Inima Preasfântă a lui Isus |
3. Fundamentul biblic
Să vedem pe scurt fundamentul
biblic al acestui cult, fundament care conduce la o viziune mai puțin pesimistă
asupra viitorului său în viața Bisericii.
Sfânta Margareta Maria Alacoque
ca mai înainte sfântul Ioan Eudes și, încă mai înainte, sfânta Gertruda de
Hefta și prietena sa sfânta Matilda, nu a inventat devoțiunea Inimii lui Isus:
a subliniat doar și a dat ecou unor adevăruri pe care Dumnezeu le-a revelat și
care se află în Biblie și Tradiție. Cultul Inimii Preasfinte nu depinde în
substanța sa de revelații private, chiar dacă ele au avut o influență în
răspândirea sa, dar își are rădăcinile în revelația și tradiția bisericească.
În Scriptură însă nu se găsesc
indicii sigure ale unui cult special al inimii fizice a Cuvântului Întrupat,
nici nu este luată în mod explicit ca simbol al iubirii răscumpărătoare și
universale. Dar se găsesc numeroase texte care conțin descrierea iubirii lui
Dumnezeu pentru oameni, motiv dominant pentru cultul Inimii lui Isus.
În Vechiul Testament, pagini
minunate cântă iubirea lui Dumnezeu pentru oameni, mai ales pentru cei umili și
suferinzi. Această iubire milostivă și puternică este garantată de un pact
solemn, Alianța dintre Dumnezeu și Israel[1]. Cu
toate acestea ea nu e reprezentată cu simbolul inimii. Termenul inimă – leb, lebab – în sens propriu, indică
organul principal al trupului uman și animal; în sens metaforic indică
reședința centrală a puterilor și facultăților psihice și spirituale. În inimă
stau sentimentele și afectele, dorințele și pasiunile. Ea e sediul voinței și
izvorul deciziilor, adevăratul centrul al omului spre care se îndreaptă
Dumnezeu, rădăcina vieții religioase care determină atitudinea morală[2].
În Noul Testament, omul Cristos
Isus (1Tim 2,5) a iubit pe toți fără
deosebire și fiecare intervenție minunată a sa este o istorie de iubire.
Invocațiile celor orbi (Mc 8,22;
10,46), ale leproșilor (Mc 1,40), ale
paraliticilor (Mc 2,1) au ecou în
inima sa și tuturor le redă sănătatea. El face minuni pentru a consola un tată
sau o mamă (Mt 8,5; Mc 7,24; Lc 7,11). Zacheu, păcătoasa, adultera, tâlharul răstignit, cășăii
experimentează iubirea și iertarea lui Isus venit în lume pentru a salva pe cei
păcătoși (Mt 9,13). Isus e revelația
absolută și personală a Tatălui, alianța definitivă a lui Dumnezeu cu omul.
Această alianță nouă nu mai e scrisă pe table de piatră și stabilită cu sângele
caprelor și a vițeilor, dar este pecetluită pe cruce, când ”mielul lui Dumnezeu
care ridică păcatul lumii” (In 1,29)
atrage la sine întreaga omenire și o consacră în unitate[3]. (Isidor Chinez, Spiritualitatea Inimii lui Isus, anul VI, 30.05.1983).
[1]
Cfr. Os 11,1.3-4; Is 49,14s; Ct 2,2; 6,2; 8,6.
[2] Cfr. BAUMG?RTEL F., - BEHM J., ”KardRa” în KITTEL G., - GERHARD F., Grande lessico del Nuovo Testamento, V, (Brescia 1969), coll. 194-215.
[3]
Cfr. Ev 9,18-28; 10,1-17; In 12,32.[2] Cfr. BAUMG?RTEL F., - BEHM J., ”KardRa” în KITTEL G., - GERHARD F., Grande lessico del Nuovo Testamento, V, (Brescia 1969), coll. 194-215.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu