Teologia tradiţională
a rezolvat problema definind răul ca un defect, într-un anumit sens ca o lacună
în fiinţă, ca lipsă de plinătate de existenţă, ne voită de Dumnezeu, doar
permisă. („Malum non est pars universi,
quia neque habet naturam substantiae neque accidentis, se privationis tantum” [Toma de Aquino, Summa theologiae, I, sent. Dist. 46, q. 1, a . 2; cf. Summa theologiae, I, q. 19., a. 9, ad 3]).
Răul există, dar
nu în sensul în care fiinţa există. Fiinţa
există ca realitate pozitivă, răul
există ca privare. Atunci când spun
că viaţa, vederea este sau există, sau când spun: moartea, orbirea există,
termenii a fi şi a exista nu au aceeaşi semnificaţie în cele două expresii.
Multe minţi au greşit în acest punct. Cuvântul „a fi” – ne explică sfântul Toma – are două sensuri:
a) poate indica
natura, consistenţa, pozitivitatea („quid
est”) fiinţei care se afirmă şi care se divide în zece categorii cunoscute:
substanţa, calitatea, cantitatea...; acestea sunt, sunt ceva: dar în acest sens
nu există nici răul, nici privarea.
b) poate indica doar
adevărul unei enunţări, răspunde doar la întrebarea: este sau nu este? Acel
ochi este sau nu este orb? („an est”): în acest caz răul este, orbirea este,
fără a constitui o realitate pozitivă.
Unii – continuă sfântul Toma – nefăcând această distincţie,
auzind vorbindu-se despre lucruri rele sau despre răul care este în lucruri, au
crezut că răul este ceva.
„Răul desigur este în lucruri, dar ca privare, nu ca ceva real” („Malum quidem est in rebus, sed ut privatio,
non autem ut aliquid reale” [I Sent. q. 1, a. 1, ad. 20]).
Paradoxul răului constă în faptul că „este” dar fără „a fi”.
El „este” ca privare; „nu este” ca realitate pozitivă”.
Henri de Lubac: „Afirmaţia că răul nu este o realitate
pozitivă nu spune că el nu este nimic, sau că este un bine minor sau o umbră
fără substanţă, proiectată de realitatea binelui. [...] Dimpotrivă, el este în
întregime realitatea cutremurătoare şi obscură a lui Nu. Nu simplă absenţă, dar antiteză al lui Da. Forţă antagonistă, pură potenţă a negaţiei, a rezistenţei, a
revoltei” (H. DE LUBAC, Glaubensparadoxe,
Einsideln 1972, 87).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu