„Târziu te-am iubit, frumuseţe atât de veche şi atât de nouă, târziu
te-am iubit. Şi iată că tu erai înlăuntrul meu şi eu eram în afară, şi acolo te
căutam. Şi eu, nenorocitul, mă avântam spre lucrurile frumoase create de tine.
Tu erai cu mine şi eu nu eram cu tine. Mă ţineau departe de tine creaturile
care, dacă nu ar fi fost în tine, nici nu ar fi existat. M-ai chemat, ai
strigat, ai învins surzenia mea. M-ai străfulgerat cu lumina ta şi, în sfârşit,
mi-ai vindecat orbirea. Ai răspândit asupra mea parfumul tău, şi eu l-am
inspirat, şi acum te doresc pe tine. Te-am gustat, şi acum mi-e foame şi sete
de tine. M-ai atins, şi acum ard de dorinţa de a dobândi pacea ta”[1].
Cu aceste cuvinte, Augustin face
sinteza celor două perioade ale vieţii sale: mai întâi preocuparea plină de
nelinişte a celui care, căutând calea, a comis multe erori; apoi, o dată aflată
calea, dorinţa arzătoare de a ajunge la scop pentru a-l putea îmbrăţişa pe cel
iubit.
„Doar un copil şi deja mare
păcătos”
Augustin s-a născut la Tagaste,
în Numidia, la 13 noiembrie 354, dintr-o familie de clasă medie. Tatăl său, pe
nume Patriciu, era membru în Consiliul Local şi avea un caracter afectuos, cu
excepţia unor ieşiri mânioase ce creau în casă un apăsător climat de tăcere.
Prima în privinţa tăcerii era Monica. Femeie inteligentă şi iscusită, ştia cum
să controleze ieşirile soţului şi, la momentul potrivit, obţinea mereu cea ce
era mai bine pentru familia ei. Patriciu, din partea sa, era mândru de acest
lucru, şi de aceea o iubea cu multă afecţiune. Ea era creştină ferventă, el, un
simplu catecumen; s-a botezat doar spre sfârşitul vieţii, urmând un obicei
comun în acel timp. Din căsătoria lor s-au născut, în afara lui Augustin,
Navigiu şi o soră care, rămasă văduvă, a devenit responsabilă de mănăstirea
feminină din Hippona.
Încă de mic, Augustin era
înclinat spre studiu şi, deşi dovedea o inteligenţă ascuţită, a avut o
experienţă traumatizantă cu primul său maestru. Nu-i plăcea greaca, deoarece
aceasta îl constrângea să înveţe pe de rost cuvintele, şi cu atât mai puţin îl
atrăgea matematica, ce-l obliga să repete până la plictiseală că doi şi cu doi
fac patru. Îi plăcea însă foarte mult să se joace cu tovarăşii săi, uitând de
studiu. Din acest motiv, adeseori avea mâinile umflate din cauza vergilor
primite la şcoală din partea severului său maestru. Pentru a-şi satisface
dorinţele sale de copil, fura din casă din mâncărurile mai alese şi alte
lucruri pe care le dădea tovarăşilor săi, pentru a-i avea însoţitori de joacă,
chiulind de la şcoală. Acasă se comporta bine, pentru că îşi iubea mama care,
cunoscându-i pungăşiile, căuta să-l corijeze fără să-l exaspereze. O copilărie
destul de vioaie, dar nu plină de cine ştie ce păcate, aşa cum ne-ar putea face
să credem frazele pe care el le-a scris în Confesiuni, unde
declară că era un mare păcătos încă de mic. Păcatele adevărate au început mai
târziu.
După ce s-a terminat prima
perioadă de studii, a avut un an întrerupere, şi chiar şi pentru el lenea a
devenit mama tuturor viciilor: s-a alăturat unui grup de destrăbălaţi de
aceeaşi vârstă, împreună cu care au făcut de toate. Fiind împreună, aceştia
povesteau isprăvile lor şi el însuşi inventa fapte similare pentru a nu fi mai
prejos. Sfaturile mamei îl atingeau la inimă, dar nu se simţea în stare să se
întoarcă. Monica a început să verse lacrimi pentru un fiu ce părea că se
îndepărtează foarte mult de credinţa în care ea l-a educat. Bine măcar că, în
urmă cu un an, în timpul unei boli grave, el a refuzat îndemnul de a fi
botezat, pentru că acum ar fi fost un renegat. Între timp, un om bogat, prieten
al familiei şi admirator al inteligenţei lui Augustin, s-a oferit să-i plătească
studiile la Cartagina. „Ce noroc! – s-a gândit mama -, în sfârşit, va
părăsi tovărăşiile rele şi îşi va ocupa timpul cu şcoala”. De fapt, lucrurile
s-au îndreptat, dar numai puţin.
Mergea la şcoală, dar după ce-şi
asculta maestrul care prezenta un argument sau altul, el nu mai găsea şi
motivaţia să revină şi să asculte repetându-se mereu aceleaşi lucruri. Era mai
atrăgător să meargă la teatru şi să-i asculte pe actori. La Cartagina, existau
posibilităţi mari de a se distra cu femeile: în fiecare zi, se putea vizita o
nouă casă de toleranţă. În această privinţă, Augustin a găsit o soluţie mai
bună. Impresionat de frumuseţea şi de delicateţea unei tinere, a luat-o în casa
lui ca servitoare: nu s-ar fi putut căsători cu ea, conform cu legea romană,
deoarece era dintr-o clasă socială inferioară, dar ea rămas mai bine de
paisprezece ani tovarăşa lui iubită. Fidelitatea a fost reciprocă şi din
iubirea lor s-a născut şi un fiu.
În căutarea adevărului
Augustin avea o inimă foarte
sensibilă. Era mişcat până la lacrimi citind istoria Didonei, descrisă de
Virgiliu, dar cartea care l-a impresionat cel mai mult în această perioadă a
fost Hortensius (operă pierdută), de Cicero. S-a convins de
vanitatea lucrurilor acestei lumi în comparaţie cu adevărata înţelepciune. Dar
unde s-o găsească? Religia învăţată de mama sa îi apărea ca o „superstiţie
puerilă”. Mai târziu, va spune: „Nenorocitul de mine, care, considerându-mă
potrivit să zbor, am părăsit cuibul (credinţei) şi am căzut înainte de a-mi lua
zborul”[2]. Lectura Scripturii nu spunea nimic minţii sale raţionaliste şi a
căutat adevărul printre manihei. În maniheism, însă, nu a aflat niciodată
răspunsul cert la setea sa de adevăr. Când vorbea cu cineva dintre maeştrii lor
şi îl punea la colţ, auzea spunându-i-se că un anume Faust, episcop al lor, la
Milevi, ar fi putut să-i îndepărteze orice dubiu. A aşteptat cu nelinişte
această întâlnire, dar când ea a avut loc, în 382, la Cartagina, Augustin, deşi
a admirat modul strălucit de a vorbi al maestrului maniheu, nu a fost câtuşi de
puţin convins, şi atunci a început să se îndepărteze de maniheism.
Terminându-şi studiile, mai întâi
a deschis o şcoală în oraşul său natal, apoi s-a transferat ca profesor la
Cartagina. Aici, şi-a realizat visul de a putea merge la Roma. Iubindu-şi
foarte mult mama şi văzând-o cum suferă din cauza cotiturii ce a avut loc în
viaţa sa, s-a gândit că, mergând departe, ar fi putut, pe de o parte, să
micşoreze durerea amândurora, iar, pe de altă parte, să progreseze în cariera
sa. Printr-o manevră, a reuşit să-şi înşele mama care voia să-l urmeze şi a
plecat spre capitala imperiului. La Cartagina, elevii erau indisciplinaţi, la
Roma, erau escroci, deoarece, după ce l-au ascultat cu atenţie pe învăţătorul
venit din Africa, au dispărut în masă în momentul când trebuiau să facă plata
cu care se înţeleseseră. La Roma, însă, a avut posibilitatea de a-i cunoaşte
mai bine pe manihei şi şi-a dat seama că până şi aceia care în public afişau o
viaţă ireproşabilă şi castă, în privat, trăiau o viaţă decăzută. A rămas
dezgustat de acest lucru, şi acolo a abandonat pentru totdeauna maniheismul.
După ce a trecut examenul
recitării ca maestru de retorică, s-a transferat la Milano, unde, pe
neaşteptate, s-a întâlnit cu mama sa, care îl ajunsese din urmă. Acum ajunsese
sceptic: „Nu mai credeam că este posibil să găsesc calea vieţii”, şi mama nu a
avut o altă armă pentru a-l apăra, decât rugăciunea însoţită de lacrimi. A
rămas alături de fiul ei, fără să-i impună ceva, ca un înger protector.
Convertirea
Ajuns la Milano, s-a prezentat
episcopului, conform obiceiului social, mai înainte de a-şi începe lecţiile,
dar mai apoi, auzind vorbindu-se aşa de bine despre acest om al Bisericii şi
despre predicile sale, s-a dus într-o zi să-l asculte din pură curiozitate de
literat. A rămas cucerit: Ambroziu nu era numai un strălucit orator, dar
prezenta cuvântul lui Dumnezeu într-o formă pe care el nu şi-a închipuit-o
niciodată, şi religia creştină a început să strălucească într-o lumină nouă în
ochii săi. Şi atunci, s-a înscris la catecumenat.
În acelaşi timp, a descoperit
viaţa călugărilor din jurul oraşului Milano. Într-o zi, cineva din aceeaşi
regiune, Pontician, i-a dat Viaţa sfântului Anton,
scrisă de sfântul Atanasiu. În mintea sa nu mai existau dubii în privinţa
credinţei creştine şi era dispus chiar să renunţe la bogăţiile şi onorurile
acestei lumi; nici nu considera că este prea greu să trăiască o căsătorie după
legile evangheliei. Lupta sa era purtată între chemarea pe care o simţea foarte
puternică pentru castitatea perfectă, conformă cu sfatul apostolului Paul, şi
conştiinţa clară a fragilităţii în acest sector. „Eram foarte sigur – scria el
– că ar fi fost mai bine să mă consacru iubirii tale, decât să cedez pasiunilor
mele: primul lucru îmi plăcea şi mă cucerea; al doilea mă provoca şi mă
atrăgea”[3].
Pontician, care îi vorbise despre
viaţa castă a călugărilor, abia ieşise din casă, când Augustin a simţit nevoia
să stea deoparte şi să plângă. A luat cu sine cartea cu scrisorile sfântului
Paul şi a mers în grădină. În timp ce dădea frâu liber plânsului, a auzit o
voce care părea că provenea de la o casă vecină: „Ia şi citeşte; ia şi
citeşte!” Pentru el a fost ca o voce venită din cer; a deschis cartea la
întâmplare şi a citit: „Să ne purtăm cuviincios, ca în timpul zilei: nu în
chefuri şi beţii, nu în necurăţii şi desfrâuri, nu în certuri şi invidii, ci
îmbrăcaţi-vă în Domnul Isus Cristos. Şi să nu aveţi grija trupului, spre a-i
împlini poftele”[4].
Ceva profund s-a petrecut
înlăuntrul său: „M-a străfulgerat în inimă, pe neaşteptate, o lumină senină,
care a făcut să dispară tot întunericul incertitudinii”. Simţea o forţă nouă,
un dar mare şi gratuit, care avea să-l însoţească toată viaţa: „Tu m-ai întors
cu totul spre tine, convingându-mă să nu caut nici soţie, nici altă speranţă în
lume”[5]. Era în vara anului 386. Când fiul şi-a făcut cunoscută decizia mamei
sale, Monica, aceasta nu a ştiut cum să-i mulţumească lui Dumnezeu care o
ascultase dincolo de aşteptările sale.
După ce a renunţat la catedră,
Augustin s-a retras într-o casă de ţară, la Cassiciaco, împreună cu mama şi cu
prietenii săi mai apropiaţi: „Mama (căreia îi datorez tot ceea ce sunt),
fratele Navigiu, Trigenţiu şi Licenţiu, concetăţeni şi discipoli ai mei… Lastidianus
şi Rusticus, verii mei… şi era şi fiul meu, Adeodat” şi, evident, Alipiu[6]. În
conversaţiile lor filozofice şi spirituale, Augustin a voit întotdeauna să o
aibă alături pe mama sa, deoarece din gura ei ieşeau cuvinte de înţelepciune.
La începutul Postului Mare a anului 386, s-au întors la Milano, pentru a urma
pregătirea proximă pentru Botez, pe care l-a primit, împreună cu fiul său şi cu
Alipiu, în noaptea de Sâmbăta Sfântă a acelui an, din mâinile lui Ambroziu, „pe
care îl venerez – spune Augustin – ca pe un tată, deoarece m-a
renăscut… în Cristos Isus”.
Întoarcerea în Africa
După ce s-a sfătuit cu mama şi
prietenii săi, s-a hotărât să se întoarcă în Africa şi să folosească bunurile
rămase de la tatăl său pentru a construi o mănăstire unde să trăiască „după
regula apostolică”. Spre sfârşitul verii, a părăsit Milano şi a ajuns la Ostia.
Aici au închiriat o casă, pentru a se odihni mai înainte de a se îmbarca, dar
mama s-a îmbolnăvit grav şi, după ce a contemplat împreună cu fiul un crâmpei de
paradis, a murit. Misiunea ei se împlinise, acum începea aceea a fiului. După
ultimul rămas-bun luat de la mama sa, s-a întors la Roma, şi acolo a petrecut
un an întreg, în dorinţa de a aprofunda credinţa în locul unde fericiţii
apostoli Petru şi Paul şi-au vărsat sângele. Aici a scris două cărţi despre
maniheism: „Aflându-mă la Roma deja botezat, şi neputând suporta în tăcere
aroganţa maniheilor, care se lăudau cu falsa şi amăgitoarea continenţă şi
abstinenţă pentru a-i amăgi pe cei naivi, care erau preferaţi adevăraţilor
creştini cu care nici pe departe nu se pot compara, am scris două cărţi, una
despre obiceiurile din Biserică şi cealaltă despre obiceiurile maniheilor”[7].
Întors la Tagaste, în 388, şi-a
vândut bunurile, dând banii primiţi săracilor şi, împreună cu câţiva tovarăşi,
între care Alipiu, Evodiu, şi Adeodat, a început, în afara oraşului, viaţa
monastică. Dar concetăţenii săi se îngrămădeau tot mai mulţi la porţile casei
lor sărăcăcioase, pentru a-i cere sfat şi ajutor lui Augustin, şi acest lucru
făcea aproape imposibilă reculegerea necesară noii vieţi. Atunci s-a luat
hotărârea de a alege un alt loc, şi Augustin s-a dus să-l caute în apropiere de
Hippona. Aici, a intrat în bazilica creştină unde episcopul Valeriu adunase
comunitatea pentru a-l alege pe preotul care avea să-l ajute îndeosebi în
oficiul predicării.
Episcop de Hippona
Când creştinii şi-au dat seama de
prezenţa călugărului, l-au luat cu forţa şi l-au dus înaintea episcopului,
pentru ca acesta să-l consacre preot. În acele timpuri, vocaţia nu era
niciodată o problemă particulară şi voinţa poporului era voinţa lui Dumnezeu.
Augustin nu a avut timp nici măcar să se gândească şi a şi ajuns preot. Hippona
avusese un mare noroc. Activitatea lui Augustin a fost foarte rodnică. Primul lucru
pe care l-a făcut a fost transferarea mănăstirii sale la Hippona, pentru a-şi
continua alegerea de viaţă; apoi, şi-a împlinit cu mare competenţă toate
sarcinile pe care, încetul cu încetul, episcopul i le încredinţa cu o încredere
nelimitată. La un moment dat, Valeriu s-a temut că o altă Biserică, având
nevoie de un episcop, putea să-l fure pe Augustin. Din mănăstirea sa deja
fusese luat Alipiu, pentru a fi episcop de Tagaste şi Profuturus de Cirta. A
adunat atunci poporul şi l-a făcut să jure că, la moartea sa, îl vor alege ca
succesor pe Augustin şi, chiar dacă legile acelui timp nu permiteau să existe
doi păstori în aceeaşi Biserică, el l-a consacrat episcop. În scurt timp,
Valeriu a murit şi Augustin îi va lua locul.
Activitatea de păstor
Prima sarcină a oricărui episcop
era aceea de a asculta persoanele care veneau la el: să dea audienţe. El îi
aştepta pe toţi, uneori petrecea zile întregi, dăruindu-se cu egală angajare
bogaţilor şi săracilor, celor înţelepţi şi celor ignoranţi. O altă misiune era
aceea a predicării, şi aici el era un adevărat maestru. Nu numai că se făcea
ascultat, dar ştia chiar şi să scrie, şi cărţile sale erau foarte căutate atât
în Bisericile africane, cât şi în toate Bisericile de limbă latină. A avut, de
asemenea, înţelepciunea de a consacra timp şi pentru formarea persoanelor care,
la rândul lor, trebuiau să-i instruiască pe alţii, începând cu călugării săi.
Activitatea episcopală nu-i
permitea să trăiască o viaţă monastică normală, şi atunci, după exemplul lui
Eusebiu de Vercelli şi a lui Ambroziu de Milano, a fondat pentru sine o
mănăstire de clerici, unde cea mai mare parte a Bisericilor africane veneau
să-şi ia păstorii de care aveau nevoie. Regula pe care a scris-o pentru
mănăstiri a devenit celebră pretutindeni şi din ea se vor inspira multe ordine
călugăreşti în veacurile următoare. Pe modelul celui din Hippona, monahismul
s-a răspândit aproape în toate Bisericile din Africa, în trei forme: pentru
bărbaţi, în general, laici, pentru femei şi pentru clerici.
O activitate episcopală pentru
care nu părea a fi făcut era administrarea bunurilor. El ar fi voit să vândă
toate bunurile Bisericii pentru a trăi numai din pomenile credincioşilor, dar
consilierii săi şi comunitatea nu i-au permis acest lucru. S-a convins atunci
că trebuia să le administreze şi să le administreze bine. Nu avea vocaţie nici
pentru construcţii, dar când acestea erau necesare, el le încredinţa
persoanelor de încredere: aşa au apărut diferitele biserici şi o casă de
primire pentru pelerini. În privinţa donaţiilor pe care credincioşii le făceau
Bisericii, el urma această normă: nu le accepta dacă donatorul îi dezmoştenise
pe proprii fii sau dacă erau în curs acţiuni juridice; le accepta dacă
donatorul nu avea fii sau dacă, de acord cu ei, în repartizarea bunurilor, îl
considera pe Cristos ca un moştenitor, ca pe unul dintre fii. O dată i s-a
oferit o flotă de nave, dar el a refuzat-o, motivând astfel: „Nu vreau ca
Biserica să devină o societate navală”. Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor
extraordinare ale săracilor, îşi folosea arta oratorică şi aduna bani, alimente
şi haine. În momente de sărăcie generală, el a folosit chiar vasele sacre
pentru răscumpărarea prizonierilor.
Episcop al Bisericii
Faima episcopului de Hippona se
răspândise în toată lumea cunoscută pe atunci şi intervenţia sa hotărâtă era
cerută în toate Bisericile africane, care erau în pericolul dispariţiei din
cauza ereziilor. Maniheismul pe care l-a condamnat întotdeauna şi care mereu se
ridica ameninţător a primit o lovitură mortală din partea lui Augustin care,
cunoscându-l din interior, a ştiut să-l demaşte atât în aspectul filozofic şi
teologic, cât şi în acela al falsei sale moralităţi. Mult mai dură a fost lupta
împotriva donatismului. Ieşit la iveală prin opera episcopului Donatus, el visa
la o Biserică alcătuită din suflete curate şi îi excludea de la comuniunea sa
pe cei care, în timpul persecuţiilor, au arătat slăbiciune sau au comis păcate
grave după Botez. Până şi sacramentele administrate de aceste persoane erau
considerate invalide şi trebuiau să fie repetate. Fanatismul a crescut până la
a se organiza bande armate ce îi atacau şi distrugeau pe cei care nu erau de
partea lor.
Scrierile lui Augustin au fost
determinante, mai presus de toate, pentru iluminarea creştinilor catolici şi a
autorităţilor civile, în aşa fel încât influenţa donatiştilor s-a restrâns
încetul cu încetul şi, o dată cu invazia vandalilor, ei au dispărut cu totul. O
altă erezie, încă şi mai primejdioasă, pe care Augustin a trebuit s-o combată,
a fost aceea a pelagienilor. Ei fundamentau mântuirea numai pe forţele umane,
punând harul pe planul doi. Intervenţiile episcopului de Hippona nu numai că
i-au ajutat pe păstorii timpului să înţeleagă eroarea, dar vor determina şi în
viitor orientarea teologiei catolice în acest domeniu. Augustin experimentase
că începutul credinţei este darul lui Dumnezeu şi era convins că la fel era şi
perseverenţa finală, şi făcea cunoscut că intervenţiile harului divin sunt
întotdeauna armonizate într-un mod minunat cu deplinul respect al libertăţii
umane.
Sfârşitul lumii?
Augustin, care visase o Biserică
în pace şi în mod armonios răspândită pe faţa pământului, a văzut dintr-o dată
venind asupra Africii violenţa vandalilor chemaţi din Spania de un general
creştin. După ce au răspândit pretutindeni oroare şi moarte, de trei luni
asediau Hippona. Sfântul episcop avea impresia că a sosit sfârşitul lumii. El a
murit la 28 august 430. În sfârşit, putea să contemple pe deplin acea lumină
care este, în acelaşi timp Adevăr şi Iubire. El scrisese că nu era vorba despre
„acea lumină pământească şi vizibilă ce străluceşte înaintea privirii fiecărui
om. Ba, mai mult, aş exprima foarte puţin dacă s-ar crede că era doar o lumină
mai puternică decât cea comună, sau atât de intensă, încât pătrunde orice
lucru. Era o altă lumină, mult diferită de toate luminile lumii create. Ea nu
stătea deasupra minţii mele aşa cum stă uleiul deasupra apei, nici cum cerul se
întinde deasupra pământului, ci era o lumină superioară. Era lumina care mă
crease… O, veşnic adevăr şi adevărată iubire şi veşnicie iubită!”
Augustin, omul adevărat al
tuturor timpurilor, păcătosul care a devenit un mistic, necredinciosul care l-a
primit pe Cel Inaccesibil (cu puterile umane), s-a cufundat pentru totdeauna în
Iubirea pe care a căutat-o atât de mult. Şi omenirea, după atâtea veacuri,
continuă încă să-l admire.
Note:
[1] Augustin, Confesiuni, 10, 27.
[2] Augustin, Sermo 51, 5, 6.
[3] Augustin, Confesiuni, 7, 5, 12.
[3] Rom 13,13-14.
[5] Augustin, Confesinui, 8, 12, 28, 30.
[6] Augustin, De beata vita, 6.
[7] Augustin, Confesinui, 7, 10.
[2] Augustin, Sermo 51, 5, 6.
[3] Augustin, Confesiuni, 7, 5, 12.
[3] Rom 13,13-14.
[5] Augustin, Confesinui, 8, 12, 28, 30.
[6] Augustin, De beata vita, 6.
[7] Augustin, Confesinui, 7, 10.
(Pepe Enrico, Martiri şi sfinţi din calendarul roman,
Editura Sapientia, Iași, 454-461; trad. pr. Ioan Bişog).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu