Isus înviat o cheamă pe nume pe Maria Magdalena. |
Evanghelia Ioan 20,11-18: În acel timp, Maria
stătea lângă mormânt, afară, şi plângea. În timp ce plângea, s-a aplecat spre mormânt
şi a văzut doi îngeri în haine albe care stăteau în locul unde
zăcuse trupul lui Isus, unul la cap şi altul, la picioare. Ei
i-au zis: „Femeie, de ce plângi?” Ea le-a spus: „L-au luat pe Domnul meu şi nu
ştiu unde l-au pus”. Spunând acestea şi întorcându-se, l-a văzut
pe Isus stând în picioare, dar nu ştia că este Isus. Isus i-a
zis: „Femeie, de ce plângi? Pe cine cauţi?” Ea, crezând că este grădinarul, i-a
spus: „Domnule, dacă tu l-ai dus, spune-mi unde l-ai pus şi eu îl voi lua!” Isus i-a zis: „Maria!” Ea, întorcându-se, i-a spus în evreieşte: „Rabbuni!” -
care înseamnă „Învăţătorule!” Isus i-a zis: „Nu mă reţine, pentru
că nu m-am urcat încă la Tatăl, dar du-te la fraţii mei şi spune-le: «Mă urc la
Tatăl meu şi Tatăl vostru, la Dumnezeul meu şi Dumnezeul vostru!»”. Maria Magdalena a venit la discipoli şi le-a vestit că l-a văzut pe Domnul şi
că el i-a spus acestea.
Omilie
Relatarea întâlnirii Domnului înviat cu Maria Magdalena este
o pagină de mare profunzime. Duhul Sfânt care-i este autorul să ne ajute să
înţelegem ceva!
1. Trebuie notat că aceasta este prima apariţie a Domnului
înviat. Prima persoană căreia Cel Înviat i se face văzut este aşadar o femeie; iar întâlnirea are loc într-o grădină. Aceasta nu a avut loc la
întâmplare.
O grădină a fost aceea în care femeia a fost înşelată de
Satana, introducând în universul creat păcatul şi moartea. Ascultarea noului
Adam ne-a răscumpărat: venind în lume a spus „iată, vin să fac voia ta” (cf. Ev
10,5-10). La început stă o femeie, Maria, Fecioara Mamă, care ascultă. La
sfârşit este o altă femeie, Maria Magdalena, care realizează prima întâlnire cu
noul Adam. De ce tocmai ea?
Nu este greu de răspuns, dacă ţinem seama de o mare
învăţătură a profeţilor. Cu moartea şi învierea Isus a răscumpărat omenirea
căzută în păcat. Şi cine era această omenire reprezentată şi cuprinsă în
comunitatea lui Israel? Era mireasa infidelă: era soţia adulteră. Maria din
Magdala este exact „mireasa infidelă” care acum în sfârşit este chemată din nou
la viaţa de intimitate cu Mirele său: se celebrează în această întâlnire nunta
mesianică. Şi în aşa fel că scoate în evidenţă faptul că mireasa a fost răscumpărată, eliberată din condiţia sa
de infidelitate. „Apariţia lui Isus Mariei Magdalena înseamnă răscumpărarea
care a avut loc. Omenirea pe care ea o reprezintă este o omenire iertată, o
omenire pe care Cristos o scoate din păcat şi o reuneşte cu sine. Maria
Magdalena este simbolul soţiei infidele pe care Dumnezeu a readus-o la sine în
iubire” (D. Barsotti, Meditazione sulle
apparizioni del Risorto, Queriniana, Brescia 1989, 30).
Liturgia bizantină afirmă că Maria Magdalena este superioară
apostolilor. Este adevărat. Cel care are mireasa este mirele. Apostolii,
păstorii sunt miniştri, slujitori; mireasa este „regină”. Cea care se uneşte cu
Isus este mireasa. Tot ministerul nostru pastoral este o slujire făcută
persoanei ca aceasta să se unească cu Cristos. La sfârşit totul va dispare: va
dispare Scriptura; vor dispare Sacramentele; nu va mai fi ierarhie sacră. Va
rămâne Cristos şi persoana umană în unire cu el.
2. Dar pagina evanghelică poate fi citită şi meditată şi
dintr-un alt punct de vedere, strâns legat de cel precedent. Ea descrie exact drumul miresei spre unirea cu Mirele său.
Comentând această pagină evanghelică tocmai în această
perspectivă, sfântul Grigore cel Mare sublinia cu mare forţă că drumul este
susţinut de intensitatea dorinţei
„indiferente mai întâi (prius frigida)
din cauza vinovăţiilor sale, devine apoi plină de ardoare prin intensitatea
afectului (amando fortiter ardebat) (Homiliae in Evangelia, XXV,1). Notaţi
contrapunerea dintre cele două condiţii spirituale descrise de doi termeni
„tehnici” în vocabularul spiritualităţii creştine: frigida – ardebat. Multe sunt semnele care indică intensitatea
dorinţei Mariei care la început are formă de căutare; ea îl caută pe Domnul. Este dorinţa de a-l găsi. Ne gândim
la toată această mare tematică ce pătrunde întreaga Sfântă Scriptură. căutarea
Domnului. Ea se apleacă încă să facă ce este în mormânt, deşi văzuse că este
gol. „Se ştie că pentru cel care iubeşte este suficient să privească doar o
dată, ca intensitatea iubirii să umple de curaj angajarea în căutare (vis amoris intentionem multiplicat
inquisitionis) (ibidem). Maria
este logodnica din Cântarea Cântărilor: „l-am căutat pe iubitul inimii mele,
l-am căuta, dar nu l-am găsit. Mă voi scula şi voi face înconjurul cetăţii”
(3,1-2).
Această dorinţă are două caracteristici. Prima este aceea de
a nu se opri decât atunci când s-a atins unirea cu Cristos: Maria nu se opreşte
în contemplarea îngerilor. A doua este că cel care este stăpânit de această
dorinţă, nu are în inimă nimic altceva, aşa încât „intensitatea afectului face
ca sufletul să creadă că nimeni nu ignoră persoana spre care îi este îndreptat
gândul în mod continuu” (ibidem).
Şi în sfârşit are loc întâlnirea. Cum? Orice detaliu este de
mare însemnătate. Întâlnirea este făcută posibilă pentru că Domnul o cheamă pe
Maria pe nume. În Sfânta Scriptură
chemarea pe nume înseamnă luarea în posesie. Cel Înviat ia în posesie
umanitatea păcătoasă a Mariei Magdalena. „Maria!: această chemare creează
Paradisul pentru că admite din nou omenirea la alianţa de căsătorie cu Cristos.
Fiecare persoană este chemată cu propriu nume. Maria răspunde chemării. L-a
recunoscut pe Domnul său („Rabbuni”) şi de acum este orientată total spre
dânsul („îndreptându-se spre el”). Şi are loc îmbrăţişarea, unirea.
Dar în acest moment se întâmplă ceva dramatic. Mirele pare
să refuze îmbrăţişarea: „Nu mă atinge”. În realitate Cristos cheamă sufletul la
o unire în întregime adevărată. „Nu m-am urcat încă la Tatăl meu” şi deci Duhul
Sfânt încă nu a fost dăruit. Înseamnă – aşa cum ne învaţă sfântul Paul – numai
cel care are Duhul lui Cristos este una cu el.
Dar mai este ceva care are o semnificaţie aparte. Sunt
cuvintele: „dar mergi la fraţii mei”. Nu ne este dat să ne odihnim în unirea cu
Domnul; ne este cerut să mergem să le vestim fraţilor noştri că Isus este
Domnul şi că în el suntem fiii Tatălui său. Participarea la ospăţul de nuntă nu
ne este încă dată pentru că istoria nu s-a sfârşit. Suntem în timpul mărturiei şi
al misiunii.
Misiunea noastră îşi are originea
în întâlnirea de credinţă. Ca şi Magdalena: „l-am văzut pe Domnul”; ca şi Paul
care l-a văzut pe Domnul. Conţinutul misiunii
noastre este să spunem omului mesajul care ne-a fost încredinţat: „şi mi-a spus
aceste lucruri”. Viaţa noastră nu este odihnă în contemplarea Adevărului, dar
este viaţă plină de oboseală în exercitarea carităţii pastorale. Nu putem spune
Mirelui: „mi-am spălat picioarele, acum să mi le murdăresc?” (Ct 5,3). A le murdări pe căile omului,
pentru că omul este calea Bisericii.
„Maria a mers imediat şi le-a spus...” „Vina neamului
omenesc este îndepărtată exact acolo unde şi-a avut începutul. Şi cum în
paradis femeia i-a adus bărbatului moartea, de la mormânt o femeie le vesteşte
oamenilor viaţa şi spune cuvintele aceluia care este Autorul lor, în timp ce
altă femeie a repetat cuvintele şarpelui de la care a venit moartea” (Grigore
cel Mare, Homiliae in Evanghelium
XI,6).
(mons. Carlo Caffarra [19.04.2003]; traducător pr. Isidor Chinez; sursă: http://www.caffarra.it/om220403.php).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu