La început. După concedii şi vacanţe, puţin câte puţin se revine la viaţa obişnuită. Suntem aici pentru a reînnoi în faţa Domnului voinţa noastră de a face binele. Isus, în evanghelia de astăzi, ne aminteşte că fidelitatea faţă de legea lui Dumnezeu nu este doar o respectare exterioară, formată din cuvinte şi obişnuinţe, dar se naşte din inimă, dintr-o inimă sinceră şi generoasă şi se traduce într-o alegere concretă de gesturi de iubire faţă de Dumnezeu şi faţă de fraţii noştri.
Nu totdeauna la baza hotărârilor noastre a fost o iubire sinceră şi generoasă. De aceea să-i cerem Domnului iertare şi darul convertirii inimii.
Doamne Isuse, tu nu priveşti la aparenţe, dar la intenţiile inimii noastre. Doamne, miluieşte-ne.
Isuse Cristoase, tu ierţi mult celui care iubeşte mult. Cristoase, miluieşte-ne.
Doamne Isuse, tu ai venit să faci din noi poporul tău sfânt. Doamne, miluieşte-ne.
Isus îi apără pe apostoli şi demască modul ipocrit de a trăi religia. El spune: „nimic din ceea ce este în afara omului şi care pătrunde în el nu-l poate întina”. Adică: nu atingând o mâncare rea, devii rău; nu dând mâna cu o persoană necinstită devii necinstit. Căci nimeni nu poate să-mi transmită răutatea sa dacă eu nu vreau. La fel, nu devii bun atingând sfinţii, altarele sau imaginile sacre. Devii sfânt doar atunci când începi să trăieşti sfinţenia.
În gândirea lui Isus, religia nu este adevărată şi nu-l salvează pe om atunci când este redusă doar la exteriorism, la reguli magice, la atitudini pioase în exterior.
Este incomod acest mesaj şi este actual. El este vestea cea bună a Domnului. Evanghelistul Matei ne dă pe această temă şi alte cuvinte ale lui Isus care clarifică şi mai mult gândul său. Isus spune: „Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor ipocriţi! Voi daţi zeciuială din mentă, din mărar şi din chimion, dar lăsaţi la o parte părţile cele mai grele din Lege: dreptatea, îndurarea, credinţa. Acestea trebuie să le faceţi, iar pe acelea să nu le neglijaţi. Călăuze oarbe! Voi strecuraţi ţânţarul, dar înghiţiţi cămila” (Mt 23,23-24).
Cuvinte cutremurătoare: „Păreţi buni, în schimb sunteţi atât de răi”.
Isus atinge un aspect atât de adevărat şi actual al vieţii. De câte ori nu facem gesturi care ar trebui să ne prezinte într-un fel, iar apoi în viaţă şi în inimă suntem exact invers... Suntem fraţi şi surori în cuvinte, apoi, în fapte: invidioşi, răuvoitori, gata să interpretăm totdeauna rău faptele semenului. Isus ne avertizează: „Voi curăţiţi exteriorul paharului şi al farfuriei, dar în interior sunt pline de jaf şi necumpătare” (Mt 23,25).
Dumnezeu nu poate fi înşelat, aşa cum omul se înşeală de multe ori privind aspectul exterior. Dumnezeu nu se cinsteşte respectând de ochii lumii „tradiţiile bătrânilor”... care rămân bune sau mai puţin bune... Religiozitatea nu stă în respectarea unor reguli umane... Raportul nostru cu Dumnezeu este definit la alt nivel decât cel exterior: noi suntem în faţa lui Dumnezeu nu cum ne aranjăm la ultima modă a timpului, ci aşa cum suntem în inimă. Religiozitatea ucenicului lui Cristos este religiozitatea inimii. Aici trebuie să fie atent ca să lucreze ucenicul lui Cristos.
Reluând cuvintele lui Isaia (29,13), Isus stigmatizează o atitudine pur exterioară: „Acest popor – spune el – mă cinsteşte cu buzele, dar inima lor este departe de mine. Cinstea pe care mi-o dau ei este zadarnică, învăţăturile lor nu sunt decât nişte prescripţii omeneşti”. Este plângerea lui Dumnezeu pentru un cult doar exterior. Şi Isus continuă: „Lăsând la o parte porunca lui Dumnezeu, voi ţineţi tradiţia oamenilor”. Nu este vorba de condamnarea practicilor rituale, nici de a favoriza o religie intimistică şi individualistă.
Isus nu îndeamnă la neascultare faţă de lege. Ceea ce condamnă este îndepărtarea inimii oamenilor de Dumnezeu. Raportul personal dintre om şi Dumnezeu este pus ca problemă de Isus aici. Chiar Moise cunoştea acest pericol al îndepărtării inimii de Dumnezeu. De aceea el pune problema considerând-o din celălalt capăt. Aveţi grijă: Dumnezeu este aproape de voi, nu vă îndepărtaţi de el. „Care este acel popor mare, ai cărui dumnezei să fie atât de aproape, cât de aproape este Domnul Dumnezeul nostru ori de câte ori îl chemăm?” Dacă Dumnezeu este aşa de aproape, atunci într-adevăr este inadmisibil ca oamenii să se îndrepte spre el doar cu gesturi exterioare fără ca inima să vibreze câtuşi de puţin de afecţiune faţă de el. Inima este esenţialul. Nu baia rituală, care cel mult poate să purifice trupul, lăsând inima murdară. Nu „a te spăla pe mâini” este important în relaţia cu Dumnezeu, ci a-ţi purifica inima. Şi Isus vorbeşte despre o purificare, dar nu cea exterioară, ci despre una a inimii. Căci „dinăuntru, din inima omului, ies gândurile rele: desfrânarea, furturile, crimele, adulterul, lăcomia, înşelăciunea, răutatea, dezmăţul, invidia, calomnia, mândria şi nechibzuinţa”. Aşadar, impuritatea nu este în lucruri, ci în inima omului, afirmă profetul din Nazaret. Răul nu apare la întâmplare, ca şi cum ar fi un rod al destinului orb. Răul îşi are terenul său, care este inima. Şi are agricultorii săi: oamenii. De aceea trebuie să pornim de la inimă ca să extirpăm răul din lume. Prea de multe ori se lasă la o parte inima gândind că ceea ce contează este să schimbăm structurile sau să schimbăm legile. Însă punctul central al lupte împotriva răului este inima. Aici se dau marile bătălii pentru schimbarea lumii, pentru a fi mai buni. Şi deci totdeauna aici trebuie plantate culturile bune ale solidarităţii, prieteniei, adevărului, dreptăţii, milostivirii şi iertării. Şi atunci îi vom putea oferi lui Dumnezeu nu numai nişte gesturi exterioare false, ipocrite, ci o inimă plină de iubire şi adevăr, umplute de Cuvântul şi de Duhul său sfânt. Atunci cultul nostru va fi – aşa cum îi spunea Isus lui Nicodim sau femeii de la fântâna lui Iacob – un cult în duh şi adevăr. Adică un cult plăcut lui Dumnezeu. (O compilaţie de pr. Isidor Chinez).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu