Sfânta Tereza Benedicta a Crucii [Edith Stein] (1891-1942) |
„Au
luptat o luptă dură împotriva naturii proprii, pentru ca viaţa păcatului în ei
să moară şi să dea spaţiu vieţii Duhului. În această luptă se cere cea mai mare
tărie. Însă crucea nu este scop; crucea este înălţată ca să arate cerul. Nu
numai că este semn, dar este chiar armura nebiruită a lui Cristos” [1].
Edith Stein [2] s-a născut la
Wrocaw (Breslau), capitala Sileziei prusace, la 12 octombrie 1891, într-o
familie de evrei rezidenţi în Germania. Educată în valorile religiei izraelite,
la 14 ani abandonează religia părinţilor şi devine atee. Studiază filozofia la
Göttingen, devenind discipolă a lui Edmund Husserl, fondatorul Şcolii
fenomenologice. Dobândeşte faima unui filozof strălucit. În 1921, se
converteşte la catolicism şi primeşte Botezul în 1922. Timp de opt ani, predă
la Speyer (1923-1931). În 1932, este chemată să predea la Institutul Pedagogic
din Münster, în Westfalia, dar activitatea sa este suspendată după un an din
cauza legilor rasiale. În 1933, urmând o dorinţă pe care a îmbrăţişat-o de mult
timp, intră ca postulantă la Carmelul din Köln. Îşi ia numele de sora
Tereza-Benedicta a Crucii. La 2 august 1942, este luată de Gestapo şi dusă în
câmpul de exterminare de al Auschwitz-Birkenau, unde, la 9 august, moare în
camera de gazare. În 1987, este proclamată fericită şi apoi canonizată de Ioan
Paul al II-lea, la 11 octombrie 1998. Împreună cu sfânta Brigitta a Suediei şi
sfânta Ecaterina de Siena, este declarată, în 1999, co-patroană a Europei.
Un pumn de cenuşă şi de ţărână
Un pumn de cenuşă şi de pământ
negru trecut prin focul cuptoarelor de la Auschwitz: este ceea ce mai rămâne
astăzi din sfânta Tereza Benedicta a Crucii, cunoscută în lume cu numele de
Edith Stein. Dar într-un fel simbolic, pentru că din ea, practic, nu mai este
nimic. O amintire a tuturor celor nevinovaţi exterminaţi, şi au fost cu
milioanele, în lagărele naziste. Acest pumn de pulbere se găseşte sub
pavimentul bisericii parohiale „Sfântul Mihai”, în nordul oraşului Breslau,
astăzi Wrocaw, la câţiva paşi de palatul cenuşiu, anonim, pe uliţa „Sfântul
Mihai”, 38, care a fost timp de mulţi ani casa familiei Stein. Locul
frământatei tinereţe a lui Edith, a durerii şi a despărţirii sale.
Pe peretele luminos al bisericii,
reconstruită după război şi încredinţată salezienilor, este un arc în care este
sculptat numele ei. În capelă, la începutul navatei din stânga se ridică două
blocuri de marmură albă. Unul are forma unei mari cărţi deschise, pentru a
simboliza studiile ei în filozofie; celălalt reproduce un mare număr de foi
îngrămădite una peste alta, pentru a aminti scrierile sale, realizarea ei
teologică. Dar ce rămâne cu adevărat din călugăriţa carmelită, moartă la
Auschwitz, într-o cameră de gazare, în august 1942?
Cu siguranţă, mult mai mult decât
un pumn simbolic de pulbere sau de o amintire sculptată pe marmură. După
sfârşitul celui de-Al Doilea Război Mondial, cazul său a revenit mereu în
atenţia comunităţii mondiale, punând în lumină marea sa figură, nu numai
filozofică, dar şi religioasă, şi drumul său original de sfinţenie: fusese un
filozof din Şcoala fenomenologică a lui Husserl, o feministă ante litteram, teolog şi mistic, autoare de lucrări de
spiritualitate profundă, evreică şi agnostică, apoi călugăriţă şi martiră: „O
personalitate – a spus despre ea Ioan Paul al II-lea – care poartă în viaţa sa
intensă o sinteză dramatică a secolului nostru”.
Ridicată la cinstea altarelor la
11 octombrie 1998, sfinţenia ei nu poate fi înţeleasă decât în lumina Mariei,
modelul oricărui suflet consacrat, cea care provoacă şi plăsmuieşte marii
sfinţi din istoria Bisericii. Fiind beatificată, în mai 1987, şi
declarată sfântă, în octombrie 1998, amândouă luni
închinate sfintei Fecioare Maria, este vorba numai despre o fericită
coincidenţă întâmplătoare?
Dimensiunea mariană a
spiritualităţii
Există, în realitate, un „fir
marian” ce se desfăşoară de-a lungul întregii experienţe umane şi spirituale a
acestei martire carmelite. Şi aceasta începând de la o dată precisă, 1917. În
Italia este anul înfrângerii dureroase de la Caporetto, în Rusia este anul
Revoluţiei Bolşevice; pentru Edith, însă, 1917 este anul cheie al drumului ei
de convertire, anul pasului încet al lui Dumnezeu. În timp ce ea, evreică
agnostică şi intelectuală în criză, bâjbâie în întuneric, nereuşind încă să se
decidă pentru Dumnezeu, la mulţi kilometri de Universitatea din Frieburg, unde
era asistentă la catedra lui Husserl, în Cetatea Eternă, franciscanul polonez
Maximilian Maria Kolbe, cu o mână de confraţi, înfiinţa Armata Neprihănitei, o
mişcare spirituală care, în impulsul său puternic misionar, sub stindardul
Mariei, avea să ajungă în anii următori în lumea întreagă pentru a-i consacra
Neprihănitei numărul cel mai mare de suflete. De altfel – şi cum poţi să uiţi?
-, acelaşi an 1917 este şi anul apariţiilor sfintei Fecioare în faţa
păstoraşilor de la Fatima. Un fir marian marchează, în mod misterios, vieţile
unor oameni, străbătând drama secretă a omenirii.
Descoperirea Carmelului
Decisivă pentru convertirea lui
Stein la catolicism a fost viaţa sfintei Tereza de Avila, citită într-o noapte
de vară. Era 1921. Edith era singură în casa de la ţară a unor prieteni, soţii
Conrad-Martius, care au lipsit puţin timp lăsându-i cheile bibliotecii. Era
deja noaptea târziu, dar ea nu reuşea să doarmă. Povesteşte: „Am luat, la
întâmplare, o carte din bibliotecă. Avea titlul Viaţa sfintei Tereza relatată
de ea însăşi. Am început s-o citesc şi n-am putut s-o mai las până
când n-am terminat-o. Când am închis-o, mi-am zis: Acesta-i adevărul”. A căutat
îndelung adevărul şi l-a găsit în misterul crucii. Descoperise că adevărul nu
este o idee, un concept, ci o persoană, ba, mai mult, Persoana prin excelenţă.
Astfel, tânăra evreică filozof, asistenta strălucită a lui Husserl, în ianuarie
1922, primea Botezul în Biserica Catolică.
O dată convertită la catolicism,
Edith este atrasă de îndată de Carmel, un ordin contemplativ, apărut în secolul
al XII-lea în Palestina, adevărată „grădină” a vieţii creştine – cuvântul karmel înseamnă, de fapt, grădină –, orientată în
întregime spre devoţiunea specifică adusă Mariei ca semn al ascultării absolute
faţă de Dumnezeu. Un amănunt de netrecut cu vederea – o altă coincidenţă? –
ziua în care Stein a obţinut răspunsul de a fi fost acceptată din partea
conventului din Lindenthal, pentru care tremurase atât de mult de teamă să nu
fi fost refuzată, este 16 iulie 1933, în solemnitatea „Sfânta Fecioară Maria de
pe Muntele Carmel”. În felul acesta, Edith îi va oferi ei, Mamei cereşti, ca
omagiu al intervenţiei sale providenţiale, buchetele imense de trandafiri pe care
le-a primit de la colegii profesori şi de la studentele sale din Colegiul
„Marianum”, în ziua plecării sale spre doritul „Carmel” din Köln.
Ştiinţa crucii
La 21 aprilie 1938, sora Tereza
Benedicta a Crucii a făcut profesiunea perpetuă. Până în 1938, evreii mai
puteau să se expatrieze, în America sau în Palestina, însă după aceea – după
incendierea tuturor sinagogilor în oraşele germane, în noaptea dintre 9-10
noiembrie, cunoscută în istorie ca „Noaptea de Cristal” – era nevoie de
invitaţii, de permisiuni, de toate actele în regulă. Era foarte dificil să se
mai plece. În Germania începuse deja vânătoarea deschisă a fiecărui evreu.
Prezenţa lui Edith în Carmelul
din Köln reprezenta un pericol pentru toată comunitatea: în dosarele
înspăimântătoarei poliţii hitleriste, sora Tereza Benedicta este înregistrată
ca „neariană”. Superioarele sale hotărăsc atunci să o expatrieze în Olanda, la
Echt, unde carmelitele aveau un convent.
Înainte de a lăsa în grabă
Germania, la 31 decembrie 1938, în inima nopţii, sora Tereza cere să se
oprească pentru câteva minute în Biserica „Maria a Păcii”, pentru a îngenunchea
la picioarele Fecioarei şi a-i cere protecţia maternă, în fuga aventuroasă spre
Carmelul din Echt. „Ea – spusese – poate să-i formeze după chipul ei pe aceia care
îi aparţin”. „Şi cine stă sub protecţia Mariei, – concludea ea – este bine
păzit”.
Anul 1942 a însemnat începutul
deportării în masă spre est, actualizată în mod sistematic pentru a duce la
îndeplinire ceea ce fusese definit ca Endlösung sau
„soluţia finală” a problemei ebraice. Nici Olanda nu mai este sigură pentru
Edith. În după-amiaza zilei de 2 august, doi agenţi de la Gestapo au bătut la
poarta Carmelului din Echt, pentru a o lua pe sora Stein, împreună cu sora ei,
Roza. Destinaţia: „Câmpul de triere” de la Westerbork, în nordul Olandei. De
aici, la 7 august, a fost transferată, împreună cu alţi prizonieri, în câmpul
de exterminare de la Auschwitz-Birkenau. La 9 august, împreună cu alţi
deportaţi, printre care şi sora ei, Roza, a trecut pragul camerei de gazare,
sigilându-şi propria viaţă cu martiriul. Nu împlinise încă 51 de ani.
Note:
[1] Tereza Benedicta a Crucii, Scientia Crucis: Werke, I, Freiburg in Br. 1983, 15-16.
[1] Tereza Benedicta a Crucii, Scientia Crucis: Werke, I, Freiburg in Br. 1983, 15-16.
[2]
Maria di Lorenzo: www.santiebeati.it.
(Pepe
Enrico, Martiri şi sfinţi din calendarul
roman, Editura Sapientia, Iași, 397-399); trad. pr. Ioan Bişog).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu