Sf. Tereza de Avila (1515-1582) |
„Mai apropiat şi luminos
Ca orice stăpân al acestei
lumi,
Tu, Străine lăuntric“ (Thomas Merton).
Căutarea contemplativă a lui
Dumnezeu este descrisă de marii mistici creştini ca un veritabil pelerinaj
interior. Deşi teologia mistică sau apofatică vorbeşte despre conştientizarea
lui Dumnezeu ca despre cunoaşterea „nimicului“, sau „noaptea“ facultăţilor
inteligibile, totuşi Cel cunoscut lăuntric este nimeni altul decât Cristos,
care locuieşte ca un rege în adâncul sufletului – după mărturia Sf. Tereza de
Ávila, Cristos domneşte în toată maiestatea sa în „încăperea“ cea mai intimă a
„castelului interior“ al sufletului omenesc.
Domnul care locuieşte în taină în
inima omului este cunoscut ca un Altul radical care s-a unit în mod misterios
cu natura umană, pe care a asumat-o prin Întrupare. Prin taina celor două
naturi ale lui Cristos, sufletul care îl întâlneşte pe Domnul, cu ajutorul
harului mistic de a fi purtat în încăperea sa cea mai lăuntrică precum Mireasa
din Cântarea Cântărilor („El m-a adus
în casa vinului“, Ct 4,2), întâlneşte
de fapt dumnezeirea însăşi, care locuieşte în toată plinătatea sa în Cristos.
Or, Dumnezeu nu poate fi cunoscut de sufletul uman decât prin paradoxul
cufundării sale, asemenea unui submarin, în inexprimabilul şi „incognoscibilul“
divin. Dumnezeul din inimă nu poate fi suprins în cuvinte sau descris în
imagini – nici nu poate fi captat de suflet prin lentilele unei „video-camere“,
ca în peregrinările noastre turistice.
Dumnezeul care locuieşte în inimă
se lasă cunoscut numai în tăcerea lăuntrică a celui care caută pacea, în esenţa
sa divină care izvorăşte din Iubire şi Adevăr. Sălbăticia pasiunilor – care
poate fi, în schimb, favorabilă artei, sub toate formele sale – se cuvine
sublimată în rugăciune într-o căutare a ceea ce este ultim, a izvorului din
care ţâşneşte întreaga noastră fiinţă şi care, paradoxal, se află înlăuntrul
nostru şi totuşi dincolo de noi, întrucât Dumnezeul din inimă locuieşte în noi
ca un Străin.
Liniştea căutării interiorizate a
lui Dumnezeu, deşi este comparată uneori cu o „moarte“ faţă de sine – faţă de
propriile dorinţe egoiste – poate deveni mai profundă atunci când e susţinută
de o percepere a viului care ne înconjoară şi care mărturiseşte în
ascuns prezenţa inefabilă a lui Dumnezeu. Indiferent că ne cufundăm în
rugăciune în mijlocul naturii sau în tăcerea dintre zidurile unei mănăstiri sau
ale unei biserici, putem intra mai uşor în misterul tăcerii divine dacă
ascultăm viaţa profundă a tot ceea ce ne înconjoară – chiar şi zidurile sunt
vii, în această metafizică a prezenţei divine în tot ceea ce există.
În rugăciunea contemplativă, Eul
egoist, ţesut din proiecte şi ambiţii individualiste, se retrage şi face loc
sinelui care ascultă cu smerenie glasul lăuntric al realităţilor care îl
înconjoară şi recunoaşte nu numai existenţa lor obiectivă de fiinţe, ca
în metafizica aristotelică, ci şi viaţa lor, prin care curge seva
divină. Această viaţă ascunsă a lucrurilor în a căror esenţă sălăşluieşte
Dumnezeu poartă, de aceea, amprenta alterităţii divine şi nu poate fi
surprinsă cu „intuiţia“ umană – misticii spun că numai un suflet umil care se
lasă purtat de har îl poate vedea pe Dumnezeu în adâncul tuturor lucrurilor.
Ar trebui să spunem şi că ritmul
galopant al vieţii moderne şi iureşul obiectivelor pragmatice, caşi zgomotele
care ne perturbă permanent, de la vorbăria canalelor mediatice ce încearcă să
ne absoarbă în curentul pasiunilor economice, ideologice şi politice până la
zumzetul interior al propriilor noastre anxietăţi, nu sunt de obicei favorabile
căutării adevărului. Cu toate acestea, Dumnezeu locuieşte şi acum în inima
omului şi o şoaptă liniştită din adâncul propriului său suflet îl cheamă şi
astăzi, cel puţin în clipele de tăcere şi reculegere în care o poate auzi,
către dragostea Lui gratuită şi fără nume, plină de delicateţe şi milostivire.
Această chemare nu este condiţionată de starea de viaţă a celui care o primeşte
şi nu e rezervatădoar asceţilor, „misticilor“ şi călugărilor. În mod ideal
însă, sufletul care aude această chemare porneşte în căutarea Celui care i-a
adresat-o, precum Mireasa care spune: „mă voi trezi şi voi cutreiera cetatea,
străzile şi pieţele, şi voi căuta pe iubitul inimii mele“ (Ct 3,2). Mireasa – adicăsufletul îndrăgostit de Dumnezeu – nu-şi
mai poate găsi bucuria deplină până când nu îl găseşte pe Mirele Cristos şi nu
se uneşte mistic sau spiritual cu El.
Drumul interior către uniunea
spirituală cu Mirele Cristos este deseori dur, fiind marcat de momente de
exasperare, nonsens şi suferinţă, întrucât sufletul Miresei are nevoie să fie
purificat pentru a putea fi ridicat de Dumnezeu la stadiul „cununiei mistice“.
Este ca şi cum sufletul chemat încă din această viaţă la uniunea mistică cu
Domnul prin contemplaţie ar urca orbeşte pe un drum neprietenos, fără ca lumina
stelelor sau a „inspiraţiilor“ să îl călăuzească şi să îi ofere consolare. Cu
toate acestea, după ce a întrezărit „fiinţa plină de farmec“ (Ct 5,16) a Prietenului divin şi i-a
auzit glasul, nici o luminăsau inspiraţie nu pot substitui cu adevărat prezenţa
Lui şi orice consolare oferită de creaturi i se pare derizorie, astfel că preferă
mai degrabă chinul absenţei Prietenului decât abundenţa unor bucurii
inconsistente.
Desigur, parcurgerea unui astfel
de urcuş contemplativ către uniunea mistică cu Dumnezeu, descris de Sf. Tereza
de Ávila ca o „cale a desăvârşirii“ spirituale, este dificilă, întrucât
contemplaţia creştină nu este, cum tocmai am văzut, o ocupaţie leneşă, care
exclude lupta şi suferinţa, fiind aşadar mai potrivită pentru firile pasive, blânde
şi liniştite. Aşa cum putem citi şi în Cântarea
Cântărilor, drumul Miresei, care – în lectura Sfinţilor Părinţi –
simbolizează Biserica, până la uniunea cu Mirele Cristos este aspru şi dureros.
Mireasa este însă însufleţită de Duhul Iubirii, adică primeşte harul de a-şi
căuta Mirele cu pasiunea cu care o femeie îndrăgostită îl caută pe cel pe care
îl iubeşte, care nu se poate compara, în ochii ei, cu nimeni altul (Ct 5,9). Căutarea frenetică a lui
Dumnezeu necesită astfel nu o „blândeţe” pasivă, ci curajul de a înainta în
necunoscut, prudenţa de a ocoli piedicile şi energia de a lupta cu tentaţiile
care abat sufletul de la drumul lui spre adevărul ultim.
Putem înţelege, de aceea, de ce
G. K. Chesterton descrie religia unui mare mistic ca Sf. Francisc de Assisi ca
pe ceva care seamănă mai mult cu o relaţie de dragoste (love-affair) decât
cu o teorie. Această love-affair oferă însă sens vieţii misticului, iar
rugăciunile sale sunt pur şi simplu expresii ale dragostei pentru Creatorul
său. Credinţa devine, din această perspectivă, o aderenţă a inimii bazată pe
încrederea în Cel iubit şi întărită de loialitatea faţă de El, şi nu un sistem
abstract de enunţuri dogmatice, aflate la distanţă de inima credinciosului. Nu
este o credinţă în Ceva, ci în Cineva – un crez care devine
personal, pentru că i se comunică inimii într-un mod transsubiectiv, ca într-o
relaţie afectivă între doi subiecţi umani: în relaţia de prietenie cu Isus.
Isus Cristos i-a oferit fiecărui om prietenia sa tocmai pentru a putea pătrunde
în tainele dumnezeirii ca persoană, cu demnitatea celui căruia Dumnezeu
i se dezvăluie ca unui prieten. Şi Dumnezeu nu rămâne doar un prieten
ocazional, ci a intrat, prin Cristos, în inima omului şi sălăşluieşte în ea
continuu ca prezenţă personală. Astfel, prezenţa Străinului din propria inimă
face posibilă raportarea personală a fiecărui om la misterul inexprimabil al
lui Dumnezeu. Creştinul autentic nu este de aceea cineva care se roagă formal
şi merge la biserică în fiecare duminică, ci acela care are o relaţie personală
cu Isus şi o relaţie personală cu Dumnezeu prin Isus.
Sf. Tereza de Ávila
(1515-1582), marea mistică spaniolă şi refomatoare – împreună cu Sf. Ioan al
Crucii – a Ordinului Carmelitan, este comemorată în fiecare an în Biserica Romano-Catolică
pe 15 octombrie. Această sfântă cu o extraordinară personalitate umană, caracterizată
printr-un curaj neobişnuit şi o mare tărie de caracter – a fost urmărită toată
viaţa de Inchiziţie sub suspiciunea că „extazele“ ei mistice ar fi provenit de
la diavol, întrucât nu obişnuia să se conformeze standardelor cele mai ascetice
ale timpului ei şi nu avea o fire obedientă – a oferit una dintre cele mai
profunde doctrine spirituale, fiind numită în 1970, de Papa Paul al VI-lea,
Învăţător al Bisericii universale (Doctor
Ecclesiae). Capodopera ei mistică este Castelul interior, în care
descrie din proprie experienţă stadiile sufletului ce se dedică vieţii de
rugăciune până la atingerea maturităţii spirituale depline şi la cununia
mistică cu Mirele Cristos, care domneşte în ultima încăpere a „castelului
interior” al sufletului. Mistica Terezei de Ávila este inspirată, la fel ca şi
cea a lui Ioan al Crucii, de Cântarea Cântărilor, putând fi considerată
„erotică“, în sensul în care căutarea spirituală a lui Dumnezeu este comparată
cu setea sufletului îndrăgostit de persoana iubită. Prin puterea dragostei,
sufletul este însufleţit să depăşească toate obstacolele, până la uniunea
mistică cu Cristos şi, prin El, cu Sfânta Treime, în camera cea mai luminoasă a
sufletului. (Autor: Tereza-Brânduşa Palade, Străinul din inimă; sursa:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu