sâmbătă, 31 mai 2014

† Duminica a 7-a a Paştelui: Veni Duhul Sfânt (omilie)



 
Evanghelia - Ioan 17,1-11a: În acel timp, Isus şi-a ridicat ochii spre cer şi s-a rugat astfel: “Părinte, a venit ceasul; preamăreşte-l pe Fiul tău, ca şi Fiul să te preamărească pe tine. Tu i-ai dat putere peste toţi oamenii, ca el să dea viaţă veşnică tuturor acelora pe care i-ai încredinţat lui. Aceasta este viaţa veşnică: să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat şi pe Isus Cristos pe care l-ai trimis. Eu te-am preamărit pe pământ, îndeplinind misiunea pe care tu mi-ai încredinţat-o. Preamăreşte-mă acum, Părinte, în faţa ta, dându-mi slava pe care am avut-o la tine înainte de începutul lumii. Eu am făcut cunoscut numele tău oamenilor din lume, pe care mi i-ai dat. Ei erau ai tăi şi tu mi i-ai dat mie, iar ei au păzit cuvântul tău. Ei ştiu acum că tot ce mi-ai dat vine de la tine; pentru că le-am dat cuvintele pe care mi le-ai încredinţat, iar ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că am venit de la tine şi au crezut că tu m-ai trimis. Eu mă rog pentru ei. Nu mă rog pentru lume, ci pentru cei pe care mi i-ai dat. Ei sunt ai tăi şi toate ale mele sunt ale tale, după cum toate ale tale sunt ale mele. Eu sunt preamărit în ei. De acum eu nu mai sunt în lume; ei sunt în lume iar eu vin la tine”.
 
Omilie
 
Duminică a șaptea din timpul pascal ne pregăteşte pentru marea sărbătoare a Rusalilor, care va fi celebrată duminica viitoare. În acea zi, apostolii vor vesti cu curaj și forță minunile lui Dumnezeu. Așteptând ei se reunesc într-un singur loc pentru un timp de rugăciune. Cartea Faptele Apostolilor enumeră pe fiecare dintre cei unsprezece apostoli (doisprezece mai puțin Iuda). La început aceștia au fost aleși de Isus. Pe ei i-a format şi lor l-a dat instrucţiuni.
 
Cartea Faptele Apostolilor menţionează, de asemenea, prezenţa câtorva femei. Este cu adevărat excepţional într-o lumea evreiescă. Este un mod de a spune că au un rol esențial în Biserică. Mai există Maria, mama lui Isus şi câțiva membri ai familiei sale. Toate aceste persoane sunt reunite pentru a paticipa la rugăciune. Fiecare se pregătește pentru manifestării gloriei divine pe care o descoperă câteva zile mai târziu. Această minune vor trebui să o mărturisească până la marginile pământului.
 
Dar nu poate exista misiunea fără acest moment de rugăciune. Trebuie să începem. Trebuie să începem și noi. Merită să punem câteva întrebări: noi ne rugam? Cum ne rugam noi? Părintele Guy Gilbert a scris într-una din cărţile sale că o zi fără rugaciune, nu valorează drept nimic. Dacă ne rugăm, nu înseamnă să-i adresăm lui Dumnezeu cererele noastre. El ştie de ce avem nevoie încă de mai înainte să-i cerem. Lucrul cel mai important este să ne dea din iubirea lui și să fim pătrunși de dragostea sa. Noi vom fi matrori care radiază luminos dacă primim lumina care vine de la el.
 
În scrisoarea sfântului apostol Petru se insistă asupra acestui punct: el le amintește creştinilor că trebuie să fie cu adevărat legați de Cristos. Ei au mare nevoie de el căci sunt confruntați cu tot felul de persecuţii. Dar Isus avertizază: „servitorul nu este mai presus de stăpănul său”. Domnul Isus a cunoscut persecuţia, respingerea şi crucea. Va fi aceeaşi pentru generaţii de creştini. Mass-media ne vorbește despre aceasta:  mulţi creştini continue să fie persecutați şi puși la moarte în China, Coreea de Nord, în Egipt şi în multe ţări islamice. Sunt mulţi cei care traiesc în fiecare zi cu teama. Prin ei, familia de creştini – familia noastră – este încercată. Împreună, în comuniune cu ei, să ne rugăm şi să ne încredințăm Domnului: să ne păstreze în credinţă până în ziua în care gloria sa se va revela în toată splendoarea sa.
 
În evanghelie descoperim rugăciunea lui Isus: el ne arată că este în totală comuniune cu Tatăl său. Sunt legați unul de altul în comuniune veşnică. Evangheliile ne spun că Isus uneori petrecea nopţi întregi rugându-se Tatălui său. Această unire depășește tot ceea ce putem trăi la nivelul nostru. Ea ne spune despre intensitatea rugăciunii lui Isus şi suntem uimiți. Ceea ce este deosebit e că el vrea să asocieze la rugăciunea sa toate. Cu el vom cunoaște bucuria de a ne ruga.
 
Această rugăciune a lui Isus se situiază într-un moment important al vieții sale: se pregăteşte să treacă din această lume la Tatăl său. Moartea sa pe cruce nu este un eşec, dar o înălțare. Va fi mare victorie a iubirii asupra morții și a păcatul. În momentul cel mai dramatic al vieții sale, Isus vrea să împartă cu ucenicii săi bucurie împlinirii misiunii sa. Vestea cea bună a fost anunţată săracilor. Primilor dintre cei mici şi excluși le-a fost dat să-l primească pe el. Pentru toate aceste minuni Isus aduce mulțumiri. Citind această evanghelie, vom descoperi ceea ce ar trebui să fie adevărata rugăciune. De prea multe ori rugăciunea este plângere şi cereri. Niciodată nu trebuie să uităm că expresia cea mai frumoasa de rugăciune este laudă şi aducerea de mulţumire. Suntem invitaţi să urmăm exemplul lui Isus, care a făcut-o mai înainte de a cere.
 
În această rugăciune pe care o să adresăm Tatălui, trebuie să subliniem rolul important al Mariei, mama lui Isus. Ea este prezentă în grupul de apostoli. De asemenea în Biserica de astăzi să ne însoţească şi să ne sprijine la această rugăciune. Nu am putea să visăm la o mai bun însoțire. Ca mai înainte, ea continuă să ni-l înapoieze pe Cristos şi Evanghelia sa; nu încetează să ne repetem: „Faceţi tot ce vă va spune” (In 2,5). Şi ceea ce Isus ne spune ne umple de apă vie care este în Dumnezeu.
 
Cu Maria şi cu întreaga Biserică ne întoarcem la tine, Doamne; ne pregătim să primim darul Duhului tău. Fă ca inima noastra să fie disponibilă şi primitoare pentru că viața noastră să spună ceva din iubirea ta. Amin.

(Abbé Jean Compazieu [01.06.2014]; trad. pr. dr. Isidor Chinez; sursa: http://dimancheprochain.org/4525-4525/).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu