Sfântul Benedict și sora sa, sfântă Scolastica. |
„Tu l-ai făcut ilustru prin sfinţenie şi
însemnat prin minunile sale, l-ai făcut învăţător eminent pentru viaţa
monastică, şi tuturor l-ai indicat ca învăţător de înţelepciune spirituală prin
dragostea faţă de rugăciune şi de muncă. Strălucită călăuză a popoarelor spre
lumina evangheliei, şi înălţat la cer pe o cale luminoasă, el învaţă oamenii
din toate timpurile să te caute pe tine, o, Părinte, pe drumul cel drept şi să
caute bogăţiile cele veşnicie pregătite de tine!” [1].
Grigore cel Mare este singurul
care ne povesteşte, cu credibilă veridicitate, în Dialogurile sale,
viaţa sfântului Benedict, chiar dacă cu criterii istorice diferite de cele de
azi. „Dacă exista un om – spune cardinalul benedictin Schuster – care să nu
înghită cu uşurinţă cele ce i se spuneau, acesta era, desigur, Grigore,
obişnuit să nu creadă dintr-o dată, să analizeze, să cântărească cuvintele şi
ale sale, şi ale altora”[2].
Benedict s-a născut prin anul 480,
la Norcia, la circa 80 km de Roma, într-o familie cu stare economică bună, care
îşi putea permite să-l trimită în capitală, însoţit de credincioasa sa doică,
pentru a se perfecţiona în studii fără să piardă bunele moravuri.
Student la Roma
Dacă în Cetatea Eternă domnea un
pic de pace şi se aprinsese din nou speranţa întoarcerii la strălucirea din
antichitate, aceasta se datora lui Teodoric sau, mai bine spus, consilierilor
săi, ca Boeţiu şi Casiodor. Când, în luna mai a anului 500, regele ostrogot a
vizitat Roma şi a ţinut strălucitul său discurs în for, pro-babil în mijlocul
numeroşilor studenţi adunaţi acolo din curiozitate, se afla şi Benedict. Sigur
era Fulgenţiu africanul, viitorul episcop de Ruspe, care a rămas aşa de
impresionat de spectacol, încât a exclamat: „Cât de strălucitor trebuie să fie
Ierusalimul ceresc, dacă Roma imperială e aşa de frumoasă!”
Dar încântarea a durat puţin, din
cauza luptelor interne dintre romani şi regele ostrogot care a trimis la moarte
persoanele cele mai de vază din oraş. Ce să mai spunem apoi despre intrigile şi
invidia ce a pătruns în Biserică acolo unde, lângă regele arian, se acuzau unii
pe alţii? Merita oare osteneala de a continua studiile – trebuie să se fi
întrebat Benedict – pentru ca apoi să se pună în slujba unor oameni corupţi?
Şi-a luat inima-n dinţi şi,
împreună cu doica sa, s-a dus la Enfide, astăzi Affile, la circa 9 km de
Subiaco, oaspete al parohului locului. Dar nu a rămas mult timp acolo; fără
ştirea doicii, el a dispărut, retrăgându-se într-o grotă în mijlocul pădurilor
de la Subiaco, în ceea ce astăzi se cheamă Peştera Sfântă. Pe atunci, nu avea
nimic sacru, ci era doar un bârlog în mijlocul unor râpi. Norocul său a fost că
un călugăr cu numele Romano l-a descoperit pe el şi bunele sale intenţii, l-a
vizitat cu regularitate, dându-i sfaturile necesare şi ceva hrană.
Pentru Benedict au fost trei ani
de meditaţie şi de rugăciune profundă. A avut momente puternice de ispite
privind întoarcerea în mijlocul lumii sau renunţarea la castitate, ca semn al
dăruirii sale totale lui Dumnezeu. Le-a depăşit cu ajutorul Celui Preaînalt, pe
care l-a implorat prin rugăciuni continue susţinute de penitenţe foarte grele.
Deşi Romano a menţinut secretul în privinţa ascunzătorii sale, a fost
descoperit de păstorii de prin împrejurimi şi pacea din peştera sa a dispărut.
În scurt timp, mănăstirea din
Vicovaro, o cetate nu foarte departe de Subiaco, l-a ales ca abate. Experienţa
a fost dezastruoasă: acei călugări vicleni l-au voit pe Benedict ca superior
numai pentru a face o figură frumoasă înaintea episcopului, care cerea o reformă
serioasă a moravurilor lor deloc lăudabile, dar când şi-au dat seama că
abatele, deşi tânăr, cerea ascultare, au încercat să-l otrăvească. Benedict,
după ce a scăpat de acest pericol, s-a întors direct în locul său retras de la
Subiaco.
Acolo se găseau însă mulţi tineri
care, ca şi el, voiau să trăiască numai pentru Dumnezeu şi departe de
vanităţile şi corupţia lumii. Foarte curând, a trebuit să pregătească pentru ei
douăsprezece mici mănăstiri; în fiecare a pus câte un abate cu doisprezece
călugări, în timp ce el îi supraveghea pe toţi şi se îngrijea într-un mod
deosebit de novici. În acea perioadă, la Roma au venit doi fii de nobili,
Maurus şi Placidus, care au ajuns colaboratorii săi.
Prezenţa acestor tineri deosebiţi
în jurul lui Benedict a început să-l deranjeze pe preotul Fiorenzo, parohul
locului, deoarece viaţa lor era o dojană continuă la adresa moravurilor sale.
Nefericitul preot a reuşit să le facă imposibilă viaţa tinerilor călugări:
profita de orice ocazie pentru a le arăta tinere stricate, cu singurul scop de
a-i tulbura. Benedict s-a gândit bine să-şi schimbe locul, chiar şi pentru
faptul că avea de realizat un proiect mai bun la Montecassino.
În timp ce se afla în drum spre
noua destinaţie, alături de un grup format din cei mai curajoşi, a fost ajuns
de un alt grup de călugări rămaşi la Subiaco, pentru a-l invita să se întoarcă
din drum, deoarece Fiorenzo murise înmormântat sub dărâmăturile casei sale,
care a căzut în timpul unui bal. Dar zarurile erau deja aruncate şi Benedict
şi-a urmat drumul.
Un nou mijloc
Într-o zi, între anii 525 şi 529,
el a luat în posesie acel pisc de munte situat între Lazio şi Campania, numit
Monte di Cassino, prin raportare la oraşul ce se afla la picioarele sale. Pe
acel loc rupestru, primit în dar nu ştim de unde, a voit să construiască cetatea de pe munte de care vorbeşte evanghelia.
Transformările ce s-au petrecut
acolo prin opera lui Benedict ţin cu adevărat de miraculos. În jurul primelor
construcţii ridicate deasupra ruinelor micilor temple păgâne, s-a dezvoltat
foarte rapid acel model de abaţie care, înmulţin- du-se în întreaga Europă, i-a
dat acesteia un spirit creştin.
Pe bună dreptate e reţinut faptul
că adevărata capodoperă a lui Benedict a fost Regula. Chiar dacă
nu se ştie încă dacă redactarea care poartă acest nume a fost scrisă în
totalitate de mâna sa, nimeni nu pune la îndoială că ea reflectă spiritul său
genuin.
Ea nu este făcută pentru asceţii
în căutare de un eroism excepţional, ci pentru toţi cei care vor să urmeze cu
fidelitate extraordinara aventură a evangheliei în normalitatea vieţii
cotidiene. Pentru aceasta, călugării săi – şi acest lucru valorează şi pentru
sora sa, sfânta Scolastica, şi călugăriţele sale – nu se retrag în căsuţe
izolate, cum se obişnuia în acele mănăstiri cu chilii separate din Orient, ci
trăiesc în comuniune fraternă nu numai în timpul celebrărilor liturgice, dar şi
la muncă, în refectoriu, în dormitoare comune. Ei observă tăcerea în locurile
şi timpurile stabilite, dar şi conversează şi se instruiesc unul pe altul.
Benedict a gândit mănăstirea ca
un loc unde se realizează pe deplin, atât cât este posibil pe pământ, împărăţia
cerurilor. Călugării sunt oameni ce se supun în mod liber, „la şcoala slujirii
divine”, sub conducerea înţeleaptă şi paternă a abatelui care trebuie să aibă
de partea sa o lungă şi profundă experienţă a lucrurilor divine şi umane.
În mănăstire, timpul este
împărţit cu înţelepciune între rugăciune şi muncă. Succesorii lui Benedict au
creat expresia devenită celebră: ora et labora
(„roagă-te şi munceşte”). Pentru călugăr, cartea studiosului sau a copistului,
forja fierarului sau sapa lucrătorului la câmp sunt instrumente sacre pentru
slujirea lui Dumnezeu. Călugării vor deveni maeştri ai tuturor artelor şi
meseriilor, pentru ei şi pentru ceilalţi oameni.
Dacă, în majoritate, erau
analfabeţi, ca şi oamenii obişnuiţi ai timpului, ei se instruiau ascultând în
cor şi în refectoriu lecturile din Sfânta Scriptură şi din sfinţii părinţi;
dacă proveneau din rândul populaţiei numite barbare prin cruzimea şi grosolănia
lor, în mănăstire se modelau, devenind asemenea celorlalţi, mâncând la aceeaşi
masă pâinea materială şi intelectuală.
Abatele era responsabil pentru
viaţa creştină, având grijă de fiecare călugăr, înainte de toate, de acei copii
care erau daţi de părinţii lor în speranţa că vor ajunge călugări. O instituţie
ce trezeşte curiozitate în noi, cei moderni, dar pentru acele timpuri, era cu
adevărat providenţială. Ce oportunitate mai bună pentru un tânăr decât să fie
instruit într-un loc aşa de evoluat din punct de vedere social, iar din punct
de vedere spiritual, aşa de elevat? Pe viitor, el putea alege între a rămâne în
mănăstire sau a se întoarce în mijlocul lumii. Chiar şi în această a doua
situaţie, deoarece dobândise o pregătire umană de invidiat, în raport cu
ceilalţi din lume, avea o poziţie privilegiată.
Legea fundamentală ce trebuia să
domnească în mod absolut între călugări era caritatea fraternă, aşa cum se
citeşte în capitolele Regulii, care priveşte oficiul
abatelui şi raporturile dintre călugări.
Rădăcina acestei trăiri împreună
era rugăciunea şi cuvântul lui Dumnezeu. Nu numai rugăciunea comună, făcută în
cor, dar şi aceea meditativă personală şi aceea pe care fiecare o putea repeta
în mod liber la scurte intervale prin simple invocaţii. Cuvântul lui Dumnezeu,
apoi, nu se limita numai la ascultarea plină de respect, dar era interiorizat
pentru a-l întrupa în mod concret în comportamentul normal de fiecare zi.
Acesta era sensul profund a ceea ce astăzi numim Lectio divina.
Faima de care se bucura
Montecassino
Despre Montecassino se vorbea
deja pretutindeni, şi personaje ilustre urcau la acest munte sfânt pentru a
admira minunea şi pentru a vorbi cu Benedict. Veneau cetăţeni din Cassino,
mulţi dintre cei care erau cufundaţi încă în păgânism şi se converteau; veneau
de departe chiar şi episcopi importanţi, cum ar fi sfântul Sabin de Canossa, pe
când era deja legat papal la Conciliul din Constantinopol, din 525, şi sfântul
Gherman, episcop de Capua, prieten intim al lui Benedict, căruia i-a văzut
sufletul urcând la cer în formă de glob de foc în noaptea în care el murea.
Pe muntele sacru a voit apoi să
urce şi regele Totila, în timp ce călătorea de la Ravenna spre a cuceri Napoli.
Pentru a cunoaşte drumul, l-a trimis mai înainte, simulând vizita regală, pe spătar (capul gărzii de corp), îmbrăcat în haine
regale şi însoţit de trei conţi. Cei patru trecuseră deja de primul rând de
ziduri ale mănăstirii şi se apropiau de al doilea, când de sus s-a auzit vocea
abatelui care îi urmărea. Acesta, adresându-se lui Riggo, falsul rege, i-a
spus: „Fiule, lasă-ţi acele haine, pentru că nu-ţi aparţin”. Descoperit şi
speriat, nu a mai avut curajul să meargă înainte, şi toţi patru s-au întors la
rege şi i-au relatat cele petrecute. Regele, care spunea că nu-i este frică
nici de diavol, acum încă şi mai curios, s-a dus să se întâlnească cu sfântul.
Când a sosit înaintea lui, s-a
trezit deodată în genunchi fără să vrea. Benedict l-a ridicat şi l-a condus în
camera sa, unde, între patru ochi, i-a spus cu dezinvoltură: „În trecut ai
comis multe crime. Şi acum drumul tău este semănat cu multe nelegiuiri. Este
timpul să încetezi această viaţă ticăloasă. Tu vei lua Roma, vei trece şi la
cucerirea Siciliei şi vei domni doar nouă ani, dar în al zecelea an te aşteaptă
moartea”. Grigore povesteşte că regele a primit acolo o lecţie şi a devenit
puţin mai uman, dar nu pentru prea mult timp.
„Paradisul” lui Benedict
S-a petrecut un eveniment cu
adevărat extraordinar în viaţa acestui patriarh al monahismului, care nu a
putut fi trecut sub tăcere. Nu numai pentru că el ne este prezentat de Grigore
cel Mare, şi mărturia sa este demnă de toată încrederea, dar şi pentru că
explică succesul pe care l-a avut peste veacuri spiritul benedictin. Îl
prezentăm aici după o reconstituire a cardinalului Schuster[3]. „Era 29
octombrie 540, într-o zi frumoasă de toamnă, când la Montecassino a ajuns
diaconul Servando. El era abatele Mănăstirii «San Sebastian» din Alatri. Era
însoţit de câţiva călugări din mănăstire. Sfântul Grigore ne informează că
Servando se distingea printr-o învăţătură spirituală deosebită. Se înţelege
atunci prietenia sfântă care lega cele două mari suflete.
Discutând despre paradis şi
despre Treimea Sfântă, cei doi abaţi au petrecut într-un climat sfânt acea zi
blândă de toamnă. Înserându-se, Benedict le-a pregătit călugărilor oaspeţi
paturile în dormitorul comun al mănăstirii: erau foarte obosiţi din cauza
drumului; diaconului Servando, în schimb, i-a oferit propria cameră, situată la
primul etaj al turnului. Acesta era ca un birou privat al sfântului, de unde o
scară mobilă ducea la chilia de deasupra, unde el îşi avea dormitorul.
În timpul nopţii, pe când
călugării dormeau adânc, sfântul patriarh a anticipat, singur, rugăciunea
vigiliei. Dragostea faţă de natură, pe care o au marii prieteni ai lui
Dumnezeu, l-a făcut şi pe Benedict să-şi spună rugăciunea la fereastră. Când,
la diferite intervale de timp, îşi ridica ochii spre stele şi intra într-o
dumnezeiască contemplaţie, sfântul simţea cum inima i se înflăcăra. Stătea la
fereastră, deoarece în chilia lui strâmtă simţea de acum înainte că se sufocă.
Pentru el, firmamentul înstelat era ca o perdea menită să ascundă Sfânta
Sfintelor. La un moment dat, sufletul său s-a simţit purtat dincolo de acel
văl, pentru a contempla faţă în faţă chipul Aceluia care locuieşte într-o lumină de nepătruns…”
Autorii mistici, începând cu
Grigore cel Mare, au tratat îndelung şi pe larg despre natura acestei înălţări
a sfântului. Sfântul Bonaventura adaugă că Benedict, vizionarul, l-a contemplat
atunci pe Dumnezeu, şi prin el a cunoscut totul[4]. Papa Urban al VlII-lea,
într-o bulă cu privire la sfântul Benedict, afirma că sfântul, fiind încă
pelerin pe acest pământ, a meritat să-l vadă pe Creatorul său şi toate
lucrurile create prin el[5].
Rămânând la naraţiunea
biografului (sfântul Grigore), adăugăm faptul că Benedict nu s-a referit la
altceva decât că a văzut pământul întreg cufundat în marea lumină a
Creatorului. Pentru a contempla această viziune, nu creaţia a fost cea care
s-ar fi micşorat la nivelul mapamondului scolastic, ci sufletul său cufundat în
Dumnezeu s-a dilatat la dimensiunile lumii, în aşa fel încât, într-o singură
privire, a putut să contemple întreaga lume adunată înaintea sa şi, într-o
simplă rază de lumină, întreaga operă divină din lumea creată.
Aici, trebuie să spunem că
sfântul Benedict era în întregime pregătit şi întărit pentru acest fel înalt de
comunicare mistică cu cerul, încât organismul său nu a cedat nici în faţa
extazelor, nici a leşinurilor. El a rămas în picioare la fereastră, foarte
conştient, încât l-a putut chema în mod repetat şi cu glas tare pe diaconul
care dormea în camera de dedesubt, să vină şi el ca să contemple viziunea.
Glasul emoţionat al sfântului l-a
deşteptat şi surprins pe Servando, care îl cunoscuse ca fiind întotdeauna calm
şi echilibrat. A înţeles că trebuia să se fi întâmplat ceva extraordinar;
astfel că, impresionat, s-a ridicat din patul său şi, urcând scara, a alergat
la sfânt.
Acesta, aflându-se la fereastră,
l-a invitat să privească lumina ce lumina cerul dinspre Capua, şi i-a povestit
tot cea ce a observat. Şi a adăugat că tocmai atunci îngerii au ridicat la cer,
în formă de glob de foc, sufletul mitropolitului Gherman. Asemenea sfântului
Paul, care, după răpirea sa în cer, trebuie să se fi simţit profund transformat
în mintea şi voinţa sa, la fel, patriarhul de la Montecassino, după ce a
contemplat într-o singură rază de lumină divină tot ceea ce se află sub Binele
infinit, trebuie să fi început şi el o viaţă nouă. De acum, înţelegea
realităţile umane în singura şi simpla lor cauză, care este Dumnezeu. Sufletul
său a crescut în Domnul, aşa cum bine explică sfântul Grigore: Răpit în Dumnezeu, mintea sa s-a lărgit şi a văzut în el, fără
dificultate, întreaga creaţie. Viziunea a fost trecătoare, dar
efectele nu se vor putea şterge vreodată din sufletul său.
În Regula sa, face
referinţă tocmai la acest fel de intraductibilitate în limbajul
uman a ceea ce simţea cu inima. Şi abatele de la Cassino a văzut,
asemenea lui Paul, lucruri imposibil de relatat. Nu
este inutil de a releva cum sfântul Grigore, după această sublimă răpire a
patriarhului, a impus urmarea admirabilei redactări a Regulii,
aproape insinuând că acest codice a fost mai întâi contemplat în această lumină
supranaturală şi apoi redactat pe foi de papirus.
După această experienţă, a
crescut în sfântul Benedict nostalgia după cer. În timpul celor şapte ani cât a
mai trăit, nu făcea decât să vorbească şi să suspine după paradis; în perioada
următoare, alţi sfinţi contemporani făceau, în ciuda pericolelor, călătoria
spre Montecassino, pentru a avea satisfacţia de a pregusta bucuriile cerului
discutând cu părintele Benedict.
Din noaptea în care a contemplat
lumina divină din cer, şi fizionomia sa a început să se schimbe. Omul lui
Dumnezeu avea aspectul senin şi o comportare îngerească. Părea înconjurat de o
lumină supranaturală, aşa încât, deşi trăia încă pe pământ, cu inima era deja
în ceruri.
Dacă Benedict a fost favorizat de
o viziune cerească, aceasta nu s-a întâmplat pentru a premia virtuţile sale
eroice sau pentru a satisface curiozitatea sa intelectuală; carisma sa trebuia
să aibă tăria de a reproduce în mănăstire viaţa cerească şi să contribuie la
restabilirea armoniei în lumea creată.
Fecioara Scolastica
Între personajele ce urcau pentru
a-l vizita pe Benedict, era una pe care el o primea cu o specială afecţiune,
deoarece, mai mult decât oricare altul, îi înţelegea mai bine carisma: sora sa,
Scolastica. Ea, care conducea o mănăstire de fecioare lângă munte, o dată pe
an, mai înainte de a începe Postul Mare, îl vizita pe fratele ei, care, cu
lumina sa, îi umplea inima.
De câte ori au vorbit despre
paradisul pe care el îl contemplase!? Şi Scolastica îl asculta, îl înţelegea
mai bine decât toţi călugării, ba chiar părea ca ea însăşi să vadă ceea ce
fratele ei îi povestea. În timpul ultimei vizite, deşi coborâse seara, nu a
voit să plece şi l-a constrâns pe fratele ei să rămână împreună pentru a-i
povesti şi mai multe, deoarece, prin rugăciunea ei, a făcut să se dezlănţuie o
furtună, care l-a împiedicat pe Benedict să se întoarcă în mănăstire.
Câteva zile mai târziu, sfântul
contempla sufletul feciorelnic al surorii Scolastica urcând la cer ca o
porumbiţă, şi i-a trimis pe călugării săi să-i ia trupul şi să-l depună în
mormântul pe care îl pregătise pentru ea. Nu a trecut mult timp şi, la 21
martie 546, şi Benedict se odihnea alături de sora sa.
Celor care voiau să ştie mai
mult, sfântul Grigore le dădea celor din timpul său acest sfat: „Dacă vreunul
doreşte să cunoască trăirile şi viaţa sfântului mult mai bine, poate descoperi
în Regulă toată învăţătura sa, pentru că omul lui
Dumnezeu nu a învăţat nimic altceva decât ceea ce a trăit”[6].
Note:
[1] Din Prefaţa
sfântului din suplimentul monastic, MR, 1980, 153.
[2] A.I. Schuster, Storia di san Benedetto e dei suoi tempi, Ed. Abbazia
di Viboldone, Milano 1965, 11.
[3] A.I. Schuster, Storia di san Benedetto e dei suoi tempi, 365-373.
[4] Cf. Bonaventura, De luminar. Eccl., Serm. XX.
[5] Tamburrin, tom. II, disput.
XXIV, quaest. 5.
[6] Grigore cel Mare, Dialoguri, cartea a II-a, c. 36.
(Enrico Pepe, Martiri şi sfinţi din calendarul roman,
Editura Sapientia, Iași, 301-316).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu