marți, 13 februarie 2024

† Miercurea Cenușii [post și abstinență]: Răspunsul nostru să fie simplu [14 februarie 2024]


Miercurea Cenușii

Răspunsul nostru să fie simplu

pr. Isidor Chinez (14 februarie 2024) 

Lecturi biblice: Ioel 2,12-18;  2Corinteni 5,20-6,2; Evanghelia Matei 6,1-6.16-18; lecturi biblice

Omilie

Astăzi este prima zi a Postului Mare. La început secolului al II-lea creștinii se pregăteau pentru Paște două zile de post și penitență. Pe urmă, aceste practici au fost extinse la toată Săptămâna Sfântă, iar în anul 325 [Sinodul de la Niceea] creștinătatea se pregătea pentru Paște timp de 40 de zile, după „modelul” lui Isus care a petrecut 40 de zile în pustiu, ca să nu mai vorbim de cei 40 de ani stând poporul  în deșert sau de cele 40 de zile de post a lui Moise pe muntele Sinai și a lui Ilie pe Horeb. La începutul Postului Mare sunt cuprinse șase duminici înainte de Paști. Mai târziu, s-a hotărât să se anticipeze postul cu patru zile: așa s-a ajuns la Miercurea Cenușii. Momentul inițial începea cu o penitența publică pentru cei care sunt vinovați de păcate grave, apostazie, crimă, adulter; se îmbrăcau în haine de pocăință fiind stropiți cu apă sfințită și cenușă, mergeau prin orașe, amintind de „alungarea din paradis”. Spre sfârșitul anului 1000, practica penitenței publice a scăzut, s-a stins, rămânând impunerea cenușii asupra tuturor credincioșilor[1]. Mesajul postului e: Dumnezeu este iubire. Nu știe nimic altceva: iubește cu o dragoste care depășește orice ne-am putea imagina. Sfânta Scriptură nu încetează să ne amintească această veste bună: e milostivirea Domnului. Suntem trimiși să dăm mărturie despre minunile lui Dumnezeu! Răspunsul nostru să fie simplu și concret!

În prima lectură (Il  2,12-18), profetul Ioel face un apel insistent: „întoarceţi-vă la mine din toată inima voastră, cu post, cu plâns şi cu jale!” (v. 12). Pe la anul 400 î.C. o invazie de lăcuste transformă Iudeea într-un pustiu (cf. Il 1,4; 2,3-5). E gravă situația: nici măcar nu sunt suficiente darurile la templu [„au încetat ofrandele şi libaţii din casa Domnului; jelesc preoţii, slujitorii Domnului (Il 1,9)]. Profetul în fața acestei catastrofe naționale este nevoit să ceară un post pentru al invoca pe Dumnezeu să înceteze această nenorocire. Esențialul este să privim spre Dumnezeu „căci el este milostiv şi îndurător, încet la mânie şi plin de bunătate şi iartă răul” (v. 13), renunțând la pedeapsă. Domnul nu este aici pentru a ne pedepsi, ci pentru a ne salva și a ne umple cu binecuvântările sale. La începutul Postului Mare, liturgia ne adresează un apel solemn: „întoarceți-vă!” Iubire pe care o avem unii față de alții ne spune ceva despre iubirea pe care o are Dumnezeu pentru noi. El ne vede apăsați de păcat, scufundându-ne în fărădelegi, dar… întorcându-ne la el „din toată inima, cu post, cu plâns şi cu jale!” O singură condiție: postul și convertirea trebuie să fie autentice pentru că Dumnezeu respinge orice formalism cultic. Sunt „consacraţi un post şi convocaţi o adunare! Adunaţi poporul, consacraţi o adunare! Întruniţi-i pe bătrâni, convocaţi-i pe prunci şi pe copiii de la sân!” (v. 15-16). Trebuie să ai curajul să te decizi să pornești la drum!

În doua lectura (2Cor 5,20-6,2 ), sfântul Paul merge în aceeași direcție. El îi imploră pe corintieni: „vă rugăm pentru Cristos: împăcaţi-vă cu Dumnezeu!” (v. 20). Nu trebuie să uităm niciodată că Dumnezeu face întotdeauna primul pas spre noi. Domnul l-a trimis pe Fiul său să ne aducă înapoi la el. De aceea, apostolul ne recomandă să nu refuzăm reconcilierea: este împăcarea care ni se oferă acum! Timpul Postului Mare este dat pentru a descoperi tandrețea și milostivirea lui Dumnezeu: „unde s-a înmulţit păcatul, s-a revărsat cu prisosinţă harul” (Rom 5,20). Paul tocmai a spus că apostolatul său derivă din iubirea Domnului: „noi suntem împuterniciţi ai lui Cristos ca şi ai lui Dumnezeu vă îndeamnăm”. Acum adaugă conținutul slujirii sale: e evanghelia pe care trebuie vestită în întreaga lume: „împăcaţi-vă cu Dumnezeu!” (v. 20). Este o invitație... Să răspundem personal...

Evanghelia după Matei (Mt 6,1-6.16-18) ne arată cum ar trebui să fie viața unui convertit. Se adresează celor care vor să trăiască fără vină: „aşadar, fiţi desăvârşiţi precum Tatăl vostru ceresc este desăvârşit” (Mt 5,48). Textul este luat din „Predica de pe munte” (cf. Mt 5-7): e discursul programatic al „împărăției lui Dumnezeu”. „Dreptul” este cel care e întemeiat pe dreptate și adevăr, este nepărtinitor; adică este cel care trăiește în conformitate cu voința lui Dumnezeu. Cuvântul „dreptate” este echivalent cu sfințenia. Fragmentul de astăzi ilustrează într-un mod concret trei exemple cum să „înfăptuim dreptatea” în contrast cu cărturarii şi fariseii care „lucrează” pentru a fi văzuţi de oameni: „când dai de pomană, nu trâmbiţa” (v. 2), „când vă rugaţi, nu faceţi ca ipocriţii” (v. 5), „când postiţi, nu fiţi trişti” (v. 16). Este slavă deşartă... Isus oferă o nouă motivație care pleacă de la intenția inimii: trebuie să acționăm după „placul” lui Dumnezeu care iubește pe cei care lucrează nu cei care se laudă cu propria lor mărire amăgitoare sau zadarnică, anulând acțiunile bune. Omul drept trăiește „în ascuns!” Este „secretul” lui Dumnezeu!

Aceasta suntem cu toții chemați să facem. Domnul ne iubește pe toți în mod liber, fără nici un merit din partea noastră. Răspunsul nostru trebuie să fie liber și fără motive ascunse! Simplu!...



[1] Cf. Vena Andrea, Le Ceneri – Vatican News 2024.


Bibliografia [anul B]: Armellini F., http://www.qumran2.net; http://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996; Bianchi E., http://www.monasterodibose.it; Biblia, Sapientia, Iași 2013; Brèthes Ch., Liturgia della festa. Anno B. Introduzioni, monizioni, proposte: un sussidio a foglietti separabili per preparare la messa, Messaggero Padova 1984; Cantalamessa R., http://www.qumran2.net; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B,  Edizioni Paoline, Torino 1989;  Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Compazieu J., http://dimancheprochain.org; Dehoniani Andria, https://dehonianiandria.it/category/liturgia-domenicale/; https://dehonianiandria.it/lectio/; don Bosco,  https://www.donbosco.it/; Follo F., http://francescofolloit.blogspot.com; Garcìa J. M., http://www.catechistaduepuntozero.it; Lefebvre S., https://francoisassise.wordpress.com/; Lucaci A., http://ro.radiovaticana.va; Lasconi T., http://www.paoline.it/blog/liturgia; Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B., http://www.qumran2.net; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Piccolo G.,  http://www.clerus.va/content/clerus/it/omelie; Mela R., http://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio;  Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Ronchi E., http://avvenire.it; Rosini F., don Fabio Rosini - Pagina Archivio - Cerco il Tuo volto; L'Osservatore Romano; Sacchi A., http://nicodemo.net; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N., http://thierry.jallas.over-blog.com.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu