„Pleacă, Satană!” [Get Behind me, Satan]
– by Ilya Repin (1844-1930)
|
Evanghelia Matei 4,1-11: În acel timp, Isus a fost condus de Duhul în pustiu
ca să fie ispitit de diavol. După ce a postit patruzeci de zile şi
patruzeci de nopţi, în cele din urmă i s-a făcut foame. Apropiindu-se, Ispititorul i-a zis: „Dacă eşti Fiul lui Dumnezeu, spune ca
pietrele acestea să devină pâini!” Dar el, răspunzând, i-a zis: „Este
scris: «Nu numai cu pâine va trăi omul, ci şi cu tot cuvântul care iese din
gura lui Dumnezeu»”. Atunci diavolul l-a dus în cetatea sfântă,
l-a aşezat pe coama templului şi i-a spus: „Dacă eşti Fiul lui
Dumnezeu, aruncă-te jos, căci este scris: «Le va porunci îngerilor săi cu
privire la tine şi te vor purta pe mâini ca nu cumva să-ţi loveşti piciorul de
vreo piatră!»” Isus i-a zis: „Din nou este scris: «Nu-l vei ispiti
pe Domnul Dumnezeul tău»”. Diavolul l-a dus apoi pe un munte
foarte înalt, i-a arătat toate împărăţiile lumii şi gloria lor şi
i-a spus: „Îţi voi da toate acestea dacă vei cădea înaintea mea şi mă vei adora”.
Atunci Isus i-a spus: „Pleacă, Satană! Căci este scris: «Pe
Domnul Dumnezeul tău îl vei adora şi numai lui îi vei aduce cult»”. Atunci, diavolul l-a lăsat. Şi iată că veneau îngeri şi îi slujeau!
Omilie
Textele biblice din această prima
duminică din Postul Mare ne vorbesc despre ispită. Aceasta poate să se prezinte
în multe feluri: tentaţia de a conduce prea repede, a mânca sau a bea mai mult,
a spune vorbe batjocoritoare sau cu răutate; există, de asemenea, ispita de a
arata celorlalți puțină putere pe care am avut-o şi am abuzat în singurul
nostru profit. Toate aceste ispite şi altele caută să ne abată de la Dumnezeu
şi chiar să ne revolte împotriva lui.
Prima lectură ne spune că omul a
fost creat pentru fericire, viața, bucurie şi armonie. Dumnezeu vrea binele
nostru şi al lumii. Şi cu toate acestea, uneori alunecăm, renunțăm şi chiar îi întoarcem
spatele. Adam şi Eva au fost prinși în cursă de către „şarpe”; au vrut să fie „ca
dumnezei”. Dar cedând ispitei, s-au trezit într-o situaţie mizerabilă. Ochii
lor s-au deschis pentru a vedea omul căzut. Mai târziu, în Emaus, ochii discipolilor
se deschid pentru a contempla „om nou”, pe Isus cel înviat.
În a doua lectură, sfântul Paul
ne spune că păcatul şi moartea ating tot omul de la origine. Dar cea mai
importantă este superioritatea darul harului. Darurile lui Dumnezeu sunt mai mari
decât păcatele noastre cele multe: „Acolo unde păcatul a abundat, harul a fost
supraabundent”. Vestea bună pe care Isus ne oferă cântărește mult mai greu
decât moartea. În crucea şi învierea lui Cristos, se înrădăcinează speranţa
noastră cu o victorie asupra morţii şi a păcatului.
Evanghelia ne vorbește despre
ispitirile lui Isus în pustiu. Ne spune că, în spatele acestor ispitiri există
cineva. Biblia l-a numit „diavol”. El este cel care caută să-l facă pe om să
cadă. El este prezent în toate luptele vieţii noastre şi nu renunță la ele. El
ne atacă în punctele noastre slabe şi el ştie să deghizeze atacurile sale. Este
un maestru de înșelătorie. Astfel a încercat să-l abată pe Isus de la calea
sacrificiului şi a iubirii oferită lumii. El îi propune să ia un drum ușor,
acela al succesului şi al puterii.
Dar Isus refuză să-și folosească
puterea de a fi „Fiul lui Dumnezeu” de a obţine satisfacţie personală. Succes mediatic
nu-l interesează. Respinge cu decizie toate ispite. El repetă cu fermitate decizia
sa de a rămâne fidel Tatălui său. El nu acceptă nici un compromis cu păcatul, nici
cu logica din lume. Şi mai presus de toate, el nu dialoghează cu Satana, ca Eva
în Paradisul pământesc.
Isus ştie foarte bine că cu
Satana nu poți vorbi. El a ales să se refugieze în Cuvântul lui Dumnezeu: „Nu
numai cu pâine va trăi omul”. A mânca devine lucrul vital. A fi în acord cu
Dumnezeu este încă și mai vital: „Nu-l ispiti pe Domnul”. Nu-l provoca. „Domnul Dumnezeul tău îi vei aduce cult”. Nu te
vei prosterna înainte idolilor, înaintea persoanelor şi încă mai puţin a diavolului.
Aceste tentaţii sunt mai apetisante decât fructul oprit. Avem de a alege dacă
vrem sau nu vrem a fi copii care trăiesc ca fii ai lui Dumnezeu în relație de
fraternitate între noi. Dacă alegem să mergem în urma lui Cristos, vom trăi; dacă
nu, suntem în legea junglei, legea celui mai puternic.
Isus a rezistat ispititorului şi acesta
sfârșește prin a-l părăsi. Domnul ne arată cum să facem față la toate atacurile
sale. Este adevărat că, uneori, cedăm tentaţiei. Ne abatem de la Dumnezeu. Dar
Domnul nu încetează să ne cheme să revenim la el din toată inima. Este
totdeauna gata să ne ridice. El a învins ispititorul pentru noi. Şi din acel
moment „Satana a jucat ultima lui carte”. Isus s-a arătat superior prin victoria
sa finală din iubire.
Prin urmare cu Cristos
învingătorul intrăm în acest timp al Postului Mare. Este un timp favorabil
pentru a împlini drumul nostru de convertire. Ca și Isus, suntem invitaţi să ne
refugiem în Cuvântul lui Dumnezeu. Astfel vom găsi tăria şi curajul pentru a lupta
împotriva răului. Cu Cristos, învăţăm să respingem toate publicitatea înșelătoare
care străbate lumea şi ne abat de la Evanghelie. Lumina Cuvântului lui Dumnezeu
ne oferă lumină pentru vieţile noastre.
Pâinea pe care noi o primim de la
tine, Doamne, vine să reînnoiască inimile noastre; ne hrăneşte credinţa, face speranţa
tot mai mare şi ne dă putere de a iubi. Învaţă-ne să avem întotdeauna foame după
Cristos, singura Pâine vie şi adevărată şi cuvânt care iese din gura ta. Amin.
(pr. Jean Compazieu [2017]; traducător din limba franceză de pr. Isidor Chinez; sursă:http://dimancheprochain.org/6680-homelie-du-1er-dimanche-du-careme-5-mars/).
(pr. Jean Compazieu [2017]; traducător din limba franceză de pr. Isidor Chinez; sursă:http://dimancheprochain.org/6680-homelie-du-1er-dimanche-du-careme-5-mars/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu