La cruce... de Gurkin Gregory |
Sfinţenia omului
este în mod esenţial darul harului divin.
Omul trebuie să caute să primească acest dar cu toată viaţa sa, în aşa fel
încât trebuie să-l facă rodnic. Din punct de vedere conceptual, trebuie să se
distingă între sfinţenie prin darul divin gratuit, sfinţeania etico-morală şi
sfinţenia cultuală. Recunoaşterea şi realizarea acestof valori sunt sau cad sub
vicisitunile credinţei. Efortul de a deveni sfânt (adică de a da spaţiu harului
lui Dumnezeu, lăsându-l să acţioneze fără a pune obstacole în propria viaţă, şi
de a-i corespunde cu credinţă şi ciu iubire pentru a putea ajunge astfel la
contemplarea lui Dumnezeu) nu trebuie
evaluat doar ca posibilitate dată unor oameni eroici; este, în schimb, o datorie comună vieţii creştine (cf. Mt 5,48).
Carismele Duhului
sunt diferite: astfel sfinţenia omului se poate manifesta în diferite moduri. Că
este vorba de mărturia dată de martir cu preţul sângelui său, sau de a da
dovadă bună despre sine în viaţa de fiecare zi, sau de comportamentul bun în
sânul familiei sau într-o comunitate religioasă, în fond este vorba totdeauna
de a parcurge calea uceniciei lui Cristos; adică,
nu este vorba atât de a renunţa la valori determinante ale vieţii şi ale
societăţii şi nici de a se refugia într-un umanism cu caracter infrauman; totul
stă în a se interesa de Dumnezeu şi a rămâne orientaţi spre el, dedicându-se în
întregime datoriei primite faţă de oameni şi de lume.
(cf. E. MIELENBRINK,
„Santo” în G. ROTH, ed., Praktisches
Wörterbuch der pastoral-Anthropologie, Herder, Wien 1975, traducerea
italiană G. ROTH, ed., Dizionario di
antropologia pastorale, Dehoniane, Bologna 1980, 1038-1039; trad. pr. Isidor Chinez).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu