vineri, 20 martie 2020

† Duminica a 4-a din Post [A]: Luminați prin botez [22 martie 2020]


Luminați prin botez
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] (22 martie 2020)  
Lecturi: 1Samuel 16,1b.6-7.10-13a; Efeseni 5,8-14; Evanghelia Ioan 9,1.6-9.13-17.34-38 (forma prescurtată); lecturi 

Omilie

Astăzi este duminica bucuriei [laetare, în latină] ce ne proiectează spre Paști: „Bucură-te, Ierusalime; […] bucurați-vă și veseliți-vă!” „Să tresăltați și să vă îndestulaţi din belşugul mângâierilor sale” (cf. Is 66,10-11). Îi îndeamnă pe toți credincioșii antifonul la intrare. Liturgia ne invită să ne deschidem ochii spre lumina lui Cristos. Lecturi sunt pline de speranță: lumina credinței care luminează tot omul. Acţiunea este împlinită de Isus pentru ca noi să vedem. Este credința adevărată și sinceră experimentată prin cruce și suferință. Invitaţia cuvântului: a deveni lumină în Domnul şi a ne comporta ca fii ai luminii.

În prima lectură luată din cartea lui Samuel (1Sam 16,1b.6-7.10-13a) ne prezintă alegerea lui David din tânăr păstor ca rege peste Israel. Samuel a mai consacrat un rege, pe Saul, dar Dumnezeu l-a îndepărtat și a ales un altul. „Umple-ţi cornul cu untdelemn şi du-te! Te voi trimite la Iese, cel din Betleem, căci am văzut între fiii săi un rege pentru mine” (v. 1). Dar alegerea nu revine nici lui Samuel, nici preotului, nici judecătorului, nici lui Iese, tatăl lui David. Amândoi, și Samuel și Iese, judecă după aparențe. Domnul privește la inima omului cu sentimentele profunde ale inimii. În momentul alegerii ca rege, nimeni nu se gândise la tânărul David care era la păscut turmele preocupându-se de ele. Dumnezeu nu vede cum vedem noi. El are grijă de cei mici și umili pentru a realiza lucruri mărețe. Cel mai tânăr dintre frații, pe David,… la care nimeni nu visa. „Ridică-te şi unge-l! El este” (v. 12). Profetul Samuel, ascultător față de Domnul, „a luat cornul cu untdelemn şi l-a uns în mijlocul fraţilor lui. Duhul Domnului a venit peste David din acea zi încolo” (v. 13). Uns de profet cu undelemn, el devine lumină pentru popor. 



În drumul nostru spre Paști este chemarea botezului – sacramentul credinței noastre – care cuprinde ungerea cu ulei sfințit [în Joia Sfântă] prin care botezatul este preot, profet și rege ca și Cristos. Preot: nu asistă la sfânta Liturghie, ci o celebrează cu preoția sa botezială; profet: nu ascultă numai Cuvântul lui Dumnezeu, ci îl proclamă; rege: nu se spune numai că ești liber ci responsabil pentru extinderea Împărăția lui Dumnezeu. Este inițierea creștină a botezul.



În a doua lectură luată din Scrisoarea către Efeseni (Ef 5,8-14) sfântul Paul – marele misionar al pătimirii lui Cristos – ne amintește că „odinioară eraţi întuneric, acum însă, sunteți lumină în Domnul. Umblaţi ca nişte fii ai luminii!” (v. 8). Înțelegem că botezul era numit „iluminare”, cum scriu Sfinții Părinți. În ziua botezului efesenii au fost scoși din întunericul păgânismului pentru a fi introduși într-o lume de lumină. Paul ne spune că acest lucru nu ar fi fost posibil decât prin harul lui Cristos: el e „lumina lumii”. Acum, prin botez, Isus ne luminează: devenim lumină. „Trezeşte-te tu, care dormi, şi ridică-te dintre cei morţi, iar Cristos te va lumina!” (v. 14) – este aclamația cântată în timpul lui Paul, probabil cu ocazia botezului. Isus este lumina care luminează drumul fiecărui botezat. Domnul privește cu iubire la inimile celor buni și generoși care sunt în harul lui Dumnezeu: o privire milostivă căci au fost scoși din sechelele păcatului iar acum experimentează lumina harului. „Discerneţi ceea ce este plăcut Domnului” (v. 10). Comportați-vă ca fii ai luminii cu bunătate, dreptate și adevăr întrucât viața harului, luminată de Duhul Tatălui, nu poate să devină viață decât bucurie și fericire.



În Evanghelia după Ioan (In 9,1-41) se relatează vindecarea unui orb din naștere. Textul este foarte lung; e o adevărată capodoperă a artei dramatice: drama „luminii și a întunericului”. Vindecarea orbului oferă lui Isus ocazia de a descoperi „lumina lumii”. La Ierusalim – acolo unde se celebrează sărbătoarea Corturilor (sukkot, în ebraică), sărbătoarea luminii, esplanada templului era toată luminată – Isus declară: „Eu sunt lumina lumii!” (In 8,12) şi dă un semn, arătând cum luminează lumea. În timp ce fariseii se afundă în întuneric, orbul din naștere se dezlănțuie în plină lumină. Să vedem concret.



Ieșind din templu, Isus trece și vede pe un orb din naștere. „A deschide ochii orbilor”, este caracteristica lui Mesia prezisă de toți profeții. „A scuipat pe pământ, a făcut tină cu salivă, i-a pus tina pe ochi şi i-a zis: «Du-te şi spală-te la piscina Siloe!» – care înseamnă «trimisul»” (v. 6-7). Domnul se descoperă pe sine: „Eu sunt lumina lumii”, adică, am venit tocmai pentru a libera omul de orbirea sa. Va fi apoi decizia orbului să asculte sau să refuze cuvintele lui Isus de a merge să se spele la piscina Siloe [adică a „trimisului”]. Isus, care în evanghelia a patra este numit de mai multe ori „trimisul lui Dumnezeu”, trimite orbul să se spele la apa trimisului. Orbul a făcut aşa şi s-a vindecat.



Isus îi deschide ochii a două oară: ochii credinţei. Toate acestea se fac progresiv. Inițial, omul vindecat vorbește despre un „omul numit Isus”; apoi, vede în el un profet; când se află în faţa lui, se prosterne zicând: „«Cred, Doamne»; şi l-a adorat” (v. 38). De fapt, textul evanghelic ne indică etapele necesare pentru a ajunge la maturitatea credinței. Trebuie să credem în „acel om” numit Isus. În alte cuvinte trebuie să descoperim dimensiunea umană a lui Cristos, care ne permite să-l simțim aproape, vecin, prieten, confident. Este absolut necesar să recunoaștem pe Isus ca „Domnul”: „«Crezi tu în Fiul Omului?» El a răspuns: «Cine este, Doamne, ca să cred în el?»” (v. 35-36). Să-l recunoaștem ca pe unicul punct de referință al vieții noastre și să-l adorăm: „Cred, Doamne!”



Noi dorim această lumină? Acceptăm această lumină? Suntem pregătiți să o primim? Să-i mulțumim pentru darul botezului prin care ne-a salvat din întunericul existenței noastre și ne-a purtat în lumina harului său!


bibliografia [anul A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Doglio C. (https://www.qumran2.net); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Manicardi L. (https://www.monasterodibose.it); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu