„Enciclicele papale au inspirat
revoluții, au schimbat culturi și au ajutat la răsturnarea ideologiilor și a
imperiilor", scrie Washington Times.
Șapte dintre acestea ar fi schimbat în mod radical nu doar spațiul catolic, ci
întreaga societate umană.
Stephen Beale este convins că
unele enciclice (circulare trimise de papă tuturor catolicilor, care cuprinde
directive oficiale în probleme religioase, etice, sociale sau politice) au avut
un impact profund asupra lumii. Iar aceasta fie că este vorba doar de spațiul
catolic, de comunitatea creștină în sensul său larg sau chiar dincolo de
aceasta. Într-un articol publicat pe site-ul Catholic Exchange, el menționează șapte enciclice papale pe care le
consideră fundamentale pentru evoluția umanității.
Rerum Novarum, Leon XIII, 1891: Această enciclică este fundamentul
tuturor învățăturilor sociale ale catolicismului. Într-o perioadă de mari
transformări sociale, enciclica a schițat un răspuns catolic la provocări
precum drepturile muncitorilor, urbanizare, industrializare, stimulând în
mediul catolic dezvoltarea curentelor cu caracter socio-politic ale
„creştinismului social" şi „creştin democraţiei". Papa Leon al
XIII-lea a lansat anateme fie către capitalismul liberal, care ar fi voit să
elibereze individul de constrângerea socială şi morală, fie faţă de socialism,
care ar fi voit să elimine proprietatea privată şi să-l subordoneze pe om
statului. Acest lucru a inspirat o mișcare cunoscută sub numele de
distributism, numit astfel pentru că adepții ei credeau că dreptul de
proprietate ar trebui să fie distribuit pe scară largă, în loc de a fi
concentrat în mâinile unui grup restrâns. Distributismul a fost reflectat chiar
și într-una dintre cele mai populare abordări de ficțiune: Lord of the Rings.
Providentissimus Deus, Leo XIII, 1893: Enciclica a tras o linie în
lupta împotriva modernismului. Leon al XIII-lea a declarat că este inconsecvent
să spunem că Biblia are erori și în același timp este inspirată divin. Fără a
lua o poziție anti-științifică, Papa a afirmat o doctrină fără compromisuri a
infailibilității Bibliei împotriva celor care au susținut că Biblia este fără
eroare doar în problema credinței și moralei. Enciclica este considerată „Magna Carta a studiilor biblice catolice
moderne", deși astăzi poziția este nuanțată. Papa Leon al XIII-lea era
îngrijorat de faptul că o slăbire a ineranței Scripturii ar diminua respectul
pentru aceasta între catolici. În acest avertisment se regăsesc germenii
accentuării de mai târziu a lecturării Bibliei printre laicii catolici. Leon al
XIII-lea și-a exprimat „dorința ca această sursă mare de revelație să fie
făcută în condiții de siguranță și accesibilă din belșug turmei lui Isus
Cristos".
Pascendi Dominici Gregis, Pius X, 1907: În această enciclică,
Biserica Catolică a declarat război modernismului. Pius X și-a exprimat
opoziția față de tendințele individualismului, agnosticismului și
relativismului. Tonul enciclicei a creat nemulțumire în anumite cercuri din
interiorul și din afara Bisericii, dar Pius X a rămas pe poziție. Refuzul său
de a face pace cu o lume confuză și-a pus amprenta definitiv asupra culturii și
gândirii catolice pentru cel puțin următorii zeci de ani. Unii teologi chiar
afirmă că influența lui Pius X se menține până în ziua de azi, fiind chiar
evidentă în modul în care Papa Benedict al XVI-lea a denunțat „dictatura
relativismului".
Casti Connubii, Pius XI, 1930: Această enciclică a stabilit
învățătura catolică despre contracepție. La un moment dat, contracepția
artificială era privită ca păcătoasă între creștini. Învățătura Bisericii
despre contracepție este aproape unică la catolicism azi, de aici derivând
poziția fermă împotriva avortului și eugeniei.
Pacem in terris, Ioan XXIII, 1963: Formulată câteva luni de la
criza rachetelor din Cuba, Pacem in terris lansează un apel urgent pentru pace,
bazat pe o viziune creștină mai largă a ordinii divine, drepturile omului și
binele comun. Pacem in terris a avut un impact imediat: New York Times a publicat textul integral, iar președintele John F.
Kennedy l-a apreciat. A lăsat, de asemenea, o impresie de durată. Chiar agenţia
sovietică Tass a distribuit pe scară largă documentul, subliniind mai ales
partea despre dezarmare. Publicaţia Washington
Post explica faptul că Papa Ioan al XXIII-lea are sprijinul oamenilor,
astfel că documentul papal "nu este doar vocea unui preot bătrân, nici
doar a unei Biserici străvechi; este vocea conştiinţei lumii", informează
și catholica.ro.
Humanae Vitae, Paul VI, 1968: Această enciclică a aruncat mănușa cu
privire la problema controlului nașterilor, făcând-o una dintre cele mai
controversate și detestate enciclice din toate timpurile. Humanae Vitae preciza învățătura Bisericii împotriva contracepției,
chiar în perioada în care Occidentul era în mijlocul revoluției sexuale. La
vremea când a apărut, Humanae Vitae
conţinea patru anticipări pentru situaţia în care îndemnul pontifical avea să
fie trecut cu vederea: deteriorarea moralităţii în ansamblu, încurajarea
tinerilor în direcţia practicilor imorale, privarea femeii de respectul şi
dragostea la care are dreptul şi încurajarea autorităţilor publice în direcţia
promovării unor politici de control al naşterilor. Creştinii catolici fac
astăzi referinţă la anticipările lui Paul VI, subliniindu-le caracterul
profetic.
Redemptor Hominis, Ioan Paul al II-lea, 1979: Această enciclică a
stabilit scena pentru confruntarea lui Ioan Paul al II-lea cu comunismul,
insistând pe demnitatea persoanei umane și întâlnirea personală cu Cristos.
Abordează poluarea critică, problema războaielor, a armelor atomice, injustiţia
politică, foamea, lipsa de respect pentru viaţa celor nenăscuţi. „În fața
perspectivei colectivismului comunist, el a făcut o afirmație personală. A fost
ca o bombă cu ceas: cuvinte precum marxismul sau comunismul nu se găsesc în Redemptor Hominis. Dar se află la bază,
în ideea că oricine este o persoană umană", a spus Cardinalul Georges
Cottier. La câteva luni după enciclică, Papa Ioan Paul al II-lea a participat
la un pelerinaj de nouă zile prin Polonia, în care o treime din populație, 13
milioane de persoane, au participat la cel puțin unul dintre evenimentele
pelerinajului. Istoricii consideră că acest eveniment a alimentat mișcarea
anti-comunistă Solidaritatea în Polonia.
„Enciclicele sunt un gen literar
destinat în general uitării," scrie catholica.ro,
"în parte pentru că sunt scrise ca răspuns la nişte nevoi sau situaţii
temporare". În acelaşi timp însă, există şi enciclice care au rezistat în
timp şi sunt la fel de pertinente şi astăzi ca şi ieri. Ba chiar, unele dintre
ele rămân şi azi contestate, din cauza poziționării lor doctrinare. (Șapte enciclice
papale care au schimbat lumea; sursa: http://www.semneletimpului.ro/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu