vineri, 12 iunie 2020

† Duminica a 11-a de peste an [A]: Iubirea infinită a lui Dumnezeu [14 iunie 2020]

„Secerişul este mare!”
Iubirea infinită a lui Dumnezeu
 pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (14 iunie 2020)
Lecturi: Exod 19,2-6a; Romani 5,6-11; Evanghelia Matei 9,36-10,8; lecturi

Omilie


Lecturile biblice de astăzi ne aminteşte de misiunea noastră de la început: chemarea la sfințenie într-un „popor sfânt”. Suntem introduşi în planul de mântuire care  împlineşte istoria. Suntem chemați să formăm Biserica – noua comunitate – cu o misiune specială pentru lume. Isus ne trimite și ne dă noi puteri pentru a vindeca omenirea în mod gratuit! Este iubirea infinită a lui Dumnezeu!

În prima lectură (Ex 19,2-6a) Moise s-a suit pe Sinai și „Domnul l-a chemat de pe munte” pentru a-i aminti ce a făcut pentru popor: „Voi aţi văzut ce am făcut Egiptului, cum v-am purtat pe voi pe aripi de vultur şi v-am adus la mine” (v. 4). I-a eliberat din sclavia egipteană ca un vultur cu aripile sale puternice care îşi poartă puii și-i conduce spre munţii deşertului pentru a-i da libertate: „acum, dacă veţi asculta glasul meu şi dacă veţi păzi alianţa mea, veţi fi partea mea dintre toate popoarele” (v. 5). Israelul, dintr-un trib risipit, ajunge un popor, „o împărăţie de preoţi şi o națiune sfântă” (v. 6). Poporul este „sfânt”, adică „separat” de celelalte popoare şi păstrat – consacrat – pentru Dumnezeu cu o viaţa religioasă şi morală. Este alegerea lui Dumnezeu ca „națiune sfântă”, chemată să spună oamenilor care îl caută pe Domnul: Dumnezeu vă iubește! Este gentilețe, bunătate, compasiunea [în ebraică ḥesed]. Este misterul prezenței lui Dumnezeu printre oameni!



În a doua lectură (Rom 5,6-11) sfântul Paul face o reflecție asupra milostivirii lui Dumnezeu pentru că Domnul ne-a iubit pe când eram încă păcătoși. Este împăcarea lui Dumnezeu cu lumea. Reconcilierea face posibilă constituirea unui „popor sfânt”. Apostolul aminteşte creştinilor de transformarea pe care Isus o realizează în inimile celor care primesc cuvântul său: trecerea de la păcat la pacea cu Dumnezeu într-o viaţă plină de iubire și speranță. Dovada că Dumnezeu ne iubeşte stă: „pe când eram încă neputincioşi, Cristos a murit […] pentru cei nelegiuiţi” (v. 6). Experimentăm iubirea lui Isus și a prezenței sale: e ca o armonie a lui Dumnezeu învăluit de dragoste infinită. Paul insistă în mod obsedant: suntem îndreptățiți prin credință, suntem în pace cu Dumnezeu, „suntem justificaţi prin sângele lui” Cristos (v. 9). Subliniază aspectele acestei iubiri divine actualizând-o în darul Tatălui pe care îl face oamenilor prin Fiul său Isus când aceștia erau încă păcătoși. Suntem în prietenie cu Dumnezeu prin botezul nostru. Suntem uimiți, ca și sfântul Paul, de incredibila iubire a Domnului și rămânem cu gura căscată de această dragoste total dezinteresată: „dar Dumnezeu şi-a arătat iubirea faţă de noi prin faptul că, pe când eram încă păcătoşi, Cristos a murit pentru noi” (v. 8). Sunt primii împăcați cu Dumnezeu: „reconciliaţi fiind, vom fi mântuiţi prin viaţa lui” Cristos. Este extraordinar! Am fost salvați! Realitatea aleasă de Dumnezeu este pentru noi un motiv de speranță bucuroasă!



Evanghelia de azi (Mt 9,36-10,8) ne vorbeşte despre o nouă alegere, aceea a apostolilor, de a anunța vestea cea bună prin care se demonstrează că în Isus s-au împlinit toate promisiunile făcute de Dumnezeu poporului său. Cuvintele lui Cristos exprimă compasiune la vederea mulțimii, dar ele nu se reduc la sentiment, ci trec la acțiune. „Văzând mulţimile, lui Isus i s-a făcut milă de ele, căci erau istovite şi părăsite, ca nişte oi care nu au păstor” (v. 36). Iubirea dacă este sinceră nu poate să rămână privind. Se simte compătimire, adică Dumnezeu este sensibil, are o inimă. Domnul este tandru: are capacitate infinită de a se milostivi. Tocmai în momentul de compasiune, Isus își cheamă apostolii. „Chemându-i pe cei doisprezece discipoli ai săi” i-a făcut părtași de aceeași iubire a lui Dumnezeu. Chemându-i pe nume, Cristos le-a dat o misiune: „mergând, predicaţi, spunând: «S-a apropiat împărăţia cerurilor». Vindecaţi-i pe cei bolnavi, înviaţi-i pe cei morţi, curăţaţi-i pe cei leproşi, alungaţi-i pe diavoli!” (Mt 10,7-8). Le-a dat puterea de a vindeca. Suntem vindecaţi de puterea Domnului. Invenţia iubirii lui Dumnezeu este consecinţă dragostei Domnului faţă de om. Aceasta este vestea bună capabilă să mângâie inima de tristețe și oboseală!



Isus exclamă nu fără suferinţă: „Secerişul este mult, dar lucrătorii sunt puţini. Rugaţi-l pe stăpânul secerişului să trimită lucrători la secerişul său” (Mt 9,37-38). Secerișul este mult! Ne surprinde Isus: recolta este îmbelșugată! Sămânța purtată de el, lumea o face să crească. Terenul este bun, recolta este bogată… Din compasiunea lui Dumnezeu se nasc păstorii… Rugăciunea este necesară pentru a crea condiţiile ascultării chemării… Este necesar pentru că numai o comunitate care se roagă poate deveni glasul Domnului…



„S-a apropiat împărăţia cerurilor!” Proclamarea împărăției! Expresia este mai vastă: cuprinde pe Dumnezeu și tot harul său. Dumnezeu este vecin, este cu noi, cu harul său! S-a apropiat! Timpul s-a terminat! Mesia este prezent! Invitația este pentru noi! Dumnezeu este la poartă! El vrea să intre la noi, numaidecât!



„În dar aţi primit, în dar să daţi!” Nu cercetați interesul vostru personal! Mai presus de toate nu întrebați: de ce? Dați! Înseamnă că este un dar imens! Isus vine cu puterea sa: vindecaţi, înviaţi, curăţaţi, alungaţi diavolii! Gratuit! Fără să plătiți nimic!



Să rămânem un moment în tăcere să ne gândim la darurile pe care le-am primit de la Dumnezeu care ne fac fericiți!



În credinţa noastră să-i cerem Domnului ca noi să fim chipuri și imagini care răspândesc iubirea infinită a lui Dumnezeu!

bibliografia [anul A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Doglio C. (https://www.qumran2.net); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Manicardi L. (https://www.monasterodibose.it); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu