Setea omenirii – întâlnirea cu Domnul
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (15 martie 2020)
Lecturi: Exod 17,3-7; Romani 5,1-2.5-8; Evanghelia Ioan
4,5-15.19b-26.39-42 (forma
prescurtată); lecturiOmilie
Duminica a treia din Postul Mare prezintă o temă sacramentală legată de
inițierea creștină – botezul – exprimând simbolul apei. Ieșind din apa
botezului, omul trece din întuneric la lumină și începe o nouă viață cu
Cristos. Lecturile devin teme pascale: astăzi, cu femeia samariteană care vine
la fântâna lui Iacob și primește darul apei care ţâşneşte spre viaţa
veşnică; duminica viitoare, cu orbul
din naștere care primește lumina ochilor și pe aceea a inimii; în duminica a cincea din Postul Mare, cu Lazăr, prietenul lui Isus, prezentându-se ca viață. Este vorba despre
apă, lumină și viață în Evanghelia după Ioan din care citim trei duminici la rând.
Prima lectură luată din cartea Exodului (Ex 17,3-7) ne prezintă istoria
poporului evreu care părăsea viaţa de sclav în Egipt pentru a se îndrepta spre
ţara promisă. Între cele două lumi exista deşertul. Ieşirea din Egipt făcea poporul
evreu să devină liber. Însă drumul spre ţara libertăţii făgăduite trecea prin
pustiu care se dovedeşte anevoios și extenuant datorită lipsei hranei și apei.
În faţa greutăţilor, poporul începe să cârtească împotriva lui Moise și a lui
Dumnezeu. Protestul este spontan. „Poporul, însetat de apă, murmura împotriva
lui Moise şi zicea: «De ce ne-ai făcut să urcăm din Egipt? Ca să ne faci să
murim de sete? […]»” (v. 3). Apa, pentru popor cu numeroasele lui turme, în
plină căldură, devine dramatică. Dar răspunsul lui Dumnezeu este prompt și
clar; cere poporului de a avea încredere. „Iată, eu voi sta înaintea ta acolo,
pe stâncă, în Horeb; tu vei lovi stânca şi va ieşi din ea apă şi poporul va
bea” (v. 6). Apa curge din stâncă; deci este o apă minunată, misterioasă, tulburătoare
și uimitoare… Stânca este simbolul uscăciunii, a aridității. În stâncă nu este
viață. Din moarte, Dumnezeu face să țâșnească apa care dă viață. Evreii au
putut trage suficientă apă pentru ei și turme lor. Dumnezeu nu a încetat să sature
şi să dea apă poporul rebel… Massa [tentație] și Meriba [proteste] rămân în
memoria lui Israel ca momentul ispitei de a nu crede. Problema nu este apa, ci
dacă Dumnezeu este în centrul vieții: „Este oare Domnul în mijlocul nostru, sau
nu este?” (v. 7). Este încrederea în Dumnezeu: aceea forță ce permite
Israelului să învingă setea. O tradiție rabinică crede că această stâncă i-a
urmat pe israeliți pretutindeni prin pustiu (cf. 1Cor 10,4). Sfântul Paul a înțeles că Isus este apa care stinge
setea când afirmă: căci „toți au băut aceeaşi băutură spirituală pentru că ei
beau din piatra spirituală care îi urma, iar piatra era Cristos” (1Cor 10,4).
În a doua lectură luată din Scrisoarea către Romani (Rom 5,1-2.5-8), apostolul Paul susține că,
în fața suferințelor dureroase ale vieții, creștinul este ajutat de credință,
speranță și iubire (v. 1-5). Experiența actuală a păcătosului reconciliat cu
Dumnezeu este garanția mântuirii finale nemeritate de noi (v. 6-11). Prin credință
suntem justificați, adică îndreptățiți sau
neprihăniți. Este viața inaugurată de Cristos prin înviere. „Justificaţi
prin credinţă, avem pace de la Dumnezeu prin Domnul nostru Isus Cristos” (v.
1). Termenul „pace” în limbajul biblic reprezintă armonia profundă a omului cu
Dumnezeu, care implică plinătatea tuturor bunurilor materiale și spirituale. Suntem
mântuiți, adică „locuiți” de iubirea lui Dumnezeu revărsată în inimile noastre
de Duhul Sfânt. „Am obţinut, în credinţă […] acest har […] pentru că iubirea
lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a
fost dat” (v. 2). Aceasta datorită evenimentului pascal prin care Isus a murit
pe cruce pentru noi, dându-ne la toți oamenii păcătoși un dar gratuit: „Dumnezeu
şi-a arătat iubirea faţă de noi prin faptul că, pe când eram încă păcătoşi,
Cristos a murit pentru noi” (v. 8). Chiar dacă oamenii sunt păcătoși, adică dușmani
ai lui Dumnezeu, el ne-a iubit încât l-a dat pe Cristos ca răscumpărare pentru
noi. Iată, „epifania,” marea iubirea gratuită a lui Dumnezeu! Marea problemă a Domnului
este ca toţi păcătoşii să fie mântuiţi! Întăriți în această speranță suntem
angajați în exodul nostru care ne conduce prin har spre gloria lui Dumnezeu.
Evanghelia după Ioan (In 4,5-42) ne prezintă întâlnirea lui
Isus cu femeia samariteană la fântâna lui Iacob. Cristos s-a oprit căci este
obosit de drum. Ajunge în Samaria în cel mai fierbinte ceas al zilei şi se
aşează la fântâna din Sihar, fântâna lui Iacob. E însetat, dar nu are cine să-i
scoată apă. Vine o femeie care, din cauza comportamentului depravat, este
constrânsă să iasă pe stradă la acea oră, ca să nu-i întâlnească pe cei care o
dispreţuiau. Cerşind de la ea apă, Isus cere ospitalitate: „Dă-mi să beau”,
„împarte-ți apa cu mine”… Uimită, ea răspunde: „Cum, tu, care eşti iudeu, ceri
să bei de la mine, care sunt o femeie samariteană?” (v. 9). Pentru evrei,
sameritanii erau niște schismatici, mai ales că erau amestecați cu străinii – asirieni.
Raporturile erau de ostilitate, evitând regiunea situată între Iudeea și Galileea.
Două drumuri legau Ierusalimul de Galileea: unul prin munți – acolo era
Samaria; și unul pe valea Iordanului, mai lung, evitând astfel pe samariteni.
Textul spune că Isus trebuie să traverseze Samaria. Această întâlnire cu samariteana este la originea evanghelizării Samariei: „mulţi dintre samaritenii […] au crezut în el pentru cuvântul femeii care a mărturisit: «Mi-a spus tot ce am făcut»” (v. 39).
Textul spune că Isus trebuie să traverseze Samaria. Această întâlnire cu samariteana este la originea evanghelizării Samariei: „mulţi dintre samaritenii […] au crezut în el pentru cuvântul femeii care a mărturisit: «Mi-a spus tot ce am făcut»” (v. 39).
Când Isus cere femeii: „dă-mi să
beau”, înţelegem sete de afecțiune, sete de mântuire. Femeia este condusă să
recunoască în Isus adevăratul izvor al apelor vii. Fântânile pe care oamenii le
sapă pot să le dea apa care le potoleşte setea doar pentru puţin timp. Orice
proiect uman nu poate potoli setea noastră de Dumnezeu. Mântuirea nu este
lucrarea omului. Cristos aşezat pe marginea fântânii ne promite o altă apă – o
apă extraordinară: „oricui bea din apa aceasta îi va fi sete din nou, dar cine
va bea din apa pe care i-o voi da eu nu va înseta niciodată şi apa pe care i-o
voi da eu va deveni în el izvor de apă care ţâşneşte spre viaţa veşnică” (v.
13-14), adică apa pe care o dă Cristos devine în cel care o primeşte sursă de
viaţă care nu se termină niciodată. La sfârşit, aceasta este dorinţa fiecăruia:
să nu înseteze nicicând.
Dialogul cu Isus devine profund.
Femeia descoperă că Cristos ştie ce s-a întâmplat în viaţa sa, pentru că dacă
Isus poate să ne dea acea apă, înseamnă că el ştie ce este în inima noastră. „Dorința
sapă în inimă” – spune sfântul Augustin – și o dilată. Femeia schimbă
încontinuu dragostea: a avut cinci bărbați; „cel pe care îl ai acum nu este
bărbatul tău” (v. 18). Acum se prezintă Cristos, al „șaptelea”, care îi spune:
„Dă-mi să beau!” Iată, apa care stinge setea! „Atunci, femeia şi-a lăsat
urciorul, a plecat în cetate şi le-a spus oamenilor. «Veniţi şi vedeţi omul
care mi-a spus tot ce am făcut! Oare nu este acesta Cristos?»” (v. 28-29). Nu
mai are nevoie de apă, căci și-a găsit „apă care ţâşneşte spre viaţa veşnică”.
Știm cu toții: toți avem nevoie
de apă. Fără apă nu există viață. Dar oamenii au sete de considerație, afect,
respect, înțelepciune, spiritualitate… Isus este apa care umple setea lumii.
Fiecare om cu îndoielile, greșelile, păcatele sale, dorește să găsească această
apă care duce la viața veșnică. Liturgia ne oferă sprijin în înţelegerea botezului
nostru cu „apa care ţâşneşte spre viaţa veşnică”. După ce am găsit-o, îi facem
și pe ceilalți părtași de bucuria întâlnirii cu Domnul.
bibliografia [anul
A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia,
Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di
Ci, Leumann (Torino) 1998; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981;
Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle
letture festive. Ciclo A, Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org);
Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Doglio C. (https://www.qumran2.net);
Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro); Garcìa
J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va);
Ludmann R., Parole pour ta route,
Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Manicardi L. (https://www.monasterodibose.it); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali
e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano
C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org);
Ravasi G., Celebrarea și trăirea
Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu