Diferența datelor, o anomalie gravă pentru mărturia creștină
Creștinii nu celebrează Paștele
cu toții la aceeași dată. Anul acesta [2009 – n.r.], în timp ce creștinii din
Occident, catolici și protestanți, au celebrat Paștele în 12 aprilie,
orientalii îl sărbătoresc o săptămână mai târziu. În Occident și în Orient
pentru calcularea datei Paștelui se folosesc două calendare diverse: cel
gregorian, respectiv, cel iulian. În anumiți ani, printr-o coincidență de
calcule, Paștele cade în aceeași zi, alteori cel oriental este mai târziu,
chiar la o distanță de o lună. Desigur, toți creștinii credem că Isus Cristos „a
treia zi a înviat”. Acesta este faptul decisiv, important, caracteristic pentru
credința creștină. Cu toate acestea, distanțarea celebrării este o anomalie
gravă pentru mărturia creștină în lume.
Astronomia și îndreptarea calendarului
În Occident, în secolul al
XVI-lea se observase o întârziere între realitatea astronomică și calculul
calendarului folosit, care datează din timpul lui Iulius Cezar și, de aceea,
este numit „iulian”. Pe baza deciziilor adoptate la Conciliul din Trento, papa
Grigore al XIII-lea a cerut Congregației special înființate, condusă de
cardinalul calabrez Guglielmo Sirleto, un studiu pentru corectarea
calendarului. Președintele Congregației s-a consultat cu astronomi de renume.
După zece ani de studii, astronomul Luigi Giglio, un alt calabrez, a prezentat
rezultatele. Pentru a merge în pas cu timpul
astronomic era necesar să se recupereze zece zile.
Pe 24 februarie 1582, Grigore al
XIII-lea a emanat bula „Inter gravissimas” care urma să intre în vigoare în
luna octombrie. S-a stabilit o rețea de contacte diplomatice cu statele și cu
Bisericile pentru acceptarea noului calendar. După o etapă promițătoare cu
Patriarhatul ecumenic, contactele au eșuat datorită, printre altele,
intervenției dure a autorităților otomane, care, probabil, vedeau în eventualul
acord o apropiere de Occident a Bisericii ortodoxe și, prin urmare, o
amenințare pentru imperiu (cf. Vittorio Peri, Due date. Un’unica Pasqua,
Milano 1967).
Niceea: „Paștele, după data Romei și
Alexandriei”
Reforma papei Grigore al XIII-lea
a fost receptată în țările Europei occidentale, care au dus-o mai departe în
Asia, America și Africa. Mai târziu, au aderat și state din țările Europei
orientale. Dar între creștinii din Apus, care au acceptat reforma
[calendarului], și Bisericile din Răsărit s-a stabilit o diversitate care
continuă și în timpurile noastre. Astăzi, calendarul iulian are treisprezece
zile întârziere față de cel gregorian. Diversitatea provine din adaptarea sau
neadaptarea calendarului la datele astronomice. Însă principiul prin care se
stabilește data Paștelui este identic pentru toți. Acesta provine de la primul
Conciliu ecumenic de la Niceea (325). Conciliul a fost convocat de împăratul
Constantin ca să aducă pacea în imperiu, tulburat de controversele arianismului
și de divergențele privitoare la data Paștelui între creștinii din Răsărit și
cei din Apus. Decizia luată cerea tuturor să celebreze Paștele „în data
romanilor și a alexandrinilor”. Pentru importanța, inclusiv culturală și
științifică, de care se bucura Alexandria, Biserica acestui oraș a primit
sarcina de a stabili și a comunica tuturor Bisericilor data Paștelui din
fiecare an. Principiul stabilit este ca Paștele să se celebreze în prima
duminică după luna plină după echinocțiul de primăvară (cf. I. Ortiz De Urbina,
Nicée et Constantinople, Paris 1963).
Două calendare, o nemulțumire comună
Acest principiu identic aplicat
calendarului iulian și celui gregorian determină diferența pentru data Paștelui
care persistă între „răsăriteni” și „apuseni”. Acest din urmă termen cuprinde
catolicii latini, protestanții și unele comunități catolice orientale, precum
italo-albanezii. Biserica ortodoxă a Finlandei și armenii ortodocși au hotărât,
la rândul lor, să celebreze Paștele după data occidentală, în timp ce unii
catolici latini din țările majoritar ortodoxe, precum cei din Grecia,
celebrează Paștele după data ortodocșilor. Acestea sunt soluții pragmatice
pentru a celebra împreună Paștele în același loc. Rămâne, totuși, faptul că în
configurarea generală, orientalii și occidentalii celebrează Paștele la date
diferite. Neajunsul este resimțit de o parte și de alta, iar din când în când
apar inițiative de unificare a datei Paștelui.
Primii pași în Bisericile ortodoxe, „o
soartă nefericită”
Într-o enciclică din 1920,
patriarhul ecumenic al Constantinopolului ridica chestiunea anomaliei privind
data Paștelui. În 1923, patriarhul Meletie al IV-lea convoca la Istanbul o
Comisie inter-ortodoxă. Aceasta s-a reunit pe 24 februarie și a realizat o
calculare actualizată care coincide aproape cu calendarul gregorian. Această
inițiativă, însă, a avut o soartă nefericită. Pentru a păstra data Paștelui
comună în toată ortodoxia s-a confirmat, în orice caz, pentru Paști, calendarul
iulian. Așadar, chestiunea nu se rezolva. Pentru restul anului, numai Bisericile
Constantinopolului, Greciei, României și Ciprului au adoptat calculul nou. Mai
târziu, au aderat patriarhiile Alexandriei, Antiohiei și Bulgariei, dar nu
Bisericile rusă, sârbă, a Ierusalimului și de pe Muntele Athos.
Din acest motiv, în rândul
ortodocșilor, Crăciunul nu este sărbătorit în aceeași zi în Rusia și în Grecia,
în Serbia și în România, și nici pe Muntele Athos și în Grecia. Mai mult, în
Bisericile care au adopta noul calendar (Grecia și România) s-au separat de
Biserica oficială grupuri cu episcopi și cler. Sunt așa-numiții credincioși „pe
stil vechi” sau „paleoimerologhiți”, care se consideră „adevărații ortodocși”.
Când în timpurile noastre ortodocșii vorbesc de „motive pastorale” care fac
dificilă luarea unei decizii pentru data Paștelui, se referă la această
situație.
Data Paștelui și Conciliul Vatican II
Conciliul Vatican II a dat două
dispoziții de natură pragmatică pentru celebrarea comună a Paștelui. Prima se
referă la o dată „fixă”, o indicație cu totul nouă. „Conciliul nu se opune ca
sărbătoarea Paștelui să fie fixată într-o duminică anume în calendarul
gregorian, cu asentimentul celor interesați, mai ales al fraților despărțiți de
comuniunea cu Scaunul Apostolic” (constituția dogmatică despre liturgie Sacrosanctum
concilium, Anexă, 1). Această propunere s-a bucurat de asentimentul „occidentalilor”.
„Orientalii” s-au arătat foarte reticenți. Este un principiu diferit față de
cel de la Niceea.
A doua indicație provizorie este
dată pentru timpul care precedă un acord definitiv referitor la data comună a
Paștelui. „Până se va ajunge la doritul consens între toți creștinii în
privința fixării unei zile unice în care toți să celebreze sărbătoarea
Paștelui, între timp, pentru a promova unitatea între creștinii aflați în
aceeași regiune sau națiune, Patriarhii sau autoritățile locale bisericești
supreme au dreptul de a conveni, prin consens unanim și ascultând părerile
celor interesați, asupra celebrării Paștelui în aceeași duminică” (decret
privind Bisericile orientale catolice Orientalium ecclesiarum, nr. 20).
Această orientare a avut o anumită influență. Unele comunități catolice latine
s-au adaptat la data majorității ortodoxe. După cum s-a făcut referință, este
vorba de catolicii latini din Grecia, de latinii din Etiopia și de cei din
Egipt.
Propunerea Romei în dialogul cu celelalte
Biserici
Studierea chestiunii rămâne pe
agenda Bisericii catolice, a Consiliului ecumenic al Bisericilor (CEB) și a
Bisericilor ortodoxe. După diferite inițiative (scrisoare a papei către
întâistătătorii de Biserici, participarea la inițiativele celorlalte Biserici
și organizații ecumenice) care s-au dovedit fără o incidență practică, Biserica
catolică, pe linia deciziei luată de Conciliul Vatican II, a redeschis problema
în 1975. Consultarea din rândul departamentelor Curiei romane se încheia cu
acordul privind posibilitatea de a căuta soluția „pentru o dată fixă a Paștelui
care ar trebui să fie o duminică din luna aprilie, preferabil a doua”.
Propunerea adresată celorlalți creștini a primit acordul „occidentalilor”, dar
nu al „orientalilor”. Numai Biserica din România a adoptat printr-o decizie
sinodală orientarea spre o dată fixă. În orice caz, Biserica catolică a
continuat și continuă să abordeze problema.
Inițiative în rândul Bisericilor ortodoxe
Prima conferință panortodoxă de
la Rodi (1961) a introdus în programul pregătirii sinodului Bisericilor
ortodoxe tema calendarului, care cuprinde și chestiunea Paștelui. Secretariatul
pentru pregătirea sinodului a organizat studii la un înalt nivel. În 1977 (28
iunie – 3 iulie) a organizat la Chambésy (Geneva) un simpozion inter-ortodox la
care au participat episcopi, specialiști și trei observatori: din partea
Bisericii catolice, a CEB și a Comuniunii anglicane. Cel care scrie era
observator pentru partea catolică. Pentru KEK era teologul Lukas Vischer. S-a
luat în considerare întreaga problematică, dar în special implicațiile
pastorale pentru Bisericile ortodoxe. În 1979 (3 februarie) s-au comparat
studiile astronomilor consultați în diverse instituții științifice (Academia
sovietică de științe, Institutul astronomic din Heidelberg, Observatorul din
Geneva, Laboratorul astronomic al Universității din Atena). Evident, aceste
studii arătau „întârzierea” calendarului iulian și necesitatea unei reforme.
Toate documentele au fost publicate (cf. Synodica, V, Chambésy-Genève
1981, pp. 7-149). În 1982 (3-12 septembrie) a doua conferință panortodoxă
pre-sinodală lua act de rezultatele studiilor făcute și de inexactitatea
calendarului. Cu toate acestea, se afirma că „în situația actuală, poporul
credincios al lui Dumnezeu nu este pregătit sau, cel puțin, nu a fost suficient
de informat pentru a înfrunta și a accepta o schimbare în chestiunea stabilirii
datei Paștelui”.
Noi consultări și propuneri la nivel
ecumenic
La rândul său, CEB a organizat
diverse consultări pe subiect și a realizat, în rândul Bisericilor care fac
parte, un amplu sondaj ale cărui rezultate au fost studiate într-o reuniune de
specialiști în luna martie a anului 1970, la care au participat ortodocși,
anglicani, protestanți și catolici. Consultarea se orienta spre diversele posibilități
pe care ar trebui să le analizeze Bisericile: să se păstreze principiul de la
Niceea – „folosind astronomic date precise” și „punându-se de acord în privința
unui loc fix pentru calcularea acestei date” (s-a propus Ierusalimul) – sau să
se celebreze Paștele într-o duminică din aprilie (s-a indicat duminica după cea
de-a doua sâmbătă din aprilie, adică între 9 și 15 aprilie).
Comitetul central al CEB a cerut
(1971) Comisiei „Credință și Constituție” să urmărească chestiunea. Cea mai
recentă consultare a avut loc în Siria, la Alep, între 5-10 martie 1997,
organizată de Comisia amintită. S-au adoptat trei recomandări pentru
soluționarea datei Paștelui: să se mențină principiul de la Niceea, să fie
calculate științific datele astronomice și să fie luat ca punct de referință
meridianul Ierusalimului. Această orientare tradițională cuprinde exigența nouă
a unui calculări astronomice actualizată științific.
O propunere finală
Dacă recomandările acestei ultime
consultări ar fi luate în considerare și aplicate, s-ar ajunge la o soluție
tradițională și modernă în același timp. Ar cuprinde toate elementele necesare:
celebrarea în aceeași duminică din partea tuturor creștinilor, aderența la „principiul”
de la Niceea și exigența preciziei astronomice. În timpul acela s-a cerut
Bisericii din Alexandria să stabilească data Paștelui tocmai pentru competența
sa științifică. Ortodocșii înțeleg acestea. Totuși, ei nu consideră cu putință
pentru moment schimbarea calendarului „din motive pastorale”. Pe de altă parte,
chestiunea datei Paștelui este cuprinsă în programul planificatului sinod al
Bisericilor ortodoxe. Chestiunea rămâne deschisă și anomalia persistă.
L’Osservatore Romano, 18 aprilie 2009 (publicăm un articol al regretatului mons. Eleuterio Fortino [1938-2010], secretar adjunct al Consiliului pontifical pentru promovarea unității creștinilor).
L’Osservatore Romano, 18 aprilie 2009 (publicăm un articol al regretatului mons. Eleuterio Fortino [1938-2010], secretar adjunct al Consiliului pontifical pentru promovarea unității creștinilor).
(sursa: https://www.vaticannews.va/ro/biserica/news/2019-03/data-comuna-pasti-apus-rasarit-niceea.html).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu