Catedrala ”Sfânta Maria Regină” - Iași (lumnarea pascală) |
După ce Gregorio
Allegri a compus pentru Papa Urban al VIII-lea splendida lui piesă muzicală Miserere
(1630), în care Psalmul 51 (Ai milă de mine, Dumnezeule) este
interpretat printr-o succesiune de intonaţii polifonice şi gregoriene,
ceremonialul a impus ca această piesă să fie cântată numai în Capela Sixtină,
în miercurea şi vinerea din Săptămâna Sfântă, după oficiul matinal al
tenebrelor. În intervalul de tăcere dintre intonaţia polifonică şi cea
gregoriană, era stinsă câte o lumânare, astfel că, pe măsură ce piesa avansa,
în capelă se făcea tot mai întuneric. În final, în intervalul de tăcere dintre
ultimele versuri, era stinsă şi ultima lumânare şi muzica se termina într-un
întuneric deplin.
Acest ceremonial
pare să comunice simbolic faptul că mila lui Dumnezeu şi manifestarea prezenţei
Sale se fac cel mai bine simţite într-o singurătate marcatăde întuneric. Este
întunericul singurătăţii cu Dumnezeu, în care mintea uită de grijile şi
preocupările sale şi se odihneşte în venerarea pasivă şi, liniştită a Celui
Veşnic. Locul cel mai propice pentru această solitudine este, desigur,
biserica. Dar o astfel de biserică trebuie să fie tăcută şi, pe cât posibil,
întunecoasă – chiar dacă se află în mijlocul oraşului, unde zgomotele din jur
par să semene mai curând cu agitaţia încărcată de resentiment a infernului.
Rugăciunea în
tăcere este acţiunea cea mai profundă a omului, la care el participă cu spiritul
său. Deşi este un act interior, acest fel de rugăciune trebuie să fie marcat şi
vizibil, prin retragerea fizică a omului într-un colţ liniştit. „Iar tu, când
te vei ruga, intră în odaia ta şi, închizând uşa, roagă-te Tatălui tău, care
este în ascuns“ (Matei 6,6). Acest colţtrebuie să fie întunecos, întrucât
trebuie să-i permită omului o solitudine cu Dumnezeu eliberată de tensiunile
create prin prezenţa altor oameni.
Desigur,
„Dumnezeu este lumină“ (1 Ioan 1,5). Dar strălucirea glorioasă a
divinităţii depăşeşte infinit capacitatea sensibilă şi inteligibilă a omului de
a vedea. De aceea, în rugăciunea interiorizată, sufletul uman poate primi darul
unei intuiţii a măreţiei divine numai din partea întunericului. Acest întuneric
nu este cel al păcatuluişi al ignoranţei, despre care vorbeşte simbolic Scriptura
(Efeseni 5,8). Este întunericul care aparţine unui mister de necucerit,
care nu poate fi luat în posesie prin înţelegere intelectuală, deşi
contemplarea lui oferă o nouă înţelegere, mai senină şi mai adâncă – dar care
seamănă mai mult cu ceea ce numim ignoranţă. Înţelegerea contemplativă
nu poate fi descrisă decât ca o „înţelegere fără-nţeles“ (Sf. Ioan al Crucii), o
înţelegere aflată pe un nivel la care activitatea intelectului încetează,
pentru a face loc unei cunoaşteri mai pure şi mai esenţiale.
Întunericul
singurătăţii contemplative nu are, fireşte, numai o semnificaţie exterioară. Cel
care se roagă „în întuneric“ trebuie să înveţe să se golească de sine, renunţând
chiar şi la dorinţa eului său spiritual de a gusta plăcerile şi
consolările rugăciunii. Aceasta înseamnă a rămâne într-un soi de dezolare şi
destituire de sine, susţinută numai de încrederea în mila infinită a lui
Dumnezeu. Omul care se abandonează în acest fel milei lui Dumnezeu nu se mai
bazeazăpe puterile şi facultăţile sale, ci i se încredinţează lui Dumnezeu
asemenea copiilor care sunt moştenitorii Împărăţiei cerurilor. Iov nu a putut
contempla nimic din realitatea divină în vremuri de prosperitate, ci a trebuit
să traverseze calea spinoasăa golirii complete de sine, pentru a recunoaşte că
„este nimic“ (Iov 40,4) în faţa Celui de necuprins.
De multe ori,
cel care încearcăsă experimenteze contemplaţia porneşte la drum cu sentimente
opuse dezolării: el este uneori cuprins de o frenezie entuziastă susţinută de
false speranţe şi cultivă o mulţime de idei îmbătătoare despre „culmile
strălucitoare ale contemplaţiei“. Îşi formează o identitate de „mistic“ cu care
se prezintă, uneori chiar explicit, în ochii celorlalţi. După ce speranţele
iluzorii îi sînt înfrânte, această înflăcărare sensibilă nu mai poate fi
susţinută, pentru că, în locul revărsărilor de lumină şi de înţelegere, se
simte mai curând briza aridă a deşertului şi totul pare că se înfundă într-o
opacitate frustrantă şi aparent lipsită de sens. Dar tocmai în acest moment,
dacă închinătorul are umilinţa să renunţe la aşteptările sale şi să se lase
călăuzit de spiritul lui Dumnezeu, se poate apropia cu adevărat de
contemplaţie, mergând pe drumul purificărilor dureroase de iluziile sale
despre „strălucirea vieţii contemplative“. Totuşi, el va trebui să vrea
să parcurgă acest stadiu de maturizare, lăsându-l pe Dumnezeu să-i ardă în
focul său impurităţile, şi va trebui să-şi dorească cu adevărat să renunţe la
iluziile care îl împiedică să se apropie de sinele lui real şi de Dumnezeu
însuşi. Numai dacă renunţă la eul său fals şi la iluziile sale, contemplativul
poate începe să asculte simplu întunericul unei prezenţe derutante, care nu
poate fi semnificată prin imagini şi cuvinte – dar despre care are presimţirea
stranie şi vagă că este totul.
Renunţarea
contemplativului la eul său fals şi la ambiţiile sale spirituale este o formă
mult mai radicală de asceză decât mortificările şi penitenţele exterioare.
Totuşi, omul are un trup şi libertatea lui interioară de a se deschide faţă de
meditaţie şi contemplaţie religioasă depinde şi de capacitatea lui de a-şi
controla impulsurile şi dorinţele naturale. Trupul nu este rău în sine, aşa cum
susţin maniheiştii, care opun în mod eronat un principiu material ce ar fi în
întregime rău unui principiu spiritual care ar reprezenta bunătatea perfectă.
Trupul este un lucru creat şi orice lucru creat se împărtăşeşte din bunătatea
Creatorului său. Dar libertatea spirituală de a cultiva solitudinea
contemplativă este condiţionată, după cum ne spun cele mai mari tradiţii religioase
ale lumii, de capacitatea omului de a-şi modera şi înfrâna pornirile
simţurilor, mai ales pe cele care ţin de instinctul sexual, care este cel mai
puternic şi mai vehement dintre toate instinctele. Astfel, libertatea de a
rămâne în solitudinea întunecată a rugăciunii tăcute şi de a te deschide faţă
de luminile interioare nu poate fi reală în absenţa autocontrolului care
disciplinează trupul. Desigur, prescripţiile privitoare la continenţă, legate
de voturi religioase şi de promisiuni solemne, nu li se pot aplica celor
căsătoriţi, pentru care castitatea înseamnă, pur şi simplu, o fidelitate
conjugală care ascultăde ordinea raţiunii şi a moderaţiei.
Lumea de astăzi
este marcată, în fapt, chiar de opusul virtuţilor necesare pentru contemplaţia
autentică. Astfel, mulţi oameni respectabili, care sunt chiar morali în lumina
valorilor convenţionale, se comportă ca şi cum singura realitate existentă ar
fi trupul şi relaţiile sale cu lucrurile. Să notăm aici că economia şi politica
au ca obiect numai realităţile materiale şi administrarea lor eficientă – adică
numai realităţile accesibile celor cinci simţuri. A-ţi limita întreaga
existenţă la ceea ce este accesibil simţurilor corporale înseamnă a trăi sub
nivelul hotărât de Dumnezeu pentru fiinţa umană – întrucât omul este înzestrat
şi cu un suflet inteligent şi cu unul spiritual, care nu se pot realiza într-un
sens ultim decât prin relaţia cu Dumnezeu.
Solitudinea
contemplativă nu înseamnă însă refuzul comuniunii cu ceilalţi oameni.
Dimpotrivă, cu cât tăcerea rugăciunii este mai adâncă cu atât dialogul cu
ceilalţi devine mai dens şi mai profund, aşa cum tăcerea care exprimă iubirea
spune mult mai multe decât cuvintele. Există o „solidaritate în întuneric“ a
misticului contemplativ cu toţi ceilalţi oameni, din a cărui inimă poate ajunge
să se reverse în tăcere dragostea insuflată de Duhul Sfânt. Această dragoste
devine mai pură atunci când se eliberează de imagini, forme şi umbre –
fericirea celor „curaţi cu inima“ (Matei 5,8) este şi aceea de a îl
vedea pe Dumnezeu în creaturile sale: în transparenţa secretă a tuturor
lucrurilor existente.
Probabil că cel
mai mare obstacol în calea unei vieţi cu adevărat contemplative este formarea
unei identităţi de „profesionist al contemplaţiei“. Un „contemplativ de profesie“,
care este admirat de alţi oameni ca „mistic“ şi „expert în rugăciune“, va
ajunge foarte curând să piardă uimirea spirituală şi umilinţa ce sunt
indispensabile pentru privirea simplă asupra lui Dumnezeu în întunericul
neştiinţei, care este începutul oricărui act de contemplaţie. Va crede, în
schimb, despre sine că are un statut privilegiat şi foarte probabil va ajunge
să privească cu superioritate actele religioase mai „elementare“ ale simplilor
credincioşi, care nu aspiră zgomotos la „culmile cele mai înalte ale
contemplaţiei“. Va zâmbi, probabil, cu o înţelegere condescendentă privind
eforturile lor de „purificare psihologică“ – întrucât el ştie că
spiritualitatea contemplativăse află mai presus de psihologie şi de eforturile
voluntare în general. Va privi cu aerul blazat al profesionistului şi
expertului devoţiunile creştine obişnuite şi va începe să le practice mai
sumar. Există persoane consacrate care merg pe acest drum şi care nu numai că
încetează să-l mai caute pe Dumnezeu şi ajung în final să ducă o viaţă aflată
sub demnitatea de călugăr, dar încep să-i impiedice şi pe alţii să mai caute
adevărul. Unii pot ajunge chiar să recadă, din orgoliul de a căuta luminile
contemplaţiei ca nişte „profesionişti ai contemplaţiei“, în întunericul
păcatului şi să-şi rateze complet vocaţia spirituală. Ei pot, cu toate acestea,
dobândi faima de „sfinţi“ şi pot fi canonizaţi de cei care judecă numai după
aparenţe şi le recunosc benevolent statutul de „mistici“ pe care ei înşişi şi-l
revendică.
Alţii, chiar
dacă nu au ajuns la degenerări, pot deveni maeştri în cultivarea subtilă a
propriului „eu mistic“, care îi conduce la o concepţie egoistă despre
contemplaţie, ce exclude relaţiile omeneşti realeşi autentice şi se află
„deasupra suferinţelor profane“ prin care sunt purificaţi oamenii obişnuiţi –
pentru astfel de „mistici angelici“, este posibil ca şi Patimile şi Crucea lui
Cristos să contrazică, în afara unei interpretări foarte spiritualizate şi
„simbolice“, propriile lor idealuri de sfinţenie. Asemenea „doctori în
contemplaţie“ se izolează, de obicei, în propriul lor eu spiritualizat, mai
ales prin mândria lor de a fi altfel decât ceilalţi. Propriul lor „foc
interior“, care se manifestă ca o căldură plăcută şi emoţionantă, ajunge să fie
lesne confundat cu prezenţa Duhului. Mistici elitişti şi fervenţi de acest fel
se găsesc şi în mănăstirile de astăzi şi nu de puţine ori au pretenţia să-i
lumineze şi pe alţii cu „inspiraţiile“ lor proprii. În realitate, ei sunt mai
degrabă periculoşi în calitate de îndrumători spirituali, pentru că nu au
umilinţa şi voinţa de a acţiona ca nişte instrumente ale Duhului Sfânt şi îşi
predică fără discernământ propriile lor convingeri, bazate pe „stările lor
interioare“ şi uneori chiar pe interesele lor subiective de moment. Ei nu au, în
fapt, nici chiar maturitatea de a-şi da lor înşişi sfaturi spirituale utile.
Cea mai sigură cale de a merge pe drumul contemplaţiei este,
în schimb, aceea de a rămâne, în taină, într-o tăcere smerită înaintea lui
Dumnezeu, care este oricum prezent în suflet, chiar şi atunci când mintea este
agitată şi când închinătorul trebuie să fie purificat prin intermediul unor
ispite sau al unor furtuni afective. Chiar dacă omul nu simte imboldul
conştient de a se înălţa spre Dumnezeu, simpla focalizare a inimii lui asupra
prezenţei lui Dumnezeu este un act de a răspunde contemplativ iubirii divine,
chiar şi atunci când ea nu i se manifestă sensibilităţii. Actul contemplativ
cel mai pur şi mai sigur este acela de a rămâne în ariditatea tăcută a
rugăciunii, în liniştea derutantă a unui nonsens în care o intuiţie discretă
întrevede, totuşi, ceva supranatural şi divin.
(Autor: Tereza-Brîndușa Palade; sursa: http://www.observatorcultural.ro).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu