Țăran în rugăciune |
"În tăcerea liniştită care
învăluia toate... Cuvântul tău atotputernic, Doamne, a coborât din cer"
(cf. Înţ 18,14-15). În felul acesta o antifonă în octava Crăciunului
aminteşte, cu libertate extraordinară, cum a avut loc în noaptea Exodului
eliberarea omului şi eliberarea de păcat. Pentru a-l recunoaşte prezent în
lume, ba chiar în opera publică şi anume liturgia - sacră tocmai din cauza
Prezenţei - este necesar "silere", adică a tăcea. Trebuie să
tăcem pentru a asculta, ca la începutul unui concert, altminteri cultul, adică
relaţia cultivată, profundă cu Dumnezeu, nu poate să înceapă, nu poate fi
"celebrat" El.
Acest lucru este indispensabil
pentru rugăciune: "Intră în camera ta şi, închizând uşa, roagă-l pe Tatăl
tău în ascuns" (Mt 6,6). Camera este sufletul, dar şi templul, spun
Sfinţii Părinţi. Ce secret poate fi menţinut fără tăcere? Secretul conştiinţei
în care se poate auzi glasul lui Dumnezeu, în noaptea tăcută ca pentru Samuel.
Este nevoie de tăcere pentru ca Dumnezeu să poată vorbi şi noi să-l putem
asculta. Pentru aceasta mergem în biserică, pentru a celebra cultul divin,
sacru deoarece coboară din tăcerea veşnică în timpul aşa de zgomotos, pentru
a-l potoli şi a-l orienta spre Cel Veşnic. Nu este îndoială că poziţia frontală
a preotului la altar spre popor induce la distrarea lui şi a credincioşilor,
dezorientând direcţia rugăciunii: să-l imităm pe Sfântul Părinte care priveşte
la Răstignit.
Tăcerea trebuie recuperată,
limitând la minim cuvintele din partea celui care trebuie să dea indicaţii
pregătitoare la celebrare. Preoţii, călugăriţele care au diferite servicii,
slujitorii să limiteze cuvintele şi mişcările, pentru că sunt în prezenţa Celui
care este Cuvântul. Această tăcere este cerută la începutul Sfintei Liturghii
pentru cercetarea cugetului, fie ea scurtă, în care recunoaştem păcatele
noastre "ca să putem celebra cu vrednicie Sfintele Taine".
După invitaţia de a ne ruga cu Oremus,
preotul se reculege în tăcere, pentru a se ruga şi pentru a da timp
credincioşilor să facă la fel şi astfel să unească propria intenţie cu acea
rugăciune pe care preotul o va rost "adunând" - de aceea se cheamă
rugăciune "colectă" - şi prezentând-o Domnului. Cu această rugăciune
începe la Liturghie funcţia sacerdotală de mediere între poporul sfânt şi
Domnul.
De la rugăciunea către Dumnezeu
se trece la ascultarea lui Dumnezeu. Sinodul despre Cuvântul lui Dumnezeu nu a
neglijat să insiste asupra tăcerii ca spaţiu privilegiat pentru a-l primi.
Misterele lui Cristos - Papa aminteşte asta în Exortaţia apostolică
post-sinodală Verbum Domini - sunt legate de tăcere, aşa cum spun
Părinţii Bisericii. Astfel, mai mult decât a înmulţi întâlnirile biblice,
trebuie "să îndrăgim realmente întâlnirea personală cu Cristos care ni se
comunică în Cuvântul său" (nr. 73). Liturgia Cuvântului este astfel pentru
că are loc în tăcerea sacră.
Ordo Missae sugerează, la
acest punct, fie că a fost fie că nu a fost omilie, iarăşi tăcere. pare un
exerciţiu "pentru întâlnirea despuiată, tăcută, austeră... pentru
colocviul spontan, liniştit, adorant cu Maiestatea divină, ca şi cum am fi
traşi pe urma rugăciunii însăşi a lui Cristos" (Paul al VI-lea, Discurs
adresat Abaţilor din Confederaţia Benedictină, 30 septembrie 1970, nr. 3).
Este o invitaţie adresată călugărilor: dar orice creştin trebuie să fie într-o
oarecare măsură călugăr, adică să locuiască singur cu Domnul. Liturgia sacră
abilitează la asta. Regula benedictină îl îndeamnă pe călugăr să facă în aşa
fel încât mintea lui să fie în armonie cu glasul (cf. 19,7): "Pare un
lucru foarte simplu, am spune natural - subliniază tot Paul al VI-lea - însă a
avea această armonie internă între glas şi minte este unul din cele mai
dificile lucruri" (Discurs adresat Abaţilor, cit.). Tocmai dinamica
raportului dintre Dumnezeu care vorbeşte şi credinciosul care ascultă şi
răspunde cu psalmul sau rugăciunea - conform împărţirii clasice în trei
păstrată în săptămâna sfântă: lectură, responsoriu, rugăciune - constituie
exerciţiul necesar, acea ruminatio a Părinţilor, pentru a asimila şi a
face în aşa fel încât glasul şi mintea să se armonizeze. Acest lucru este
deosebit de util în vederea oferirii de sine, a trupurilor noastre ca jertfă
spirituală "drept cult conform raţiunii", care pentru aceasta
"reînnoieşte mintea" cu scopul de a distinge voinţa lui Dumnezeu,
ceea ce este bun, plăcut lui şi desăvârşit (cf. Rom 12,1-2). Reînnoirea
minţii este judecata conform lui Dumnezeu şi nu conform lumii. Liturgia trebuie
să favorizeze convertirea de la mentalitatea lumească şi carnală, care tinde
mereu să feudalizeze clerici şi laici. A reînnoi mintea înseamnă a privi
realitatea şi a nu urmări propriile idei - ideologia - pentru El face noi toate
lucrurile.
Tăcerea poate să reapară la
ofertoriu, unde nu este necesar şi nici obligatoriu ca formulele prevăzute de
ofertă să fie spuse cu glas tare. Apoi s-ar putea sugera ca, în viitor,
Rugăciunea euharistică, şi în Liturghia lui Paul al VI-lea, să poată fi
recitată submissa voce, aproape în tăcere, pentru a favoriza
reculegerea: aşa cum se făcea şi se continuă să se facă la celebrarea în
"formă extraordinară". Este mereu necesar să auzim cuvinte aşa de
ascunse, în special cele ale consacrării? Dacă preotul ar coborî tonul vocii,
nu ar recita, ci s-ar ruga cu adevărat el şi ar favoriza reculegerea şi unirea
credincioşilor la rugăciunea lui de mediere sacerdotală. Tăcere asemănătoare
este recomandată în special la mulţumirea după Împărtăşanie.
Dar, dincolo de momentele
specifice, toată liturgia, ba chiar biserica însăşi ca spaţiu sacru, are nevoie
să recupereze climatul de tăcere. această exigenţă ducea la stabilirea de
spaţii de racord cum ar fi pronaosuri şi naosuri pentru a trece din exterior în
interior, de la dispersie la reculegere. N-ar folosi şi în zilele noastre?
"Capacitatea de interioritate, o deschidere mai mare a spiritului, un stil
de viaţă care să ştie să se sustragă de la ceea ce este zgomotos şi invadent,
trebuie să ne apară din nou ca ţinte care trebuie numărate printre priorităţile
noastre. În Paul găsim exortaţia de a ne întări în omul interior (Ef
3,16). Să fim cinstiţi: astăzi există o hipertrofie a omului exterior şi o
slăbire îngrijorătoare a energiei sale interioare" (J. Ratzinger, Fede,
VeritB, Tolleranza. Il cristianesimo e le
religioni del mondo, Cantagalli, Siena 2003, pag. 167).
* Pr. Nicola Bux este profesor de
liturgie orientală la Bari şi consultant al Congregaţiilor pentru Doctrina
Credinţei, pentru Cauzele Sfinţilor, pentru Cultul Divin şi Disciplina
Sacramentelor; precum şi al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Suveranului
Pontif.
(După Zenit, 9 martie
2011; de pr. Nicola Bux, ”Tăcerea sacră în celebrarea liturgică”; trad. pr. Mihai Pătraşcu; sursa: http://www.ercis.ro/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu