Arta de la începuturile
creștinismului care înflorește între catacombe se înrădăcinează în lumea
ebraică care refuză imaginea [chipul], dar care se dezvoltă în ambientul roman
figurativ. În această climă exigența expresivă a creștinismului se rezolvă în
folosirea de simboluri, imagini, care exprimă realitățile spirituale, sunt trase
adesea din lumea elenistă romană, dar interpretată în sensul creştin. Printre
aceștea este „bunul păstor”: imagine frecventă în repertoriul mitologic
artistic roman, prevestitor de pace pentru morți. Întrând în simbolismul
creștin vine mult folosit în pictura dormitoarelor la romani, a sarcofagelor
[sicriu monumental executat din piatră, bronz…] și încă în epigrafe, semn al
sufletelor purtate în pace de Cristos păstor. Devine în curând imaginea Bunului
Păstor (sau „Frumosul Păstor” după cuvântul grec original) care merge în
căutarea oii pierdute (Lc 15,3-7; In 10,11-16) pentru a exprima iubirea sa
de Salvator.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu