"Am ales catolicismul, doar pentru a fi un bun ortodox”
Cu puţin înainte de a fi arestat |
Prin vrerea sorţii, s-a născut bogat, în aşternuturi de mătase şi saltele de puf. Dar a refuzat să se bucure de imensa avere a părinţilor, aşa cum a refuzat să fugă din România, dimpreună cu familia regală, în 1948, chiar dacă ştia că vor veni vremuri grele şi va fi arestat. Pentru sine nu a vrut să păstreze decât numele de familie şi mândria de a fi român. Marele boier care a fost, "Prinţul cerşetorilor”, cum i se mai spunea, a murit sărac. Din toată averea moştenită de la părinţi nu a păstrat nimic pentru sine. A preferat să rămână bogat în mângâieri şi rugăciune; în azile şi spitale construite pentru cei săraci -
Un sfânt coborât din icoană
Un teolog luminat şi cult |
Pe monseniorul Ghika îl vedeai, de departe, cum mergea cu pasul lui temător şi atent, de parcă ar fi călcat de-a dreptul pe gânduri, pe flori sau pe speranţe delicate. Atunci când apărea pe străzile Bucureştiului, se făcea brusc linişte. Oamenii prindeau de veste imediat şi se retrăgeau discret din calea lui, coborând privirea cu cel mai adânc respect. Monseniorul Ghika era o prezenţă intensă, generatoare de cele mai puternice emoţii. În nici un caz nu puteai să treci mai departe, prefăcându-te că nu-l observi. Slab ca un fuior de abur, cu trăsăturile lui firave şi alungite, părea un sfânt abia coborât dintr-o icoană bizantină. O spun cei care l-au cunoscut. O spune Marcel Petrişor sau Valentin Cantor, foşti colegi de celulă. O spune Dumitru Stăniloae - gânditorul ortodox cu care s-a întreţinut în lungi şi rodnice discuţii teologale.
La senectute, monseniorul Ghika abia se mai ţinea pe picioare. Era propria sa umbră, cenuşiu şi nedezlipit de sine, fantomatic şi îmbrăcat atât de modest, încât o fetiţă de 8 ani s-a apropiat de el într-o zi şi i-a spus: "Vreau să te iau în braţe”. Monseniorul s-a oprit din drum, întrebând-o mirat de ce vrea acest lucru, şi fetiţa i-a răspuns pe dată, cu acea spontaneitate şi cruzime inocentă ale vârstei: "Mi-e tare milă de tine”. Auzind cuvintele fetiţei, monseniorul a căzut pe gânduri. A avut puterea chiar să zâmbească, în sinea lui cugetând un "silogism luminos”, un silogism al mântuirii, pe care l-a rostit mai apoi cu vorbe desprinse parcă din pravila cea veche sau din Pateric: "Dacă unei fetiţe neştiutoare i s-a făcut milă de mine, cum ar putea Dumnezeu, care e totul pentru mine, să mă lase fără milă şi ajutor?”. Cuvinte grele. Cuvinte demne de un Sfânt iluminat, cum era monseniorul.
*
Toată viaţa, monseniorul Ghika a vrut să fie un om liber, dincolo de dispute teologice, orgolii sau gelozii fanatice. Toată viaţa a exersat propria sa libertate, obligându-l pe Papa Pius al XI-lea să-i recunoască dreptul de a rămâne ceea ce era - prinţ şi cerşetor, român catolic şi deopotrivă oriental, o simbioză aparte şi indestructibilă între două margini de continent; un "padre orthodox şi itinerant”, supus doar slujirii lui Cristos şi omului în suferinţă, ştiindu-şi prea bine sfârşitul, patimile şi eliberarea cea de pe urmă.
Cu siguranţă, monseniorul era un mistic şi un văzător cu duhul. Cei care l-au cunoscut povestesc cum, uneori, stătea exilat pe o margine de scaun şi ofta, cu ochii aţintiţi spre viitor, spre moartea ce i se pregătea, şoptind uşor, ca pentru sine: "Fă-mă demn de tine, Doamne. Nu mă lăsa”.
Multe se spun despre monseniorul Ghika. Că a făcut minuni de vindecare. Că ştia cu mult timp înainte fiecare lovitură, palmă şi umilinţă ce se va abate asupra lui. Că avea cusut tainic, în pânza cămăşii, Sfântul Spin din coroana pătimirii lui Cristos, la care mulţi şi-au găsit alinare ori s-au vindecat, apropiindu-se numai cu fruntea de Sfânta relicvă. Părintele greco-catolic Tertulian Langa, ce i-a fost un timp ucenic şi însoţitor, mărturisea că a văzut cu ochii lui Sfântul Spin, aşa cum a văzut cu mare uimire că, atunci când cădea în rugăciune, monseniorul se înveşmânta cu totul în lumină, uneori chiar înălţându-se la câteva palme distanţă de podeaua încăperii. Acelaşi părinte Langa mărturisea durerea de a fi fost încarcerat cu monseniorul, dar în alt corp de închisoare, acolo unde era închis şi arhimandritul Benedict Ghiuş, arestat din cauza grupului "Rugul Aprins” de
Pe monseniorul Ghika, securiştii nu l-au bătut. L-au chinuit şi mai groaznic, mai perfid, mai diabolic. Ca într-un roman demn de marele Dostoievski, i-au regizat o condamnare la moarte. L-au scos în spatele închisorii, i-au citit sentinţa şi, în faţa unui pluton de soldaţi cu armele pregătite de tragere, l-au legat la ochi, lăsându-l să-şi imagineze moartea, execuţia, sfârşitul - fără să ştie că, toată viaţa, Monseniorul trăise chiar pentru acest moment; că, ducând la bun sfârşit acea parodie a morţii, i-ar fi oferit deplin şi fără tăgadă cununa muceniciei, răsplata celor drepţi şi sfinţi în suferinţă. L-ar fi nemurit încă din acea vreme, cum frumos şi mult inspirat spunea Tertulian Langa, extrăgându-l din acel ocean de "tăceri, gemete, nădejdi şi îndârjiri, trufii şi întuneric, atrocităţi şi chinuri fără seamăn, spălate toate în rugăciune, aşa cum ne-a fost trecerea prin gropniţa închisorii, prin morţile succesive trăite împreună cu mulţime de îngeri mângâietori şi sfinţi nescrişi încă în sinaxare”. Câţiva ani mai târziu, când monseniorul se mutase deja la Domnul , Tertulian Langa va trăi personal la Aiud o minune. O placă de fontă de 400 de kg cade şi îi zdrobeşte o palmă. Medicul închisorii propune amputarea palmei. În timp ce durerea creştea în intensitate părând de nesuportat, îi apare în faţă silueta monseniorului Vladimir Ghika. Acesta îl binecuvântează spunându-i: "Fiul meu!" Durerea îi dispare şi palma i se vindecă miraculos de la sine, spre uimirea tuturor - medici şi colegi de celulă.
Monseniorului Ghika i se spunea cu mai multe nume - unul mai frumos ca altul: Prinţul săracilor, Apostolul Dunării, Aristocratul hoinar, Marele vagabond apostolic, Vindecătorul călător sau, mai ales, Profesorul de speranţă. Parcă era născut să ia pe cineva în braţe şi, vărsând o lacrimă, să sufere dimpreună cu suferinţa altuia. Chiar dacă ar fi fost provocat, era incapabil de cel mai mic gest urât sau degradant. Pur şi simplu, el nu ştia ce înseamnă sentimentele urâte - nici furia şi nici răzbunarea. La toate lucrurile sau faptele mizere, găsea o vorbă blândă, o alinare şi un surâs.
*
Monseniorului Ghika i se spunea cu mai multe nume - unul mai frumos ca altul: Prinţul săracilor, Apostolul Dunării, Aristocratul hoinar, Marele vagabond apostolic, Vindecătorul călător sau, mai ales, Profesorul de speranţă. Parcă era născut să ia pe cineva în braţe şi, vărsând o lacrimă, să sufere dimpreună cu suferinţa altuia. Chiar dacă ar fi fost provocat, era incapabil de cel mai mic gest urât sau degradant. Pur şi simplu, el nu ştia ce înseamnă sentimentele urâte - nici furia şi nici răzbunarea. La toate lucrurile sau faptele mizere, găsea o vorbă blândă, o alinare şi un surâs.
Când un gardian l-a împins cu brutalitate şi, în cădere, s-a lovit foarte rău de un alt deţinut, monseniorul s-a ridicat cu greutate şi, uitându-se la fratele lui de detenţie, i-a zis memorabil: "Pardonnez!... Pardonnons!” („Iartă-mă... Să iertăm cu toţii”). "Cel mai mult te impresiona la el calitatea prieteniei” constata cu enormă fineţe de sinteză profesoara şi teologul erudit Maria Francisca Băltăceanu. Monseniorul era întruchiparea alăturării frăţeşti şi a iertării prin dragoste, convins că "numai cel care ştie să vorbească cu Dumnezeu ştie cum să-i vorbească celui sărac”. Nu precupeţea nici un efort pentru a uşura suferinţa lumii, drept pentru care, de multe ori, când prietenii lui încercau să-l oprească de la ceva, începea să se scuze cu simplitatea lui de ascet rătăcitor printre oameni, spunând: "În iubire, ca şi în credinţă, e mai bine să greşeşti în plus decât în minus”. Spera în înălţarea fiinţei umane, aşa cum spera că, într-o bună zi, cele două mari biserici creştine se vor regăsi în aceeaşi lucrare şi mărturisire a lui Isus. Se vor regăsi, mai ales, prin purtătoarea iubirii veşnice, Fecioara Maria, cea grabnic ajutătoare şi etern milostivă, pe care o vedea dimpreună cu Cristos, ca relaţia dintre două oglinzi, ce propagau una în alta lumina şi obiectele, multiplicându-le la infinit.
*
Monseniorul Ghika s-a născut acum 140 de ani, într-o lume românească ce se despărţea crepuscular de ultimii domnitori, îndreptându-se cu o grabă de nimeni înţeleasă spre o modernitate incertă, vagă şi lipsită de conţinut. Nu a fost prin nimic omul timpului său. El doar s-a dăruit suferinţei fără frontieră: bolnavilor de holeră de
Mormântul mons. Ghika, de la cimitirul Bellu ortodox |
Nici o clipă nu a gândit că, în scurt timp, marii teologi ortodocşi ai vremii îi vor preţui lucrarea lui apostolică, iar la Roma se va cere beatificarea sa. Dimpotrivă, cu ultimele forţe s-a cutremurat, rostind cu o senină şi optimistă îndoială: "Oare Domnul îmi va da într-o zi harul martiriului pe care mă face să-l doresc?”, cuvinte ce au rămas până astăzi ca un ecou întipărit în zidul muced de la Jilava. Cuvinte nepieritoare. Cuvinte simple şi demne doar de un sfânt - primul preot biritual român şi primul nostru "Profesor de speranţă”.
*
A fost mare monseniorul. Un munte de credinţă. Nu întâmplător, în fiecare an, pe 25 decembrie, în ziua de naştere a lui Vladimir Ghika, tot mai mulţi admiratori şi ucenici se adună lângă mormântul lui din cimitirul Bellu. Un sculptor i-a făcut o cruce sveltă şi înaltă - cea mai înaltă din tot cimitirul. O cruce dreaptă şi inacesibilă, asemenea staturii sale duhovniceşti. O cruce pe măsura pătimirii sale. (Sursa:
Sorin Preda (http://www.formula-as.ro/2012/1048/spiritualitate-39/printul-cersetorilor-monseniorul-ghika-15858).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu