Cartea lui Andrei Pleşu
intitulată simplu Parabolele lui Iisus. Adevărul ca poveste ar trebui,
poate, citită „începând cu sfârşitul“, întrucât e posibil ca substanţa originalităţii
ei să stea tocmai în stilul „anti-exegetic“, în încercarea de a semnala
paradoxalul şi neprevăzutul, în loc de a decripta, din lectura fiecărei
parabole, un mesaj moral pedant sau o „reţetă de fericire“ asezonată cu clişee
propagandistice. O asemenea ispită, deşi străină de mizele oricărei exegeze
biblice autentice, care nu se lasă de obicei înregimentată de un „program
ideologic“, fie el şi eclezial, este în schimb prezentă atunci când exegeza e
confiscată de pasiunea secundară pentru moralism, în detrimentul acelei
pasiuni care, în cuvintele lui Kierkegaard, suspendă teleologic eticul – adică
în detrimentul credinţei. Autorul clarifică cel mai bine în finalul
lucrării sale, în textul intitulat „Critica raţiunii exegetice“, rezerva sa de
a oferi „material bibliografic“ pentru un compendiu evanghelic de bună purtare
şi îşi exprimă dorinţa de a deschide, în schimb, o cale interogativă spre
misterul învăţăturii Cuvântului lui Dumnezeu, care „înnebuneşte“ mintea luminând-o
cu sensuri care produc bucuria inimii.
Aşa cum afirmă şi G.K. Chesterton
într-un text al său despre Iov, sufletul omului este făcut în aşa fel încât nu
poate gusta bucuria cea mai deplină decât în faţa paradoxului divin. El poate
gusta, desigur, diferite plăceri, de la cele egoiste până la cele „dezinteresate“
şi „spirituale“, dar nu poate savura bucuria cea mai profundă pentru care a
fost creat decât dacăprimeşte o hrană incomprehensibilă pentru raţiune:
contemplarea Dumnezeului de necuprins şi de neînţeles, care i se dezvăluie tocmai
prin paradoxul Său infinit.
Preferinţa lui Andrei Pleşu
pentru o situare individuală autentică în faţa „inevidenţei luminoase“ a
parabolelor lui Isus îl plasează, aşa cum singur recunoaşte, într-o postură
neconvenţională, care îi oferă, pe de altă parte, confortul perspectivei asupra
lecturilor „înregimentate“ instituţional şi ideologic. Această libertate
exegetică îi permite să citească parabolele evanghelice cu o mai mare
disponibilitate contemplativă, întrucât contemplaţia are nevoie de gratuitate
şi gratuitatea nu convieţuieşte prea uşor cu adeziunea la diferite programe
instituţionale. Lucrarea lui Andrei Pleşu este însă foarte erudită, chiar dacă
selecţia referinţelor este la fel de „neînregimentată“ şi provocatoare ca şi
refuzul autorului de a adera la o sistematizare doctrinară a parabolelor.
Cu toate acestea, libertatea
acestui demers nu este ferită şi de anumite riscuri: de pildă, autorul
sugerează că o reconstrucţie istorică a contextului în care a vorbit Isus ar fi
un exerciţiu pedant mai degrabă inutil pentru a descifra înţelesul mai adânc al
unor parabole. Cu toate acestea, metoda istorico-critică ce propune acest tip
de exegeză nu are scopul de a reduce semnificaţia parabolelor la sensul
propriu, contextualizat al predicării lui Isus, ci de a deschide orizontul
receptării prin intermediul spaţiului şi timpului istoric în care s-a întrupat
Cuvântul lui Dumnezeu. Dumnezeu s-a întrupat în istoria umană şi, chiar
dacă Logos-ul se adresează fiecărei generaţii în parte, necesitând o ascultare
„diferenţiată“ în raport cu trăsăturile fiecărei epoci şi culturi, există fără
îndoială şi un sens literal al parabolelor ce a fost modelat de felul în care
erau folosite cuvintele în locul şi timpul în care a trăit Isus. Desigur, acest
sens nu „epuizează“ misterul, dar, pe de altă parte, studierea „literelor“ şi a
istoriei biblice nu poate conduce la o hermeneutică redundantă dacă prin
parabole este căutată Persoana Celui care le-a rostit, care este însuşi
Adevărul (In 14,6).
Totuşi, pentru a nu cădea noi
înşine în aceeaşi capcană a „decontextualizării“ hermeneutice, vom reaminti
simpatetic că pariul lui Andrei Pleşu este de fapt antiexegetic, înscriindu-se,
în pofida „rigorii academice“ a textului, în spiritul celei mai bune tradiţii
intelectuale a frivolităţii care este semnul unei profunde sobrietăţi
individuale şi al unei autoexigenţe metafizice mascate cu discreţie în spatele
ludicului şi al aparentei lipse de „metodă“. Andrei Pleşu dispune, desigur, de
cele mai rafinate modalităţi stilistice de a-şi desfăşura această sobră frivolitate,
pe care nu le economiseşte nici în această carte, spre satisfacţia cititorului.
De pildă, ironia cu care comentează „soarta“ hermeneutică tulbure a parabolei
lucrătorilor nevrednici ai viei, de la obsesiile antisemite postbelice până la
clişee antimaterialiste contemporane, pare în fapt doar o modalitate de a
sugera că accentul ar trebui să cadă asupra esenţialului, şi nu asupra
naţionalităţii eroilor parabolei sau asupra obiectului care le este dat în
grijă. Privirea autorului şi condeiul său ironic sunt numai aparent divagante.
În realitate, Andrei Pleşu ţinteşte spre întrebările cele mai importante, pe
care le precizează chiar din prima pagină a cărţii: „Ce este fericirea?“,
„Există viaţă după moarte?“, „De ce există răul?“, „Ce e iubirea?“, „Care e
sensul vieţii?“, „În ce constă înţelepciunea?“.
Pe lângă flexibilitatea ironiei
cu finalitate metafizică, Andrei Pleşu dispune şi de unul dintre cele mai
tonice instrumente ale „apologeticii“ creştine de bună calitate: umorul şi
autoumorul. De pildă, Sf. Luca sugerează, în Faptele apostolilor (1,11),
că înşişi mesagerii lui Dumnezeu, îngerii, sunt contaminaţi de umorul divin,
atunci când, după Înălţarea Domnului, îi apostrofează pe galileenii care
rămăseseră cu ochii aţintiţi la cer, într-o aşteptare pasivă a celei de-a doua
Veniri. Comentariile lui Andrei Pleşu despre pasivitatea aşteptării, care
seamănă cu o „moţăială flască, petrecută cu ochii spre orizont“, ca şi când ni
s-ar cere „să ne ocupăm cu aşteptarea“, oferă un complement exegetic savuros la
acest text, deşi se referă, în realitate, la parabola seminţei care creşte
singură.
Deşi voit antiexegetică, lucrarea
lui Andrei Pleşu conţine şi analize de o excepţională densitate „exegetică“,
cum ar fi, de pildă, comentariul asupra fricii de Domnul care, în intenţia
autorilor evanghelici, coexistă cu uimirea şi bucuria (de
exemplu, în Mt 28,8). Frica privită ca
o „facultate de a te minuna, de a te lăsa copleşit de mister, de farmecul
devastator, feroce şi irezistibil al lumii de dincolo de lume şi al timpului de
dincolo de timp“ devine „condiţia supremă a receptivităţii faţă de mesajul“ lui
Cristos.
Cu un ataşament robust faţă de realismul
lui Isus, care nu predică, de pildă, o contemplaţie ce interzice fapta şi o
faptă desprinsă de contemplaţie, ci indică meritele ambelor vocaţii în
circumstanţe în care exercitarea fiecăreia se supune voinţei divine şi nu
promite doar iertarea „celor cuminţi“, care „gândesc mântuirea ca pe o problemă
de contabilitate“ şi „bombăne, strâmbă din nas, îi judecă pe toţi cei din jur“,
fiind iritaţi de „orice formă de bucurie“, ci şi celor care „coboară în
infern“, atingând falimentul risipirii de sine, Andrei Pleşu oferă o
introducere necanonică, dar matură şi profundă, în misterele mântuirii creştine.
Stilul său aminteşte de multe ori de cel al lui C.S. Lewis, de farmecul,
inteligenţa şi discernământul cu care acest autor britanic îşi introduce
cititorii în creştinism.
Pentru o carte apărută într-un
spaţiu creştin în care domină o anumită devalorizare a inteligenţei ca virtute
pare să fie importantă şi reabilitatea virtuţii inteligenţei, cu care autorul
îşi încheie lucrarea, comentând parabola iconomului nedrept şi a„inteligenţei
salvatoare“. El observă că, în traducerile ortodoxe româneşti ale fragmentului
din Mc 7,22, termenul aphrosyne (nebunie, sminteală,
stupiditate), opus lui sophrosyne (buna aşezare a minţii, prudenţa,
echilibrul raţional), pe care Isus îl enumeră printre păcatele ce pornesc din
inima omului, a fost tradus neconvingător prin „uşurătate“, evitându-se astfel
redarea faptului că Domnul blamează necugetarea şi sminteala omului. Astfel,
este propus în spaţiul cultural românesc un mesaj care susţine demnitatea
inteligenţei ca virtute – şi este important că acest mesaj nu provine din
mediile catolice, pentru care echilibrul între fides (credinţă) şi ratio
(raţiune, inteligenţă) este o chestiune de tradiţie.
În rezumat, lucrarea de exegeză antiexegetică
a lui Andrei Pleşu este un pariu reuşit. Acest pariu pare să fie în primul rând
personal: autorul îşi „pune în joc“, cu o vizibilă autoexigenţă, maturitatea,
inteligenţa şi erudiţia pentru a oferi o analiză consistentă şi profundă,
extrem de captivantă pentru cititorul zilelor noastre, a unuia dintre cele mai
importante texte care s-au scris vreodată: Noul Testament. Pariul pare câştigat
şi „spiritual“, mai ales datorită virtuţii autorului de a evita să se ia foarte
mult în serios, ca exeget şi cercetător academic. Aceasta este cartea unui
prieten, mai curând decât cartea unui profesor. Cu această virtute, Andrei
Pleşu aminteşte, din nou, de Chesterton şi de afirmaţia acestuia că „îngerii
zboară pentru că nu se iau în serios“ (the angels fly because they take
themselves lightly).
Andrei PLEŞU, Parabolele lui Iisus. Adevărul ca poveste, Editura Humanitas, Bucureşti,
2012, 312 p.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu