„De n-ar fi fost Domnul cu noi când s-au
ridicat oameni asupra noastră [...]
ar fi trecut peste noi ape învolburate” (Ps. 124/123,2-5).
Isus le recomandă explicit
creştinilor să cultive „prudenţa şerpilor“, şi nu doar blândeţea porumbeilor.
Creştinul nu poate trăi, de aceea, cufundat într-o reverie senină ce
anticipează euforic lumina veşnicei dimineţi. Este mai recomandabil ca el să
rămână în alertă, exercitându-şi discernământul nu doar asupra propriilor
acţiuni, ci şi asupra creaturilor care îi pot influenţa viaţa şi alegerile – fie
acestea vizibile sau invizibile.
Deşi arta de „a discerne
spiritele“ nu este complet naturală, fiind susţinută de un har special,
inteligenţa critică şi examinarea atentă a conştiinţei sunt mai apropiate de
virtutea prudenţei decât obişnuinţa de a-ţi păstra cugetul odihnit în câteva
clişee pioase sau de a te lăsa purtat de valul unui „creştinism colectiv“ care
ar fi, inevitabil, victorios. Nu toate lucrurile tind în egală măsură către
bine şi este o iluzie să-ţi închipui că răul ar fi inevitabil transformat, la
un moment dat, în bine, printr-o alchimie de neocolit a destinului, sau că
Raiul ar fi pretutindeni, fără a mai fi nevoie de alegeri dificile. O asemenea
concepţie este confortabilă, pentru că justifică evitarea deciziilor celor mai
dureroase, dar se bazează pe un fals determinism, care conduce la sofisme
primejdioase.
În secolul al XX-lea, diavolul a
fost identificat mai ales cu Răul absolut al totalitarismelor. În raport cu Răul
radical ce a atins proporţii cosmice în dictaturile totalitare şi în crimele de
masă, răul trivial al meschinăriei, furtişagului, egoismului, manipulării
mărunte şi ipocriziei pare o bagatelă. Aceasta este o altă faţetă a
„banalizării răului“ produse de totalitarisme: micii şarlatani şi pungaşi se
strecoară aproape nevăzuţi pe lângă ecranul grandios pe care sunt proiectate
numai „marile rele ale istoriei“.
Cu toate acestea, deşi un creştin
trebuie să-şi păstreze simţul proporţiilor şi să nu dramatizeze orice rău
mărunt, uneori există şi rele care, deşi nu par grandioase sau terifiante, pot
ruina viaţa spirituală şi pot pune în pericol chiar mântuirea sufletului.
Diavolul e o creatură inteligentă, versatilă şi plină de tactică,care nu ezită
să se manifeste sub cele mai diferite forme, de la cele mai stridente şi mai
zgomotoase până la cele mai subtile şi mai diafane. În fapt, specificul
acţiunii diabolice este tocmai insinuarea, sugestia ambiguă şi perfidă care se
strecoară furtiv în sfera voinţei umane şi influenţează alegerile fără zgomot.
Întruchipările cele mai diafane
ale diavolului sunt, în opinia celor mai experimentaţi duhovnici, prezente mai
ales în Biserică – prin Biserică înţelegându-se ansamblul tuturor creştinilor,
şi nu numai clerul. Diavolul ştie că un creştin experimentat în discernerea
binelui de rău s-a deprins să-i observe pe agenţii săi evidenţi: persoanele
inteligente şi răuvoitoare care deţin putere şi influenţă şi care îşi pot
manifesta nestingherit cruzimea, la adăpostul „relaţiilor“ care le asigură
impunitatea. Dar, pentru a ataca fortăreaţa unui suflet „experimentat“,
diavolul inventează de obicei ispite mai subtile, deghizându-şi agenţii în
aparenţe mai luminoase, mai spirituale şi mai gingaşe. Acesta este diavolul care
se preface în „înger de lumină“, despre care vorbeşte tradiţia spirituală
creştină. Efectul acţiunii sale asupra sufletului poate fi acela că sufletul
este inundat de euforii ciudate sau de patimi grele ce pot purta chiar masca
zelului religios, dar sunt complet iraţionale şi nepotrivite cu vocaţia,
personalitatea sau propria stare de viaţă.
Diavolul care se manifestă ca
„înger de lumină“ nu apare doar sub forme spectrale, de pildă, ca un demon
visat sau imaginat care s-a deghizat în Isus Cristos şi pretinde supunere totală.
De multe ori, diavolul subjugă agenţi umani cu ajutorul unor ispite care le
speculează orgoliul, promiţându-le o influenţă şi o dominaţie ieşite din comun
şi transformându-le apoi în instrumentele sale. Şi cu cât instrumentul uman are
o faţadă mai cucernică, aşa cum se întâmplă uneori la creştinii plini de evlavie
exterioară, cu atât este mai potrivit pentru proiectul diavolului de a-şi
deghiza ispitele sub cele mai amăgitoare forme concrete. Aceasta nu înseamnă,
desigur, că orice om evlavios trebuie suspectat ca agent al diavolului, ci doar
că vigilenţa nu trebuie să scadă nici în raport cu asemenea creaturi, pentru a
nu oferi un credit riscant celor care, sub o mască senină şi sfântă, induc, de
fapt, insinuări diavoleşti.
În fapt, ipocrizia, orgoliul şi
talentul manipulativ sunt principalele atribute pe care diavolul le preţuieşte
la agenţii săi umani – şi, aşa cum s-a observat de multe ori, ipocrizia nu e
niciodată atât de rafinată ca atunci când lasă în urmă o mireasmă de pietate
angelică sau de „respectabilitate religioasă“. Corruptio optimi, pessima
(Coruperea celor mai buni este cea mai rea dintre toate), scrie Papa
Francisc cu referire la corupţia persoanelor consacrate. Vinul fariseilor face
deliciul suprem al diavolilor în infern – observă şi C. S. Lewis, într-o nuvelă în
care schiţează cu umor şi realism teologic o petrecere a demonilor.
Sufletul uman nu este totuşi
dezarmat complet în faţa ispitelor subtile ale diavolului. În general, acţiunea
unui agent „religios“ al diavolului lasă în suflet fie impresia unei goliciuni
interioare ciudate, ca şi când sufletului i s-ar fi furat ceva care îi oferea
sens şi motivaţie spirituală, fie o euforie suspectă care poate stimula
artificial viaţa de rugăciune, dar numai pentru scurt timp şi cu preţul de a
pustii sufletul de orice motivaţie mai profundăde a-l căuta pe Dumnezeu. De
multe ori efectul pe termen lung pe care diavolul i-l induce sufletului este
dezolarea spirituală, adică atracţia excesivă şi idolatră către lucruri create,
dorinţa de a fi apreciat numai de creaturi, şi înclinaţia către risipirea de
sine.
Prin contrast, acţiunea unui
agent al lui Dumnezeu asupra sufletului poate lăsa în urmă fie efectul unei
uşoare mustrări, care poate fi dureroasă pe moment, ca o trezire la luciditate
după o euforie întemeiată pe iluzii, dar care regenerează în realitate viaţa
interioară şi ajută sufletul să trăiască mai matur în lumina adevărului (Sf.
Paul numea această stare o „întristare după voia lui Dumnezeu“), fie o consolare
profundă care durează mult timp şi care poate fi o sursă de pace şi de regăsire
interioară cu Dumnezeuşi în alte momente de tulburare.
Probabil că cei mai periculoşi
agenţi ai diavolului sunt cei pe care psihologia îi numeşte „psihopaţi“.
Aceştia îşi deghizează de obicei sub aparenţe bonome, inteligente şi
atrăgătoare o aroganţă şi o meschinărie patologice, precum şi talentul de a
manipula emoţiile altora. Dacă un psihopat ajunge, de pildă, să deţină o
autoritate religioasă, conferită, în funcţie de confesiune, de sutană, reverendă
sau colar, poate deveni una dintre cele mai periculoase fiinţe de pe pământ. El
poate nu doar să abată sufletele de la căutarea lui Dumnezeu, ci şi să le
subjuge faţă de interesele lui, care pot varia de la lăcomii materialiste
urmărite cu un instinct de „prădător“ calculat până la dorinţe promiscue. Cu
toate acestea, cum psihopatul e inconsecvent, plictisindu-se repede de orice şi
schimbându-şi des raza de acţiune şi ocupaţia, se poate sabota singur la un
moment dat. Diavolul are, ca orice creatură, limitele lui şi nu se poate
ascunde la nesfârşit nici în spatele aparenţelor „blânde şi inteligente“ ale
unui astfel de instrument. Prezenţa diavolului, chiar şi în Biserică, nu este,
de fapt, un motiv de spaimă sau de anxietate pentru cel care crede în
suveranitatea lui Cristos.
Diavolul nu poate domina
niciodată în Biserică – în fapt, nu are nici o autoritate în faţa Domnului şi
păleşte în faţa umilinţei Sfintei Fecioare. Şi chiar şi atunci când amăgeşte cu
succes un suflet credincios, la un moment dat, Cristos vine în ajutorul său,
mai ales dacă acesta îl caută sincer şi liber. Nici chiar cursele diavolului
deghizat într-un „bun creştin“ nu pot avea eficacitate decât pe termen scurt –
mai devreme sau mai târziu, acţiunea lui înşelătoare e demascată.
Totuşi,
este înţelept ca omul să încerce săprevină şi să evite asemenea curse, sau cel
puţin să le respingă, dacă au reuşit să-i cauzeze deja prejudicii spirituale şi
morale. Veghea creştinului aflat în aşteptarea lui Cristos include şi vigilenţa
continuă faţă de strategiile maliţioase ale diavolului şi o rezervă prudentă şi
mai degrabă circumspectă faţă de „lupii răpitori“ deghizaţi în „piei de oaie“ (Mt 7,15). Un creştin credul, care se
închină entuziast în faţa oricărei aparenţe de bunătate şi sfinţenie, poate fi
o pradă uşoară a diavolului – mai ales a întruchipărilor sale bine disimulate
sub o sfinţenie prefăcut.
(Tereza-Brînduşa Palade, „Întruchipările diavolului în Biserică”; sursa:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu