joi, 5 septembrie 2013

Omul în căutarea sensului vieţii - Nevrozele noogene (4)




 
Nevrozele noogene nu se nasc din conflictul dintre pulsiuni și instincte, ci mai degrabă din problemele existenţiale. Printre aceste probleme, blocarea voinţei de sens joacă un rol însemnat.

Este limpede că în cazurile noogene, terapia cea mai potrivită şi mai adecvată nu este psihoterapia în general, ci logoterapia: adică o terapie care îndrăzneşte să pătrundă în dimensiunea specific umană.

Dați-mi voie să citez următoarea situaţie: un înalt diplomat american s-a prezentat la cabinetul meu din Viena cu intenţia de a continua tratamentul psihanalitic pe care-l începuse cu cinci ani în urmă cu un psihanalist din New York.



La început, l-am întrebat de ce consideră că are nevoie de psihanaliză şi care este motivul principal pentru care a apelat la şedinţele psihanalitice. A reieşit că pacientul era nemulţumit de cariera lui şi că i se părea extrem de dificil să se supună politicii externe americane. Psihanalistul îi repetase de nenumărate ori că trebuia să se împace cu tatăl său, pentru că guvernul Statelor Unite şi superiorii săi nu erau „nimic altceva decât” imagini ale tatălui său[1] şi, în consecinţă, insatisfacţia în ceea ce priveşte activitatea sa se datora urii pe care în mod inconştient o nutrea faţă de tatăl său. În decursul celor cinci ani de psihanaliză, pacientul fusese tot mai mult îndemnat să accepte interpretările psihanalistului său, până când n-a mai fost capabil să vadă pădurea din cauza copacilor, adică a fost incapabil să vadă realitatea din pricina simbolurilor şi imaginilor. După câteva întrevederi mi-a devenit limpede faptul că voinţa de sens a pacientului era împiedicată din pricina vocaţiei sale, omul dorind de fapt să se implice în alt gen de activitate. Cum nu avea niciun motiv să nu renunţe la profesia sa şi să nu se dedice alteia, pacientul aşi procedat astfel, beneficiind de satisfacţii maxime. În următorii cinci ani a continuat să se bucure de noua sa ocupaţie, aşa cum mi-a şi mărturisit de curând. Mă îndoiesc că în cazul lui am avut de-a face cu vreo tulburare nevrotică și de aceea m-am şi gândit că nici nu avea nevoie de psihoterapie, nici măcar de logoterapie, pentru simplul motiv că, de fapt, nici nu era bolnav. Nu orice stare internă conflictuală este neapărat una nevrotică; o anumită doză de conflict este normală şi sănătoasă. În mod asemănător, suferinţa nu este întotdeauna un fenomen patologic. în loc să fie un simptom de nevroză, suferinţa poate fi la fel de bine o creaţie omenească[2], în special dacă suferinţa se naşte dintr-o frustrare existenţială. Aş nega în mod categoric că în cazul în care o persoană caută sensul vieţii sau se îndoieşte cu privire la sensul vieţii sale, aceste fapte ar fi provocate de vreo boală sau ar conduce către ea. În sine, frustrarea existenţială nu este nici patologică, nici patogenă[3]. Nici frământarea, ba chiar nici disperarea omului cu privire la valoarea vieţii sale nu reprezintă altceva decât o problemă existenţială, în nici un caz o boală mintală. Se prea poate ca interpretarea acestor probleme existenţiale în termenii unei boli mintale să motiveze un medic să îngroape disperarea existenţială a pacientului sub o grămadă de tranchilizante. Sarcina sa este mai degrabă să îşi îndrume pacientul pe timpul crizei existenţiale de creştere şi dezvoltare.

Logoterapia consideră că misiunea ei este de a ajuta pacientul să găsească sensul vieţii sale. Întrucât logoterapia îl face conştient de logosul ascuns al existenţei sale, ea este un procedeu analitic. În această privinţă, logoterapia se aseamănă cu psihanaliza. Totuşi, în încercarea sa de a readuce un lucru în conştiinţă, logoterapia nu-şi restrânge activitatea la faptele instinctuale din subconştientul individului, ci se preocupă de realităţile sale existenţiale, cum ar fi sensul potenţial al vieţii pe care persoana îl are de împlinit, precum şi voinţa sa de sens. Orice tip de analiză, chiar şi aceea care se abţine să includă dimensiunea noologică în procesul terapeutic, încearcă să facă pacientul să conştientizeze lucrul după care tânjeşte în străfundul fiinţei sale. Logoterapia se distanţează de psihanaliză prin faptul că ea consideră omul drept o fiinţă a cărei principală preocupare este aceea de a-şi atinge rostul, nu de a-şi satisface nevoile şi instinctele, nici de a reconcilia cerinţele inconştientului (id-ul), egoului şi superegoului, şi nici de a se ajusta şi adapta la societate şi mediu[4]. (Viktor E. Frankl,Omul în căutarea sensului vieţii, Meteor Press, București 2009, 113-116).





[1] În psihanaliză, structurile de autoritate (precum şefii direcţi, structurile localede putere, guvernul, preşedintele ţării etc.) sunt privite ca reflectând, în esenţă, poziţiade autoritate a tatălui, pe care copilul este obligat să o recunoască şi să o accepte din fragedă copilărie, în funcţie de care i se modelează personalitatea în primii ani de viaţă, dar cu care intră în conflict pe măsură ce se maturizează și față de care doreşte să îşi afirme, în cele din urmă, independenţa (n. trad.).


[2] În sensul că omul însuşi, prin modul în care se raportează la condiţiileexterioare, de mediu, sau la cele interne (fiziologice, psihologice, spirituale), prin aspiraţiile sale care pot fi în dezacord flagrant cu posibilităţile reale de care el dispunela un anumit moment dat şi într-o anumită conjunctură de viaţă, îşi poate crea singur conflicte interne, care ating uneori cote dramatice (n. trad.). 


[3] Patologic: care indică o boală (fizică sau psihică); patogen: care provoacă o boală (n. trad.).


[4] Conform psihanalizei, psihicul este alcătuit din trei instanţe: id (şinele sau inconştientul), ego (eul) şi superego (supraeul - conştiinţa morală). Şinele, în care acţionează două pulsiuni instinctuale -sexualitatea şi agresivitatea - operează pe baza principiului plăcerii (voinţa de plăcere, cum o numeşte Frankl), respectiv pentru evitarea durerii şi căutarea plăcerii. Supraeul (conştiinţa morală) are menirea de a aplica principiile morale în procesul de satisfacere a nevoilor personale. Eul conştient (funcţiile sale includ percepţia, interpretarea percepţiilor, mişcările voluntare, modularea afectelor şi impulsurilor, cogniţia, memoria, judecata şi adaptarea la realitate) este guvernat de prinapiul realităţii şi are drept scop găsirea unor modalităţi sigure şi acceptabile, din punct de vedere moral, de satisfacere a nevoilor sinelui fără a încălca limitele impuse de superego (conştiinţa morală). Eul şi supraeul operează atât la nivel conştient, cât şi inconştient, în timp ce şinele este în întregime inconştient (n. trad.).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu