S-a coborât în iad
A.
„Descendit in inferna”
Ne întrebăm acum
asupra destinului lui Isus Cristos din triduum
mortis, adică din perioada de la moarte la învierea sa. Ce mister cuprinde
sâmbăta tăcerii totale? Evanghelia lui
Nicodim, (apocrifă din secolul al II-lea)[1],
de origine iudeo-creştină, conţine o povestire pitorească despre intrarea
victorioasă a lui Isus în împărăţia morţilor, despre dezintegrarea acestei
împărăţii şi despre eliberarea morţilor: „Şi imediat, la acel cuvânt, porţile
de bronz s-a sfărâmat şi gratiile de fier s-au rupt. Toţi morţii legaţi au fost
dezlegaţi de lanţuri [...]. Regele gloriei a intrat ca un om. Toate locurile
întunecate ale hadesului s-au luminat”[2].
Cu totul sugestivă este eliberarea lui Adam: „Regele gloriei, întinzând dreapta
sa, l-a prins şi l-a ridicat pe primul părinte Adam. Apoi, îndreptându-se către
ceilalţi, spuse: „Haideţi, veniţi cu mine voi toţi care aţi suferit moartea din
cauza lemnului pe care l-a atins acesta. Iată eu vă fac să înviaţi toţi prin lemnul
crucii”[3].
Această tradiţie
apocrifă este atestată destul de mult de părinţi, atât orientali cât şi
occidentale, care atribuie coborârii lui Isus în împărăţia morţilor o
intenţionalitate salvifică precisă[4].
Chiar dacă este absent în simbolul niceno-constantinopolitan, descensus este mărturisit în simbolurile
de credinţă deja începând cu secolul al IV-lea. Rufin din Aquileia (care a
trăit în a doua parte a secolului al IV-lea şi la începutul secolului al
V-lea), în Expositio Symboli
comentează de mai multe ori articolul care recită: „Crucifixus sub Pontio
Pilato et sepultus descendit in inferna”[5].
El ne informează că descendit in inferna nu
este prezent în mod explicit nici în simbolul Bisericii Romane nici în cel al
altor Biserici Orientale, chiar dacă există o aluzie făcută în menţiunea
înmormântării[6].
Coborârea este interpretată de el ca victorie asupra împărăţiei morţii şi
vestire a mântuirii pentru toţi cei răposaţi[7].
Descensus este apoi documentat mereu mai frecvent în simboluri, formule de
credinţă, precizări doctrinale, pronunţări conciliare[8].
Şi în Crezul apostolic, care după
simbolul niceno-constantinopolitan este cea mai importantă sinteză a credinţei
creştinătăţii, se mărturiseşte: „passus sub Pontio Pilato, crucifixus, mortuus
et sepultus, descendit ad inferna”[9].
Se poate, deci, conclude afirmând că „doctrina că Cristos a petrecut în cele de
jos timpul dintre moartea pe cruce şi învierea sa era în mod comun învăţată
creştinilor din primele timpuri”[10].
Cu trecerea lui Isus în sheol
teologia patristică intenţiona să scoată în evidenţă supunerea de către el a
puterilor infernale şi a stăpânului de dincolo de mormânt; predicarea mântuirii
către toţi morţii; eliberarea efectivă a celor drepţi morţi înainte de Cristos[11].
B.
Datele biblice
1. Fragmentele
din 1Pt 3,19-20; 4,6
Obişnuita referinţă
la pasajele din 1Pt 3,19-20; 4,6 s-a
demonstrat a nu fi întru totul pertinentă, după o analiză atentă a textului[12].
Apostolul, după ce a vorbit despre Cristos „dat la moarte în ceea ce priveşte
trupul, dar înviat cu duhul” (1Pt 3,18), continuă astfel: „şi în duh a mers să vestească mântuirea sufletelor care erau în închisoare, celor
care odinioară nu au voit să asculte, când îndelunga răbdare a lui Dumnezeu
aştepta, în zilele lui Noe, pe când se construia arca în care puţini, adică opt
suflete au fost salvate prin apă” (1Pt
3,19-20). Iar mai departe afirmă: „căci pentru aceasta a fost
vestită evanghelia şi celor morţi, pentru ca, deşi condamnaţi în trup după
judecata oamenilor, să trăiască în duh după judecata lui Dumnezeu” (1Pt 4,6).
Acestor texte, care
erau luate ca fundament pentru descensus al
lui Isus Cristos în împărăţia morţilor, se puneau următoarele întrebări: care
este conţinutul vestirii mântuirii? cine sunt duhurile care aşteptau în
închisoare? Răspunsurile erau diferite. Vestirea
mântuirii era interpretată fie ca o adevărată şi proprie eliberare a
drepţilor din VT, fie ca influenţă salvifică îndreptată spre contemporanii lui
Noe, fie ca o condamnare definitivă a îngerilor păcătoşi, fie ca un fel de exprimare
a stăpânirii universale a lui Cristos. Prin sufletele
din închisoare se înţelegea în schimb fie sufletele celor drepţi din VT
convertiţi cu ocazia potopului, fie oamenii din generaţia potopului, fie
îngerii, fiii lui Dumnezeu, despre care vorbeşte Gen 6,1-6[13].
Cercetarea
exegetică recentă (plecând de la W.J. Dalton)[14]
însă a scos în evidenţă două fapte: tradiţia occidentală îşi fundamentează
doctrina asupra lui descensus nu pe 1Pt dar pe alte texte[15];
în al doilea rând 1Pt nu vorbeşte despre o „coborâre”, cât mai curând despre o
„înălţare”. De fapt expresiile „înviat în
duh” şi „în duh a mers să
vestească” (1Pt 3,18.19) îl indică fără echivoc pe Cristos înviat (şi nu doar sufletul uman al lui Cristos, separat de
trup după moarte)[16].
Textul intenţionează astfel să vorbească despre înălţarea lui Cristos în
glorie, eveniment care înseamnă mântuire pentru cei care au crezut în el,
începând de la cei drepţi din VT, şi condamnare pentru cei necredincioşi din
timpul său, mai ales pentru acele spirite rele care au provocat devastarea prin
potop[17].
În concluzie: „Cristos înviat cu toată personalitatea sa istorică şi divină,
trup-spirit, decide destinul salvific sau pierderea tuturor creaturilor, fără
limite de spaţiu şi de timp. Aceasta vrea să însemne că şi generaţiile de
oameni care l-au precedat, chiar dacă sunt moarte deja, găsesc în el
fundamentul propriei mântuiri”[18].
2. Fundamentul biblic[19]
Fundamentul biblic
al lui „descensus” se află astfel în alte aluzii neotestamentare, care făceau
parte din exegeza patristică şi care apoi au fost lăsate la o parte în favoarea
textului din 1Pt. În Mt 12,40, de exemplu, se face referinţă la semnul lui
Iona: „aşa cum Iona a fost trei zile şi trei nopţi în burta peştelui, tot aşa
Fiul Omului va fi trei zile şi trei nopţi în sânul pământului”. Semnul lui Iona
este un semn al pătimirii şi al lui descensus
ale Fiului Omului. În acelaşi mod este interpretată afirmaţia paulină din Rom
10,7: „sau cine se va coborî în adânc? adică să-l ridice pe Cristos din morţi”.
Această rămânere a
lui Cristos în împărăţia morţilor nu este inerţie salvifică, dar este deja
începutul erei mesianice. Evenimentul morţii lui Cristos este deja revenirea la
viaţă a oaselor uscate (cf. Ez 37) şi
irupere a vieţii şi a mântuirii. Extraordinarele evenimente întâmplate la
moartea lui Isus o mărturisesc: „Şi, iată, catapeteasma templului s-a sfâşiat
în două de sus până jos, pământul s-a cutremurat, pietrele s-au despicat,
mormintele s-au deschis şi multe trupuri ale sfinţilor morţi au înviat” (Mt
27,51-52). Alte aluzii la descesus în
iad se află în Fap 2,27-31; Ef 4,8-10; Fil 2,5-10; Col 1,18; Ev 13,20; Ap 1,18.
Acest ultim text afirmă: „Eu eram mort, dar acum trăiesc pentru totdeauna şi am
putere asupra morţii şi asupra iadului”.
În realitate, în NT
descensus este doar o implicaţie
colaterală a misterului morţii şi învierii lui Isus. Are însă o semnificaţie
salvifică precisă şi autonomă. Isus care s-a cufundat în kenosis absolută a morţii este acelaşi Cristos, care, prin acest a
fi al său în moarte şi la cei morţi, conduce morţii la viaţă. De aici
reprezentarea figurativă iudeo-creştină a lui descensus mesianic.
Cu privire la descensus al lui Isus în împărăţia sheol-ului, s-a afirmat că „sâmbăta
sfântă stă, ca mister între cruce şi înviere, nu la periferie dar în centrul
întregii teologii”[21].
Dincolo de orice emfază, poate cultura contemporană, mai mult decât oricare
alta, poate să redescopere dramaticitatea acestei situaţii a lui Cristos
intuindu-i conţinutul salvific. Moartea lui Cristos înseamnă intrarea sa
deplină şi solidară în sheol , care
împreună cu cerul şi pământul (cf. Ex 20,4), constituie una dintre cele trei
părţi ale cosmologiei biblice (Is 14,9; Ps 63,107). Sheol-ul este împărăţia morţilor (Gen 37,35; 1Sam 2,6; Ps 89,49), din care omul nu poate ieşi
niciodată (Iob 7,9). În ea stau cei buni şi cei răi (1Sam 28,19). Este o
închisoare fără întoarcere, pământul întunecimilor veşnice (Iob 10,21), al
tăcerii, al părăsirii (Prov 15,11; Iob 12,2; 26,6; 34, 2), al solitudinii, al
incapacităţii de a-l lăuda pe Dumnezeu (Is 38,18; Ps 6,6). Este împărăţia
absolută a negativităţii, a haosului, a lipsei binelui.
Prin moarte Isus
este cufundat în această situaţie de extremă părăsire. A experimentat deci
părăsirea, solitudinea, inerţia totală. Datul biblic, însă, ne spune că nu a
rămas copleşit de aceasta: „nu a fost abandonat infernului, nici trupul său nu
a văzut putrezirea” (Fap 2,31). Cel Sfânt a fost dezlegat „de durerile morţii, deoarece nu era posibil să
fie ţinut sub puterea ei” (Fap 2,24). De fapt, el are „putere asupra morţii şi
asupra infernului” (Ap 1,18; cf. 1Cor 15,26). De aceea moartea este obligată
să-i restituie pe prizonierii săi: „moartea şi infernul au dat înapoi morţii
care erau în ele” (Ap 2013; cf. Mt 27,52).
Solidaritatea lui
Isus în moarte şi experienţa sheol-ului
constituie o ofertă de mântuire pentru om, muritor în sens dublu datorită
condiţiei sale umane şi datorită păcatelor sale. În rest, în timpul vieţii
sale, Isus a afirmat: „Adevăr, adevăr vă spun: a venit momentul, şi acum este,
în care morţii vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu, şi cei care îl vor fi
ascultat, vor trăi” (In 5,25). Dacă înainte sheol-ul
era o închisoare de moarte, în Isus devine cale de răscumpărare. Luarea în
stăpânire a sheol-ului de către el
înseamnă că porţie infernului au fost dărâmate („moartea şi infernul au fost
aruncate în iazul cu foc”, Ap 20,14) iar omul a fost eliberat din haos şi din condamnarea
la nimic.
Omul contemporan,
mare cunoscător al culturii morţii şi infernului, al solitudinii ante et post mortem[22],
poate să interiorizeze mai bine solidaritatea „eliberatoare” a lui Isus faţă de
el. Şi Fiul Omului a coborât în abisul extremei părăsiri, dar pentru a o
înfrânge prin legătura indestructibilă a comuniunii sale de iubire trinitară. Descensus devine astfel o posibilitate
de exod şi de urcare. Reprezintă mâna întinsă a Fiului lui Dumnezeu către fiii
omului „morţi”, dar prin aceasta nu abandonaţi destinului lor de anihilare şi
de lipsă de semnificaţie existenţială. În locul solitudinii perene a eu-lui,
Isus poartă oferta comuniunii lui „noi”. De fapt, deşi se află în moarte şi
deci în situaţia îndepărtării extreme de Dumnezeu, Isus nu era lipsit de
comuniunea de caritate cu Tatăl în Duhul. Locul cel mai „apneumatic” se
transformă astfel într-o situaţie de caritate şi de mântuire trinitară[23].
Dincolo de acest
aspect „spre jos”, „descensus” este şi un moment de eliberare „înapoi”, „spre
trecut”. Isus mort este solidar cu oamenii care au trăit înainte de el. De
aceea eliberarea sa se extinde şi la ei. Istoria mântuirii nu are repercusiuni
doar în prezent şi în viitor, dar şi în trecut. Nu există bariere temporale şi
spaţiale pentru mântuirea inaugurată de moartea răscumpărătoare a lui Cristos.
Sâmbăta sfântă a lui Isus este mântuirea tuturor vinerilor de pătimire şi
moarte ale tuturor celor care aparţin comunităţii umane.
(Amato Angelo, Gesu
il Signore. Saggio di cristologia, EDB, Bologna 19912, în Chinez Isidor, Soteriologia creştină; trad. I. C.; sursa: http://isichi.wordpress.com/2012/11/01/soteriologia-crestina-de-pr-isidor-chinez/).
[1]
Cf. M. ERBETTA, ed., Gli Apocrifi del Nuovo Testamento, Marietti, Casale Monferrato
1981, I/2, 239.
[4]
Pentru documentare cf. W. MAAS, Gott und
die Hölle. Studien zum Descensus Christi, Johannes Verlag,
Einsiedeln 1979, 133-143.
[6]
„Sciendum sane est quod in ecclesiae Romanae Symbolo non habet additum: «deswcendit in inferna»: sed neque in
Orientis ecclessiis habetur hic sermo: vis tamen verbi eadem videtur esse et in
eo quod sepultus dicitur” (RUFINO TIRANNIO, Expositio Symboli, 16: CChrL 20, 152-153).
[8]
Cf. DS 27-30, 76, 369, 738 (unde este condamnată o eroare a lui Abelard), 801
(definiţie a Conciliului Lateran IV în 1215), 852, 1011, 1077. Pentru doctrina
lui Abelard, cf. R. V. TURNER, „Descendit ad Inferos: Medieval Views on Christ's Descent Into Hell and the
Salvation of the Ancient Just” în Journal
of the History of Ideas, 27 (1966), 173-194. Cf. A. HAAS, „Descensus ad
inferos. Viaggi agli inferi e visioni dell'aldilà nel
Medioevo prima di Dante”, în Comunio,
55 (1981) 41-62; G. FALLANI, „La concezione dantesca dell'inferno”, în Communio, 5 (1981), 63-70.
[9]
Cf. J.N.D. KELLY, I simboli di fede della
chiesa antica. Nascita, evoluzione, uso del credo, Dehoniane, Napoli 1987,
364.
[11]
Ibidem, 373-378; cf. A. GRILLMEIER,
„Der Gottessohn im Totehreich. Soteriologische und christologische Motivierung
der Descensuslehre in der àäalteren
christlichen Überlieferung”, în
IDEM, Mit ihm und in ihm, Herder, Freiburg
1975, 76-174; E. PERETTO, „Discesa agli inferi”, în DPAC I, coll. 989-991.
[12]
Cf. S. CIPRIANI, „Insegna la prima lettera di Pietro «la discesa agli inferi»?”, în Communio,
5 (1981), 7-19.
[13]
Se pare că legătura dintre 1Pt 3,19-20 şi 4,6 a fost propusă pentru prima dată
de cardinalul Caietano, făcută chiar de Bellarmin şi de atunci încoace devenită
obişnuită în exegeză şi în teologia catolică. Cf. W.J. DALTON, „Interpretation
and Tradition. An Example of 1 Peter” în Gregorianum,
49 (1968), 11-37.
[14]
Cf. W.J. DALTON, Christ's
Proclamation to the Spirits. A Study of 1Peter 3,18-4,6, PIB, Roma 1965;
W.J. DALTON, „The Interpretation of 1 Peter 3,19 and 4,6: Light from 2 Peter”,
în Biblica, 60 (1979), 547-555; N.
BROX, „Zur Nachgeschichte von 2 Petr 3,19f/4,6 (Der «Höllenabstieg» Christi)”, în IDEM, Der
Erste Petrusbrief, Benziger/Neuchirchener Verlag,
Einsideln/Neukirchen-Vluyn 1979, 182-189; C. PERROT, „La descente aux efers et
la predication aux morts”, în ACFEB, Etudes
sur la Premiere Lettre de Pierre, Cerf, Paris 1980, 231-246.
[16]
Cf. W.J. DALTON, Christ's
Proclamation, 134. Autorul afirmă că în 1Pt 3,18 este folosită o formulă
tradiţională pentru a indica moartea şi învierea corporală a lui Isus Cristos.
Prin urmare este exclusă orice referinţă la sufletul separat al lui Cristos.
[20]
Cf. W. MAAS, Gott und di Hölle,
133-321. Cf. K. RAHNER, „Discesa di Cristos nel regno dei morti”, în IDEM, Nuovi Saggi, II, Paoline, Roma 1968,
183-190; H.U. VON BALTHASAR, „Il cammino verso i morti (sabato santo)”, în MS VI, 289-324; J. GALOT, „La vittoria
di Cristo sulla morte”, în La Civilta
Cattolica, 138 (1987), II, 118-131.
[21]
W. MAAS, „«Discese all'inferno». Aspetti di un articolo di
fede dimenticato”, în Comunio, 55
(1981), 29.
[22]
Cf. A. DALL'ASTA, „Una parola
alla'estremita del silenzio. Il
Cristo teologico di Dostoevskij”, în Communio,
55 (1981), 71-91.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu