Iată, aşadar, caracteristicile
iubirii divine:
Iubirea lui Dumnezeu este spontană, gratuită, adică fără motiv,
indiferentă în faţa valorii celui care o primeşte. Este inutil a căuta o
cauză pentru iubirea lui Dumnezeu în calităţile omului. „Fără motiv” nu înseamnă că este lipsită de raţiune, dar fără un
motiv exterior. Adică iubirea lui Dumnezeu nu se bazează pe un motiv extern
lui. Motivul iubirii lui Dumnezeu faţă de noi stă exclusiv în Dumnezeu. El
iubeşte pentru că natura sa este iubire. Dumnezeu este iubire. Şi atât.
Iată, aşadar, de unde se inspiră
Isus atunci când îi caută pe cei care sunt pierduţi, stă la masă cu vameşii şi
păcătoşi, având astfel o conduită inexplicabilă pentru farisei şi cărturari,
care vedeau lucrurile doar din punctul de vedere al Legii. Isus ne descoperă
iubirea Tatălui care nu se lasă determinat de valoarea obiectului căruia îi
dăruieşte iubirea, ci numai de natura sa divină: El este iubire.
O iubire „motivată” este o iubire umană.
Adică „te iubesc, pentru că...” O
iubire fără motiv este iubire divină.
De aceea iubirea lui Dumnezeu este indiferentă la calităţile noastre. Dumnezeu
îl iubeşte pe păcătos nu din cauza
păcatului, ci în ciuda păcatului. El îi iubeşte pe cei drepţi, dar nu din
cauza că conduita lor este bună. Dacă i-ar iubi din cauza aceasta, iubirea sa
nu ar mai fi divină – agape – adică gratuită, ci ar fi ca iubirea omului: „te iubesc pentru că eşti bun”, la fel
cum „te urăsc, pentru că eşti rău”.
Acesta este modul oamenilor de a se exprima şi de a trăi.
Iubirea lui Dumnezeu nu se lasă
influenţată de limitele comportamentului oamenilor. „El face să răsară soarele şi peste cei răi şi peste cei buni, şi
trimite ploaie şi peste cei drepţi şi peste cei nedrepţi” (Mt 5,45).
Ce veste rea ar fi pentru noi să
ştim că Dumnezeu ne iubeşte pentru că suntem buni şi întrucât suntem buni...
(Pr. Isidor Chinez, Predici).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu