“Nobilă din naştere, dar mai
nobilă în spirit; fecioară în trup, foarte curată la minte; tânără cât priveşte
vârsta, iscusită în judecată; statornică în bine; logodită pentru totdeauna cu
iubirea divină; înţeleaptă şi, în acelaşi timp, umilă; Clara cu numele, mai
clară prin viaţă, foarte clară prin trăire” (Toma de Celano, Vita prima, I,
cap. 8, Analecta Franciscana, X, pag. 17).
O altă Marie
Scrisoarea de prezentare a
scrierii Leggenda, despre viaţa sfintei Clara fecioară (în latină, leggenda
înseamnă lucruri importante şi, deci, care merită să fie citite), scrisă din
însărcinarea papei Alexandru al IV-lea, îndată după canonizare, începe cu
această introducere: “Aşa cum lumea care a trecut a fost apăsată de greutatea anilor,
la fel s-a întunecat viziunea credinţei, a devenit incertă şi oscilantă
conduita vieţii şi a slăbit fervoarea oricărei activităţi vrednice”. Şi iată,
Dumnezeu, care iubeşte oamenii, din taina milostivirii sale, prevede şi ridică
în Biserică noi ordine religioase, aducând prin ele întărire în credinţă şi, de
asemenea, modele de reformare a moravurilor. Nu aş ezita să-i numesc pe noii
fondatori, împreună cu diferiţii lor ucenici, lumină a lumii, indicatoare de
drum, maeştri ai vieţii. Să-i urmeze, deci, bărbaţii pe noii discipoli ai
Cuvântului întrupat; şi femeile să o imite pe Clara, imaginea Mamei lui
Dumnezeu, noua călăuză a femeilor” (Leggenda, Lettera di
introduzione, in: Fonti Francescane II, Assisi 1977, p. 2391-2393).
Acesta a fost impactul pe care
l-au produs Francisc şi Clara, în care mulţi au văzut un alter Christus
şi o altera Maria, aşa cum apare deja din primele mărturii ale
procesului de canonizare a sfintei şi din această Laudă din secolul al
XIV-lea: “Dumnezeu cel preaînalt, bunătatea infinită, voind să-l readucă pe
Fiul său în zilele noastre, l-a trimis pe Francisc şi, în locul Mamei sale, a
trimis-o pe Clara, fecioara fericită. Tu ai făcut-o prezentă, o, Clara, pe
Fecioara Maria, Mama lui Isus Cristos cel atotputernic!” (cf.
Fonti Francescane II, p. 239, nota 4).
Întâlnirile cu Francisc
Clara s-a născut la Assisi, la 16
iulie 1194, într-o familie creştină care se bucura de o bună poziţie socială.
Tatăl ei se numea Favarone di Offreduccio şi mama sa, Ortolana. Foarte curând,
copila şi-a dat seama că în oraşul ei nu mai era hrană şi îmbrăcăminte şi a
început să dea ceea ce putea pentru uşurarea suferinţelor celor săraci,
lipsindu-se, în ascuns, chiar şi de mâncărurile mai deosebite pe care le
dăruia.
Când faima lui Francisc s-a
răspândit prin oraş şi foarte mulţi îl considerau nebun pe fiul lui Bernardone,
Clara s-a simţit atrasă de idealul său de sărăcie şi a voit să-l întâlnească.
Complice şi martor al acestor frecvente şi ascunse întâlniri era Bona di
Guelfuccio, fidela sa însoţitoare şi apoi ucenica sa. “Însoţită de o singură
persoană familiară ei, copila ieşea din casa părintească şi se îndrepta în
ascuns pentru a-l întâlni pe omul lui Dumnezeu, ale cărui cuvinte i se păreau
de foc şi faptele sale supraomeneşti. Părintele Francisc o îndemna să
dispreţuiască lumea „şi picura în urechile ei dulceaţa logodnei cu Cristos,
convingând-o să păstreze intactă perla castităţii feciorelnice pentru acel
fericit Mire, care din iubire s-a întrupat între oameni” (Leggenda,
5, in: Fonti Francescane II, p. 2398).
Clara, cum mărturiseşte la proces
domnul Raniero de Bernardo, care o ceruse de soţie, era foarte frumoasă şi
părinţii ei o pregăteau pentru căsătorie. Desigur că nu lipseau pretendenţii
chiar printre cei mai nobili cavaleri din Assisi, dar gândul ei era în altă
parte şi, de acord cu Francisc, la momentul oportun, a organizat fuga de acasă.
Fuga iubirii în timpul nopţii
Cu o zi mai înainte, în Duminica
Floriilor, se afla în biserică, împodobită în hainele cele mai frumoase şi,
împreună cu alte tinere de viţă nobilă din oraş, trebuia să se îndrepte spre
altar pentru a primi ramura de palmier din mâinile episcopului. Era un moment
aşteptat de toate: părea, am spune astăzi, o paradă a modei. În mod
inexplicabil, Clara a rămas pe poziţie ca şi cum mintea ei era în altă parte,
dar episcopul, spre mirarea celor prezenţi, a părăsit altarul, s-a dus spre ea
şi i-a pus în mână ramura binecuvântată. Pentru acele timpuri era un semn de
foarte mare onoare. Nu este exclus ca episcopul să fi fost pus la curent despre
fuga de acum iminentă, deoarece, mai târziu, tot el va fi cel care îi va lua
apărarea, folosindu-se de autoritatea sa.
S-a făcut noapte. Clara a ieşit
din casă pe furiş, dar lăsând un semn foarte clar în privinţa deciziei ei
ireversibile: a lăsat deschisă în urma ei trecerea prin uşa întărită ce se
deschidea numai pentru a permite trecerea sicriului când cineva din familie
pleca şi nu se mai întorcea. Afară o aştepta “o companie onestă” – nu s-a ştiut
niciodată despre cine este vorba, tocmai pentru a nu lăsa loc la eventuale
bârfe între familii – şi a fost însoţită la Porziuncola pe câmpia de lângă
Assisi.
Lângă altarul sărmanei bisericuţe
veghea Francisc, împreună cu fraţii săi. Nu i-a pus în mână o ramură, ci i-a
adresat o întrebare: “Clara, ce vrei?” “Îl vreau pe Dumnezeu!”, a fost
răspunsul pe care l-a dat de îndată şi i-a pus în mână frumosul păr pe care
Francisc i-l tăiase, făcând-o mireasă a lui Dumnezeu pentru totdeauna şi dând
laudă atotputernicului şi bunului Domn care îi comunica sorei Clara
carisma domniţei Sărăcia, ca să strălucească “între femei ca o lampă foarte
luminoasă”.
După ce i-a fost tăiat părul şi
şi-a depus hainele de mătase, copila de 17 ani a îmbrăcat o simplă haină gri şi
a fost însoţită către benedictinele din abaţia din Bastia, mai înainte ca
părinţii să-şi dea seama de fuga ei şi să declanşeze furtuna.
Asta însă nu a întârziat. Fraţii
şi pretendenţii, descoperind refugiul, s-au grăbit să meargă la mănăstire
înarmaţi cu titlurile lor nobiliare şi cu armele pe care orice cavaler avea
dreptul să le poarte. Când Clara s-a văzut în pericol, a alergat şi s-a prins
de altar. Urmăritorii s-au oprit.
Aici, unde nimeni nu putea să o
atingă fără să fie excomunicat, şi-a descoperit capul: nu mai avea podoaba
capilară, nu mai aparţinea lumii. Şi aceia, înfuriaţi, dar şi înspăimântaţi, au
trebuit să bată în retragere. Au căutat alte căi, recurgând chiar la
autoritatea episcopului, dar acesta nu numai că nu era de partea lor, ci,
văzând că mănăstirea din Bastia nu era aşa de sigură, a mutat-o pe Clara în
aceea a benedictinelor din Sant’Angelo in Panso.
Un şir de fecioare o urmează
Întreg oraşul Assisi vorbea
despre cele petrecute, când şi Agneza şi-a lăsat casa din Lavarone şi a mers să
se facă soră. În urma celor două au venit altele şi surorile benedictine şi-au
dat imediat seama că noile venite aveau alte exigenţe. De fapt, Clara şi
însoţitoarele sale, deşi nutreau o imensă gratitudine faţă de protectoarele
lor, nu s-au simţit niciodată acasă în abaţia lor.
Astfel, s-au transferat la “San Damiano”, la acea bisericuţă pe care Francisc o reconstruise cu mâinile sale. Au început în şase, dar numărul a crescut văzând cu ochii. Aici i s-au alăturat foarte curând sora ei mai mică, Beatrice, şi, mai târziu, chiar şi mama ei, Ortolana, cucerite şi ele de idealul vieţii evanghelice. Au fost numite, în limbajul medieval, “Damele sărace de la San Damiano”, deoarece, dacă ele erau dame, sfântul Francisc şi tovarăşii săi erau cavaleri.
La “San Damiano”, carisma lui
Francisc – sărăcia care înfloreşte prin iubire – se întrupa în mod perfect şi
cu o fidelitate încercată în toate în inima Clarei şi a primelor ei tovarăşe.
Lor, Francisc le-a dat o scurtă “formă de viaţă” ce conţinea esenţa carismei
sale.
După Conciliul al IV-lea din
Lateran, nu se mai putea deschide nici o nouă mănăstire fără să i se impună o
regulă deja aprobată şi experimentată în trecut. La “San Damiano” fusese impusă
regula benedictină. Asta în ce priveşte haina juridică, dar viaţa damelor era
aceea a evangheliei, aşa cum o descoperise şi o întrupa Sărăcuţul.
Privilegiul de a trăi în sărăcie absolută
Clara s-a adresat papei Inocenţiu al III-lea pentru a obţine un privilegiu. Cum
multe comunităţi monahale cereau şi obţineau privilegii pentru a folosi sau,
de-a dreptul, de a poseda bunuri materiale, ea cerea în schimb privilegiul
sărăciei, adică libertatea de a nu poseda nimic, pentru a putea trăi pe deplin
fericirea evanghelică. Privilegiul a fost dat prin viu grai.
În timpul unei vizite la “San
Damiano”, papa Grigore al IX-lea a întrebat-o pe Clara dacă voia să renunţe la
privilegiul dat de predecesorul ei şi ea a răspuns: “Sfinte Părinte, nu doresc
să fiu dispensată prin nici un pact şi niciodată, în veci, de urmarea lui
Cristos!” (Leggenda, 14, p. 2407). Într-un timp în care femeia, chiar cea
consacrată, era sub tutela bărbatului, fecioara din Assisi a ştiut să facă faţă
celui care în Biserică deţinea toate puterile.
Grigore al IX-lea a plecat capul
şi, la 17 septembrie 1228, printr-o procedură niciodată folosită în Curia
Romană, a emis un document în care a scris: “E cunoscut că, voind să vă
dedicaţi numai Domnului, aţi renunţat la dorinţa bunurilor pământeşti. De
aceea, după ce aţi vândut totul şi aţi împărţit săracilor, vă propuneţi să nu
mai aveţi nici un fel de proprietăţi, mergând în toate pe urmele celui care
pentru voi s-a făcut sărac, şi cale, şi adevăr, şi viaţă”. În conformitate cu
cererea voastră, deci, confirmăm, prin beneplacitum apostolicum,
hotărârea voastră de a trăi sărăcia în cel mai înalt grad, acordându-vă, prin
autoritatea prezentei scrisori, privilegiul ca nimeni să nu vă poată constrânge
să primiţi proprietăţi. „Dacă s-ar presupune că cineva ar încerca lucrul
acesta, să ştie că mânia lui Dumnezeu atotputernicul şi a fericiţilor apostoli
Petru şi Paul va fi asupra lui” (Leggenda, „Privilegiul sărăciei”, p. 2452).
Din nefericire, privilegiul nu fusese introdus în regulă şi, de aceea, Clara va
face totul pentru a-l introduce.
Viaţa la “San Damiano” se
desfăşura în rugăciune şi în munca manuală, care includea şi cultivarea
grădinii. Pentru contactele externe erau propuse unele femei numite
“serviziale”. Ele făceau parte din familia damelor şi aleseseră acelaşi ideal
al Clarei. Lor le revenea datoria de a strânge de pe stradă pomenile pe care
populaţia din Assisi le oferea pentru “San Damiano”. Pentru Clara era o bucurie
să le adune în jurul ei şi să le spele picioarele, pentru ca apoi să le sărute.
Se bucura încă şi mai mult când scotea afară din săculeţii lor mici bucăţi de
pâine, şi nu pâini întregi.
Francisc se interesa personal ca
damelor sale B deşi trăiau în cea mai mare sărăcie B să nu le lipsească cele
necesare, înainte de toate, celor mai tinere şi bolnavelor, şi împărţea cu ele
vin şi ulei.
Centrul vieţii în mănăstire era
Euharistia, şi Clara “ducea cu sine de la altarul Domnului cuvinte arzătoare,
care să înflăcăreze inimile surorilor. Ele au constatat cu admiraţie că de pe
chipul ei iradia o anumită dulceaţă şi faţa sa părea mai luminoasă decât de
obicei” (Leggenda, 20, p. 2411).
Sarazinii fug, mănăstirile se înmulţesc
Nu este de mirare dacă sarazinii
înrolaţi de împărat, după ce au încercuit mănăstirea pentru a o jefui, s-au
retras când Clara a ieşit înaintea lor cu Euharistia şi, înconjurată de fiicele
sale, i-a cerut lui Isus să le apere.
Faima virtuţilor Clarei “a ajuns
în apartamentele doamnelor ilustre, a ajuns în palatele duceselor, a pătruns
până şi în camerele reginelor”. Ea, contemplând această înflorire a fecioriei,
trimite primele sale însoţitoare pentru a “informa” noile mănăstiri.
“Informare” însemna a pune în act în ele “forma de viaţă” primită de la
Francisc şi trăită la “San Damiano”.
Chiar şi la Praga a apărut o
mănăstire de dame sărace. Agneza, fiica lui Otto I, rege al Boemiei, logodită
mai întâi cu fiul lui Frederic al II-lea şi apoi cu Henric al II-lea al
Angliei, a refuzat orice propunere de căsătorie şi, pentru a învinge orice
opoziţie în familiile pretendenţilor, a apelat la papa Grigore al IX-lea,
pentru că voia să parcurgă aceeaşi cale a fecioarelor din Assisi. Şi pe urmele
ei au venit alte fecioare care aveau acelaşi ideal. L-au primit de la fiii
sfântului Francisc, care sosiseră deja în acele ţinuturi.
Construindu-şi deci o mănăstire
cu propriile posibilităţi şi renunţând la orice podoabe regeşti, şi-a tăiat
părul şi a început o viaţă nouă.
Clara, neputând să le trimită una
dintre însoţitoarele sale, le-a scris patru scrisori pentru a “informa” noua
fundaţie. În prima, Clara laudă alegerea curajoasă a Agnezei: “În timp ce
puteaţi mai mult decât oricare alta să vă bucuraţi de fast, de onoruri şi de
demnităţile lumeşti, şi chiar să accedeţi cu o glorie strălucită la
legitimitatea căsătoriei cu ilustrul împărat – unire care, de altfel, ar fi
fost potrivită cu condiţia dumneavoastră excepţională – cu toate acestea, aţi
respins toate, preferând cu tot sufletul şi cu toată ardoarea inimii să
îmbrăţişaţi sfânta sărăcie şi privaţiunile trupului, pentru a vă dărui unui
Mire de o şi mai nobilă origine, Domnului Isus Cristos, care vă va păzi
fecioria pentru totdeauna imaculată şi intactă” (Lettera I,
p. 2284).
În timp ce la Assisi se făcea
totul pentru a o constrânge pe Clara să renunţe la privilegiul sărăciei şi
chiar din partea oamenilor Bisericii sus-puşi, va avea Agneza forţa să reziste
acelor voci care, cu bună credinţă, distrug carisma de care au fost atrase
atâtea şi atâtea persoane?
Clara a scris atunci cea de-a
doua scrisoare: “Dacă cineva îţi spune sau îţi sugerează alte iniţiative, care
blochează calea perfecţiunii pe care ai îmbrăţişat-o sau care îţi par contrare vocaţiei
divine, deşi te vei purta cu tot respectul, să nu-i urmezi însă sfatul lui, ci
ataşează-te, fecioară săracă, de Cristos cel sărac” (Lettera
II, p. 2288).
Agneza va rămâne fidelă
învăţăturilor primite şi mai apoi va primi alte două scrisori. A treia este un
cânt în favoarea fecioriei, în timp ce, în a patra, Clara, de acum
apropiindu-se de sfârşit, o numeşte pe Agneza “jumătatea sufletului meu”; mama
mea şi fiica cea mai iubită dintre celelalte”.
Acea noapte de Crăciun
Clara era bolnavă deja de mulţi
ani şi nu mai reuşea să stea pe picioare. În noaptea de Crăciun a anului 1252,
a rămas singură, voind ca toate fiicele sale să poată participa la solemnitatea
din noaptea sfântă, atât de dragă lui Francisc. Dar peretele camerei parcă s-a
deschis şi ea a putut vedea şi auzi – aşa povestesc surorile – “toate acele ceremonii care au avut loc în
acea noapte sfântă în biserica sfântului Francisc” (Leggenda,
29, p. 2420). Datorită acestui episod, sfânta Clara a fost proclamată
patroana televiziunii.
Sfântul Francisc plecase deja la
cer în 1226 şi fusese canonizat după doar doi ani. Mai înainte ca trupul
sfântului să fie depus în biserica “Sfântul Gheorghe”, Clara obţinuse harul ca
acesta să fie purtat la “San Damiano” în faţa gratiilor, pentru a fi văzut de
ea şi de fiicele sale. Plecat la Tatăl, ea a rămas singură să lupte pentru
puritatea idealului comun de sărăcie.
Darul cel mai plăcut
În 1251, Inocenţiu al IV-lea,
aflându-se la Assisi şi ştiind că Clara era grav bolnavă, s-a dus s-o viziteze.
Ea, cu mare umilinţă, i-a cerut dezlegarea generală pentru toate păcatele sale
şi papa a spus în sine: “Dacă şi eu aş avea nevoie de iertare numai pentru
atâta!”, şi a binecuvântat-o. Nu mai ştim nimic altceva cât priveşte ceea ce au
vorbit cei doi cât au mai rămas împreună, dar un lucru este cert: cu două zile
înainte de moarte, papa a făcut ca regula compusă de Clara, care cuprindea şi
privilegiul sărăciei, să fie aprobată. Acesta a fost darul cel mai frumos pe
care îl putea primi. De acum, putea pleca liniştită, deoarece fiicele sale
aveau regula sa, şi nu pe aceea pe care prudenţa umană atâţia ani a
încercat să o impună. A voit să moară având în mâini acel document preţios şi
surorile i l-au lăsat chiar şi în timpul ceremoniei funebre.
Clara a murit la 11 august 1253
şi la funeraliile solemne a participat papa împreună cu suita sa şi o mulţime
de oameni cum nu se mai văzuse în Assisi. Pontiful a propus să nu fie celebrat
oficiul pentru morţi, ci acela pentru fecioare. În acest mod, el o proclama
sfântă mai înainte de a o înmormânta. Un cardinal, însă, a atras atenţia că nu
aceasta era practica Bisericii. Aceasta a fost o şansă pentru noi, deoarece,
instituindu-se imediat procesul canonic şi luându-se mărturiile multora, am
putut ajunge în posesia unor ştiri preţioase despre dânsa, pe care altfel nu
le-am fi cunoscut niciodată.
După doi ani, ca şi părintele
Francisc, în urma unui proces legal, a fost proclamată sfântă, la Anagni, de
papa Alexandru al IV-lea. De atunci, damele sărace de la “San Damiano” s-au
numit clarise. În bula de canonizare se citeşte: “De la Clara a rămas pentru
lume un exemplu clar; în bucuria cerului, ea se prezintă cu crinul fecioriei,
şi pe pământ se experimentează în mod evident ajutorul protecţiei sale” (Bula de canonizare, p. 2457).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu