A. „S-a
înălţat la cer”
În simbolul
niceno-constantinopolitan se mărturiseşte că Isus, după înviere, „s-a înălţat
la cer” (anelthonta eis tous ouranous).
În NT este încredinţarea definitivă a Fiului cu omenitatea sa înviată Tatălui
în veşnicia iubirii trinitare. Ne întrebăm acum asupra semnificaţiei
„înălţării” lui Isus la „cer” şi despre conţinutul original al acestui mister
glorios în relaţie cu învierea.
Facem de la
început două precizări. Înainte de toate viaţa veşnică a lui Dumnezeu nu
înseamnă „atemporalitate” inertă, fără nici o influenţă în timp. Dumnezeu nu
poate rămâne prizonierul veşniciei sale. De aceea viaţa divină a lui Cristos
înviat trebuie să fie văzută ca „forţa creatoare şi care susţine orice timp,
componenta care cuprinde în perenul şi unicul prezent fluxul timpului,
făcându-i posibilă existenţa”[1]. Fiind
viaţa divină suportul intrinsec al oricărui timp şi eternul său prezent, Cristos
înviat nu poate doar să se interfereze cu timpul, dar are în timp progresiva sa
manifestare şi înţelegere, prin apariţii, înălţare, Rusalii. Aşa cum Isus
pământesc era timpul lui Dumnezeu pentru noi, la fel Cristos înviat în aceste
evenimente continuă să fie „locus”-ul originar al manifestării şi comunicării
în timp a vieţii sale divine. Învierea sa, înălţarea şi Rusaliile continuă în
timp pedagogia revelaţiei şi comunicării din această „proexistenţă” a sa.
În al doilea
loc, „cerul” despre care se vorbeşte la înălţare nu este un loc fizic deasupra
pământului sau dincolo de stele. Înălţarea nu este o călătorie spaţială, nici
un eveniment mitic fără nici o realitate şi adevăr obiectiv. Cerul înălţării
este viaţa însăşi, personală şi foarte reală a comuniunii trinitare. De aceea
Cristos înălţat la cer nu este decât confirmarea învierii sale, dar cu o
semnificaţie a sa originală arătată de datele biblice.
Datul
neotestamentar este destul de variat şi complex[2]. Cu
excepţia lui Matei, despre aceasta vorbesc toate evangheliile. Şi Luca prezintă
două relatări – în mod ciudat – diferite despre acelaşi eveniment, una în
evanghelie şi una în Faptele Apostolilor.
În finalul
evangheliei lui Marcu, înălţarea este relatată imediat după apariţia lui Isus
apostolilor adunaţi în cenacol: „După ce le-a vorbit, Domnul Isus s-a înălţat
la cer şi s-a aşezat la dreapta lui Dumnezeu” (Mc 16,19). Cu extremă concizie
teologică şi cu două trimiteri precise atât la ridicarea lui Ilie (2Re 2,11),
cât şi la întronizarea mesianică (Ps 110,1), înălţarea este văzută ca intrarea
definitivă a lui Isus şi cu umanitatea sa în atotputernicia divină. „A şedea la
dreapta” este imaginea veterotestamentară care indică participarea lui Cristos
înviat la puterea regală a lui Dumnezeu[3].
Din
Evanghelia lui Luca se poate scoate timpul şi locul înălţării, care s-a
petrecut în seara învierii, după apariţia lui Isus în cenacol (cf. Lc
24,13.39): „Apoi i-a scos până spre Betania şi, ridicându-şi mâinile, i-a
binecuvântat, iar în timp ce îi binecuvânta, s-a îndepărtat de ei şi a fost
ridicat la cer. Iar ei, adorându-l, s-au întors la Ierusalim cu bucurie mare”
(Lc 24,50-52).
În Ioan
înălţarea a avut loc în dimineaţa învierii. Isus apărându-i Magdalenei exclamă:
„Nu mă reţine, pentru că nu m-am urcat încă la Tatăl, dar du-te la fraţii mei
şi spune-le: Mă urc la Tatăl meu şi Tatăl vostru, la Dumnezeul meu şi Dumnezeul
vostru” (In 20,17).
Pentru Faptele Apostolilor, în schimb,
înălţarea s-ar fi întâmplat patruzeci de zile după înviere (Fap 1,2-3). Şi
descrierea este destul de diferită faţă de cea din Evanghelia lui Luca: „Şi
după ce a spus acestea, sub privirile lor, el a fost înălţat şi un nor l-a
ascuns din ochii lor. În timp ce erau cu ochii aţintiţi spre cer şi el se
înălţa, iată că le-au apărut doi bărbaţi în haine albe şi le-au spus: «Bărbaţi galileeni, de ce staţi privind la
cer? Acest Isus, care a fost înălţat de la voi la cer, va veni tot aşa cum l-ai
văzut mergând spre cer» (Fap 1,9-11).
Din aceste
texte rezultă că înălţarea trebuie pusă în strânsă relaţie cu învierea. Este
vorba despre evenimentul care subliniază glorificarea cerească a lui Isus
Cristos. Aceasta este o primă originalitate a sa în ceea ce priveşte învierea.
Diversitatea temporală dintre evanghelii şi Fapte se poate explica prin deja
citata relaţie „eternitate” şi „timp” în Cristos glorificat. De fapt el, înviat
şi înălţat la cer în ziua de Paşti, nu a încetat pentru un timp să dea „instrucţiuni” (Fap
1,2) ucenicilor săi.
Nici un evanghelist
nu se îndoieşte de realitatea evenimentului şi de originalitatea sa în ceea ce
priveşte învierea. Luca, cel care o prezintă în două redactări diferite,
intenţiona să scoată în relief mai ales conţinutul său teologic. Dacă, întrucât
este „istoric” (cf. Lc 1,1-4), el a avut intenţia de a ne transmite descrierea
externă precisă a faptului, „nu ar fi recurs la o dublă naraţiune a aceluiaşi
eveniment, făcut într-o manieră atât de diferită”[4]. În
Evanghelia sa, de fapt, lipsesc particularităţile despre nor şi despre cei doi
oameni îmbrăcaţi în alb, în timp ce în Fapte
lipseşte binecuvântarea solemnă a lui Isus. Finalitatea sa era una teologică:
„Învierea lui Isus nu înseamnă că istoria a ajuns acum la sfârşit şi că
revenirea lui Isus în glorie este imediată în prag. Dimpotrivă: Paştele
înseamnă tocmai că Dumnezeu dă acum Bisericii spaţiu şi timp pentru a se
dezvolta dincolo de Ierusalim, în Iudeea şi în Samaria până la marginile
pământului”[5].
În ciuda
finalităţii teologice, Luca intenţionează să comunice un fapt real cu privire
la Cristos înviat, adică „înălţarea la cer”. Acest eveniment nu constă într-o
călătorie spaţio-temporală, ci în intrarea lui Isus în dimensiunea sa divină cu
umanitatea sa înviată. Înălţarea este drumul spre Tatăl. Şi este un fapt intrinsec
transcendent, care se împlineşte în tăcerea sfântă a misterului lui Dumnezeu.
Pentru aceasta nu este un drum vizibil. Este însă real ca şi învierea. Poate fi
aşadar povestit, cu un limbaj şi categorii limitate, dar pentru aceasta nu mai
puţin adevărat. Imaginea ridicării spre înălţime indică faptul că Dumnezeu este
Preaînaltul (Gen 14,19). Astfel imaginea norului (Ex 19,16; 24,15-18) indică
locuinţa cerească a lui Dumnezeu în care pătrunde Isus.
Faptul
înălţării, plasându-se în ambientul unei apariţii a lui Cristos înviat, trebuie
aşadar interpretat cu referinţă la înviere. De aceea, în timp ce glorificarea
lui Cristos este un eveniment unic transcendent şi plenar, manifestarea sa în
timp este în schimb multiplă. Deşi se tratează despre aceeaşi realitate
complexă, expresiile sale istorice – apariţii, înălţare, rusalii – sunt
diferite, parţiale şi complementare. Aceste revere istorice ale unicului
eveniment transcendent conţin însă semnificaţii teologice inedite.
D. Semnificaţia sa teologică
1. Înălţarea ca prezenţă permanentă a lui Cristos glorios în Biserică
Şi „tăcerea”
lui Matei despre înălţare pare să aibă o semnificaţie precisă. Pentru
evanghelist, înălţarea a fost un eveniment „invizibil pentru oameni, care s-a
realizat în raport cu învierea”[6]. Mai mult
decât a o neglija sau a o considera secundară, el intenţionează să afirme
prezenţa continuă a lui Isus între ucenici şi după înviere. În încheierea
evangheliei, Isus spune de fapt: „Mi-a fost dată toată puterea în cer şi pe
pământ. Aşadar, mergeţi, şi faceţi ucenici din toate naţiunile [...]. Şi iată,
eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul lumii” (Mt 28,18-20). Înviat,
Isus nu devine absent, dar rămâne în cel mai înalt grad prezent printre
ucenici. Matei, care este evanghelistul aşteptării escatologice, în realitate
interpretează viaţa creştinului în aşteptare a parusiei ca o existenţă deja în tovărăşie cu el. De aceea
subliniază prezenţa lui Isus în Biserica sa, mai ales prin rugăciune, care
anticipă întâlnirea escatologică a omenirii cu Domnul. Biserica, întrucât este
comunitate de credincioşi în Cristos – „unde doi sau trei se adună în numele
meu” (Mt 18,20) – este locul care manifestă prezenţa Domnului în istorie („eu
sunt în mijlocul lor”, Mt 18,20). Cristos este prezent şi în acţiunea
apostolică a Bisericii (Mt 28,18-20)[7].
Acelaşi mesaj
apare în menţiunile explicite ale înălţării în Evangheliile lui Marcu şi Luca.
Şi ei confirmă prezenţa şi ajutorul permanent al lui Isus printre ucenicii
trimişi să predice. În Marcu, imediat după înălţare, ucenicii „pleacă şi
predică peste tot, în timp ce Domnul lucra împreună cu ei şi întărea cuvântul
cu semnele minunate care îl însoţeau” (Mc 16,20). Şi în Luca, Isus apărând în
seara de Paşti în cenacol ca să se facă recunoscut de apostoli (Lc 24,39-43),
îi face martori ai învierii (Lc 24,48) şi îi umple de bucurie prin înălţarea sa
(Lc 24,52). Această bucurie nu se explică decât cu realitatea prezenţei
continue a lui Cristos înviat între ucenici. După înălţare, de fapt, ucenicii
devin manifestarea prezenţei Domnului în lume. Înălţarea este aşadar un mister
de transformare intimă: „până atunci Isus întâlnea lumea în mod vizibil şi
sensibil; din acel moment tainic el va merge să-i întâlnească pe oameni, dar în
persoana credincioşilor săi”[8]. Înălţarea
nu este o pierdere a lui Isus în imensitatea cerului, dar o cufundare deplină a
sa în comunitatea ucenicilor săi cărora le dă harul carităţii sale divine.
2. Înălţarea ca eveniment escatologic
Relatarea
lucană din Faptele Apostolilor
subliniază semnificaţia escatologică a înălţării. Norul, de fapt, poate şi să
exprime parusia finală (cf. Lc 21,27;
Fap 1,7; 14,14), în legătură strânsă cu prezenţa celor doi oameni şi mesajul
lor explicit: „Acest Isus, care a fost înălţat de la voi la cer, va veni tot aşa
cum l-aţi văzut mergând spre cer” (Fap 1,1). Sunt indicate astfel două date
importante ale istoriei mântuirii: înălţarea şi parusia. Ambele sunt aspecte ale demnităţii mesianice a lui Isus:
„cu primul (Isus) intră în cer să ia în stăpânire acea împărăţie escatologică,
a cărei putere va coborî să se manifeste lumii în ultima zi”[9]. Noul
popor al lui Dumnezeu trăieşte atunci pe pământ cu privirea îndreptată spre
cer. Înălţarea subliniază aşadar neliniştea escatologică a Bisericii şi marea
sa dorinţă de a fi din nou cu el.
3. Înălţarea ca întoarcere la Tatăl
Pentru Ioan
înălţarea devine în mod paradoxal vizibilă în înălţarea lui Isus pe cruce (In
3,14; 8,28; 12,32 ş.u.). Este momentul întoarcerii la Tatăl. Tot destinul lui
Isus este finalizat în înălţare. Coborârea sa, prin întrupare, este cu totul
îndreptată spre ridicarea sa: „Am ieşit de la Tatăl şi am venit în lume; iarăşi
las lumea şi mă duc la Tatăl” (In 16,28); „Nimeni nu a urcat la cer decât cel
care a coborât din cer, Fiul Omului” (In 3,13). Înălţarea este împlinirea
întrupării şi răscumpărării. Isus înviat este deja înălţat la cer, este deja
intronizat la dreapta Tatălui, atrăgându-i şi pe ucenici în această comuniune
divină a sa (In 14,20; 17,23).
4. Aspectul „cosmic” şi „sacerdotal” al înălţării
Scurta
profesiune paulină despre Cristos „ridicat în glorie” (1Tim 3,16) este
interpretată în mod variat în celelalte scrieri din NT. Pentru Paul înălţarea
poartă la împlinire un drum cosmic al lui Cristos, care din cel mai adânc
dintre abisuri îl conduce la dreapta lui Dumnezeu, adică deasupra tuturor
îngerilor şi creaturilor: „Cel care a coborât este acelaşi cu cel care s-a
ridicat deasupra tuturor creaturilor, ca să împlinească toate” (Ef 4,10).
Astfel şi pentru Petru, pentru care Cristos „cel care, după ce s-a înălţat la
cer, este la dreapta lui Dumnezeu, şi îi sunt supuşi îngerii, stăpânirile şi
puterile” (1Pt 3,22).
Scrisoarea către Evrei o înţelege ca
intrarea lui Cristos mare preot în sanctuarul cerului: „căci Cristos nu a
intrat într-un sanctuar făcut de mână [de om], prefigurare a celui adevărat, ci
chiar în cer, ca să fie acum prezent înaintea feţei lui Dumnezeu în favoarea
noastră” (Ev 9,24; 4,14; 6,19-20).
D.
Înălţarea şi coborârea Duhului sfânt
În concluzie,
înălţarea este întoarcerea „victorioasă a lui Isus la Tatăl” („dominus noster
in ea victor ascendit ad Patrem”)[10]. Este
misterul lui Cristos glorificat, constituit Domn al oamenilor şi al
universului, care după misiunea sa pământească se întoarce în originea sa
divină: „Am ieşit de la Tatăl şi am venit în lume; iarăşi las lumea şi mă duc
la Tatăl” (In 16,28). Această plecare, însă, nu înseamnă îndepărtarea de
ucenicii săi şi absenţă din Biserica sa. El, în realitate, nu numai că rămâne
„cu noi” până la sfârşitul timpurilor (Mt 28,20), dar este „în noi”, şi noi „în
el”, pentru totdeauna cu viaţa sa divină (In 14,20; 17,23). Într-un anumit sens
„sustragerea de la a fi «lângă» noi,
este aceea care-i face posibil să fie «în» noi, şi ceea ce se cheamă
participare din Duhul său (In 16,7)”[11].
Înălţarea este aşadar premisa pentru darul Duhului: „este mai bine pentru voi
ca eu să plec, pentru că, dacă nu mă duc, Mângâietorul nu va veni la voi; însă,
dacă mă duc, îl voi trimite la voi” (In 16,7).
(Soteriologia creștină – Material elaborat de pr. Isidor Chinez [2006] pentru examenul dactoral; AMATO Angelo, Gesu
il Signore. Saggio di cristologia, EDB, Bologna 19912, 418-478; trad. pr. Isidor Chinez).
[1]
J. RATZINGER, Introduzione al
cristianesimo, Queriniana, Brescia 1969, 259.
[2]
Cf. E. SCHILLEBEECKX, „Ascension and Pentecost”, în Worship, 35 (1960-1961), 336-363; H. SCHLIER, „Jesu Himmelfahrt
nach den lukanischen Scriften”, în Geist
und Leben, 34 (1961), 91-99; M. LACONI, „L'Ascensione di Cristo: divergenti e complementari testimonianze
evangeliche”, în rivista di Ascetica e
Mistica, 14 (1969), 53-72; G. LOHFINK, Die
Himmelfahrt Jesu. Untersuchungen zu den Himmelfahrts und Erhöhungstexten
bei Lukas, Kösel, München 1971; G. LOHFINK, L'ascensione di Gesu. Invenzione o
esperienza?, Queriniana, Brescia 1976; J. A. FITZMYER, „The Ascension of
Christ and Pentecost”, în Theological
Studies, 45 (1984), 409-440.
[3]
Cf. M. GOURGUES, „Exalté à la droite
de Dieu”, în Science et Esprit, 27
)1975), 303-327.
[4]
LOHFINK, L'ascensione di Gesu,
60.
[5]
Ibidem, 61.
[6]
Ibidem, 23.
[7]
Cf. LACONI, L'Ascensione di Cristo,
60-63.
[8]
Ibidem, 66.
[9]
Ibidem, 67.
[10]
S. IERONIM, In die dominica Paschae:
„Omnes quidem dies fecit Dominus, sed ceteri dies possunt et Iudaeorum esse,
possunt et haereticorum esse, possunt esse gentilium. Dies Dominica, dies resurrectionis, dies christianorum, dies
nostra est. Unde et dominica dicitur: quia Dominus
in ea victor ascendit ad Patrem” (CChrL 78, 550). Şi pentru sfântul Ieronim
înălţarea coincidea cu Paştele.
[11]
H. U. VON BALTHASAR, „Il primogenito del mondo nuovo”, în Communio, 69 (1983), 15.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu