„Nimeni nu mă învăţa ceea ce trebuia să fac;
dar însuşi Cel Preaînalt mi-a revelat că trebuie să trăiesc conform sfintei
evanghelii” [1].
Aceste cuvinte, scrise de
Francisc cu puţin timp înainte de a muri, revelează faptul că această carismă a
sa vine de la Dumnezeu. Pentru aceasta, este cel mai mare sfânt de la sfârşitul
evului mediu, o „figură apărută complet din har şi din interioritatea sa, fără
a putea fi explicată prin ambientul spiritual din care provenea. Şi totuşi,
tocmai el, într-un mod care se poate defini providenţial, a dat răspunsul la
întrebările cele mai profunde ale timpului său”[2].
Şi nu numai, dar punând într-o
lumină clară în viaţa sa principiile universale ale evangheliei, prin amabilitatea
şi simplitatea sa dezarmantă, fără să impună vreodată ceva cuiva, a avut o
influenţă extraordinară, care durează nu numai în lumea creştină, dar şi în
afara ei. Se poate spune că Francisc face parte din patrimoniul umanităţii.
Regele tineretului uşuratic
S-a născut la Assisi, în jurul
anului 1182, în familia lui Petru Bernardone, un comerciant bogat ce se afla
ocazional la Provenza într-una dintre călătoriile sale de afaceri, şi a Ioanei
numită donna Pica. A fost botezat cu numele de Ioan în cinstea Botezătorului,
dar tatăl, la rândul său, i-a adăugat numele de Francisc, adică „francez”,
pentru a onora acel ţinut pe care el îl admira aşa de mult şi de la care
provenea atâta bogăţie pentru casa lui.
Francisc, primul născut, era
destinat comerţului, ca şi tatăl său, dar pentru aceasta, el trebuia să se
pregătească învăţând elementele fundamentale ale ştiinţei la şcoala parohială
„Sfântul Gheorghe”, în timp ce tatăl său avea grijă să-l înveţe limba
provensală. S-a născut şi un al doilea fiu, Angelo, dar tatăl îşi pusese toată
speranţa în primul său născut. În realitate, acesta, crescând în vârstă, nu
părea să-l deza-măgească. Era inteligent, uşuratic, gentil şi, chiar dacă puţin
cheltuitor, făcea o frumoasă figură casei, deoarece toţi îl admirau şi îl recunoşteau
ca rege al tineretului din Assisi.
Prizonieratul greu din Perugia
A participat cu pasiune la
revolta populară împotriva nobililor oraşului, supuşi împăratului şi
exploatatori ai concetăţenilor lor, şi când aceştia, alungaţi din cetatea
Assisi, s-au refugiat la Perugia şi, cu ajutorul peruginilor, s-au angajat în
luptă împotriva cetăţii Assisi, Francisc s-a dus şi el să lupte la Ponte San
Giovanni, sigur de o a doua victorie. În realitate, a venit peste el un lung şi
teribil an de prizonierat.
S-a întors acasă, cu sănătatea
compromisă, după ce ai săi au plătit pentru el o răscumpărare destul de mare.
Donna Pica a trebuit să pună în valoare întreaga sa pricepere de mamă pentru
a-l reface, dar, chiar dacă s-a vindecat, Francisc nu mai era cel dinainte. Nu
simţea nici o atracţie pentru viaţa uşuratică, vechii săi prieteni nu-i mai
puteau oferi nimic care să-l satisfacă, şi nici el nu se simţea capabil să le
dea ceea ce aşteptau de la el. Cineva a voit să tragă o brazdă adâncă în
sufletul său, dar a constatat că el nu ştia ce trebuie să facă.
Glasul misterios
S-a gândit, ca orice suflet nobil
al acelui timp, să se înroleze în cavalerie şi a ales-o pe aceea a lui
Gualtiero di Brienne, care, de acord cu papa, lupta împotriva împăratului.
Tatăl i-a procurat calul şi harnaşamentul şi Francisc a plecat spre Puglia, dar
călătoria s-a terminat la Spoleto, deoarece, aici, un glas misterios l-a
invitat să-l slujească pe „stăpân în locul slujitorului”.
S-a întors acasă, dar a fost
primit cu îngrijorare de tatăl său şi, cu un oarecare dispreţ, de oamenii de
bine. Lui Francisc nu-i păsa de ceea ce gândeau alţii, deoarece simţea în inima
lui doar o singură dorinţă: să-l slujească pe Marele Rege. Neştiind cum, a
întreprins un pelerinaj la „Sfântul Petru”, la Roma: poate că în inima
creştinătăţii va auzi din nou acel glas şi va înţelege mai clar ceea ce
Dumnezeu îi cerea în mod concret. Începea astfel viaţa sa de penitent, trăind
din pomană şi dedicându-se rugăciunii.
Mergi şi repară Biserica mea
Dar la Roma, Dumnezeu nu i-a
vorbit, în timp ce la Assisi era aşteptat. Aici, în bisericuţa „San Damiano”,
în toamna anului 1205, de la crucifixul bizantin s-a auzit foarte clar:
„Francisc, mergi şi repară Biserica mea, care, cum vezi, merge spre ruină”[3].
Atunci s-a gândit la reconstrucţia materială a bisericii „San Damiano” şi s-a
pus de îndată pe treabă, folosindu-se de mâinile sale şi de banii tatălui. În
acest moment, tatăl, considerându-l de acum irecuperabil, ba chiar periculos,
l-a acuzat pe lângă tribunalul episcopului ca risipitor al bunurilor familiei.
Toţi cunoaştem celebra scenă a acestui proces: desprinderea definitivă a lui
Francisc de familia sa şi gestul episcopului care, primindu-l gol sub mantia
sa, l-a sustras judecăţii civile pentru a-l pune sub aceea a Bisericii.
Episcopul l-a încredinţat unui
convent al benedictinilor, în speranţa că va găsi aici satisfacerea profundelor
sale exigenţe spirituale. Francisc a ascultat, şi între el şi benedictini s-a
născut un raport profund de respect reciproc, care s-a menţinut pentru
totdeauna. Dar mănăstirea nu era casa lui şi călugăria nu era meseria sa. A
rămas doar puţin timp împreună cu benedictinii şi apoi şi-a reluat viaţa de
„sol al Marelui Rege”, străbătând străzile oraşului Assisi şi ale oraşelor
vecine, dedicându-se rugăciunii, reconstrucţiei bisericuţelor în paragină „San
Damiano”, „San Pietro alla Spira” şi „Porziuncola”, şi punându-se în serviciul
săracilor.
Foarte importantă în această
perioadă a fost întâlnirea cu un lepros, la marginea unui drum de ţară. S-a
apropiat de el, a căutat să-i îngrijească rănile, l-a sărutat, văzând în el
chipul Domnului, şi l-a condus la o leprozerie. Aşa povesteşte el însuşi
episodul în Testamentul său: „Domnul însuşi m-a condus printre ei şi
mi-am arătat mila faţă de dânşii. Şi îndepărtându-mă de ei, ceea ce îmi părea
amar s-a transformat în ceva plăcut spiritului şi trupului. Şi apoi, a mai
durat puţin şi am ieşit din lume”[4].
Dar vocaţia lui Francisc a ieşit
mai bine în evidenţă la Porziuncola, care abia fusese reconstruită de el, în
aprilie 1208, în timpul celebrării euharistice, când asculta preotul proclamând
evanghelia despre misiunea apostolilor. Francisc a înţeles că Învăţătorul îi
adresa tocmai lui aceste cuvinte: „Nu luaţi nici aur, nici argint, nici ban la
brâu, nici desagă pentru drum, nici două tunici, nici încălţăminte şi nici
toiag, pentru că cine lucrează are dreptul la hrană. În cetatea sau satul în
care intraţi, interesaţi-vă cine este om vrednic şi rămâneţi acolo până
plecaţi” (Mt 10,9-11).
Nu penitentul, ci sărăcuţul
A fost răspunsul de atâta timp
aşteptat. A înţeles atunci că cele spuse de Răstignitul de la „San Damiano” nu
priveau reconstrucţia templelor de piatră, ci reînnoirea Bisericii în membrele
sale. A depus haina eremitică cu centura de piele, sandalele şi bastonul, şi a
luat haina „minoritică”, încingându-şi coapsele cu o funie, acoperindu-şi capul
cu capuciul folosit pe atunci de ţărani şi folosindu-şi ca încălţăminte pielea
goală a picioarelor.
Luând ad litteram
cuvintele lui Cristos – Evanghelia trăită „sine glossa” a fost, din acel
moment, caracteristica sa –, şi-a început viaţa apostolică, logodindu-se cu
„domniţa Sărăcia” şi predicând cu exemplul şi cu cuvântul vestea cea bună,
asemenea primilor apostoli. Nu după mult timp, au apărut şi primii însoţitori:
Bernard de Quintavalle, un comerciant bogat; Pietro Cattani, doctor în drept;
Egidiu, ţăran; şi, mai târziu, Leon, Rufin, Elia, Ginepro, până la numărul de
doisprezece, inclusiv Francisc. Începea astfel, într-o colibă din localitatea
Rivotorto din câmpia aşezată la picioarele oraşului Assisi, lângă Porziuncola,
„prima şcoală” de formare, unde, timp de un an, Francisc îi familiariza pe
primii săi însoţitori cu frumuseţea caris- mei pe care Dumnezeu i-a dat-o.
Într-o nouă călătorie la Roma –
de această dată, la sfatul episcopului şi a primilor săi tovarăşi -, Francisc a
obţinut aprobarea verbală a primei reguli şi permisiunea papală de a predica
oriunde. Ordinul ce se năştea promitea ascultare papei, primea tonsura, începea
să facă parte din cler, şi se pare că, cu acea ocazie, Francisc a primit şi
diaconatul. Deşi avea aprobarea pontificală, noua comunitate era aşa de
originală, încât a stârnit preocuparea tradiţionaliştilor. Iubirea sărăciei
extreme, umilinţa acceptată până la a se bucura chiar de umiliri, haina umilă
şi care trezea chiar mila: erau lucruri ce nu se adaptau cu demnitatea stării
monahale. Şi entuziasmul pe care reuşea să-l trezească în jurul său nu putea
degenera într-o bună zi într-o revoltă a maselor împotriva ordinei stabilite?
Nu se întâmplase la fel cu atâtea secte religioase?
Dar regula pe care Francisc şi-a
impus-o sieşi şi tovarăşilor săi avea cu totul altă finalitate. Desigur, el
voia să realizeze o revoluţie în Biserică, dar în ascultare faţă de păstorii
ei. „Toţi fraţii să fie catolici şi să trăiască şi să vorbească în spirit
catolic. Dacă cineva, prin cuvinte sau fapte, se va îndepărta de credinţa şi de
viaţa catolică şi nu se va corecta, să fie expulzat total din fraternitatea
noastră. Şi îi considerăm pe toţi preoţii şi pe toţi călugării ca stăpâni în
acele lucruri care privesc mântuirea sufletelor şi care nu deviază de la
religia noastră”[5].
Şi vorbind despre preoţi în
Testamentul său, va spune: „Domnul mi-a dat şi îmi dă atâta credinţă în
preoţii care trăiesc în conformitate cu sfânta Biserică Romană. încât, dacă ar
fi să mă persecute, tot la ei aş recurge. Şi dacă eu aş avea atâta înţelepciune
cât a avut Solomon, şi m-aş întâlni cu sărmanii preoţii ai acestei lumi, în
parohiile unde locuiesc, nu vreau să predic împotriva voinţei lor. Şi de
aceştia, şi de alţii vreau să mă tem, să-i iubesc şi să-i onorez ca stăpâni ai
mei, şi nu vreau să iau în considerare păcatul lor, deoarece în ei eu îl văd pe
Fiul lui Dumnezeu şi, de aceea, sunt stăpânii mei”[6].
Clara, oglinda preacurată
Chiar dacă unii rămâneau
perplecşi sau scandalizaţi de stilul de viaţă al lui Francisc, alţii erau
atraşi în mod irezistibil de idealul său. Şi nu numai bărbaţi, dar şi femei.
Clara, din familia nobilă Ofreducci, s-a prezentat la Francisc, în timpul
nopţii, în bisericuţa de la Porziuncola şi, la întrebarea lui Francisc: „Ce
doreşti?”, a răspuns: „Pe Dumnezeu!” Da, pe Dumnezeu, pe acel Dumnezeu pe care
Francisc îl aflase şi în care îşi trăia viaţa.
Francisc i-a tăiat frumosul păr
în semn de separare de mentalitatea lumii şi, în acord cu episcopul, a
trimis-o, provizoriu, la benedictine, aşteptând să treacă mânia părinţilor.
Clara, împreună cu primele ei însoţitoare, va fi întruparea feminină a
idealului franciscan.
A vesti evanghelia cu viaţa
Francisc înţelesese că Dumnezeu
voia de la el, ca de la primii apostoli, să vestească evanghelia. Pentru
aceasta, fraţii său nu ieşeau din lume pentru a intra în mănăstire să-şi
salveze sufletele, dar trebuiau să trăiască în mijlocul lumii, în contact direct
cu viaţa normală a oamenilor, predicând evanghelia mai întâi cu exemplul şi
apoi cu cuvântul. Trebuiau să fie săraci fără să aibă ceva, nici măcar o casă
unde să locuiască, sau provizii de hrană pentru a-şi potoli foamea. Trăiau în
locuinţe sărace împrumutate şi îşi câştigau pâinea lucrând cu propriile mâini
şi recurgând la cerşit, ca orice adevărat sărac, după ce epuizau orice alt
mijloc pentru a-şi procura hrana.
Cu acest spirit, fraţii s-au
răspândit în Italia, anunţând la toate clasele sociale, aflate adeseori în
luptă, vestea cea bună, care se rezuma în binomul „Pace şi bine”. Roadele nu
erau numai convertirile păcătoşilor înrăiţi, reconcilierea dintre duşmani cu
vechi rivalităţi, dar şi adunarea persoanelor ce doreau să urmeze idealul
Sărăcuţului din Assisi.
Nu cruciadele, ci iubirea
Francisc dorea pentru sine şi
pentru fraţii săi evanghelizarea necredincioşilor şi, în special, a
sarazinilor, cum erau numiţi pe atunci musulmanii. Dacă, încă pe timpul său,
mentalitatea creştinilor era aceea de a lupta împotriva urmaşilor lui Mahomed,
Francisc a schimbat această mentalitate şi a fost cel dintâi care i-a privit ca
pe nişte fraţi cărora le vestea evanghelia, nu impunând-o cu armele, ci
dăruindu-o cu iubire şi dispunându-se pentru aceasta, dacă era necesar, să
sufere chiar martiriul.
A trimis fraţi în Maroc şi
aceştia au fost martirizaţi. Nu s-a descurajat însă. A încercat de două ori să
meargă el însuşi, dar prima dată corabia l-a îndreptat spre coasta dalmată şi a
doua oară, ajuns în Spania, s-a îmbolnăvit şi a trebuit să se întoarcă. A treia
oară, a reuşit să ajungă în Palestina şi s-a prezentat sultanului Al-Malik
Al-Kamil, care l-a primit cu onoruri şi l-a ascultat cu interes. Chiar dacă nu
a avut loc convertirea suveranului, Francisc dovedise că era posibil dialogul
de iubire între cele două mari religii care au rădăcini comune în Abraham. La
întoarcerea sa în Italia, Francisc a trebuit să înfrunte probleme grave în
cadrul ordinului său. Numărul fraţilor crescuse foarte mult, trăiau în
comunităţi mici, răspândite în diferite provincii ale Italiei. Francisc îi
reunea în fiecare an pe câmpia de lângă Assisi, îi înflăcăra prin cuvintele
sale şi rezolva eventualele controverse. Dar numărul mare – într-unul dintre
capitluri au fost mai bine de cinci mii! – cerea decizii importante: se impunea
prevederea cât mai grabnică a formării lor şi, de asemenea, o mai bună
organizare.
Îndulcirea regulii?
În rândul fraţilor apăruseră
unele contraste şi, la sfârşit, sub conducerea cardinalului Ugolino, s-au adus
unele modificări regulii, care le permitea fraţilor să aibă case de formare
pentru novici. Francisc a acceptat cu greutate şi cu inimă neîmpăcată şi, de
aceea tot restul vieţii sale i-a îndemnat să trăiască asemenea unor oaspeţi şi
pelerini.
S-a pus şi problema studiului. Venise, de la Lisabona, şi fratele Anton, doctor în ştiinţe teologice, filozofice şi ştiinţifice. El ar fi putut să înceapă o şcoală pentru confraţii săi, înainte de toate, pentru aceia care se dedicau predicării şi ministerului Spovezii. Francisc a examinat cazul şi a răspuns cu o scrisoare care este o capodoperă de înţelepciune, autorizându-l pe Anton să înveţe „sfânta teologie fraţilor”, deoarece Anton, prin viaţa sa, îi dădea certitudinea că studiul nu se opunea înţelepciunii.
În 1219, Francisc i-a trimis pe
fraţii săi în toate ţările Europei, cu excepţia Marii Britanii, unde vor ajunge
în 1224. În 1223, capitlul a aprobat a doua regulă care insistă asupra
sărăciei, muncii manuale, predicării, misiunii între necredincioşi şi
echilibrului dintre acţiune şi contemplaţie. Francisc, după o intensă perioadă
de activitate apostolică, dorea ca fraţii săi să se retragă într-o mănăstire
pentru a se dedica contemplaţiei, retrăind realitatea evanghelică a Mariei, în
timp ce unul dintre ei şi-ar fi asumat partea Martei, menţinând contactele cu
lumea şi prevăzând nevoile materiale.
A voit ca fiii săi să-şi asigure
hrana prin propria muncă: „Ei să muncească cu fidelitate şi cu devotament,
astfel încât să îndepărteze lenea, duşmanul sufletului, şi să nu stingă duhul
rugăciunii şi al devoţiunii, cărora trebuie să le fie subordonate toate
celelalte lucruri temporale. Ca recompensă a muncii, pentru sine şi pentru
fraţii lor, să primească lucrurile necesare trupului, cu excepţia banilor, şi
aceasta să o accepte cu umilinţă, aşa cum este potrivit unor slujitori ai lui
Dumnezeu şi ucenici ai sfintei sărăcii”[7]. De aceea, fraţii nu pot să
acumuleze rezerve, şi astfel, ar putea uneori să se afle în nevoie, şi atunci,
ca toţi săracii de pe pământ, să meargă şi să ceară pomană: „Şi, când va fi
necesar, să meargă pentru pomană aşa cum fac şi ceilalţi săraci”[8].
În timp ce Francisc mai trăia,
s-au succedat mai multe reguli, în tentativa de a veni în întâmpinarea nevoilor
unei familii care devenea din ce în ce mai numeroasă şi care, uneori, nu reuşea
să ţină pasul cu fondatorul. Este important de notat că regula franciscană,
deşi pleca de la sărăcia evanghelică, adeseori eroică, are întotdeauna, ca
finalitate, iubirea fraternă.
Nu mănăstiri, ci mici
fraternităţi
Sărăcuţul, de fapt, nu voia să
fondeze mănăstiri sau ceva asemănător, ci simple fraternităţi, mici
grupuri de fraţi care trăiesc în mijlocul lumii, arătând că fericirea nu constă
în a poseda lucruri, ci în a trăi în perfectă armonie după porunca Domnului.
Pentru aceasta, salutul său, care se repetă şi astăzi între fraţii săi, este:
„Pace şi bine!”
Raportul pe care îl voia între
urmaşii săi se poate înţelege din aceste cuvinte ale sale: „Şi fiecare să-l
iubească şi să-l hrănească pe fratele său aşa cum mama iubeşte şi îşi hrăneşte
propriul fiu”[9]; şi adăuga: „Deoarece, dacă mama îşi iubeşte şi îşi hrăneşte
fiul trupesc, cu cât mai multă afecţiune cineva trebuie să-şi iubească şi să-l
hrănească pe fratele său spiritual!”[10]
Acest raport de iubire reciprocă
nu trebuia să se epuizeze în interiorul fraternităţii, ci trebuia să iradieze
lumina sa şi în afară. Orice fraternitate trebuia să primească pe orice om,
fără să ţină cont de poziţia sa socială, nici de situaţia sa morală: chiar şi
tâlharii sunt fraţi care, iubiţi aşa cum Cristos îi iubeşte, puteau să se
convertească. Francisc a dat numeroase dovezi în acest sens, dovezi care vor
îmbogăţi florilegiul, cum este şi episodul cu lupul din Gubbio.
La început, Francisc nu se gândea
să fondeze un ordin, ci să trăiască cu simplitate evanghelia. Apoi, bunul
Dumnezeu i-a dat o familie numeroasă şi el a fost constrâns să o conducă cu
tradiţionalul instrument al unei reguli. În realitate, nu se gândise niciodată
la aceasta, convins fiind că îi ajunge evanghelia, dar s-a supus voinţei
Bisericii şi experienţei ei seculare, şi astfel, a scris: „Regula fratelui
minor este evanghelia Domnului nostru Isus Cristos”.
La un moment dat, s-a aflat
înconjurat nu numai de bărbaţi care lăsaseră totul pentru a trăi cu umilinţă
asemenea lui în sărăcie, castitate şi ascultare, dar şi de damele sărace de la
„San Damiano”, care erau împreună cu sora Clara, şi care erau mângâierea sa,
idealul său realizat în plinătatea sa. Mulţimea discipolilor nu s-a oprit aici:
atâţia alţi bărbaţi şi femei căsătoriţi doreau să trăiască în fraternităţi.
Pentru ei, el a constituit Ordinul al Treilea.
Presepiul viu la Greccio şi
calvarul viu de la Verna
La Greccio, aproape de Rieti, la
24 decembrie 1223, Francisc a voit să retrăiască naşterea lui Isus. Şi-a făcut
o iesle cu boi şi un măgăruş, luaţi cu împrumut din satele din apropiere, a
îmbrăcat haina sărbătorească de diacon şi, după ce a cântat el însuşi
evanghelia naşterii, în timpul Liturghiei solemne de noapte, a depus cu mare
bucurie imaginea Copilului în grotă. Aşa se năştea „presepiul”, în faţa căruia
deja de multe secole milioane de oameni se opresc să contemple scena Fiului lui
Dumnezeu făcut om.
Din punct de vedere uman, s-ar
putea spune că Francisc îşi împlinise opera, dar, în realitate, mai exista o
ultimă etapă, foarte importantă. La 17 septembrie 1224, pe Muntele Alverna (la
Verna), unde se retrăsese împreună cu câţiva dintre primii săi însoţitori, a
primit stigmatele, semn extern al perfectei sale identităţi cu Cristos. Din
acest loc de experienţe mistice profunde, a trebuit însă să coboare datorită
sănătăţii sale ajunse la extrem, când vederea îi dispăruse aproape complet şi
hemoptiziile se repetau.
Acceptând sfaturile fratelui Ilie
şi ale cardinalului Ugolino, s-a supus, la Rieti, îngrijirii medicilor curţii
papale, suportând durerile cauterizărilor inutile pentru recuperarea vederii,
apoi s-a întors la Assisi, ca oaspete pentru un timp în palatul episcopal, unde
a continuat să accepte alte îngrijiri, urmând sfaturile pline de dragoste ale
clariselor de la „San Damiano”. Totul, însă, a fost inutil. În acest timp,
Francisc a dictat celebrul său Testament: ultimul strigăt de iubire al
Sărăcuţului adresat fiilor săi, pentru ca ei să rămână credincioşi domniţei
Sărăcia. A dictat, de asemenea, la „San Damiano”, şi Cântarea creaturilor.
Citind această sublimă poezie, se poate vedea cât de mult a pătruns Francisc în
cea mai intimă realitate a naturii, contemplând în orice creatură prezenţa
adorabilă a lui Dumnezeu.
Dacă credinţa îi descoperise
fraternitatea universală a oamenilor, că toţi sunt fii ai aceluiaşi Tată, şi de
aceea el a fondat nu mănăstiri, ci fraternităţi, în Cântarea
creaturilor – nu fără să fi primit lumină de sus –, a surprins legătura de
iubire ce uneşte toate creaturile, însufleţite sau neînsufleţite, între ele şi
om, ca o îmbrăţişare planetară de fraţi şi surori care au un singur scop: să-i
dea slavă lui Dumnezeu. Ascultând acest cânt, ai impresia că „cerurile noi şi
pământul nou” au devenit deja o realitate palpabilă.
Simţind că se apropie „sora
moarte trupească”, a voit să fie dus la Porziuncola. Înainte de a muri, a cinat
cu fraţii săi şi a împărţit fiecăruia dintre ei o bucăţică de pâine, imitând
gestul lui Isus de la ultima cină. Apoi, a voit să fie aşezat pe pământ, pentru
a o aştepta pe „sora moarte”. În seara de 3 octombrie 1226, după ce a intonat Psalmul 141: „Eliberează din închisoare
sufletul meu.”, a cerut ca un frate să-i citească al treisprezecelea capitol
din Evanghelia după Ioan, care vorbeşte despre porunca cea nouă a lui
Isus, completându-şi astfel Testamentul. Domniţa Sărăcia, prezentă în
gândul şi viaţa lui Francisc, a avut sens numai pentru că şi-a aflat
concretizarea în iubire. A murit la vârsta de circa 45 de ani.
La 16 iulie 1228, papa Grigore al
IX-lea, în prezenţa mamei sale, donna Pica, a fratelui Angelo, a altor rude, a
episcopului din Assisi, Guido al II-lea, care îl primise pe tânăr gol sub
mantia sa, a numeroşilor episcopi şi cardinali şi a unei mulţimi nemaivăzute de
popor, îl înscria pe Francisc, în mod solemn, în rândul sfinţilor.
Note:
[1] Testamentul sfântului Francisc. Cf. Fonti Francescane, Ed. Movimento Francescano, Assisi 1977, 132.
[1] Testamentul sfântului Francisc. Cf. Fonti Francescane, Ed. Movimento Francescano, Assisi 1977, 132.
[2] J. Lortz, Storia della Chiesa,
I, Ed. Paoline, Cinisello Balsamo 1987, 527.
[3] Tommaso da Celano, Vita
seconda, 10; Bonaventura de Bagnoregio, Leggenda Maggiore, II, 1.
Cf. Fonti Francescane, respectiv 562 şi 845.
[4] Testamento, 2-3, 131.
[5] Regola non bollata,
XIX. Cf. Fonti Francescane, 115.
[6]Testamento, 8-11. Cf.
Fonti Francescane, 131.
[7] Regola bollata, cap. V
Cf. Fonti Francescane, 126.
[8] Regola non bollata,
cap. VII. Cf. Fonti Francescane, 126.
[9] Regola non bollata,
cap. IX. Cf. Fonti Francescane, 108.
[10] Regola bollata, cap.
VI. Cf. Fonti Francescane, 127.
(Sursa: http://www.sfinticatolici.ro/francisc-de-assisi/2/);
Enrico Pepe, Martiri şi sfinţi din
calendarul roman, Sapientia, Iași 2007, 532-540, trad. pr. Ioan Bişog).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu