Cathedral Notre Dame de Paris |
[...]
Ca ateu, eu nu ştiu, evident, nimic atunci când, sătul să mai aştept
sfârşitul neînţelesului act de devoţiune care îl reţine pe prietenul meu mai
mult decât el însuşi prevăzuse, împing la rândul meu mica uşă de fier pentru a
examina mai de aproape, în calitate de desenator sau de gură-cască, clădirea în
care sunt tentat să spun că el stă de-o eternitate (de fapt, îl aştept de
maximum trei-patru minute).
Ceea ce se poate vedea din capelă deasupra portalului nu are darul să mă
entuziasmeze. Capela nu câştigă nimic – să mă ierte surorile, cărora urmează să
le devin în scurt timp frate, dacă li se pare că le ponegresc sălaşul – văzută
de jos. Ea se află în fundul unei mici curţi şi este un edificiu în stil gotic a l'anglaise, construit la sfârşitul
secolului XIX de arhitecţi hotărâţi să pună ordine în utilizarea ogivelor,
adică să elimine viaţa şi mişcarea. Nu scriu aceasta din plăcerea îndoielnică
de a critica o artă a cărei reputaţie rămâne indiscutabi la, ci pentru ca să
fie clar că emoţia artistică nu joacă nici un rol în ceea ce urmează.
Interiorul nu este mai încurajator decât exteriorul. El poate fi
considerat carenajul banal al unui vas de piatră ale cărui linii de un gri
întunecat se opresc şi pleacă din nou înainte de a fi reuşit să realizeze o
întâlnire cisterciană între austeritate şi frumuseţe. Naosul este împărţit net
în trei. Prima parte, aproape de intrare, este rezervată fidelilor, care se
roagă în penumbră. Vitraliile, estompate din cauza aglomeraţiei de construcţii
înconjurătoare, lasă să cadă puţină lumină asupra statuilor şi a unui altar
lateral împodobit cu buchete de flori.
A doua parte este ocupată de călugăriţe, cu capul acoperit de un văl
negru; ele formează şiruri cuminţi de păsări zgribulite în traveele de lemn
lăcuit. Aveam să învăţ mai târziu ce sunt surorile din „Adoraţia reparatoare”,
congregaţie fondată în replică pioasă la anumite excese ale primăverii
revoluţionare din 1848. Relativ puţin numeroase – se va vedea mai departe că
detaliul are importanţa lui –, ele aparţin unuia din acele ordine contemplative
care au ales închisoarea pentru a ne face pe noi liberi, întunericul pentru ca
noi să avem lumină, şi despre care morala materialistă – a mea, pentru încă un
minut sau două – are impresia că n-ar fi de folos nimănui. Ele rostesc un fel
de rugăciune pe două voci care îşi răspund de la un capăt la altul al naosului
pentru a se contopi la intervale regulate în exclamaţia gloria pairi et filio,
et spiritul sancto, înainte de a-şi relua cursul lor alternativ şi liniştit. Nu
ştiu decât că este vorba de psalmi, nu ştiu decât că suntem la începutul
slujbei de noapte şi că mă simt legănat de ritmul uşor al orelor canoniale.
Fundul capelei este destul de viu luminat. Deasupra altarului principal
îmbrăcat în alb, un ansamblu de plante, candelabre şi ornamente este dominat de
o mare cruce de metal forjat care are în centrul ei un disc de un alb mat. Trei
alte discuri de aceeaşi dimensiune, dar de o nuanţă imperceptibil diferită,
sunt fixate la extremităţile crucii. Am mai intrat în biserici, de amorul
artei, dar n-am văzut nici măcar un chivot obişnuit, n-am idee cum arată hostia
şi nu ştiu că mă aflu în faţa Sfântului-Sacrament, spre care se înalţă lumânări
aprinse. Prezenţa discurilor suplimentare şi a complicaţiilor aurite ale
decorului face şi mai dificilă identificarea acestui soare îndepărtat.
Semnificaţia a tot ceea ce văd îmi scapă, cu atât mai uşor cu cât nu
urmăresc nimic, în picioare, aproape de uşă, îl caut din privire pe prietenul
meu şi nu reuşesc să-l recunosc printre formele îngenuncheate dinaintea mea.
Privirea îmi trece de la umbră la lumină, revine asupra asistenţei, fără
vreun gând, merge de la fideli la călugăriţele nemişcate, apoi, nu ştiu de ce,
se fixează pe a doua lumânare, care arde în stânga crucii. Nu prima, nici a
treia, a doua. Şi atunci se declanşează, brusc, seria de miracole a căror
irepresibilă violenţă destramă într-o clipă fiinţa absurdă care sunt şi aduce
la lumină, orbit, copilul care n-am fost niciodată.
Înainte de toate, îmi sunt transmise aceste cuvinte: viaţă spirituală.
Ele nu-mi sunt spuse, nu le compun eu însumi, le aud ca şi cum ar fi
pronunţate aproape de mine cu voce joasă de o persoană care ar vrea ca eu să
n-o văd încă.
Este de ajuns ca ultima silabă a acestui preludiu murmurat abia să atingă
în mine râul conştientului, pentru ca el să genereze o avalanşă inversă. Nu
spun că cerul se deschide; el nu se deschide, se avântă, se ridică brusc,
fulguraţie silenţioasă, din această insignifiantă capelă în care se găsea în
mod misterios inclus. Cum să-l descriu cu aceste cuvinte dezertoare, care
refuză să mă servească şi ameninţă să-mi intercepteze gândurile, ca să le
depună în magazinul de himere? Pictorul care ar întrezări culori necunoscute cu
ce le-ar picta? Este un cristal indestructibil, de o transparenţă infinită, de
o luminozitate aproape insuportabilă (un grad în plus m-ar fi aneantizat) şi mai
ales albastră, o lume, o altă lume, de o strălucire şi o densitate care,
prin comparaţie, o fac pe a noastră să apară aşa cum este: a umbrelor fugare şi
a viselor neterminate. Este realitatea, realitatea adevărată, o văd de pe
ţărmul obscur unde sunt încă ancorat. Există o ordine în univers şi, în vârful
ei, dincolo de vălul de ceaţă strălucitoare, evidenţa lui Dumnezeu, evidenţa
făcută prezenţă şi evidenţa făcută persoană chiar a celui pe care eu îl negasem
cu numai un minut înainte, pe care creştinii îl numesc tatăl nostru şi despre
care aflu acum că este blând, de o blândeţe fără seamăn, ceea ce nu înseamnă
calitatea pasivă pe care o desemnăm adeseori prin acest cuvânt, ci o blândeţe
activă, copleşitoare, surclasând orice violenţă, capabilă să facă să cedeze
piatra cea mai dură şi, mai dură chiar decât piatra, inima omenească.
Erupţia sa torenţială, plenară îmi provoacă o bucurie comparabilă cu
bucuria naufragiatului, recuperat la timp, cu diferenţa, totuşi, că
înălţându-mă spre salvare şi devenind conştient de noroiul în care am stat
scufundat, mă uit la partea din corpul meu încă sechestrată şi mă întreb cum am
putut să trăiesc şi să respir până acum.
În acelaşi timp, îmi este dăruită o nouă familie, Biserica, însărcinată
să mă conducă acolo unde trebuie să merg, fiind de la sine înţeles că, în ciuda
aparenţelor, am încă o distanţă mare de parcurs, distanţă care n-ar putea fi
abolită decât prin răsturnarea gravitaţiei.
Toate aceste senzaţii pe care mă chinuiesc să le traduc în limbajul
inadecvat al ideilor şi imaginilor sunt simultane, contopite unele în altele;
după trecerea atâtor ani, încă nu le-am epuizat conţinutul. Totul este dominat
de prezenţa, dincolo de vastul ansamblu pe care l-am descris, a celui căruia
n-aş putea niciodată să-i scriu numele fără teama de a-i răni tandreţea, în
faţa căruia am avut fericirea să fiu un copil iertat, care se trezeşte pentru a
înţelege că totul este un dar.
Afară se făcea tot mai frumos, eu aveam cinci ani, iar lumea, alcătuită
înainte din piatră şi asfalt, era o mare grădină în care urma să mi se îngăduie
să mă joc atâta timp cât avea să-i placă cerului să mă lase. Willemin, care
mergea alături de mine şi părea să fi descoperit ceva aparte pe chipul meu, mă
privea cu o curiozitate medicală: „Dar ce ţi s-a întâmplat? – Sunt catolic”,
şi, cum mi-era teamă că n-am fost destul de explicit, am adăugat „apostolic şi
roman”, pentru ca mărturisirea mea să fie completă. „Ai ochii ieşiţi din
orbite. – Dumnezeu există şi totul este adevărat. – Ah, dacă te-ai vedea!” Nu
mă vedeam. Eram o cucuvea în plină amiază, care făcea experienţa soarelui.
Cinci minute mai târziu, pe terasa unei cafenele din Piaţa
Saint-Andre-des-Arts, îi povesteam totul prietenului meu. Mai exact, tot ceea
ce, în luptă cu inexprimabilul, reuşeam să spun despre acea lume dintr-o dată
desfăşurată, despre concreteţea ei scânteietoare care făcuse să explodeze fără
zgomot casa copilăriei mele şi să se evapore peisajele. Ruinele construcţiilor
mele interioare zăceau la pământ, îi priveam pe trecătorii care mergeau fără să
vadă şi mă gândeam la uimirea pe care o vor trăi când vor întâlni, la rândul
lor, ceea ce eu tocmai întâlnisem, în mod sigur vor avea aceeaşi revelaţie mai
devreme sau mai târziu, mă gândeam încă de pe acum, amuzat, la surpriza
necredincioşilor şi a celor care se îndoiesc fără să se îndoiască. La un moment
dat ni l-am evocat amândoi pe acel dictator de operetă care acordase cerului
două minute ca să i se dezvăluie şi absurditatea provocării aruncate în
infinit, cu un grăunte de putere, ne-a făcut să râdem nebuneşte.
Dumnezeu exista oricum; exista acolo revelat şi mascat de o delegaţie de
lumină care, fără discursuri şi figuri explicative, făcea totul de înţeles şi
de iubit, îmi dau seama că unele din afirmaţiile mele pot părea exorbitante,
dar ce să fac dacă creştinismul este adevărat, dacă există un adevăr, dacă acest
adevăr este o persoană, care nu vrea să rămână incognoscibilă?
Miracolul a durat o lună. În fiecare dimineaţă regăseam cu uimire acea
lumină care făcea să pălească ziua, acea blândeţe pe care n-aveam s-o mai
uit vreodată şi în care constă, de altfel, toată ştiinţa mea teologică.
Obligaţia de a-mi prelungi şederea pe planetă când exista tot acest cer la
îndemână nu-mi apărea ca foarte clară şi o acceptam mai mult din recunoştinţă
decât din convingere, între timp, lumină şi blândeţe pierdeau de la o zi la alta
câte ceva din intensitate. Până la urmă, au dispărut, fără ca eu să fiu lăsat
din nou în singurătate. Adevărul urma să-mi fie dat altfel, trebuia să-l caut
după ce îl găsisem. Un părinte de la Saint-Esprit a început să mă pregătească
pentru botez, iniţiindu-mă într-o religie despre care nu puteam să spun decât
că nu ştiam nimic. Tot ceea ce mi-a spus despre doctrina creştină eu aşteptam
deja şi am primit cu bucurie; învăţătura bisericii era adevărată până la ultima
virgulă şi eu luam cunoştinţă de fiecare buche aclamând-o, aşa cum se salută o
lovitură reuşită. Un singur lucru m-a surprins: euharistia, nu pentru că mi
s-ar fi părut incredibilă, ci pentru că graţia divină găsise acest mijloc de a
se comunica; mă uimea mai ales faptul că ea alesese tocmai pâinea, care este
alimentul săracului şi hrana preferată a copiilor. Din toate darurile revărsate
în faţa mea de creştinism, acesta era cel mai frumos.
Copleşit, astfel, de binecuvântări, credeam că viaţa mea va fi un
Crăciun fără sfârşit. Persoanele cu experienţă cărora mă confesasem încercau în
zadar să mă prevină că această stare privilegiată va avea un sfârşit, că legile
devenirii spirituale sunt aceleaşi pentru toată lumea, că după suavităţile
excursiei pe pajiştile verzi ale graţiei revelate vor veni la rând stânca
ascuţită, urcuşul, riscul şi că eu nu voi fi întotdeauna copilul fericit care
eram. Nu le ascultam deloc pe acele persoane.
Eram foarte hotărât să nu săvârşesc a doua oară eroarea de a creşte;
aceasta era înţelepciunea mea, mai puţin sigură decât a lor. Sfătuitorii mei
aveau dreptate, nu eu. Crăciunul surâzător s-a dizolvat treptat, în lucrurile,
în piatra şi în asfaltul unei lumi care şi-a recăpătat pe ascuns consistenţa.
Şi a fost o vinere sfântă, a fost o sâmbătă sfântă – linişte în care moare un
strigăt.
De două ori, cea mai mare suferinţă care poate fi trimisă asupra unor
fiinţe omeneşti s-a abătut asupra căminului meu. Taţii mă vor înţelege, mamele
poate chiar şi mai mult, fără cuvinte în plus. De două ori am luat drumul
cimitirului de provincie unde avem locul de veci, căutând în nenorocire
amintirea îndurării. Incapabil de revoltă, lipsit de adăpostul îndoielii (de
cine m-aş îndoi, dacă nu de mine însumi?), am trăit cu acest pumnal în piept,
ştiind că Dumnezeu înseamnă dragoste.
Nu scriu pentru a-mi face cunoscută viaţa, ci pentru a oferi o mărturie,
iar mărturia mea cere ca şi acest lucru să fie spus. Mormântul care va fi şi al
meu se află în unghiul format de două alei. Într-o zi, dintr-un fel de
curiozitate distrată, am vrut să văd cui aparţine mormântul vecin, care îi este
un fel de continuare; aparţine surorilor „Adoraţiei reparatoare”. Ştiu prea
bine că intervenţiile spiritului divin trebui să aibă o anumită precizie ca să
putem vorbi de un „semn”. Această coincidenţă nu are precizie? Surorile care au
asistat la naşterea mea, la cinci sute de kilometri distanţă, îmi vor fi, iată,
alături, şi în ceasul morţii; iar eu bănuiesc, cred, ştiu că aceste două
instanţe vor fi identice, ca şi cum n-ar fi decât una: fiinţe pierdute, blândeţe
regăsită.
Iubire, ca să te povestesc, eternitatea însăşi ar fi prea scurtă.
[...]
(André Frossard, Dumnezeu există, eu l-am întâlnit, Editura Universal Dalsi 1993, trad. Alex. Ştefănescu).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu