marți, 31 octombrie 2017

† Toți Sfinții: Sfinții – oameni ai fericirilor [miercuri, 1 noiembrie 2017]


Toți Sfinții - de Johann Koenig.
Sfinții – oameni ai fericirilor 
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 17:00 (miercuri, 1 noiembrie 2017)

Lecturi: Apocalipsul 7,2-4.9-14; 1Ioan 3,1-3; Evanghelia Matei 5,1-12a.

Omilie

Celebrăm cu întreaga Biserică pe Toţi Sfinţii: sunt prieteni ai lui Dumnezeu care au trăit în credință, speranță și iubire și acum se află cu Domnul. Este comuniunea tuturor sfinților din cer şi de pe pământ: aceia pe care i-a sărbătorit deja în cursul anului şi pe aceia pe care nu i-a sărbătorit niciodată, pentru că nu au ştiut cine sunt şi cum îi cheamă şi pe care numai Domnul îi ştie împreună cu Biserica sa triumfătoare din cer. Îi sărbătorim pe aceşti sfinţi necunoscuţi pentru că ceilalţi şi-au avut deja sărbătorile lor. Această solemnitate ne invită să creștem în credință orientându-ne spre bunurile viitoare în speranța că în casa Tatălui sunt promise și pentru noi. 


În prima lectură luată din cartea Apocalipsei (Ap 7,2-4.9-14) sunt schițate mărețul proiect care se actualizează în Biserică. Remarcăm un „înger care ridicându-se de la răsăritul soarelui” – exact de unde vine Cristos triumfător la sfârșitul timpurilor – spunând: „Nu dăunați pământului, nici mării […] până când nu vom pune sigiliul pe fruntea slujitorilor Dumnezeului nostru!” (v. 3). Și autorul cărţii Apocalipsei ne vorbește despre „o sută patruzeci şi patru de mii” de persoane care provin din toate triburile lui Israel. Cifră reprezintă numărul de credincioşi care formează noul popor al lui Dumnezeu. Cifra este simbolică: este numărul obținut din înmulțirea lui doisprezece ori doisprezece ori și o mie. Numărul o mie reprezintă totalitatea proprie lui Dumnezeu și acțiunii lui Cristos în Biserica sa. „După acestea, am văzut şi o mulţime mare pe care nimeni nu putea să o numere, din toate neamurile, triburile, popoarele şi limbile. Ei stăteau în picioare în faţa tronului şi în faţa mielului, îmbrăcaţi cu haine albe şi cu ramuri de palmier în mâini” (v. 9). Îmbrăcămintea albă este semnul harului primit, simbolul luminii lui Dumnezeu. Cu ramuri de palmier în mâini este fără îndoială aluzie la ceremonia victoriei când în fața unui împărat defilau cu strigăt de salut. Sau se făcea aluzie la sărbătoarea evreiască a Corturilor în procesiune de mulțumire pentru eliberarea din robie egipteană și darul Alianței. Este o mulţime imensă din toate orizonturile, din lumea evreiască dar și din cea păgână. Ei merg în procesiune în fața tronului lui Dumnezeu și a Mielului. Dincolo de toate încercările şi persecuţii, ei îl descoperă pe Cristos, Mielul lui Dumnezeu, „care ridică păcatul lumii”. „Ei şi-au spălat hainele şi le-au albit în sângele mielului” (v. 14). Sfinţenia nu este ceva rezervat câtorva persoane privilegiate. Sfințenia și mântuirea sunt într-adevăr la îndemâna tuturor, deoarece fiecare om se angajează să trăiască ca fiu al lui Dumnezeu. Este un har pe care Domnul îl pregăteşte pentru o mulțime nenumărată. Dumnezeu îl propune la toți fii oamenilor.  

Suntem chemați cu toţii la sfinţenie în iubirea milostivă a Domnului Isus Cristos. Această iubire a lui Dumnezeu este ceva extraordinar pentru noi. O spune sfântul Ioan în scrisoarea sa (1In 3,1-3) pe care am ascultat-o în lectura a doua. El amintește că Dumnezeu ne iubește până la punctul de a ne considera ca „fii”. „Vedeţi câtă iubire ne-a dăruit Tatăl: să ne numim copii ai lui Dumnezeu!” (v. 1). Sfințenia nu este decât această intimitate cu Dumnezeu Tatăl. Este comuniune de iubire pe care Tatăl a semănat-o în noi, sărmanii păcătoşi, căci „oricine are această speranţă în el devine curat, aşa cum el este curat” (v. 3). Această speranță ne purifică în fiecare zi. Creștinul este cel care are mâinile şi inima deschise pentru a primi iubirea lui Dumnezeu. Dacă ne legăm de Cristos, nimic nu poate să ne despartă de iubirea sa.

În Evanghelie după Matei (Mt 5,1-12) l-am ascultat pe Isus învățând mulțimile ce s-au adunat pe colina de lângă lacul Galileei, acum numită „Muntele fericirilor”. Este una din paginile centrale ale Evangheliei: „magna charta” a creștinismului. Cuvântul lui Dumnezeu ne indică calea care i-a condus spre fericire, drumul care ajunge la cer. Este un drum greu de înţeles pentru că merge împotriva curentului, dar Domnul ne asigură că acela care merge pe acest drum devine fericit. „Fericiţi sunt cei săraci cu duhul... cei ce plâng... cei care sunt persecutaţi pentru dreptate... cei cu inima curată... cei milostivi...” . Sfinții, pentru Isus, sunt aceea care trăiesc astfel. Este bucuria de a descoperi că datorită însuşirii unor comportamente se poate intra în relaţie cu Dumnezeu. Acest este mesajul proclamat astăzi în toate bisericile din întreaga lume. Aceasta este calea sfinţeniei şi calea fericirii… 

Într-o zi, sfânta Tereza de Calcutta – o soră care se ocupa de leproși și de cei mai săraci – are un interviu și i se pune întrebări: „Se spune că sunteți o sfântă. E adevărat?” Iată o întrebare provocatoare. Să încercăm să ne imaginăm răspunsul ei. Creștinii sunt într-adevăr confuzi, încep să se bâlbească, murmurând despre fragilitatea sa… Nicidecum. Ea răspunde: „Toți creștinii sunt angajați să devină sfinți”. Și punând degetul peste ascultători: „Și voi sunteți chemați la sfințenie! Nu-i așa!” Așa i-a pus în criză pe toți. 

„Nu am altă tristeţe decât aceea că nu fi sfânt”, aşa îşi încheia Léon Bloy romanul său, La Femme pauvre [„Femeia săracă”].

Sărbătoarea de astăzi este o invitație la a deveni și noi „oameni ai fericirilor” în mijlocul fraților noștri.


[bibliografia (anul A): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989].


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu