Holy Night (1911) - by Fritz von Uhde |
Pentru a descrie umanitatea
noastră şi pentru a ne privi în mod adecvat pe noi înşine în acest moment al
istoriei lumii, cu greu am putea găsi un cuvânt mai oportun decât cel conţinut
în acest text din profetul Sofonia: "Bucură-te, fiică a Sionului, strigă de
bucurie, Israele". De ce? Ce motiv este să ne bucurăm, cu tot ceea ce se
întâmplă în lume? Pentru că "Domnul a revocat condamnarea ta".
Prima contralovitură provocată în
mine de aceste cuvinte este datorită uimirii modului în care Domnul ne
priveşte: cu ochi care reuşesc să vadă lucruri pe care noi nu am fi în stare să
le recunoaştem dacă n-am fi părtaşi de aceeaşi privire asupra realităţii:
"Domnul revocă sentinţa ta de condamnare", adică răul tău nu mai este
ultimul cuvânt cu privire la viaţa ta; privirea obişnuită pe care o ai cu
privire la tine nu este cea corectă; privirea cu care îţi reproşezi încontinuu
nu este adevărată. Singura privire adevărată este cea a Domnului. Şi tocmai din
aceasta vei putea recunoaşte că El este cu tine: dacă a revocat condamnarea ta,
de ce anume îţi va putea fi frică? "Tu nu te vei mai teme de nici o
nenorocire". O pozitivitatea inexorabilă domină viaţa. Pentru aceasta,
continuă textul biblic, "nu te teme, Sionule, nu lăsa să-ţi cadă
braţele". De ce? Pentru că "Domnul, Dumnezeul tău, în mijlocul tău
este un mântuitor puternic". Nu există un alt izvor de bucurie decât
acesta: "Se va bucura pentru tine, te va reînnoi cu iubirea sa, va
tresălta pentru tine cu strigăte de bucurie" (3,14-17).
Faptul că acestea nu au rămas numai
cuvinte, ci s-au împlinit este ceea ce ne mărturiseşte Evanghelia; în pruncul
pe care Maria îl poartă în sânul ei, acele cuvinte au devenit carne şi sânge,
aşa cum ne aminteşte în mod emoţionant Benedict al XVI-lea: "Adevărata
noutatea a Noului Testament nu se află în idei noi, ci în însăşi figura lui
Cristos, care dă carne şi sânge conceptelor – un realism nemaiauzit" (Deus
caritas est, 12). Şi este un fapt atât de real în viaţa lumii încât imediat
ce Elisabeta primeşte salutul Mariei, pruncul pe care îl poartă în sânul ei,
Ioan, tresaltă de bucurie (cf. Lc 1,39-45). Cuvintele profetului nu mai
sunt numai cuvinte, ci s-au făcut carne şi sânge, până acolo încât această
bucurie a devenit experienţă prezentă, reală.
Să ne întrebăm: creştinismul este
o amintire pioasă sau este un eveniment care are loc astăzi exact aşa cum a
avut loc în urmă cu două mii de ani? Să privim la multele fapte pe care ochii
noştri le văd încontinuu, care ne surprind şi ne uimesc, începând de la acel
fapt impunător care se numeşte Benedict al XVI-lea şi care de fiecare dată face
să tresalte măruntaiele eului nostru. Există unul în mijlocul nostru care face
să tresalte "pruncul" pe care fiecare dintre noi îl poartă în sân, în
interiorul nostru, în profunzimea fiinţei noastre. Această experienţă prezentă
ne mărturiseşte că episodul Vizitării nu este numai un fapt din trecut, ci a
fost începutul unei istorii care a ajuns la noi şi care continuă să ajungă la
noi în acelaşi mod, prin întâlniri, în carnea şi sângele atâtora pe care îi
întâlnim pe drum, care ne mişcă în interiorul nostru.
Cu aceste fapte în ochi putem
intra în misterul acestui Crăciun, evitând riscul "amintirii pioase",
de a reduce sărbătoarea la un simplu act de evlavie, la devoţiune sentimentală.
În fond, de atâtea ori ispita este de a nu ne aştepta la cine ştie ce de la Crăciun. Dar celui
căruia îi este dat harul cel mai mare care se poate imagina – a-l vedea în
acţiune în semne şi fapte care îl documentează prezent – este imposibil să cadă
în riscul de a celebra naşterea lui Isus ca "amintire pioasă". Nu ne
este permis! Şi nu pentru că suntem mai buni decât ceilalţi fraţi oameni, nu
pentru că nu suntem fragili ca toţi, ci pentru că suntem răscumpăraţi
încontinuu de această dispariţie a noastră prin forţa Unuia care are loc acum
şi care revocă sentinţa noastră de condamnare. Numai cu aceste fapte în ochi
vom putea privi Crăciunul care vine: nu cu o nostalgie pioasă, nu cu
sentimentul natural pe care mereu îl provoacă în noi un prunc care se naşte şi
nici cu un vag sentiment religios, ci în virtutea unei experienţe (pentru că
tot restul nu produce altceva decât o reducţie a "acelei" naşteri).
Acolo unde se revelează cu adevărat cine este acel Prunc este în această
experienţă reală: fiul Elisabetei a tresăltat de bucurie în sânul ei.
Reînnoirea continuă a acestui eveniment ne împiedică să reducem Crăciunul şi ne
poate face să-l gustăm ca prima dată.
(de Julián Carrón; trad. pr. Mihai Pătraşcu; sursă: http://www.osservatoreromano.va/it
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu