vineri, 8 mai 2020

† Duminica a 5-a a Paştelui [A]: Isus „calea, adevărul și viața” [10 mai 2020]

La „Cina de pe urmă”...
Isus „calea, adevărul și viața”
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] (10 mai 2020)   
Lecturi: Faptele Apostolilor 6,1-7; 1Petru 2,4-9; Evanghelia Ioan 14,1-12; lecturi

Omilie


În această duminică a Paștelui, Isus ne invită să nu ne temem și să avem încredere în el. Se revelează în identitatea sa de Fiu al lui Dumnezeu care merge să ne pregătească un „loc” în împărăția cerului, căci el „este calea, adevărul și viața!” Pentru credința adevărată este necesar să-l cunoaștem pe Isus, cel care lasă lumea pentru a se duce la Tatăl – este înălțarea pe cruce – dar îi mângâie pe prietenii săi că le pregătește un loc pentru toți în cer unde nu va mai fi suferințe, dubii și teamă.


Prima lectură luată din Faptele Apostolilor (Fap 6,1-7) prezintă viața primei comunități creștine, identificată ca noul templu – adică Biserica – bazată pe darurile Duhului care sunt carismele și slujirile și pe dinamismul credincioșilor. Numărul persoanelor încep să crească; încep dificultăți cu caracter organizatoric; primele neînțelegeri. Comunitatea de limbă greacă se plânge de rele tratamente din partea evreilor: „eleniştii murmurau împotriva evreilor pentru că văduvele lor erau trecute cu vederea în slujirea de fiecare zi” (v. 1). Comunitatea este tânără plină de frământări. Sunt glasurile noi: eleniștii, veniți din Imperiul Roman, care vorbesc și citesc Scriptura în celebrările lor în greacă. Sunt primele schimbări de cultură: în sinagogile lor nu mai citesc în limba aramaică dar în cea greacă… Este o situație prielnică pentru apostoli să definească şi să gândească prioritățile familiei creștine: primatul cuvântului și al rugăciunii! Astfel se înfiinţează grupul diaconilor. O problemă nouă! Se găsește o soluție genială și inovativă: e introdus ordinul diaconilor. Misiunea lor era servitul la mese, dar și a comunității în toate formele sale. Sfântul Luca precizează care este rolul colegiului apostolilor în interiorul comunității creștine: „cei doisprezece” rămân, prin excelență, martori ai învierii: „noi vom stărui în rugăciune şi în slujirea cuvântului” (v. 4). Este slujba care le-a fost încredințată diaconilor: „nu este bine ca noi să lăsăm la o parte cuvântul lui Dumnezeu pentru a sluji la mese” (v. 2). Se subliniază noua instituție: slujirea Bisericii – aceea a diaconatului – solidaritate cu cei necăjiți, săraci, neglijați. O Biserică care nu ar avea în grijă de cei săraci nu ar fi Biserică a lui Cristos. Nu este posibil să anunți Evanghelia unor oameni morți de foame, sete, frig. Cei exclușii nu trebuie să fie uitați. Să ne amintim de sfântul Laurențiu din Roma, de Francisc din Assisi: doi diaconi. Sunt figuri extraordinare în istorie…



În a doua lectură (1Pt 2,4-9) primul papă – sfântul Petru – îndeamnă să recunoaștem identitatea de creștin salvat de „piatra unghiulară”, Cristos, aleasă și prețuită de Dumnezeu. „Strângeți-vă la Domnul”: fiecare creștin este unit cu Isus cel înviat – „piatră vie”: „apropiaţi-vă de Domnul, piatra cea vie aruncată de oameni, dar aleasă şi preţuită de Dumnezeu!” (v. 4). Așa cum Dumnezeu [în limba ebraică AdonaiYahweh] este pentru Israel Stâncă, la fel Cristos este „piatra vie”: se face aluzie la Isus cel înviat refuzat de oameni. Cu referire clară la starea de persecuție și neînțelegere la care a fost supus Isus în timpul misiunii sale de pe pământ, dar și la suferința noilor credincioși, proveniți din păgânism: sunt cei persecutați. Templul este distrus. Pentru evrei, era locul și semnul prezenţei lui Dumnezeu în mijlocul poporul. Dar cu Isus, totul se schimbă: el este noul templul, locuința lui Dumnezeu printre oameni; „piatra unghiulară” a noii construcții: neam ales, preoție regală, popor sfânt. „Piatra vie” este Cristos, cel înviat din morți, cel care s-a întors la viață, care, în ciuda aruncării de către oameni, a fost pus ca fundament al noului edificiului spiritual pe care Dumnezeu voia să-l construiască în pace, dreptate și iubire; să-i asigure legătura strânsă și unitatea. Ceea ce iudaismul nu putea realiza a înfăptuit Isus cu jertfa sa ce permite oamenilor să-l întâlnească pe Dumnezeu, izvorul luminii și al vieții.



În Evanghelia după Ioan (In 14,1-12) se vorbește despre templu ceresc, adică „casa Tatălui” în care Cristos „ne-a pregătit un loc” pentru fiecare dintre noi. Este ultima întâlnire a lui Isus cu discipolii săi. Este o conversaţie lungă ţinută chiar în seara Cinei când a fost arestat. Cristos se revelează în misterul persoanei sale și în relația cu Dumnezeu. Este testamentul lăsat de el precum şi un exemplu de cateheză ce învaţă comunităţile creștine cum să trăiască fără prezenţa fizică a Domnului.



Isus îi anunță pe discipolii săi despre plecarea sa la Tatăl. Nu este o fugă. Cristos îi anunță că el le pregăteşte un loc în ceruri: „În casa Tatălui meu sunt multe locuinţe! Mă duc să vă pregătesc un loc” (v. 1). Cum îl pregătește? Tocmai prin intermediul suferinţei, pătimirii, morţii şi, bineînţeles, al învierii sale. „Locuința” este termenul din evanghelie al comuniunii cu Cristos și cu Dumnezeu.



Isus vrea să învioreze credința discipolilor. „Mă duc să vă pregătesc un loc!” Toată așteptarea Bisericii se sprijină pe această promisiune! E o chemare la a trăi în speranță. Încercările nu lipsesc: în câteva ore va pătimi; este moartea lui Isus pe cruce! Nimic nu trebuie să tulbure speranța: Isus rămâne prezent printre oameni! În acest moment, Cristos este aproape constrâns să descopere misterul persoanei sale: „Eu sunt calea, adevărul şi viaţa” (v. 6). Este „calea” către Tatăl pentru că el este „adevărul” întrucât îl revelează pe Dumnezeu. El este „calea” care consistă în cunoașterea, adică comuniunea de iubire cu Tatăl, cu Fiul, cu Duhul Sfânt. Trecând prin el vom ajunge la Tatăl. Avea dreptate Pascal: „Fără Cristos nu se înţelege cine suntem şi nici încotro ne îndreptăm; nu se înţelege nici viaţa, nici moartea!” Fără cale, nu putem merge nicăieri; fără adevăr, nu suntem siguri; fără viață, nu este decât moarte! Isus este calea: nu există alte drumuri pentru a ajunge la Dumnezeu şi la om. Cristos este adevărul: în mijlocul atâtor adevăruri care fac zgomot şi durează o zi, el rămâne ultimul termen – adevărul adevărat! Isus este viaţa: orice efort uman nu reușește să înfrângă moartea doar s-o amâne puţin. Singurul care a învins-o este Cristos cel înviat din morți!



Să-i mulțumim lui Isus „calea, adevărul și viața”...


bibliografia [anul A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Doglio C. (https://www.qumran2.net); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Manicardi L. (https://www.monasterodibose.it); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu