sâmbătă, 16 iunie 2018

† Duminica a 11-a de peste an (B): Timpul de așteptare [17 iunie 2018]

Sămânța de muștar.
Timpul de așteptare
pr. Isidor Chinez  – Izvoarele [IS] ora 11:00 (17 iunie 2018)
Lecturi: Ezechiel 17,22-24; 2Corinteni 5,6-10; Evanghelia Marcu 4,26-34; lecturi 

Omilie

Cuvântul Domnului din această săptămână ne pune în față împărăția lui Dumnezeu și sămânța de muștar și ne invită să facem noi alegerea. Astăzi Isus vorbește despre împărăția lui Dumnezeu într-un limbaj parabolic. Sunt două parabole relatate de Cristos discipolilor, cu referință la o situație de criză: multă lume, chiar și rudele sale, nu reușesc să-l înțeleagă. Iar el este prea absorbit cu vestirea împărăţiei şi chemarea la convertire. Este dificil să accepte ideile Domnului și să le trăiască… Cu aceste două parabole Isus intenționează să mărească încrederea mulțimilor în el și să-i facă să iasă din dificultate. Acțiunea lui Dumnezeu este evocată într-un limbaj care vorbește despre începuturile modeste ale împărăției lui Dumnezeu, ba chiar aproape invizibile, dar destinate să fie mărețe. Este timpul așteptării…




Profetul Ezechiel (Ez 17,22-24) îşi desfăşoară activitatea de profet prin anii 593 și 571 înainte de Cristos: este perioada dramatică pentru regatul lui Iuda şi pentru dinastia davidică, păstrătoarea promisiunilor mesianice; este distrugerea Ierusalimului și a templului. Trăiește în anii întunecați ai exilului babilonic. Totul pare că se sfârşeşte, aşa cum se întâmplă adesea în istoria oamenilor. Dar profetul cântă speranţa, bazându-se pe credinţa de nezdruncinat în Dumnezeu. Este convins că nici o răutate umană nu poate să pună capăt planului Domnului. Vorbește despre acțiunea lui Dumnezeu într-un limbaj alegoric: o mică ramură devine o plantă robustă și foarte puternică, fiind capabilă să locuiască între ramurile ei multe păsări:  „voi rupe din vârful ramurilor sale o ramură fragedă şi o voi planta pe un munte înalt şi măreţ. Pe un munte înalt din Israel o voi planta: va face ramuri şi va da rod şi va deveni un cedru frumos. Vor locui sub el toate păsările de tot felul, la umbra frunzişului său vor locui” (vv. 22-23). Israel era un mare cedru dar distrus de invazia asiriană. Totuși Dumnezeu nu lasă să cadă complet speranța poporului său. Lui Dumnezeu îi este de ajuns o rămurică fragedă pentru a face să se nască un copac mai mare decât cel căzut. Va păstra o rămurica din exil babilonic și o va planta pe muntele sfânt al alianței și, de aici, se va transformă în arborele mesianic care va deveni măreț. Profetul găsește cuvintele potrivite să dea curaj şi speranţă poporul. Rămurica lui Israel și-a dat rodul său: este Isus Cristos. Se va dezvolta într-un cedru impunător unde vor locui tot felul de păsări, de la popoare venite de pretutindeni. Este semnul vieții, al încrederii și al speranței.



Despre această încredere ne vorbeşte sfântul Paul în Scrisoarea a doua către Corinteni (2Cor 5,6-10) din lectură a doua. Primii ani de creştinism au fost marcați de persecuţi. Apostolul a întâlnit numeroase dificultăţi în slujirea sa. Paul compară viața pământească cu exilul: „suntem plini de încredere, deşi ştim că, atât timp cât locuim în trup, suntem departe de Domnul” (v. 6). „Locuirea în trup” – reședința noastră pământească și istorică – este exilul îndepărtat de Domnul unde a crede este dificil, a iubi este obositor, a spera este dramatic. „Umblăm prin credinţă”: este calea riscului, a adeziunii atât de obscură… Dar „suntem plini de încredere şi ne place mai mult să părăsim trupul şi să ne întoarcem acasă la Dumnezeu” (v. 8). Domnul ne pregăteşte o casă veşnică în ceruri. Acest mesaj de îmbărbătare este o veste bună pentru creştini. Dacă rămânem atraşi de Cristos, nimic nu ne poate despărţi de iubirea lui, de vreme ce Biserica este un loc al angajării creștine în dragoste.



Evanghelia după sfântul Marcu se adresează creştinilor dezorientați. Întrebarea lor este din toate timpurile: în lumea aceasta în care totul merge rău, unde este Dumnezeul nostru? Ce s-a întâmplat cu promisiunile lui Isus? Cum să păstrăm credinţa în fața tuturor acestor violenţe? Marcu le amintește cuvintele lui Cristos de pe vremuri. Astăzi citim două parabole (Mc 4,26-34): cea a seminţei care creşte încet, dar sigur, şi cea a grăuntelui de muştar care ajunge arbore. Este copacul de muștar care pe malurile Tiberiadei poate să ajungă la trei metri înălțime și pe care pot să se așeze și să-și facă cuiburi păsărelele. Amândouă zugrăvesc triumful la care va ajunge împărăţia lui Dumnezeu. Isus vorbeşte despre acest „timp de aşteptare” şi de stilul în care Dumnezeu lucrează în lume. „Aşa este împărăţia lui Dumnezeu: ca un om care aruncă sămânţa în pământ şi, fie că doarme, fie că se scoală, noaptea şi ziua, sămânţa răsare şi creşte, nici el nu ştie cum” (vv. 26-27). Isus vorbeşte despre sămânţa care germinează şi creşte singură. Semănatul este mereu un risc ce presupune speranţă și răbdare. Semănătorul nu poate interveni, pentru că nu ştie ce ar putea face: „sămânţa răsare şi creşte, nici el nu ştie cum”. Pământul lucrează de la sine, cu calm, după legile sale. A semănat plin de speranţă conştient că Dumnezeu nu lucrează în zadar. Pământul produce de la sine mai întâi firul de iarbă, apoi paiul încă verde, apoi începe să se formeze spicul care se umple de boabe. Când rodul s-a copt, vine timpul secerişului. Până atunci, omul trebuie să aştepte…



Ca omul din parabola semănătorului, Isus aruncă generos sămânţa cuvântului său în pământul vieţii noastre: cuvântul Domnului semănat prin glasul preotului şi al celor care citesc în adunarea convocată pentru rugăciune. Dar între însămânţare şi seceriş este un drum lung. Recolta va veni dar va fi pentru mai târziu. Dumnezeul nostru pare să fie absent, dar acţiunea sa este discretă și eficientă. Împărăția lui Dumnezeu este o realitate aproape invizibilă, adesea învăluită în neînțelegeri, ironie,  insuccese…

În evanghelia după Marcu, acestea sunt unicele parabole numite ale împărăției lui Dumnezeu. Pentru mulțimea care căuta să înțeleagă învățătura despre împărăția Domnului, aceste două ilustrații dezvăluie puterea lui Dumnezeu care, prin Isus Cristos, face ca împărăția sa să crească și să aducă roade…

Este necesar să devină izvor de speranță, de încredere și de încredințare în mâinile lui Dumnezeu. Să facem ca optimismul, bucuria şi speranţa lui Isus să pătrundă în noi, discipolii săi, chemaţi să semănăm cuvântul şi să fim cuvânt… 

Copacului mare al domniei universale a lui Cristos este paradoxul speranței creștine... 


[bibliografia (anul B): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996;  Biblia, Sapientia, Iași 2013.

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu