Conștiința. Iuda - de Nicolai Ge |
„Pentru a descrie neantul,
Bernanos n-a folosit mereu
aceleaşi metode.
Convins că n-ar trebui să picteze răul
de dinafară fără să fie
părtaş la el,
că ar trebui prin urmare
o anumită experienţă interioară,
care nu
este în mod necesar rea,
şi care-şi găseşte în definitiv baza sa
în ispitirea
lui Cristos
şi în coborârea lui în iad,
el s-a păzit totdeauna să
nu descrie
răul decât considerându-l
plecând de la lumea Luminii şi a Iubirii,
de a nu
descrie infernul decât din Cer.
Astfel, în prima sa carte,
a înţeles
irealitatea răului
ca fiind funcţia unei realităţi inferioare, Satan,
şi
interpretat ca minciună
în întregime cu referinţă
la „adevărul” ultim al celui
care este „părintele minciunii”
şi pe care a ştiut să-l arate gol,
despuiat de
deghizările sale
şi de măştile sale”
(H. U. von Balthasar, Le chrétien Bernanos,
Éditions du Seuil, Paris 1956, 118-119).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu