”Am reflectat mult, în ultimele zile, la păcat.
Definindu-l drept o încălcare a legii divine, mi se pare că riscăm să ne facem
o idee prea sumară despre păcat. Oamenii spun atâtea prostii în privinţa
aceasta. Şi, ca întotdeauna, nu-şi dau osteneala să gândească. Iată, medicii discută
de secole şi secole despre boală.Dacă s-ar mulţumi s-o definească drept o
încălcare a regulilor deplinei sănătăţi, ar fi căzut de multă vreme de acord.
Dar ei o studiază la bolnav, cu intenţia de a-l însănătoşi. Este exact ceea ce
dorim să facem şi noi, ceilalţi. Atunci glumele care se fac despre păcat,
ironiile, zâmbetele nu ne prea impresionează atât de mult. Fireşte, nimeni nu
vrea să vadă în păcat ceva mai mult decât o greşeală. Ori, la urma urmei,
greşeala nu-i decât un simptom. Şi simptoamele cele mai impresionante pentru
profani nu sunt totdeauna cele mai tulburătoare, cele mai grave. Eu cred, sunt
sigur, că mulţi oameni nu-şi pun niciodată în joc fiinţa lor, sinceritatea lor
profundă. Ei trăiesc la suprafaţa lor înşişi, şi solul uman este atât de bogat
că această subţire pojghiţăsuperficială ajunge pentru o recoltă slabă, care să
le dea iluzia unui adevărat destin. Se pare că în cursul ultimului război,
nişte mărunţi funcţionari timizi au dat dovadă, puţin câte puţin, că au stofă
de şefi; aveau pasiunea de a comanda, fără s-o ştie. Ah! desigur, nu-i vorba
aici de ceva care seamănă cu ceea ce numim cu numele atât de frumos de
convertire – convertere – dar,
în sfârşit, le-a fost de ajuns acestor biete fiinţe să facă numai experienţa
eroismului în stare brută, a unui eroism lipsit de puritate. Câţi oameni nu vor
avea niciodată nici cea mai vagăidee despre eroismul supranatural, fără de care
nu există viaţă interioară! Şi tocmai după o astfel de viaţă vor fi ei
judecaţi: e destul să reflectezi puţin, ca lucrul acesta să-ţi apară sigur,
evident. Atunci?... Atunci, despuiaţi prin moarte de toate aceste membre
artificiale pe care societatea le furnizează oamenilor de speţa lor, ei se vor
regăsi aşa cum sunt, aşa cum au fost fără s-o fi ştiut– nişte monştri
înfricoşători, nedezvoltaţi, nişte cioturi de oameni. Fiind astfel alcătuiţi,
ce-ar putea spune ei despre păcat? Ce ştiu ei despre păcat? Cancerul care-i
roade este asemenea multor tumori – nedureros. Sau, cel puţin, nu l-au simţit,
cei mai mulţi dintre ei, într-o anumită perioadă a vieţii lor, decât un semn
înceţoşat, care s-a şters repede” (Bernanos Georges, Oeuvres romanesques
suivies de Dialogues des carmélites, Plon, Seuil, Gallimard, Paris 1961: Journal d'un curé de campagne, 1114-1115; trad. pr. Isidor Chinez).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu