joi, 30 decembrie 2021

† Sfânta Maria, Născătoare de Dumnezeu [Anul Nou]: Domnul salvează omenirea [1 ianuarie 2022]


Domnul salvează omenirea 

pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (1 ianuarie 2022) 

Lecturi biblice: Numerii 6,22-27; Galateni 4,4-7; Evanghelia Luca 2,16-21; lecturi biblice

Omilie

Un Nou An! Cum va fi? Ce ne rezervă? Ce a ascuns Dumnezeu pentru noi? Nu vom sta pasivi: trebuie să construim viitorul. În care mod? Sfânta Fecioară Maria, pe care Biserica ne invită să o celebrăm în maternitatea ei, va fi exemplul nostru. Evanghelia ne spune că ea era atentă la minunățiile lui Dumnezeu: „Maria păstra toate aceste cuvinte şi se gândea la ele în inima ei”. Să știm și noi să descoperim în mijlocul lumii semnele iubirii lui Dumnezeu și să-i mulțumim. Acest program este minunat, demn de un creștin – adevărat discipol al Domnului.  

În anul 1969, odată cu reforma liturgică a Conciliului Vatican al II-lea și după publicarea Misalului Roman, împotriva părerii multor părinți conciliari, care au văzut în această alegere un impediment în calea ecumenică, papa Paul al VI-lea îi dedică la întâi ianuarie ziua „Sfintei Maria, Mama lui Dumnezeu”, Theotokos în greacă, Născătoare de Dumnezeu. Conciliul al II-lea din Vatican realizează noi dimensiuni pentru figura Mariei în evidența sa reală ca  o „făptură”, supusă „domniei” Fiului Isus: „Fecioara Mama, fiica Fiului tău” [Vergine Madre, figlia del tuo Figlio…] (Dante A., Divina Commedia, Paradiso, XXX, 1).

În prima lectură (Num 6,22-27) Biserica propune o binecuvântarea a lui Aron pentru poporul Israel în deșert care îl protejează pe calea eliberării din Egipt: „Domnul i-a zis lui Moise: „Spune-le lui Aaron şi fiilor lui: «Aşa să-i binecuvântaţi pe fiii lui Israel: ‚Domnul să te binecuvânteze şi să te păzească! Domnul să facă să strălucească faţa lui spre tine şi să se îndure de tine! Domnul să-şi înalţe faţa spre tine şi să-ţi dăruiască pacea! Să pună Numele meu peste fiii lui Israel şi eu îi voi binecuvânta!’»” (v. 22-27). Binecuvântarea asupra poporului nu este opera sau fapta preotului. Preotul este un simplu intermediar, adică care face trecerea de la cineva la altcineva. Cine binecuvântează este numai Yahweh: este Dumnezeu evocat cu acel Nume care nu se pronunță de către evrei niciodată. „Să pună Numele meu peste fiii lui Israel şi eu îi voi binecuvânta!” (v. 27). Verbul „a binecuvânta”, în ebraică barak, exprimă puterea creșterii vieții, impulsul spre prosperitate, fecunditate, abundență de bunuri materiale și relații sociale constructive, fără violență. Binecuvântarea Domnului atinge sfera existenței personale și sociale, umplând-o cu puterea vieții. „Domnul să facă să strălucească faţa lui spre tine şi să se îndure de tine!” (v. 26). Fața divină strălucește într-un zâmbet care dezvăluie o dimensiune „morală” a binecuvântării: Domnul dă binecuvântarea celor credincioși și drepți, dar se milostivește de toți. Dumnezeu este izvorul binelui și al mântuirii!

În lectura a doua (Gal 4,4-7) apostolul Paul anunță galatenilor că „a venit plinirea timpului: Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său, născut din femeie […]  pentru ca să dobândim înfierea” (v. 4.5). Se înțelege că Isus este o binecuvântare promisă de Scripturi, o binecuvântare care se realizează prin adoptarea noastră ca fii ai Tatălui. Toate celelalte daruri de la Dumnezeu sunt uimitoare, dar inferioare acestuia: singura binecuvântare de care depinde toate acestea este adoptarea ca fii. Este un mister revelat. Cu aceste cuvinte, maternitatea divină a Mariei este introdusă în inima misterului creștin: „născut din femeie”. Însăși adopția noastră ca copii ai lui Dumnezeu este legată de ea. Părinții care în Conciliul din Efes (431) au definit-o pe Maria Theotokos, adică Născătoare de Dumnezeu, nu s-au înșelat când i-au atribuit acestui titlu de o importanță decisivă pentru toată creștinătatea. Ne vorbește, în același timp, despre Isus, despre Dumnezeu și despre Maria.

În Evanghelia după Luca (Lc 2,16-21) când i s-a pus numele lui Ioan Botezătorul un grup de oameni au fost neliniştiţi „se ceartă” cu privire la numele ce trebuie pus copilului (cf. Lc 1,59-63), dar la Isus lucrurile se schimbă: „i-au pus copilului numele Isus, nume pe care i-l dăduse îngerul înainte de a fi fost zămislit” (v. 21). După cum prevede legea lui Moise, pruncul Isus este tăiat împrejur în a opta zi de la naștere. „La opt zile, orice copil de parte bărbătească dintre voi să fie tăiat împrejur […] Astfel alianţa mea în carnea voastră va fi o alianţă veşnică” (Gen 17,12.13). Este semnul intrării oficiale în rândul poporul lui Dumnezeu, acceptarea în trupul său a alianței cu Domnul. Este circumcis. Fiul lui Dumnezeu născut din Maria ce-l oferă lumii tăiat împrejur în alianța păcii! Primește „nume” a mântuirii mesianice. „Isus”, în ebraică Yehôšu'āh, adică „Yahweh salvează”. În trupul său nu va fi doar semnul alianței, dar persoană întreagă va fi prezența pământească a mântuirii dăruite de Dumnezeu. El vrea să ia asupra sa „carnea” oamenilor pentru a o salva de întreagă putrezirea din cauza păcatului și de pericolul de moarte a unei vieți ce a eșuat în căutarea binelui și a fericirii.

Isus este mântuirea noastră în persoană dată lumii de Domnul. Fiul Mariei după trup este și Fiul lui Dumnezeu după natura sa divină. Maria este Mama omului Isus, dar este și „Mama lui Dumnezeu”, Theotokos, în greacă, Născătoare de Dumnezeu. Maica Fiului său este Mama Dumnezeului său.

Astăzi sărbătorim Ziua Mondială a Păcii instituită de papa Paul al VI-lea în întâi ianuarie 1968 când atacau bombardierele armatei americane în Vietnamul de Nord [bombe cu napalm] asupra populației civile. Mesia este „principele păcii” (Is 9,5).  Copilul, darul lui Dumnezeu, este de viţă regală şi poartă patru nume: „sfetnic minunat”, „Dumnezeu puternic”, „părinte veşnic”, „principe al păcii”. Părinţii Bisericii şi liturgia creştină îi aplică aceste titluri lui Cristos. El aduce seninătate, pacea esenţială, „a sa” care este temelia dreptății și a credinței: „Pace vă las vouă, pacea mea v-o dau vouă. Eu nu v-o dau aşa cum o dă lumea” (In 14,27). Nu un sentiment, dar ebraicului shalòm în toată plinătatea sa de bunuri mesianice. Papa Francisc are un mesaj important: „instrumente pentru a edifica o pace durabilă” (1 ianuarie 2022).

Să ne spunem: La mulți și fericiți ani cu pace și liniște!

Mesajul papei Francisc pentru celebrarea Zile Mondiale a Păcii (1 ianuarie 2022).


Bibliografia [anul C]: Armellini F. (http://www.qumran2.net; Anno Liturgico C Archivi – commentivangelodomenica.it); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Bono L., Preparare insieme l’omelia (C) 1977 it; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Farinella P., http://www.paolofarinella.eu; Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lectio divina (https://www.donbosco.it); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Mela R., http://www.settimananews.it/ascolto-annuncio; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Piccolo G., (http://www.clerus.va); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Sacchi A., http://nicodemo.net; Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu