“(Fecioara) este, prin însăşi existenţa ei, martora unui
echilibru pe care creştinismul l-a restabilit: egalitatea dintre bărbat şi
femeie. Căci dacă feciorelnicul este deja mare lucru, în fecioară frumuseţea este
dublată, întrucât femeia este înclinată în mod natural să se sprijine pe
bărbat. Aşa cum floarea, chiar de la început, este tăiată şi oferită pe altar,
fecioara cântă măreţia sufletului uman făcut pentru cer, acel cer în care noi
vom fi nu atât ca bărbat şi femeie, ci ca îngeri” (Lubich C., Scritti
spirituali 1, Ed. Città
Nuova, Roma 1978, p. 129).
Dacă aceasta este adevărat şi
astăzi, când fecioarele sunt apreciate mai mult pentru operele sociale decât
pentru mărturia evanghelică, cu atât mai mult era în primele timpuri ale
creştinismului, când, prin noul lor stil de viaţă, erau o erupţie a divinului
în mijlocul unei lumi aflate în descompunere.
Nu avem multe informaţii sigure
din punct de vedere istoric despre sfânta Agata. Ea s-a născut la Catania (de
asemenea, Palermo se consideră locul ei de naştere) dintr-o familie nobilă şi
tot aici a fost martirizată, la data de 5 februarie a anului 250, în timpul
persecuţiei lui Decius. Cât priveşte restul, avem numai cele trei texte de la
jumătatea secolului al V-lea, două greceşti şi unul latin, la rândul lor,
avându-şi, probabil, originea într-un text mai vechi, care s-a pierdut.
Relatarea tradiţiei
Conform tradiţiei, Agata, nume
grec ce înseamnă “bunătate”, i s-a consacrat lui Dumnezeu încă de copilă şi a
refuzat de mai multe ori oferta de căsătorie. De ea însă se îndrăgosteşte
Quintian, guvernatorul cetăţii, şi acesta îşi pune în mişcare toate resursele
pentru a o convinge să se căsătorească, dar nu reuşeşte.
A recurs atunci la alte mijloace,
arestând-o pe Agata pentru că era creştină şi constrângând-o să trăiască
alături de o magiciană care trebuia să o convingă să cedeze în faţa voinţei
guvernatorului. Dar şi această tentativă a eşuat. Agata rămânea fermă în
hotărârea ei şi afirma cu tărie că niciodată nu va ceda dorinţelor acelui
bărbat. Quintian a hotărât atunci să o aducă în faţa tribunalului.
Dialogul, relatat de passio,
deşi nu este istoric literă cu literă, reflectă gândul comun prezent între
creştinii primelor veacuri şi are chiar şi o oarecare frumuseţe literară.
Judecătorul îi spune: “Care este
condiţia ta?”
Agata îi răspunde: “Sunt liberă
şi nobilă din naştere, cum o dovedesc toate rudele mele”.
“Dacă eşti liberă şi nobilă, de
ce duci o viaţă de sclav?”
“Eu sunt sclava lui Cristos şi
numai pentru aceasta accept condiţia de sclavă”.
“Dacă tu ai fi cu adevărat liberă
şi nobilă, nu te-ai umili până la a lua titlul de sclavă”.
“A fi sclav al lui Cristos este
nobleţea supremă”.
Acesta a fost primul
interogatoriu, deoarece Quintian a voit să tragă de timp în speranţa secretă că
o va face să mai reflecteze.
Câteva zile mai târziu, a
chemat-o din nou şi, văzând că nimic nu se schimbase, a hotărât ca ea să fie
torturată. A fost întinsă pe un cavalet şi biciuită. Dar nici în timpul
chinurilor atroce ea nu a voit să-l renege pe Mirele ei.
Orbit de furie, guvernatorul a
ordonat să-i fie smulşi sânii. Atunci tânăra i-a adresat aceste cuvinte de foc:
“Tiran nemilos, nu te ruşinezi să mutilezi astfel o femeie? Şi tu ai supt la
sân atunci când ai fost copil”.
Mutilată în felul acesta, ea a
fost dusă din nou în carceră, dar în timpul nopţii i-a apărut un bărbat – era
sfântul Petru – şi a vindecat-o. “Cine eşti tu, – l-a întrebat Agata – că ai
venit până aici ca să-mi vindeci rănile?” El i-a răspuns: “Nu te teme, fiică,
deoarece eu sunt apostolul Domnului tău”. Şi ea, deschizându-şi atunci braţele
şi îndreptându-şi privirea spre cer, s-a rugat astfel: “Doamne Isuse Cristoase,
bunule învăţător, îţi mulţumesc că m-ai ajutat să înving chinurile călăilor;
porunceşte ca eu să ajung fericită în gloria ta nepieritoare”.
Întorcându-se vindecată la
tribunal, Quintian nu ştia dacă trebuie să se bucure văzând-o încă aşa de
frumoasă sau să se umple de furie datorită seninătăţii şi hotărârii ce se
citeau pe chipul ei. A încercat cu cele bune, promiţându-i bunăstare
pământească şi multe onoruri, dar când a văzut că orice propunere a sa cădea în
dispreţ, s-a decis să distrugă ceea ce nu putea să obţină. A hotărât ca trupu-i
gol să fie aşezat şi rostogolit pe cărbuni aprinşi.
Agata nu se plângea, ca şi cum ar
fi intrat deja în glorie, lăsându-şi acolo cele la care renunţase, dar între
timp un cutremur a cuprins oraşul şi prăbuşirea unei aripi a edificiului a îngropat
doi dintre călăi. Toţi au luat-o care încotro, în timp ce creştinii adunau
trupul martirei şi îl depuneau într-un sarcofag nou, pentru a-i cinsti
fecioria.
În oraş nu se mai vorbea despre
altceva, şi chiar necreştinii blestemau cruzimea lui Quintian şi reflectau
asupra puterii supraomeneşti a creştinismului, care dădea atâta forţă până şi
unor copile atât de fragile.
În anul următor, Muntele Etna
şi-a deschis cu violenţă gura de foc, lansând ameninţător un fluviu de lavă
spre cetatea cataneză; creştini şi necreştini, au alergat la mormântul sfintei
Agata, au luat giulgiul ce îi acoperea faţa şi l-au purtat în procesiune în
faţa fluviului de lavă, care şi-a oprit astfel înaintarea.
Cultul sfintei Agata s-a
răspândit foarte repede, atât în Biserica occidentală, cât şi în cea orientală
şi chiar până în Africa occidentală. Ea a ajuns să fie invocată în
religiozitatea populară ca protectoare împotriva focului vulcanilor şi a altor
incendii şi împotriva bolilor de sân.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu