De
ce povestim?
Domnul
Cristos îi învăţa pe ucenicii săi prin parabole şi asemănări pe care ai săi le
ascultau cu plăcere, deşi uneori se arătau dezamăgiţi căci ar fi aşteptat de la
Învăţătorul lor ceva mai profund. Dar Învăţătorul era de neclintit. La
obiecţiile lor le răspundea: „Încă nu aţi înţeles, dragii mei, că drumul cel
mai scurt între om şi adevăr este povestirea?” Într-o altă zi le spune: „Nu
dispreţuiţi povestirile. Oare nu se caută o monedă de aur cu o lumânare de doi
bani? Tot aşa şi adevărul cel mai profund nu poate fi descoperit decât prin
povestiri simple”.
Această
anecdotă, povestită de Anthony de Mello este desigur o „povestire simplă” care
exprima un „adevăr profund”. Asta o ştiu foarte bine cei care au misiunea de „a
vorbi” copiilor şi tinerilor. Ascultătorii lor sunt distraţi şi neastâmpăraţi
când e vorba de cuvinte şi raţionamente, dar cad într-o atenţie tăcută, atunci
când educatorul „începe o povestire”. Totuşi a povesti nu e un truc uşor pentru
a atrage atenţia copiilor ca apoi să poată fi surprinşi de o avalanşă de
cuvinte „importante”. Copiii şi tinerii sunt cuceriţi de povestiri, pentru că
acesta este un mijloc minunat de comunicare.
Omul – o fiinţă care povesteşte
Aceasta
este experienţa de fiecare zi: bărbaţi şi femei se întrec în povestiri. Se
povesteşte pe stradă, în localuri, în tren, etc. Peste tot se aud povestiri:
adevărate sau false, nu importă. Ziarele şi cărţile povestesc oferind „lărgiri”
ale existenţei. Se povesteşte mult în familie: întâmplările de la şcoală şi de
la serviciu, întâlniri, ceea ce s-a văzut pe stradă. Programele transmise de
televiziune sunt în special povestiri: seriale, comedii, desene animate. Chiar
şi emisiunile de actualităţi şi documentare sunt alcătuite din povestiri,
tocmai pentru a atrage atenţia.
Povestirea
permite trăirea vieţii „împreună”, revenirea din emoţii, ajută în gândire, în
judecăţi, în decizii. Povestirea cimentează grupul. „Îţi aminteşti de ziua când
ai păţit asta... când ne povesteai ceea ce ai văzut?; a povesti şi a asculta,
înseamnă a comunica”.
„Copilul,
în timpul zilei, oboseşte pe adulţi prin tot felul de întrebări ce nu se mai
termină. Întrebările vizează formarea conceptelor: „Ce este?” De la întrebări
de tipul „Ce este?” se trece la întrebări de tipul „Dacă este...?”, care
dezvoltă judecata. Seara, înainte de a adormi, copilul cere să i se spună vreo
poveste. Poveşti cu spiriduşi ori tigri ce sfâşie lumea, lupi îmbrăcaţi ca
bunicile şi uriaşi ce trăiesc în vârful vrejilor de fasole; poveşti care toate
se desfăşoară odată, într-un loc îndepărtat, peste ţări şi mări, aici şi acum,
în patul cald şi plăcut.
Povestiri
despre timpuri înfricoşătoare şi evenimente groaznice înconjoară patul cu o
barieră pe care spiritele nu o pot trece. Toate acestea permit copilului să
afirme, chiar dacă în mod inconştient, ca acest„acum şi aici” este sigur, că nu
este vulnerabil din partea forţelor necunoscute şi ostile. Într-un cuvânt,
povestirile pe care le spunem copiilor noştri înainte de a adormi exorcizează
necunoscutului, ca să se poată afirma despre cunoscut că este bun şi sigur.
În
acelaşi timp ele cheamă la o explorare ulterioarăîntrucât sugerează ca
realitatea, lumea de „aici şi acum” a copilului, nu reprezintă toate
posibilităţile a ceea ce ar putea să se întâmple.
Povestirile
omeneşti exprimă modul de fi în lume şi felul de a trăi în realitate cu ea,
proprii autorilor lor” (cf. Navone I. - Cooper T., Narratori della parola, Piemme, 1986, p. 50).
Tocmai
pentru aceasta psihologii inconştientului recurg tot mai mult la povestiri
despre viaţă pentru a-i înţelege şi a-i vindeca pe pacienţii lor.
Îngrijirile
psihoterapeutice încep în general cu prezentarea istoriei vieţii pacientului.
Psihanaliza freudiană cere în mare parte ca pacientul să-şi povestească viaţa.
Capacitatea de organizare a propriilor amintiri şi de a se experimenta pe sine
ca subiect unic al unei povestiri continue, pe scurt capacitatea de a-ţi
povesti viaţa, e o condiţie absolută de sănătate mintală.
Freud
a definit basmul: „o scară ce coboară în măruntaiele pământului”.
„Puterea de
modificare pe care basmul o are este tot timpul surprinzătoare: văd persoane
care după ce pleacă de la pătuc, scutură capul cu neîncredere la tot ceea ce au
putut să născocească, la uşurătatea fanteziei şi a jocului ei.Şi la felul în
care, e incredibil, acel basm stupid povestit a reuşit sărezolve acea
întrebare, să restabilească acel echilibru dând informaţii esenţiale”. Aceasta
este mărturia unui psiholog M. Cristina Koch Candela într-o carte publicată la
Milano în 1988.
(Bruno Ferrero, Tutte storie, Elle Di Ci, 1989; Bruno Ferrero, Povestiri – pentru cateheză, omilii şi ora de religie; trad. de pr. Anton Budău).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu