marți, 14 august 2018

† Adormirea Maicii Domnului: Gloria Mariei (15 august 2018)

Ridicarea Mariei în gloria lui Dumnezeu.
Gloria Mariei
pr. Isidor Chinez  – Izvoarele [IS] ora 9:00 (15 august 2018)
Lecturi: Apocalips 11,19a; 12,1-6a.10ab; 1Corinteni 15,20-27a; Evanghelia Luca 1,39-56; lecturi

Omilie

În această sărbătoare a Adormirii Maicii Domnului, creștini se adună la sanctuarele Mariei. Astăzi Biserica celebrează ridicarea la cer a preasfintei Fecioare Maria. La sfârşitul vieţii sale pământeşti, a fost dusă cu sufletul şi trupul în cer, adică în gloria lui Dumnezeu alături de fiul său Isus. Acesta este nucleul credinţei noastre. Noi credem că Maria, asemenea lui Cristos a învins moartea şi triumfă deja în gloria cerească, „cu trupul și sufletul”.


Prima lectură biblică luată din Cartea Apocalipsei (Ap 11,19a; 12,1-6a.10ab) oferă un semn de mângâiere și speranță sigură pentru creștinii persecutați. Se spunea despre comunitatea creștină din primul secol că nu aveau nevoie nici de templu, nici de preoți, nici de jertfe, pentru că Cristos era templu, preot și jertfă. Pentru romanii din imperiu erau considerați fără nici un Dumnezeu și, de aceea, condamnați la moarte. Din motive de securitate Cartea Apocalipsei era scrisă într-un limbaj codificat din mitologie, din tradițiile orientale și din apocalipsa iudaică, pe care doar creștinii pot s-o înțeleagă. Fragmentul biblic este celebrarea comunității creștine în care domină „arca alianței” – semnul alianței dintre Dumnezeu și om. Autorul ne spune despre un semn mare în ceruri: „o Femeie îmbrăcată în soare; ea avea luna sub picioarele ei, iar pe cap o coroană de douăsprezece stele” (v. 12,1). Maria nu este numită direct, dar noi înțelegem că despre ea este vorba aici. Comunitatea este întrupată în figura femeii care naște pe Cristos; este arca privilegiată a prezenței divine. Chinuită strigă de durere: „striga în chinurile naşterii, frământându-se să nască” (v. 2). În fața Bisericii stă balaurul, simbolul puterii Celui Rău. În ziua în care celebrăm gloria Mariei, Biserica evocă dureroasa ei maternitatea. Eliberată de Dumnezeu în deșert, dă o lumină nouă speranței vieții. Această imagine a femeii eliberate de balaur ne amintește de Eva: „Dușmănie voi pune între tine și femeie, între descendența ta și descendența ei. Acesta îți vă pândi capul și tu îi vei pândi călcâiul” (Gen 3,14). Este anunțul noii Eva, atribuită de vechea tradiție creștină, Mariei. Suferinţele actuale sunt naşterea lumii noi: cu Cristos, pe cruce… Sunt persecuții… dar apar la orizont salvarea: „acum au venit mântuirea şi puterea, împărăţia Dumnezeului nostru şi puterea Unsului său” (v. 10). Fiul ei, Isus Cristos, răstignit pe cruce de forțele răului, începe o eră nouă de mântuire, în care este atrasă toată comunitatea de credincioși, în primul rând, Maria.

În lectura a doua luată din Scrisoarea către Corintieni (1Cor 15,20-26), sfântul Paul se îndreaptă spre întreaga omenire în marea „înălțare” a umanității în Cristos și în Dumnezeu, după ce au fost șterse toate mizeriile și tot răul. „Cristos a înviat din morți, fiind primul rod al învierii celor muritori [celor adormiți]” (v. 20). Într-o societate în care evenimentele vieții sunt trăite împreună, moartea este o intrare în somn în raport cu învierea care este că o trezire. Aici verbul „a muri” este folosit „a adormi”, de la care vine „cimitir” [koimeterion] sau „dormitor”. Cristos nu este doar un mort înviat, ci este Cel Înviat din morți care cauzează învierea morților. În Isus, Universul este îndreptat spre Dumnezeu. Speranța înălțării noastre trebuie să însoțească în drumul obscur în deșertului existenței zilnice și în agonia ultimă a morții. Maria este modelul către care se îndreaptă acest drum universal al omului și al lumii, condus și susținut de Cristos. Adormirea Maicii Domnului este o celebrare a recuperării ființei umane în Dumnezeu, fiind prima care a beneficiat cu trup și sufletul de învierea lui Isus. Acesta înseamnă că toți suntem chemați la plinătatea vieții în Dumnezeu dincolo de moarte. Este victoria iubirii asupra urii și a violenței. Și Maria ne arată calea.

Evanghelia din această zi după sfântul Luca (Lc 1,39-56) ne face să ne amintim de episodul vizitei Mariei la verișoara sa Elisabeta. Întâmpinând-o pe Maria, „Elisabeta a fost umplută de Duhul sfânt şi a strigat cu glas puternic: «Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul sânului tău!»” (vv. 41-42). În lumina aceluiaşi Duh Sfânt şi recunoscând marele dar al lui Dumnezeu pe care îl purta lumii, Maria a exclamat: „Iată, de acum toate popoarele mă vor numi fericită” (v. 48). Putem vedea în aceasta o profeţie. În Orient precum și în Occident, încă din primele veacuri creştine, Fecioara Maria a fost cinstită şi celebrată cu titlurile cele mai înalte dintre care multe provin din Biblie: Maica Domnului, Născătoare de Dumnezeu, Preasfânta [sau Panagia, Παναγία], Preafrumoasa [sau Tota pulchra], Preacurata, Doamna noastră. Este interesant de observat că dintre toate titlurile ce i-au fost acordate, Maria şi-a atribuit doar distinctivul de „slujitoare a Domnului”, şi asta în două rânduri: prima dată – la Bunavestire – când îi răspunde îngerului: „Iată, eu sunt slujitoarea Domnului;  fie mie după cuvântul tău” (Lc 1,38), şi a doua oară, cu ocazia vizitei la verișoara sa Elisabeta: „Domnul a privit la smerenia slujitoarei sale” (v. 48).

Am auzit rugăciunea Magnificat. Nici o altă pagină a evangheliei nu conține mai multe cuvinte ale Mariei. Primul său strigăt în Magnificat este o laudă: celebrăm reușita marelui proiect al lui Dumnezeu care vrea să salveze întreaga omenire. În cântarea Magnificat Fecioara Maria îl preamăreşte pe Domnul pentru că i-a „făcut lucruri mari” (v. 49). Mântuirea este lucrarea lui Dumnezeu, de la crearea lumii până la desăvârşirea ei finală. Este înainte de toate meritul lui Dumnezeu faptul că Maria, deşi de condiţie modestă, a fost aleasă să devină Mamă a Mântuitorului. Datorită acestui act de predilecţie gratuită din partea lui Dumnezeu, credincioşii îi rezervă Fecioarei Maria un loc de cinste alături de Isus: în biserici, în sanctuare şi capele, în case, la colţuri de stradă, pe înălţimi de dealuri şi vârfuri de munţi. Maria își amintește; ea cântă lui Dumnezeu care și-a amintit „de promisiunea făcută părinților noștri”. De-a lungul existenței noastre, niciodată nu a încetat să își desfășoare „puterea brațului său” în favoarea noastră.

Ridicarea la cer a Maicii Domnului înseamnă intrarea ei în gloria lui Dumnezeu. Maria trăieşte pentru totdeauna cu Dumnezeu şi în Dumnezeu. Această glorie este rezervată celor care au o inimă săracă, celor care, asemenea Mariei, nu au alt sprijin decât în tandrețea și milostivirea Tatălui: „i-a înălţat pe cei smeriţi; pe cei flămânzi i-a copleşit cu bunuri”.

Gloria Mariei este și a noastră... Ca și ea, putem să mulțumim lui Dumnezeu, pentru că a privit la slujitorii și îi ridică până la el. Și noi suntem aleşi săi în mod gratuit. Şi nouă ne-a făcut lucruri mari cel Atotputernic. Lui îi datorăm existenţa şi darul de a fi fiii săi. Omenirea nouă se naşte din bunăvoinţa şi milostivirea lui Dumnezeu care întră în istoria lumii şi o ridică din cădere. Această este vestea cea bună care trebuie strigată la toată lumea: Magnificat – „Sufletul meu îl preamăreşte pe Domnul”. Din slava cerului, Maria ne priveşte cu grijă maternă, ne sprijină şi ne conduce paşii spre patrie pentru a fi împreună alături de Fiul ei, Isus.

[bibliografia (anul B): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996;  Biblia, Sapientia, Iași 2013.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu