Minunea sfântului Dominic de Vlaho Bukovac |
“În el am aflat un om care a
trăit pe deplin viaţa apostolilor; nu am nici un dubiu că el este pus alături
de ei în slava cerească” (Cuvintele papei Grigore al IX-lea în ziua canonizării; cf. Liturgia
orelor).
Tocmai acesta era idealul lui Dominic de Guzmán: să trăiască împreună cu fraţii săi viaţa apostolilor, pentru a fi credibili în mijlocul oamenilor când predicau Vestea cea Bună.
S-a născut în anul 1175, la
Caleruega, Dieceza de Osma, provincia de Burgos, în familia lui Felix Guzmán şi
a fericitei Ioana de Aza. Până la 14 ani, a studiat, călăuzit fiind de un preot
învăţat care era şi unchi al său, apoi a urmat cursurile de trei şi patru
materii în celebrele şcoli din Palencia şi apoi patru ani de teologie. Era încă
student, în timpul foametei din regiune, când a fondat o casă de primire pentru
cei săraci şi, cu acea ocazie, şi-a vândut până şi cărţile.
Doi sfinţi în căutarea unei mirese
O dată terminate studiile, el a intrat în rândul canonicilor regulari ai Capitlului Catedralei din Osma, unde a ajuns foarte curând secundul superiorului. Când superiorul său, Diego d'Azebes, episcop de Osma, a fost ales de regele din Castilia pentru o misiune delicată, Dominic a trebuit să-l însoţească, şi astfel, a avut posibilitatea de a traversa de două ori Europa.
De fapt, regele de Castilia,
înainte de a consimţi la căsătoria fiului său, Ferdinand, cu o principesă
nordică, dintr-un ţinut apropiat de Danemarca, a voit să se asigure de oportunitatea
alegerii sale, şi care persoană era cea mai potrivită pentru o asemenea
misiune, dacă nu episcopul Diego, cunoscut prin prudenţa şi sfinţenia sa?
Călătoria, chiar dacă condusă de
persoane de la curtea regală, a fost una obositoare, dar pentru Dominic a fost
şi o preţioasă oportunitate de a cunoaşte oameni şi culturi. La întoarcere,
Diego l-a asigurat pe rege că alegerea a fost una fericită. S-au făcut atunci
pregătirile pentru nuntă şi Diego şi Dominic au pornit din nou la drum, ca să
aducă mireasa.
Mireasa lui Cristos în pericol
Dominic, ieşind din ţara sa,
caracterizată de o credinţă catolică foarte intensă, şi-a dat seama de două
mari pericole pe care Biserica le întâlnea în Europa. În Turingia, a putut
vedea cu ochii săi distrugerile făcute de trupele auxiliare ale cumanilor, care
se aflau la ordinele lui Ottocar al Boemiei; în Linguadoca, în Franţa
meridională, populaţia părăsea de acum credinţa părinţilor, pentru a o urma pe
acea a albigenzilor şi valdezilor. Şi toate acestea se întâmplau deoarece
catolicii, înainte de toate, oamenii Bisericii şi principii, nu trăiau conform
evangheliei.
În timpul celei de-a doua
călătorii, la întoarcere, în timp ce cei doi trimişi ai regelui o duceau cu ei
pe viitoarea regină, aceasta s-a îmbolnăvit şi a murit. Cei doi oameni sfinţi
au văzut în aceasta un semn al lui Dumnezeu care le cerea să-şi schimbe
planurile. Au trimis la Castilia suita regală şi ei s-au îndreptat spre Roma
pentru a cere papei autorizaţia de a merge să predice cumanilor evanghelia.
Inocenţiu al III-lea, preocupat
peste măsură de situaţia din Linguadoca, i-a invitat pe aceştia să renunţe la
proiectul lor şi să-şi desfăşoare ministerul în această regiune, avându-i
alături pe legaţii pontificali. Ei au acceptat, dar misiunea lor nu se arăta a
fi deloc uşoară.
Legaţii pontificali erau
cistercini, animaţi de bune intenţii, dar luaţi în râs de populaţie: “Iată-i pe
cai pe miniştrii unui Dumnezeu care mergea pe jos!” Descurajaţi de insucces,
predicatorii pontificali erau pe punctul de a abandona misiunea.
Diego şi Dominic au înţeles cauza
acestui insucces şi exigenţele juste care-i determinau pe oameni să se apropie
de propunerile albigenzilor şi valdezilor. Între oameni se răspândise nevoia
sinceră de a reveni la o viaţă evanghelică mai autentică, pe care n-o mai aflau
în structurile Bisericii oficiale, unde clerul înalt era în căutarea bogăţiilor
şi clerul de jos era atât de puţin instruit, încât nu era capabil nici măcar să
înveţe adevărurile cele mai elementare ale credinţei creştine.
Revenirea la Fericiri
Revenirea la Fericiri
Cei doi misionari din Castilia,
autorizaţi şi ei de papa, au instaurat un alt stil de predicare. Nu ieşeau în
faţă cu titlurile lor şi nu aveau nevoie de cai pentru a se deplasa dintr-un
loc într-altul, şi nu se înconjurau de un grup de persoane care să-i servească,
ci, dimpotrivă, călătoreau pe jos, singuri, şi trăiau din pomană; predicau
evanghelia în cuvintele simple ale poporului, dar, înainte de toate, puneau în
practică ceea ce învăţau altora, invitându-i pe toţi la convertire. Ei nu se
puneau în afara Bisericii şi îi recunoşteau în episcopi şi în papa pe
succesorii legitimi ai apostolilor, cărora le prestau deplină ascultare, şi, de
asemenea, cereau convertirea lor la o viaţă mai conformă cu Fericirile.
Chiar şi legaţii pontificali, cistercinii,
când au văzut că Diego urma exemplul lui Dominic, lăsând deoparte onorurile
care, de obicei, erau rezervate episcopilor, s-au unit cu cei doi castilieni,
în timp ce papa Inocenţiu al III-lea le dădea nu numai aprobarea, dar îi şi
autoriza să primească în grupul lor alţi preoţi care ar fi voit să li se
alăture în sfânta predicare.
Cuvântul lor a fost primit cu
recunoştinţă şi pe unde treceau ei se reaprindea speranţa şi se restabilea
pacea. Cei care fuseseră atraşi în plasa albigenzilor, datorită dorinţei unei
vieţi creştine mai bune, acum puteau să-şi satisfacă exigenţele fără să o rupă
cu tradiţia.
Mănăstirea feminină de la Prouille
De asemenea, unele femei, atât
din rândul poporului umil, cât şi din rangul celor nobili, au voit să se
dăruiască unei vieţi mai perfecte şi să se pună în serviciul sfintei predicări,
asemenea femeilor pioase din evanghelie. Dominic a luat act de această dorinţă
a lor şi a fondat o mănăstire la Prouille, unde ele s-au putut dedica
rugăciunii şi-i primeau pe misionarii care aveau nevoie de îngrijire sau de
odihnă. Aceasta era prima sămânţă a ordinului şi începea cu ramura feminină.
Noul stil de predicare aducea
atâtea roade şi, în primăvara lui 1207, 11 abaţi cistercini, cu câţiva dintre
călugării lor, i s-au alăturat lui Dominic. Dar tocmai în acest moment fericit,
episcopul Diego a plecat în Spania în căutare de ajutor şi a murit în dieceza
sa, în luna decembrie a aceluiaşi an.
Între timp, creşteau rivalităţile
politice între diferiţii principi din regiune, împărţiţi în două facţiuni mai
mult din interese materiale decât din motive religioase. Şi, profitând de
uciderea legatului pontifical de către un grup de albigenzi, au declanşat
războiul: aşa a început cruciada împotriva albigenzilor. Erau primele luni ale
anului 1208.
Dominic nu a voit să ia parte la
cruciadă şi, neputând să facă altceva, s-a retras în conventul din Prouille,
dedicându-se formării surorilor şi predicării prin împrejurimile mănăstirii.
Pentru el a fost o perioadă de reflecţie şi de rugăciune, în timpul căreia s-a
maturizat şi ideea fondării unui ordin religios masculin.
Părinţii predicatori
În momentul în care războiul a
permis, în 1214, el s-a îndreptat spre Toulouse, unde l-a întâlnit pe Pietro
Seila. Acesta i-a dăruit două case şi, împreună cu alţi preoţi, a făcut voturi
înaintea lui Dominic. Lua fiinţă astfel primul grup al Părinţilor Predicatori.
Dominic le-a dat o primă regulă
care nu numai că îi angaja să trăiască asemenea apostolilor, în sărăcie, dar şi
să se pregătească cu competenţă pentru ministerul predicării. Dacă apostolii au
fost la şcoala continuă a Învăţătorului, ei trebuiau să urmeze şcoala Bisericii
şi, pentru aceasta, frecventau lecţiile de teologie oferite de teologul
Alexandru Stavensby la Toulouse.
Episcopul, foarte bucuros de
această operă, nu numai că le-a dat fraţilor o biserică, dar l-a luat pe
Dominic cu sine la Roma, cu ocazia Conciliului al IV-lea din Lateran, şi l-a
prezentat papei, ca să aprobe noua fundaţie, şi i-a oferit astfel posibilitatea
de a se răspândi în toată Biserica.
Conciliul, în faţa proliferării
numeroaselor grupuri monahale, dintre care unele lipsite de orice disciplină, a
formulat principiul că nu se mai putea constitui nici un nou ordin şi că cine
dorea să intre în viaţa călugărească trebuia să urmeze o regulă deja aprobată.
Franciscanii au fost norocoşi,
deoarece papa aprobase dinainte, chiar dacă numai oral, prima lor regulă.
Dominic s-a aflat însă în faţa unei uşi închise. Episcopul l-a prezentat papei
care şi-a dat seama de valoarea noii sale carisme, dar, pentru că nu voia să se
opună voinţei părinţilor conciliari, i-a sugerat lui Dominic să accepte
provizoriu o regulă deja existentă. Aşa a fost adoptată Regula sfântului
Augustin, fără însă să renunţe la finalitatea apostolică tipică inspiraţiei
dominicane.
Pentru Dominic au început o serie
de contacte cu Curia Romană şi, cu o abilitate demnă de un diplomat înflăcărat,
a ştiut să ducă înainte opera sa, fără să se pună în contrast cu structurile
Bisericii, ba chiar papii l-au favorizat în toate felurile, dându-i, la Roma,
biserica “Sfântul Sixt” şi, apoi, biserica “Sfânta Sabina” şi recomandând
tuturor episcopilor să-i primească în diecezele lor pe părinţii predicatori.
Inspiraţia din “San Pietro”
S-a întâmplat că tocmai la Roma,
în bazilica “Sfântul Petru”, Dominic a simţit inspiraţia - se spune că i-au
apărut apostolii Petru şi Paul - de a-i trimite pe fraţii săi în toată lumea.
La început, a trimis un grup de
şapte la Paris, pentru a aprofunda studiul teologiei şi pentru a câştiga noi
recruţi pentru ordin printre maeştri şi elevi; un alt grup a mers în Spania şi
un al treilea la Bologna, unde va lua fiinţă primul studiu dominican. În aceşti
ani, vor intra în ordin personalităţi celebre ca Giordano din Saxonia, care va
fi şi succesorul său, şi Reginaldo din Orléans, celebru profesor de drept. Deja
în 1219, vizitând Parisul, Dominic a găsit aici o comunitate de circa 30 de
fraţi.
Regula sfântului Augustin le era
încă utilă pentru partea spirituală, dar de acum înainte, o dată cu răspândirea
tot mai rapidă a ordinului în lume, era necesară găsirea unui mod organic
pentru a-l guverna. Dominic a compus constituţiile, în care, sub
acoperirea regulii sfântului Augustin, va salva specificul carismei sale.
Noul ordin, de fapt, avea scopul
de a vesti evanghelia “la toate popoarele”, după modelul apostolilor. Pentru
aceasta, fiii săi trebuiau să trăiască în sărăcie, în castitate şi în
ascultare, pentru a fi instrumente adaptate predicării; se adunau în
comunitate, unde trăiau fraternitatea în unitate, dedicându-se contemplării şi
studiului, pentru a pleca apoi în misiune; aveau un superior în propriul
convent, dar făceau voturile în faţa generalului ordinului, care putea să
dispună de fiecare dintre ei pentru a-l trimite unde o impuneau nevoile.
Dominic a reuşit să aducă
ordinului respectabilitate în raport cu cele tradiţionale şi, mai ales, a
reuşit să adune între ei oameni care uneau în viaţa lor sfinţenia şi cultura.
Şi dacă episcopii aveau datoria de a predica în dieceza lor - ceea ce nu se
prea întâmpla -, predicatorii considerau lumea întreagă ca o unică Biserică în
care trebuiau să predice evanghelia cu viaţa şi cu cuvântul.
Recunoaşterea pontificală
Spre a avea cale liberă pentru
această misiune, Dominic s-a dus din nou la Roma şi a obţinut, de la Honoriu al
III-lea, recunoaşterea caracterului universal al ordinului. Era 11 februarie
1218. Dominic putea să-şi trimită fiii în aproape toate ţările Europei, chiar
şi în acele locuri unde până atunci se aflau popoare păgâne, cum erau unele
regiuni nordice.
În timpul şederii sale la Roma,
Dominic, în urma recomandărilor papei, şi-a asumat grija faţă de numeroasele
călugăriţe din oraş, a căror viaţă avea nevoie de reformă.
La 17 mai 1220, s-a dus la
Bologna pentru primul capitlu general al ordinului său, unde s-a stabilit că
fraţii predicatori renunţau nu numai la bunurile lor, ci şi la rentele fixe
pentru a trăi numai din pomeni.
După capitlu, Dominic a acceptat
să predice misiuni în Italia de Nord, deosebit de dificile, atât din cauza
răspândirii catarismului, cât şi a luptelor interne dintre oraşe şi dintre
diferitele familii nobile. Cu această ocazie, a fondat convente, devenite apoi
celebre, la Brescia, Piacenza, Parma şi Faenza, asigurând reînflorirea
credinţei în această regiune.
Spre finele anului 1220, Dominic
s-a întors la Roma pentru a pune la punct ultimele lucruri la Curia Romană şi
pentru a duce la sfârşit reforma privind viaţa călugăriţelor. La sfârşit, el a
putut să adune în Mănăstirea “Sfântul Sixt” surorile care doreau să trăiască o
viaţă monahală serioasă şi a chemat la Roma, de la Prouille, opt călugăriţe
bine formate, care au fost exemplu pentru colegele surori de la Roma.
După ce s-a dus să predice din
nou în Italia de Nord şi în Marche, epuizat din cauza muncii, s-a retras la
Bologna, şi aici, la 6 august 1221, a plecat la cer. Fraţilor care îl
înconjurau cu tristeţe, le-a adresat aceste ultime cuvinte: “Nu plângeţi, vă
voi fi mai util de acum înainte şi voi aduce mai multe roade pentru voi, după
moarte, decât am făcut-o în viaţă”. Pentru înmormântare nu avea o haină nouă şi
fraţii l-au îmbrăcat cu aceea a fratelui Moneta.
Credincioşilor care alergau în
număr foarte mare la mormântul său, împodobindu-l şi aducând ex voto-uri
pentru harurile primite, fraţii li se opuneau cu hotărâre, temându-se ca nu
cumva să fie lezată sărăcia şi simplitatea ce îi fuseseră atât de dragi
fondatorului. Mai mult, cu ocazia restaurării bisericii lor, au lăsat afară mormântul
lui Dominic, expus intemperiilor. Papa Grigore al IX-lea, după ce s-a plâns de
această atitudine, a cerut respect şi o grijă foarte mare faţă de relicvele
fondatorului şi, în 1234, l-a înscris în cartea sfinţilor.
Dominic, prin fondarea ordinului
său, nu a lăsat pe pământ numai o mână de predicatori, dar şi un autentic loc
de formare a sfinţilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu