală a vieţii: chiar dacă trebuia să
rămână la curte şi să înveţe arta diplomaţiei şi a politicii, nu ar mai fi
acceptat niciodată vreun compromis cu obiceiurile corupte ale ambientului în
care se afla.
Vot de castitate la zece ani
Pentru a întări această hotărâre a sa, a făcut vot de castitate. Avea doar 10
ani. Putea să înţeleagă perspectiva unei asemenea angajări? Răspunsul este dat
de sfântul Carol Borromeu care, doi ani mai târziu, într-un colocviu cu Alois,
nu numai că nu l-a pus să retragă această hotărâre, dar l-a aflat aşa de matur,
încât a voit să-i dea personal Prima Împărtăşanie, chiar dacă nu era practica
de a da Euharistia la acea vârstă.
De la Florenţa, Alois şi Rodolfo au fost trimişi la
Mantova, aproape de curtea ducelui, ruda lor. Aici, Alois a acuzat primele
simptome ale unei boli care – după părerea medicilor timpului – putea să fie
vindecată numai printr-o severă şi controlată abstinenţă în mâncare şi băutură.
Alois s-a supus cu docilitate la sfaturile medicului, în timp ce începea să se
gândească la faptul de a renunţa la titlul de marchiz în favoarea fratelui său,
Rodolfo, şi să intre într-un ordin monahal.
Principe la curte şi student la universitate
Dar convenţiile sociale, pe care părinţii săi le considerau ca un privilegiu şi o datorie, în 1581, l-au dus în Spania, ca paj al prinţului moştenitor, don Diego. În acelaşi timp, el trebuia să-şi continue studiile de filozofie, la Universitatea din Alcalá.
În mijlocul ocupaţiilor de la curte şi al studiilor, Alois
găsea timp pentru a citi cărţi de spiritualitate şi pentru a se ruga. A meditat
asupra celebrului Compendiu de doctrină spirituală a lui Luigi di
Granada, dar, mai presus de toate, s-a cufundat în lectura unui opuscul al
sfântului Petru Canisiu şi a scrisorilor misionarilor iezuiţi din India. A
înţeles atunci că locul său era în Societatea lui Isus.
Noviciatul iezuit la Roma
Nu i-a fost uşor să-l convingă pe tatăl său în privinţa hotărârii luate, dar mama l-a aprobat în tăcere. La sfârşit, după ce a învins rezistenţa tatălui, a renunţat la titlul de marchiz în favoarea fratelui său, Rodolfo, şi, la 25 noiembrie 1585, după o vizită de trei zile la Loreto, pentru a se dezlega de votul făcut de mama sa la naştere, putea, în sfârşit, să intre în noviciatul iezuiţilor, la Roma. Nu era o noutate pentru iezuiţi să primească între ei persoane provenite din familiile nobile. Existau exemple ilustre, cum ar fi, în afara fondatorului, primii tovarăşi ai lui Ignaţiu şi Francisc Borgia, succesorul lui Ignaţiu. Aceştia puteau intra în societate cu condiţia de a lăsa afară orice semn de sânge albastru, deoarece, o dată trecut acel prag, cu toţii se considerau egali.
Alois, care locuise ca străin la diferitele curţi ale Europei,
la Roma s-a simţit acasă: „Dacă eu am – scria el – un loc de naştere aici,
acesta este Roma, unde m-am născut în Isus Cristos”. Aici, sub conducerea lui
Robert Bellarmin, a terminat într-un mod strălucit cursul filozofic şi a
început teologia. Din ordinul superiorilor, s-a întors la castelul părintesc,
pentru a stinge o ceartă apărută între fratele său şi ducele de Mantova. A
reuşit să-şi atingă scopul prin ascendentul moral de care se bucura în faţa
tuturor şi prin caritatea cu care ştia să trateze pe fiecare. A obţinut, de
asemenea, să reglementeze căsătoria fratelui său, ce, sfidând legile timpului,
a luat o tânără care nu era de rangul lui.
Întors la Roma, a început, în noiembrie 1590, ultimul an de
teologie, pentru ca apoi să fie sfinţit preot. Nu că acest lucru ar fi fost
pentru el un obiectiv râvnit, pentru că ceea ce îl interesa cu adevărat era
aprofundarea unirii cu Dumnezeu, pe care a experimentat-o de atâtea ori, şi
care îi dădea sensul plenitudinii sufleteşti. A iubi pentru a-i aduce slavă lui
Dumnezeu şi a fi iubit de el, era singurul lucru pe care şi-l dorea, în
sintonie cu carisma ignaţiană.
În serviciul ciumaţilor
Când, la Roma, s-a declanşat epidemia ce făcuse deja atâtea victime în Italia de Nord, a cerut şi a obţinut aprobarea de a servi bolnavii în Spitalul „San Sisto”. În scurt timp, însă, permisiunea i-a fost retrasă de teama ca nu cumva, dată fiind constituţia sa fizică deosebit de fragilă, să se contamineze de această boală. I-a fost totuşi permis, în urma insistenţelor, să poată vizita bolnavii consideraţi mai puţin periculoşi, dintr-un alt spital situat la picioarele Campidoliului.
Într-o zi, în timp ce mergea într-acolo, a văzut abandonat
pe stradă un bolnav în agonie. L-a luat pe spate şi l-a dus la spital. Era un
ciumat şi Alois a contractat boala care în câteva luni l-a condus la moarte.
Era 21 iunie 1591 şi Alois nu avea decât 23 de ani.
Cu
puţin timp înainte, prevăzând de acum iminenta sa plecare, i-a scris o
scrisoare lungă mamei, în limbajul emfatic al timpului, spunându-i: „Medicii,
care nu ştiu cum se va sfârşi, caută să facă tot ceea ce este posibil pentru
vindecarea trupului meu. Dar pentru mine este mai important să mă gândesc că
Dumnezeu, Domnul nostru, vrea să-mi dea o sănătate mai bună decât aceea pe care
pot să mi-o ofere medicii; şi, deci, sunt cu adevărat fericit, deoarece sper
că, în câteva luni, Dumnezeu, Domnul nostru, mă va chema de pe pământul celor
muritori în împărăţia celor vii”. Acestei scrisori i-a urmat o alta care poartă
data de 10 iunie 1591: „Despărţirea nu va fi lungă. Ne vom revedea în cer, şi
împreună uniţi de autorul mântuirii noastre, ne vom bucura de bucuriile
veşnice, lăudând cu toată puterea sufletului şi cântând fără sfârşit darurile
sale. «Am spus aceste lucruri numai pentru a asculta de dorinţa mea arzătoare,
pentru ca tu, o, strălucită doamnă, şi întreaga familie să consideraţi plecarea
mea ca pe un eveniment fericit». Am preferat să vă scriu, pentru că nimic nu
mi-a mai rămas la îndemână ca să pot arăta, în modul cel mai clar, iubirea şi
respectul pe care, ca fiu, îl datorez mamei mele”. (Acta
Sanctorum, iunie, 5, 878; cf. şi Manns P., I santi, II, Jaca Book,
Milano 1988, p. 240-241).
A fost proclamat fericit în 1605, sfânt în 1726 şi, în anul
următor, patron al tineretului şi, deoarece cea mai mare parte a seminariilor
post-tridentine erau conduse de iezuiţi sau se inspirau din spiritualitatea
ignaţiană, Alois de Gonzaga a fost propus ca model al tuturor aspiranţilor la
preoţie.
(sursă: http://www.calendarcatolic.ro).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu