Pius al XII-lea, instituind în anul 1955 sărbătoarea "Sfântul
Iosif Muncitorul", a intenţionat să ofere muncitorului creştin un model şi un
protector. "Orice muncă - spusese deja în radiomesajul de Crăciun din 1942 - are
o demnitate inalienabilă şi, în acelaşi timp, o legătură intimă cu
perfecţionarea persoanei: nobilă demnitate şi prerogativă, pe care nu le
micşorează în nici un mod oboseala şi povara care trebuie suportate ca efect al
păcatului original, în ascultare şi supunere faţă de voinţa lui Dumnezeu".
Cristos însuşi a voit să fie muncitor manual, petrecând o mare parte a vieţii în
atelierul lui Iosif, sfântul cu mâinile bătătorite, tâmplarul din Nazaret.
Cu puţini ani înainte ca sfântul Iosif să-şi deschidă umilul
atelier, Cicero scria: "...Au o meserie de jos toţi meşteşugarii, pentru că
într-un atelier nu poate fi nimic prestigios". Filozoful Aristotel fusese mai
categoric, întrebându-se în prima carte a Politicii: "Trebuie recunoscuţi
printre cetăţeni şi meseriaşii?".
Răspunsul a fost dat de către exemplul lui Cristos, care a voit
să aibă parte de condiţia de muncitor alături de Iosif, şi ne-a venit din
conştientizarea mişcării muncitoreşti însăşi, care în această zi celebrează
sărbătoarea muncii şi realizările din domeniul social, sindical şi economic.
"Din punct de vedere creştin - citim în manualul dell'aclista - mişcarea
muncitorească nu este decât o formă a mişcării generale de înălţare a omenirii,
un aspect special al acelui fenomen general de asceză exprimat prin parabola
talanţilor".
Pentru a sublinia nobleţea muncii, Biserica îl propune
meditaţiei noastre pe sfântul Iosif muncitorul. Sărbătoarea de astăzi o
substituie pe cea a patronatului sfântului Iosif asupra Bisericii universale,
prescrisă în anul 1847 de către Pius al IX-lea.
Pius al XII-lea şi Ioan al XXIII-lea (papa Roncalli a introdus
numele sfântul Iosif în Canonul Misei) au adus omagiu acestui maestru exemplar
al vieţii creştine, omului laborios, onest, fidel cuvântului lui Dumnezeu,
ascultător, virtuţi pe care evanghelia le sintetizează prin două cuvinte:
"bărbat drept". "Proletarii şi muncitorii - scria Leon al XIII-lea, în enciclica
Rerum novarum - au dreptul special de a recurge la sfântul Iosif şi de
a-şi propune imitarea lui. Într-adevăr, Iosif, fiind din neam regesc, unit în
căsătorie cu cea mai mare şi mai sfântă dintre femei, tată purtător de grijă al
Fiului lui Dumnezeu, cu toate acestea îşi petrece viaţa lucrând şi aşteaptă de
la munca sa de meşteşugar tot ceea ce este necesar pentru menţinerea familiei".
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario
Sgarbossa şi Luigi Giovannini, Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif
Agiurgioaei; sursa: http://www.ercis.ro/liturgie/sfantzi.asp).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu